Uniwersytet Warszawski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
Advertisements

Zapewnianie jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim w roku akademickim 2012/2013 Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 30.
Zapewnianie jakości kształcenia w jednostkach Uniwersytetu Warszawskiego w warunkach znowelizowanego Prawa o szkolnictwie wyższym Paweł Stępień i.
Uniwersytet Warszawski
Rola Wydziałowych Zespołów Zapewniania Jakości Kształcenia w pracach nad wewnętrznymi systemami zapewniania jakości kształcenia w jednostkach Uniwersytetu.
Uniwersytet Warszawski
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Programy studiów doktoranckich w świetle nowych regulacji prawnych Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 2 października 2012 r.
Uniwersytet Warszawski
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia
Konferencja psychologów/pedagogów szkolnych w Rudzie Śląskiej
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Kształtowanie motywacji pracowników
Propozycje działań na rzecz jakości kształcenia przygotowane przez Uczelniany Zespół Zapewnienia Jakości Kształcenia na podstawie Raportu z drugiej Ogólnouniwersyteckiej.
Efekty kształcenia a zadania uczelnianego systemu doskonalenia jakości na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 29.
Uniwersytet Warszawski. Studia I i II stopnia w świetle założeń Procesu Bolońskiego Biuro ds. Jakości Kształcenia we współpracy z Pełnomocnikiem ds. Realizacji.
Uniwersytet Warszawski. REKRUTACJA WIELOKIERUNKOWA Kilka uwag praktycznych Spotkanie z Prodziekanami ds. Studenckich 13 października 2009.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Szkoła Języków Obcych UW dr Hanna Mrozowska dr Sławomir Maskiewicz
Uniwersytet Warszawski
Zapewnianie jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim w roku akademickim 2012/2013 Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 5.
Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Cele i zadania UZZJK zgodnie z Uchwałą Senatu 32/2012 z dnia 25 października 2012r.
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
WYDZIAŁOWE SYSTEMY ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA Szczecin 15 listopad 2013.
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Regionalny Program Operacyjny
Budowa i funkcjonowanie systemu zapewniania jakości kształcenia na Wydziale Lingwistyki Stosowanej UW.
ZASADY FUNKCJONOWANIA UCZELNIANEGO SYSTEMU ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA W POLITECHNICE WROCŁAWSKIEJ § 3. W celu realizacji zadań USZJK na szczeblu uczelnianym,
Dokument: ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
mgr Marta Mularczyk Kierownik projektu
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Uniwersytet Warszawski. Paweł Stępień, Agata Wroczyńska Rola wydziałowych zespołów zapewniania jakości kształcenia w działaniach związanych z modyfikacją.
Wnioski z warsztatu Wprowadzenie na uczelnie Recognition of Prior Learning (RPL) – podejście praktyczne (III konferencja w ramach Programu doskonalenia.
Priorytety w kadencji Materiały na spotkanie 24 marca 2015 roku dr hab. prof. UW Robert Małecki.
System zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim – wybrane zagadnienia Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Spotkanie z Przewodniczącymi.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Jak w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego potwierdzać efekty uczenia się zdobyte poza systemem.
KROK PO KROKU PRZEDSTAWIAMY W JAKI SPOSÓB MOŻNA POZYSKAĆ ŚRODKI NA DZIAŁALNOŚĆ STUDENCKĄ I ZASADY ICH WYDATKOWANIA FINANSOMETR ORGANIZACJI STUDENCKICH.
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Sprawozdanie z działalności w roku akademickim 2014/2015.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Nowelizacja Wskazówek i propozycji rozwiązań dotyczących systemu zapewniania i doskonalenia jakości na wydziałach i w innych jednostkach kształcących studentów.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Nowelizacja wewnątrzuniwersyteckich aktów prawnych dotyczących jakości kształcenia oraz Wskazówek i propozycji rozwiązań dotyczących systemu zapewniania.
Zasady funkcjonowania Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Przykładowy model podziału środków
Kształcenie września 2018.
FINANSOMETR ORGANIZACJI STUDENCKICH i DOKTORANCKICH
Dokument: ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
PROJEKTY POWER
Zapis prezentacji:

Uniwersytet Warszawski

zapewniania jakości kształcenia Paweł Stępień i Agata Wroczyńska Wewnętrzne systemy zapewniania jakości kształcenia w jednostkach Uniwersytetu Warszawskiego w świetle sprawozdań z oceny własnej DOBRE PRAKTYKI W ZAPEWNIANIU I DOSKONALENIU JAKOŚCI KSZTAŁCENIA NA UNIWERSYTECIE WARSZAWSKIM (2014) Warszawa, 4 czerwca 2014

I. Tematyka i cele sprawozdania z oceny własnej 2013 II. Zasady budowy systemów jakości w jednostkach UW III. Zasady a praktyka – wnioski ze sprawozdań IV. Wybrane problemy związane z funkcjonowaniem systemów zapewniania jakości kształcenia w jednostkach UW

I. Tematyka i cele sprawozdania z oceny własnej 2013

I. Tematyka i cele sprawozdania z oceny własnej 2013 Zarządzenie nr 56 Rektora UW z dnia 3 października 2012 r. w sprawie Systemu Zapewniania i Doskonalenia Jakości Kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim § 6 3. [...] Uczelniany Zespół opracowuje formularz sprawozdania z oceny własnej dla wydziałów i innych jednostek organizacyjnych UW prowadzących studia, wskazując termin sprawozdania oraz zakres ewaluacji obejmujący w szczególności obszary wymienione w ust. 2. 4. Uczelniany Zespół ustala wieloletni harmonogram badań poszczególnych obszarów wymienionych w ust. 2. 5. Uczelniany Zespół dokonuje analizy sprawozdań z oceny własnej, sporządzonych przez wydziały i inne jednostki organizacyjne UW prowadzące studia. Wnioski z tej analizy stanowią podstawę do opracowania przez Uczelniany Zespół sprawozdania na temat jakości kształcenia na UW. 6. Uczelniany Zespół przedstawia Rektorowi wnioski i propozycje działań na rzecz jakości kształcenia na UW oraz rekomendacje dotyczące upowszechnienia wzorów dobrych praktyk w dziedzinie jakości kształcenia.

I. Tematyka i cele sprawozdania z oceny własnej 2013 Zarządzenie nr 56 Rektora UW z dnia 3 października 2012 r. § 11 [...] 2. Zespół jednostki sporządza, zgodnie z wytycznymi Uczelnianego Zespołu, sprawozdanie z oceny własnej, stanowiące wynik ewaluacji jakości kształcenia na wydziale/w innej jednostce organizacyjnej UW prowadzącej studia, i przedstawia je – odpowiednio – dziekanowi/kierownikowi innej jednostki organizacyjnej UW prowadzącej studia. 3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 2, w szczególności: 1) przedstawia mocne i słabe strony wydziału/innej jednostki organizacyjnej UW prowadzącej studia, w zakresie jakości kształcenia; 2) przedstawia plany i kalendarium działań w celu wyeliminowania zjawisk niepożądanych i naprawy niedostatków oraz w celu doskonalenia jakości kształcenia. § 12 Sprawozdania z oceny własnej opracowane przez Zespoły jednostek oraz sprawozdanie opracowane przez Uczelniany Zespół są jawne i publikowane na stronie internetowej UW oraz odpowiednio na stronach wydziału/innych jednostek organizacyjnych UW prowadzących studia.

I. Tematyka i cele sprawozdania z oceny własnej 2013 Harmonogram przygotowywania sprawozdań z oceny własnej w latach 2012-2016 2012/2013 – wydziałowe systemy zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia w powiązaniu z misją i strategią UW i jego jednostek 2013/2014 – walidacja efektów kształcenia uzyskanych w edukacji pozaformalnej i nieformalnej 2014/2015 – działania na rzecz doskonalenia jakości kształcenia w obszarach nie objętych do tej pory sprawozdaniami (środki wsparcia dla studentów, publiczny dostęp do informacji o kształceniu i jakości kształcenia w jednostce) 2015/2016 – stopień przygotowania do ewaluacji instytucjonalnej EUA Harmonogram przyjęty przez UZZJK 13 listopada 2012 na podstawie § 6, ust. 4 Zarządzenia nr 56 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 3 października 2012 r. w sprawie Systemu Zapewniania i Doskonalenia Jakości Kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim

I. Tematyka i cele sprawozdania z oceny własnej 2013 Zgodnie z harmonogramem przyjętym przez Uczelniany Zespół Zapewnienia Jakości Kształcenia na kadencję 2012-2016 przedmiotem sprawozdania z oceny własnej 2013 były działania związane z przygotowaniem uchwał rad jednostek w sprawie wewnętrznych systemów zapewniania jakości kształcenia. Tworząc formularz sprawozdania, UZZJK kładł nacisk na zgodność wspomnianych działań z regulacjami Zarządzenia nr 76 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 4 grudnia 2012 r. w sprawie systemów zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia na wydziałach..., a zarazem na dążność do budowy spójnego systemu w wypadku wydziałów złożonych z jednostek, które realizują odrębne programy kształcenia.

II. Zasady budowy systemów jakości w jednostkach UW

II. Zasady budowy systemów jakości w jednostkach UW Zarządzenie nr 76 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 4 grudnia 2012 r. w sprawie systemów zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia na wydziałach oraz w innych jednostkach organizacyjnych prowadzących studia na UW § 1 W ramach Systemu Zapewniania i Doskonalenia Jakości Kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim na każdym wydziale oraz w każdej innej jednostce organizacyjnej prowadzącej studia [...] powstaje odpowiednio wydziałowy lub jednostkowy system zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia [...]. § 2 1. Opis systemu jakości, zawierający konieczne regulacje, przygotowują władze wydziału lub władze innej jednostki we współpracy z jednostkowym zespołem zapewniania jakości kształcenia, uwzględniając następujące zasady: 1) zasadę oparcia systemu jakości na wartościach akademickich zgodnie z przekonaniem, że kluczem do wysokiej jakości kształcenia na UW jest świadome współtworzenie kultury jakości przez wszystkich członków społeczności akademickiej, a uzyskiwanie wysokiej jakości kształcenia nierozerwalnie wiąże się z autonomią, tradycją i godnością społeczności akademickiej i możliwe jest dzięki osiąganiu założonych przez nią celów; 2) zasadę ścisłego powiązania systemu jakości z misją i strategią UW oraz misją, strategią i koncepcją kształcenia przyjętymi przez wydział lub inną jednostkę;

II. Zasady budowy systemów jakości w jednostkach UW Zarządzenie nr 76 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego (cd.) 3) zasadę świadomego podejmowania działań i ich ciągłego doskonalenia (przy wykorzystaniu cyklicznego przeglądu osiągniętych wyników); 4) zasadę przejrzystej struktury systemu i właściwego określenia i rozdzielenia kompetencji ze szczególnym określeniem zaangażowania władz wydziału lub innej jednostki oraz jednostkowego zespołu zapewniania jakości kształcenia; 5) zasadę harmonijnego i zrównoważonego powiązania działań systemu jakości z działaniami w obrębie innych obszarów działalności uczelni i jej jednostek, ze szczególnym uwzględnieniem proporcjonalnego zaangażowania nauczycieli akademickich w dydaktykę, pracę naukową i pracę organizacyjną; 6) zasadę wykorzystania tradycji, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie zapewniania wysokiej jakości kształcenia na wydziale lub w innej jednostce; 7) zasadę opartego na dialogu współdziałania z przedstawicielami otoczenia społecznego. [...]

III. Zasady a praktyka – wnioski ze sprawozdań

III. Zasady a praktyka – wnioski ze sprawozdań 1) Zasada oparcia systemu jakości na wartościach akademickich zgodnie z przekonaniem, że kluczem do wysokiej jakości kształcenia na UW jest świadome współtworzenie kultury jakości przez wszystkich członków społeczności akademickiej, a uzyskiwanie wysokiej jakości kształcenia nierozerwalnie wiąże się z autonomią, tradycją i godnością społeczności akademickiej i możliwe jest dzięki osiąganiu założonych przez nią celów. „Trzy czwarte sprawozdań wskazuje, że w procesie przygotowywania uchwał w sprawie systemów zapewniania jakości istotną rolę odegrały konsultacje wewnętrzne z przedstawicielami różnych grup społeczności akademickiej”. Uniwersytet Warszawski. Sprawozdanie z oceny własnej 2013. Działania na rzecz zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia odnoszące się do wewnętrznych systemów zapewniania jakości kształcenia w powiązaniu z misją i strategią Uniwersytetu i jego jednostek. 4 marca 2014, s. 1.

III. Zasady a praktyka – wnioski ze sprawozdań 2) Zasada ścisłego powiązania systemu jakości z misją i strategią UW oraz misją, strategią i koncepcją kształcenia przyjętymi przez wydział lub inną jednostkę. „Prace nad wewnętrznymi systemami prowadzono w odniesieniu do misji, strategii i koncepcji kształcenia jednostek, przy czym – w stosunku do stanu opisanego w sprawozdaniach z oceny własnej 2012 – wydatnie zwiększyła się liczba jednostek, w których koncepcję kształcenia spisano i przyjęto jako odrębny dokument (nie sporządzono go dotąd w sześciu jednostkach, uznając, że koncepcja kształcenia znajduje wyraz w misji i strategii jednostki)”. Uniwersytet Warszawski. Sprawozdanie z oceny własnej 2013. Działania na rzecz zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia odnoszące się do wewnętrznych systemów zapewniania jakości kształcenia w powiązaniu z misją i strategią Uniwersytetu i jego jednostek. 4 marca 2014, s. 1.

III. Zasady a praktyka – wnioski ze sprawozdań 3) Zasada świadomego podejmowania działań i ich ciągłego doskonalenia (przy wykorzystaniu cyklicznego przeglądu osiągniętych wyników). „Do dobrych praktyk wskazanych w sprawozdaniach należą: [...] 5) Określenie rocznego kalendarza cyklicznych działań w obrębie systemu zapewniania jakości kształcenia oraz opracowanie harmonogramu i metody przeglądu poszczególnych obszarów zapewniania jakości kształcenia w jednostce”. Uniwersytet Warszawski. Sprawozdanie z oceny własnej 2013. Działania na rzecz zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia odnoszące się do wewnętrznych systemów zapewniania jakości kształcenia w powiązaniu z misją i strategią Uniwersytetu i jego jednostek. 4 marca 2014, s. 3.

III. Zasady a praktyka – wnioski ze sprawozdań 4) Zasada przejrzystej struktury systemu i właściwego określenia i rozdzielenia kompetencji ze szczególnym określeniem zaangażowania władz wydziału lub innej jednostki oraz jednostkowego zespołu zapewniania jakości kształcenia. „Ponad połowa sprawozdań poświadcza [...] gruntowny namysł nad jasnym określeniem i rozdzieleniem kompetencji w ramach systemu. Odpowiedzi na pytanie o działania pozwalające stwierdzić, czy cele, zadania i struktura systemu są przejrzyste i zrozumiałe zarówno dla przedstawicieli społeczności akademickiej, jak i przedstawicieli otoczenia społecznego, wskazują, że wciąż poważną trudność stanowi skuteczne upowszechnianie informacji o systemowych rozwiązaniach na rzecz zapewniania jakości kształcenia. [...] Za czynniki sprzyjające zaangażowaniu w prace nad sprawozdaniem z oceny własnej można uznać przekonanie władz wydziału o szczególnym znaczeniu systemowego zapewniania jakości, wysoki stopień aktywności przewodniczącego zespołu zapewniania jakości kształcenia w jednostce oraz zbliżającą się wizytę ekspertów Polskiej Komisji Akredytacyjnej”. Uniwersytet Warszawski. Sprawozdanie z oceny własnej 2013. Działania na rzecz zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia odnoszące się do wewnętrznych systemów zapewniania jakości kształcenia w powiązaniu z misją i strategią Uniwersytetu i jego jednostek. 4 marca 2014, s. 2.

III. Zasady a praktyka – wnioski ze sprawozdań 5) Zasada harmonijnego i zrównoważonego powiązania działań systemu jakości z działaniami w obrębie innych obszarów działalności uczelni i jej jednostek, ze szczególnym uwzględnieniem proporcjonalnego zaangażowania nauczycieli akademickich w dydaktykę, pracę naukową i pracę organizacyjną. W formularzu Sprawozdania z oceny własnej 2013 nie zostało umieszczone pytanie, które wprost odnosiłoby się do tej zasady.

III. Zasady a praktyka – wnioski ze sprawozdań 6) Zasada wykorzystania tradycji, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie zapewniania wysokiej jakości kształcenia na wydziale lub w innej jednostce. „W ponad połowie jednostek przeprowadzono analizy [...] efektywności dotychczasowych rozwiązań w zakresie zapewniania jakości kształcenia”. Uniwersytet Warszawski. Sprawozdanie z oceny własnej 2013..., s. 1. 7) Zasada opartego na dialogu współdziałania z przedstawicielami otoczenia społecznego. „[...] podobnie jak w pracach nad misją, strategią i koncepcją kształcenia, opisanych w sprawozdaniach z oceny własnej 2012 – nadal bardzo rzadkie są przykłady podejmowania konsultacji i analiz dotyczących zewnętrznych, pozauniwersyteckich uwarunkowań jakości kształcenia. O przeprowadzeniu konsultacji z przedstawicielami otoczenia społecznego wspomniano zaledwie w dwu sprawozdaniach, w trzech stwierdza się, że są one planowane”. Uniwersytet Warszawski. Sprawozdanie z oceny własnej 2013..., s. 2.

IV. Wybrane problemy związane z funkcjonowaniem systemu zapewniania jakości kształcenia w jednostkach UW

IV. Wybrane problemy... Informacja, narzędzia, biurokracja? Rola procedur i dokumentacji w budowie systemu zapewniania jakości kształcenia. Problem rozpoznawania i pokonywania związanych z biurokratyzacją (wynikłą z ustaw i rozporządzeń; wymogów PKA; regulacji wewnątrzuczelniane) zagrożeń dla autonomii, tradycji i godności społeczności akademickiej jako fundamentu wysokiej jakości kształcenia. Jak osiągnąć świadome współtworzenie kultury jakości w warunkach znowelizowanego Prawa o szkolnictwie wyższym : – problem wielkiej liczby i różnorodności regulacji prawnych zewnętrznych i wewnętrznych, – problem stosowania procedur bez świadomości ich celów, – problem tworzenia warunków dla harmonijnego rozwoju nauczycieli akademickich w zakresie badań naukowych, dydaktyki i pracy organizacyjnej, – problem skutecznej informacji i budowania postaw sprzyjających umacnianiu kultury jakości) we wszystkich grupach społeczności akademickiej, – proces akredytacji jako skuteczny bodziec do działań na rzecz jakości oraz jako czynnik zniechęcający.

Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia dr hab. Paweł Stępień, prof. UW e-mail: pawel.stepien@adm.uw.edu.pl Tel. + 48 692 15 62 64 Biuro ds. Jakości Kształcenia Kierownik: mgr Agata Wroczyńska (awroczynska@uw.edu.pl) mgr Katarzyna Wileńska (kwilenska@adm.uw.edu.pl) www.bjk.uw.edu.pl e-mail: bjk@uw.edu.pl Tel. (022) 55 24 072, (022) 55 24 073, Fax (022) 55 24 071 Siedziba: ul. Karowa 18, p. 203