Wpływ akredytacji instytucjonalnej PKA na budowę i funkcjonowanie systemu zapewniania jakości kształcenia na Wydziale Nauk Ekonomicznych UW dr Katarzyna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
dr Agnieszka Maciejewska-Karłowska
Advertisements

Dr inż. Magdalena Jabłońska
Zapewnianie jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim w roku akademickim 2012/2013 Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 30.
Zasady odbywania praktyk
Rola Wydziałowych Zespołów Zapewniania Jakości Kształcenia w pracach nad wewnętrznymi systemami zapewniania jakości kształcenia w jednostkach Uniwersytetu.
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia
Kształtowanie motywacji pracowników
Rola studentów w zapewnianiu jakości kształcenia w jednostkach Uniwersytetu Warszawskiego.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
Od misji do wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia – doświadczenia Wydziału Historycznego.
Zapewnianie jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim w roku akademickim 2012/2013 Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 5.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Projektowanie programów studiów
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
Prowadzenie dokumentacji
Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
Dr Mariusz Maciejczak Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Cele i zadania UZZJK zgodnie z Uchwałą Senatu 32/2012 z dnia 25 października 2012r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Jakość kształcenia w roku akademickim 2012/13
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
WYDZIAŁOWE SYSTEMY ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA Szczecin 15 listopad 2013.
RAPORT WYDZIAŁ TEOLOGICZNY Rada ds. Jakości Kształcenia Badanie jakości kształcenia na UAM 2011/2012 Grudzień 2012 Samoocena wydziałowa 1.
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
System Zapewniania jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Wydział Prawa Kanonicznego UKSW OCENA EFEKTÓW REALIZOWANEGO PROCESU KSZTAŁCENIA Studia jednolite magisterskie Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie.
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Budowa i funkcjonowanie systemu zapewniania jakości kształcenia na Wydziale Lingwistyki Stosowanej UW.
ZASADY FUNKCJONOWANIA UCZELNIANEGO SYSTEMU ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA W POLITECHNICE WROCŁAWSKIEJ § 3. W celu realizacji zadań USZJK na szczeblu uczelnianym,
Dokument: ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
mgr Marta Mularczyk Kierownik projektu
PROCEDURA PV-07 Kierowanie pracami i egzaminami magisterskimi
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia a zmiany w ustawie o szkolnictwie wyższym dr hab. Joanna M. Moczydłowska Szkolenie wewnętrzne Uczelniana.
SOCJOLOGIA WYDZIAŁ NAUK ZDROWIU I NAUK SPOŁECZNYCH KIERUNEK SOCJOLOGIA KATEDRA NAUK HUMNISTYCZNYCH I SPOŁECZNYCH.
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Jak w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego potwierdzać efekty uczenia się zdobyte poza systemem.
Analiza wyników ankiet studenckich za rok 2014/2015 ( semestr zimowy)
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego Kształcenie w językach obcych.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Sprawozdanie z działalności w roku akademickim 2014/2015.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Komentarz Ankietę przeprowadzono wśród studentów ostatniego roku studiów stacjonarnych II stopnia kierunku Oceanografia wszystkich uruchomionych.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze Rok akademicki 2012/2013 Semestr zimowy Dr Agnieszka Pawlak, Zakład Nauk o Rodzinie UM Dr Paweł Przyłęcki,
Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki ul. Nowowiejska Jelenia Góra.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4.2 Infrastruktura uczelni prowadzących kształcenie o profilu praktycznym Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Raport roczny 2014/2015 z działania Uczelnianego Systemu Jakości Kształcenia AWF we Wrocławiu Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu Komisja Jakości.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Specjalność Handel zagraniczny
Dokument: ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Dr inż. Magdalena Jabłońska ZASADY FUNKCJONOWANIA
AGH: Zamierzenia Spotkanie Władz AGH,
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
NOWY STATUT UNIWERSYTETU JAN KOCHANOWSKIEGO W KIELCACH
Specjalność Handel Zagraniczny
Zapis prezentacji:

Wpływ akredytacji instytucjonalnej PKA na budowę i funkcjonowanie systemu zapewniania jakości kształcenia na Wydziale Nauk Ekonomicznych UW dr Katarzyna Kopczewska Prodziekan ds.studenckich WNE

Tekst prezentacji Wizytacja PKA – ocena instytucjonalna - Wizytacja odbyła się w lutym Otrzymaliśmy ocenę pozytywną, nie uwzględniono odwołania - Zbudowaliśmy PROEDU, napisaliśmy strategię, skorygowaliśmy misję, przejrzeliśmy wszystkie wewnętrzne procedury

Tekst prezentacji Nowe działania po wizytacji PKA (i po nowelizacji ustawy PSW) VI’2013 – sprawozdanie pracowników z efektów kształcenia w 2012/2013 XI’2013 – sprawozdanie Dziekana z efektów kształcenia przed RW XII’2013 – posiedzenie Rady Pracodawców II’2013 – sprawozdanie WZZJK z realizacji PROEDU przed RW

Tekst prezentacji Ocena skutków regulacji (1) - Kierownicy Katedr odpowiedzialni za zebranie na piśmie ocen efektów kształcenia do pracowników - Każdy przedmiot oceniany raz, gdy prowadzony przez kilku prowadzących (np. wykład + ćwiczenia) wymagane ustalenie oceny - Wśród pracowników duża niechęć do oceny (traktowane jako zbędne formalności) - Komisja Dydaktyczna przyjęła poprawioną względem PROEDU formułę oceny (do każdego przedmiotu dwa formularze) a) Ocena jakościowa (5 pytań) b) Ocena ilościowa realizacji poszczególnych efektów kształcenia Sprawozdanie z efektów kształcenia Zakładane cele: -Integracja wykładowców wspólnie uczących -Refleksja nad tym, czego uczymy i czego wymagamy -Weryfikacja, co chcemy osiągnąć w ramach kursu -Znalezienie „martwych” tematów w sylabusie Zakładane cele: -Integracja wykładowców wspólnie uczących -Refleksja nad tym, czego uczymy i czego wymagamy -Weryfikacja, co chcemy osiągnąć w ramach kursu -Znalezienie „martwych” tematów w sylabusie

Tekst prezentacji Ocena skutków regulacji (2) a) Ocena jakościowa– odpowiedzieć na pytania: 1. Czy program zajęć jest zgodny z zadeklarowanym w sylabusie? Czy zrealizowano wszystkie deklarowane tematy zajęć? 2. Czy podczas zajęć zrealizowano zadeklarowane w sylabusie efekty kształcenia przypisane do tych zajęć? 3. Czy podjęto działania zmierzające do uzgodnienia rzeczywistego programu oraz rzeczywistych efektów kształcenia z zadeklarowanymi? Jeśli tak, to jakie (podać proponowane zmiany). 4. Czy następstwo w czasie ocenianego przedmiotu oraz innych przedmiotów powiązanych jest właściwe? 5. Rekomendacje dotyczące przedmiotu, ewentualne zmiany do wprowadzenia. Sprawozdanie z efektów kształcenia

Tekst prezentacji Ocena skutków regulacji (3) b) Ocena ilościowa – do każdego efektu kształcenia wymienionego w sylabusie przypisać: - Wagę efektu w przedmiocie - Stopień realizacji wśród przeciętnych studentów Sprawozdanie z efektów kształcenia

Tekst prezentacji Ocena skutków regulacji (4) Realizacja rekomendacji efektów kształcenia: - Naturalne opóźnienie czasowe ze względu na kalendarz akademicki i procedury (weryfikacja sprawozdania przez Komisję Dydaktyczną, przyjęcie przez RW, zmiany sylabusa nie na dany rok akademicki) – w zasadzie opóźnienie roczne we wdrożeniu większości rekomendacji - Chęć lepszego kształcenia postulowana przez wykładowców wymaga zwykle większych nakładów finansowych (mniejsze grupy, bardziej czasochłonne dla prowadzących zasady zaliczenia) - System boloński 3+2 powoduje zróżnicowanie poziomu studentów na II stopniu, co wymaga dodatkowych nakładów czasowych / finansowych, aby zapewnić wysoką jakość kształcenia Sprawozdanie z efektów kształcenia Ocena procesu: -Przez pracowników – raczej negatywna -Przez „zarządzających” raczej pozytywna

Tekst prezentacji Ocena skutków regulacji (5) - Rada Pracodawców ostrożnie tworzona od 2012 – obecnie ok.12 firm - Dobór członków gwarantujący zróżnicowanie opinii (różne firmy, osoby z różnych stanowisk) - Firmy zatrudniające absolwentów WNE - Posiedzenie głęboko merytoryczne, by zebrać opinie od pracodawców i lepiej im przedstawić naszych absolwentów Posiedzenie Rady Pracodawców Zakładane cele: -Opinia nt. nowych programów kształcenia -Opinia nt. suplementu do dyplomu -Opinia nt. przygotowania absolwentów -Pokazanie pracodawcom, jacy są nasi absolwenci Zakładane cele: -Opinia nt. nowych programów kształcenia -Opinia nt. suplementu do dyplomu -Opinia nt. przygotowania absolwentów -Pokazanie pracodawcom, jacy są nasi absolwenci

Tekst prezentacji Ocena skutków regulacji (6) Ocena wartości dodanej posiedzeń Rady Pracodawców - Ze względu na próbkę 1-elementową trudno wnioskować o przydatności procesu - Zupełnie inna percepcja roli i celu kształcenia przez pracodawców i władze uczelni - Ciekawostka: suplementy do dyplomu prawie nigdy nie są oceniane w procesie rekrutacji Posiedzenie Rady Pracodawców Ocena procesu: -Przez pracodawców – neutralna -Przez „zarządzających” raczej negatywna

Tekst prezentacji Ocena skutków regulacji (7) - WZZJK zweryfikował stopień realizacji zapisów w PROEDU na podstawie materiałów dostarczonych przez podmioty działające na WNE - Komisja Dydaktyczna - Komisja Studiów Podyplomowych - Komisja studiów Doktoranckich - Weryfikacja 10 obszarów zapewniania jakości Sprawozdanie WZZJK z realizacji PROEDU Zakładane cele: - Na ile procedury projakościowe są wdrożone - Na ile zapisane procedury prowadzą do poprawy jakości kształcenia Zakładane cele: - Na ile procedury projakościowe są wdrożone - Na ile zapisane procedury prowadzą do poprawy jakości kształcenia

Tekst prezentacji Ocena skutków regulacji (7) Refleksje po sprawozdaniu WZZJK - Czas szybko płynie - PKA „wymusza” integrację działalności podstawowej – Studia I, II, III stopnia i działalności komercyjnej – studia podyplomowe. W sytuacji załamania rynku studiów podyplomowych, sprawozdawanie nt. jakości kształcenia mija się z celem, bo studia nie są uruchamiane. - Monitorowanie losów absolwentów wyjątkowo trudne i kosztowne – nowelizacja ustawy PSW zakłada zcentralizowanie procesu i korzystanie z danych ZUS, niejasne, czy rolą uczelni jest nadal realizacja tego zadania - Nie wszystkie niedociągnięcia można łatwo naprawić – np. zakup książek anglojęzycznych jest kosztowną inwestycją - Już po pierwszym sprawozdaniu widać potrzebę korekty Proedu, zgodnie z zapisami jest ona realizowana co dwa lata Sprawozdanie WZZJK z realizacji PROEDU Ocena procesu: - Przez WZZJK – praca do wykonania - Przez „zarządzających” – raczej pozytywna (dyscyplinująca) Ocena procesu: - Przez WZZJK – praca do wykonania - Przez „zarządzających” – raczej pozytywna (dyscyplinująca)

Tekst prezentacji Ogólna ocena zapisów i działań pro-jakościowych - Realizacja zapisów PROEDU powinna być instrumentem, a nie celem samym w sobie. PKA obecnie kontroluje procesy, a nie efekty kształcenia. - PROEDU powinien być drogowskazem, by władze uczelni / jednostki pamiętały, że o jakość należy dbać. Jest wiele badań, że to tacit knowledge ma znaczenie w kreowaniu nowej wiedzy, a nie instrukcje i regulaminy. - Można sobie wyobrazić kolejną ocenę instytucjonalną ok r. – przegląd wszystkich sprawozdań, raportów, prezentacji, notatek etc. z ostatnich lat – czy rzeczywiście pełne dokumentów segregatory dowodzą wysokiej jakości kształcenia? - Kolejna ocena PKA powinna bazować na danych ZUS – ranking uczelni i ich wydziałów, a rola PKA powinna być głównie doradcza, a nie tylko kontrolna -gdy kształcenie jest dobre (tj. absolwenci mają pracę i jest ona dobrze płatna) to PKA powinna być ciałem doradczym, co można jeszcze udoskonalić, by było jeszcze lepiej, na podstawie przeglądu dobrych praktyk z innych jednostek -gdy kształcenie jest słabe (tj. absolwenci nie mają pracy lub jest ona słabo płatna) to PKA powinna być ciałem doradczym i zarazem kontrolnym (bo tylko wtedy może wskazać uchybienia prowadzące do słabych efektów kształcenia)