Z AGADNIENIA P RAWNE P ROJEKTU LED PACK Styczeń 2014.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Identyfikacja projektów z zakresu ochrony klimatu i ochrony środowiska
Advertisements

Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Konkurs Samorządowy Lider Zarządzania
ODPŁATNE PRZEJĘCIE PRZEZ GMINĘ KARPACZ OBOWIĄZKÓW W ZAKRESIE ODBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Spółka Cywilna Zagadnienia ogólne.
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE aspekty prawne i finansowe
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
Kwestie podatkowe w przedsięwzięciach typu Partnerstwa Publiczno –Prywatnego - jakie zdarzenia rodzą jakie konsekwencje w obszarze opodatkowania Wojciech.
Miasto publiczne – miasto prywatne
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
Opodatkowanie przedsięwzięć typu PPP Partnerstwo w ramach PPP Dorota Dąbrowska doradca podatkowy Warszawa, 5 listopada 2012.
DZIAŁALNOŚĆ NIEODPŁATNA I ODPŁATNA POŻYTKU PUBLICZNEGO W ORGANIZACJACH POZARZĄDOWYCH Gostyń, 13 sierpnia 2013 roku.
Więcej miejsc w przedszkolach 90 % 2015 Dotacja przedszkolna to Cele ustawy.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
KATOWICE 5 KWIETNIA 2004 R. 1. Partnerstwo publiczno – prywatne w Polsce próba uregulowania.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
CELE STRATEGICZNE I OPERACYJNE :. 1.Modyfikacja i rozszerzenie funkcji Zintegrowanego Systemu Informatycznego. Zakup programu AUTO-CAD, programu wielostanowiskowego.
1.
PRZEKSZTAŁCENIE SAMORZĄDOWEGO ZAKŁADU BUDŻETOWEGO W SPÓŁKĘ
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
INFORMACJA O PROJEKCIE
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
SPÓŁKI CYWILNE – art. 860 – 875 k.c.
SEMINARIUM DLA CZŁONKÓW RAD NADZORCZYCH WARSZAWA 19 LISTOPADA 2014 ROKU KONKURS NA CZŁONKÓW ZARZĄDÓW MEDIÓW PUBLICZNYCH.
Umowy cywilnoprawne związane z pracą
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Spółka partnerska: - wspólnicy (cechy indywidualne);
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
_jarocin Informacja o prowadzonym audycie finansowo-prawnym w latach Urząd Miejski w Jarocinie Informacja o prowadzonym audycie finansowo-prawnym.
UNITED STATES CANADA MEXICO POLAND CHINA millercanfield.com Partnerstwo publiczno – prywatne w gospodarce odpadami. Tomasz Milewski radca prawny 11 października.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Mgr Sabina Wencel Podstawy prawa handlowego
ANNA SZERMACH Zakład Prawa Gospodarczego i Handlowego Uniwersytet Wrocławski.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Strategiczna inwestycja dla pomorskiej gospodarki odpadami
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
KWALIFIKOWALNOŚĆ PODATKU VAT I ZAGROŻENIA Z TYM ZWIĄZANE Tomasz Zieleniak Kierownik Wydziału Kontroli Projektów EFRR Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
BUDŻET PROCEDURA - KAZUSY
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Gdańsk, kwiecień 2008 GDAŃSKA INFRASTRUKTURA SPOŁECZNA Sp. z o.o.
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
PPP UMOWA S TOPCZYK & M IKULSKI. WPROWADZENIE przedmiotem PPP jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem.
„Montaż instalacji OZE na terenie Gminy Rudnik”
Spotkanie informacyjne
BUDŻET Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie Burmistrza Miasta Jarosławia z wykonania budżetu za 2016 r.
Instalacje fotowoltaiczne w Gminie Mikołów
UST.
Wykorzystanie umów cywilnopawnych w administracji publicznej
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
Kazusy PRAWO SPÓŁEK.
OPTYMALIZACJA GOSPODAROWANIA KOMUNALNYM ZASOBEM LOKALOWYM
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
FINANSE PUBLICZNE - KAZUSY
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Obywatel w gospodarce rynkowej Prawa pracodawcy i pracownika Formy zatrudnienia Dokumenty aplikacyjne.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Z AGADNIENIA P RAWNE P ROJEKTU LED PACK Styczeń 2014

LED PACK LIGHTING MODERNISATION PROJECT IN SOUTH POLAND 2 ZAGADNIENIA PRAWNE PROJEKTU LED PACK Trzy wyjściowe koncepcje realizacji projektu LED PACK (dalej: Projekt), zakładającego uczestnictwo wielu gmin programie modernizacji: I. Oddanie realizacji Projektu pojedynczym gminom II. Utworzenie spółki z udziałem wszystkich gmin dla realizacji Projektu III. Dwuetapowa koncepcja zakładająca: I Etap - wyłonienie jednej gminy i powierzenie jej przez pozostałe gminy realizacji ich zadania własnego z zakresu modernizacji oświetlenia, tj. czynności przygotowawczych niezbędnych do właściwej modernizacji oświetlenia, wykonywanej w oparciu o konstrukcję partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) II Etap - właściwa modernizacja oświetlenia realizowana na terenie każdej z gmin w oparciu o umowę o Partnerstwie Publiczno-Prywatnym (umowa PPP) zawartą przez każdą gminę z wybranym w I Etapie partnerem prywatnym, wspólnym dla wszystkich uczestników Projektu

3 ZAGADNIENIA PRAWNE PROJEKTU LED PACK Ad.I. Oddanie realizacji projektu LED PACK pojedynczym gminom Koncepcja niemożliwa do realizacji z uwagi na wymagania stawiane przez finansującego Projekt - Europejski Banki Inwestycyjny(EBI), które były następujące: - LED PACK to projekt dla wielu gmin działających wspólnie - EIB chciał mieć jednego partnera ze strony samorządu, a nie kilkudziesięciu Koncepcja kłopotliwa w praktyce z uwagi na konieczność: -przeprowadzania przez każą z gmin odrębnych postępowań w trybie zamówień publicznych na wybór wykonawców Projektu LED PACK LIGHTING MODERNISATION PROJECT IN SOUTH POLAND

4 ZAGADNIENIA PRAWNE PROJEKTU LED PACK Ad.II. Utworzenie spółki z udziałem wszystkich gmin dla realizacji projektu Koncepcja problematyczna z uwagi na: -uczestnictwo w spółce kilkudziesięciu gmin–wspólników, a co za tym idzie praktyczne problemy w sprawnym wypracowywaniu i podejmowaniu zgodnych decyzji w organach spółki dotyczących spółki i Projektu (od terminów i miejsca zgromadzeń wspólników, siedziby spółki, składu zarządu i rady nadzorczej, do strategicznych decyzji dotyczących projektu) LED PACK LIGHTING MODERNISATION PROJECT IN SOUTH POLAND

5 ZAGADNIENIA PRAWNE PROJEKTU LED PACK Ad.III. Dwuetapowa koncepcja zakładająca Wyłonienie jednej gminy i powierzenie jej (a następnie celowej spółce komunalnej tej gminy) w drodze porozumienia międzygminnego wspólnego wykonywania zadań własnych w postaci modernizacji oświetlenia wszystkich gmin-uczestników Projektu; powyższe w zakresie niezbędnym do przygotowania właściwej modernizacji oświetlenia realizowanej w oparciu o konstrukcję PPP – Koncepcja odpowiadająca wymaganiom EBI (jeden partner dla EBI zamiast kilkudziesięciu) – Koncepcja upraszczająca projekt - ograniczająca do minimum liczbę wykonawców i przetargów przeprowadzonych w celu ich wyłonienia – Koncepcja zaaprobowana oraz rozwijana dla realizacji Projektu LED PACK LIGHTING MODERNISATION PROJECT IN SOUTH POLAND

6 ZAGADNIENIA PRAWNE PROJEKTU LED PACK Założenia wybranej koncepcji prawnej I. Podjęcie przez każdą z gmin uchwały wyrażającej wolę uczestnictwa w Projekcie, w szczególności wyrażającą zgodę: – na zawarcie z Gminą Namysłów porozumienia międzygminnego w celu realizacji I Etapu Projektu – na zawarcie umowy PPP z partnerem prywatnym wyłonionym w II Etapie Projektu dla realizacji właściwej modernizacji oświetlenia LED PACK LIGHTING MODERNISATION PROJECT IN SOUTH POLAND

7 ZAGADNIENIA PRAWNE PROJEKTU LED PACK Założenia wybranej koncepcji prawnej II. Zawarcie przez każdą z gmin-uczestników Projektu z Gminą Namysłów porozumienia międzygminnego (na potrzeby Projektu nazwanego Umową Uczestnictwa - Participation Agreement), która: – opisywałaby zasady modernizacji oświetlenia w oparciu o Projekt – ustalałaby prawa i obowiązki gmin-uczestników Projektu na I i II Etapie – określałaby finansowe konsekwencje Projektu dla każdej z gmin – zawierałaby założenia umowy PPP – zawierałaby niezbędne umocowania dla Gminy Namysłów (spółki komunalnej) do realizacji I Etapu Projektu LED PACK LIGHTING MODERNISATION PROJECT IN SOUTH POLAND

8 ZAGADNIENIA PRAWNE PROJEKTU LED PACK Założenia wybranej koncepcji prawnej III.Utworzenie przez Gminę Namysłów celowej spółki komunalnej (LED PACK Management Namysłów sp. z o.o. – dalej: Spółka Komunalna) dla realizacji czynności I Etapu w imieniu wszystkich gmin-uczestników Projektu. W celu usprawnienia działań Spółka Komunalna została już powołana do życia. Główne zadania stawiane przed Spółką będą wykonywane w I Etapie Projektu. W II Etapie aktywność Spółki Komunalnej będzie ograniczona do obowiązków sprawozdawczych wobec EBI dotyczących realizacji finansowanego przez ten bank Projektu. Z chwilą zakończenia Projektu, Spółka Komunalna zostanie zlikwidowana. LED PACK LIGHTING MODERNISATION PROJECT IN SOUTH POLAND

9 ZAGADNIENIA PRAWNE PROJEKTU LED PACK Założenia wybranej koncepcji prawnej IV.Wykonanie przez Spółkę Komunalną czynności I Etapu Projektu, tj: – zawarcie z EBI w imieniu wszystkich gmin-uczestników Projektu umowy o finansowanie I Etapu Projektu w ramach programu ELENA. – przeprowadzenie – jako wspólny zamawiający dla wszystkich gmin-uczestników Projektu – postępowań w trybie zamówień publicznych o wybór wykonawców I Etapu Projektu. – przeprowadzenie – jako wspólny zamawiający dla wszystkich gmin-uczestników Projektu – postępowania w trybie zamówień publicznych o wybór partnera prywatnego do zawarcia umowy PPP. ______________________________________________________________________ Koniec I Etapu Projektu LED PACK LIGHTING MODERNISATION PROJECT IN SOUTH POLAND

10 ZAGADNIENIA PRAWNE PROJEKTU LED PACK Założenia wybranej koncepcji prawnej __________________________________________________________________________ Początek II Etapu Projektu V. Zawarcie przez każdą z gmin-uczestników Projektu indywidualnej umowy PPP z wybranym partnerem prywatnym. VI.Realizacja umowy PPP zakończona przekazaniem gminie przez partnera prywatnego zmodernizowanego oświetlenia. LED PACK LIGHTING MODERNISATION PROJECT IN SOUTH POLAND

11 ZAGADNIENIA PRAWNE PROJEKTU LED PACK Propozycja rozwiązania problemu modernizacji oświetlenia zewnętrznego nie będącego własnością gminy, lecz należącego do osoby trzeciej (właściciel infrastruktury): 1.Oddanie infrastruktury gminie przez jej właściciela do odpłatnego używania (najem, dzierżawa) na czas trwania Projektu (12 lat). Czynsz byłby równy opłacie eksploatacyjnej dotychczas ponoszonej przez gminę. W ten sposób gmina nie zwiększałaby swoich bieżących obciążeń, a właściciel infrastruktury nie wyzbywałby się majątku i nie uszczuplałby swoich przychodów. 2. Umowa (najmu, dzierżawy) regulowałaby rozliczenia z tytułu nakładów na infrastrukturę sfinansowane w ramach Projektu przez gminę, tj. po zakończeniu umowy PPP oraz umowy (najmu, dzierżawy) gmina zwracałaby zmodernizowaną infrastrukturę jej właścicielowi, ten zaś zobowiązany byłby zwrócić gminie wartość jej ulepszeń (modernizacji) według stanu i cen na chwilę zwrotu (wprowadzenie sposobu wyłonienia wspólnego rzeczoznawcy). LED PACK LIGHTING MODERNISATION PROJECT IN SOUTH POLAND

12 ZAGADNIENIA PRAWNE PROJEKTU LED PACK 3. Po tym czasie sytuacja powracałaby do punktu wyjścia, tj. właściciel infrastruktury pobierałby opłaty eksploatacyjne, z tym że: -można by już na etapie umowy (najmu, dzierżawy) spróbować ustalić sposób wyliczania tych opłat, -właściciel infrastruktury byłby zobowiązany do utrzymywania „stanu modernizacji” oświetlenia (nie wymieniania tego oświetlenia na bardziej energochłonne), -gmina płaciłaby zmniejszone opłaty za energię, w związku z korzystaniem ze zmodernizowanego oświetlenia. LED PACK LIGHTING MODERNISATION PROJECT IN SOUTH POLAND

13 Kontakt Organizacja projektu i informacje Krzysztof Kuchczyński Burmistrz Miasta i Gminy Namysłów ul. Stanisława Dubois Namysłów Tel: , Arkadiusz KlizaTomasz Jaskólski Tel: Tel: Tomasz KorzeńDominik Dziadosz Tel: Tel: LED PACK LIGHTING MODERNISATION PROJECT IN SOUTH POLAND