Przedmiot: Bezpieczeństwo społeczności lokalnych Wykład nr 5

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Terytorialny system ratownictwa
Advertisements

ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
POLICJA W SYSTEMIE BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj.
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne ćwiczenia
PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA W POLSCE
WOJEWÓDZKA KONFERENCJA SZKOLENIOWA DLA STAROSTÓW, PREZYDENTÓW,
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Administracja publiczna
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
Przygotował Andrzej Potucha
Departament Prawny i Kadr Wydział Obronności i Bezpieczeństwa
Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Żarach
Zdania i organizacja obrony cywilnej
Szkolenie aktywu związkowego
Rząd i prezydent.
Zagrożenia naturalne.
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
KRAJOWY SYSTEM ZARZADZANIA KRYZYSOWEGO
PO REFORMIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
PLAN ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN ZASTRZEŻONE 1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN Bieżący slajd przedstawia podstawowe dane liczbowe w zakresie.
BEZPIECZEŃSTWO PAŃSTWA salus rei publicae suprema lex esto
Stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego
Zarządzanie kryzysowe w RP na wypadek zagrożeń niemilitarnych
BEZPIECZEŃSTWO PAŃSTWA KOMPETENCJE I ZADANIA ORGANÓW ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ I SAMORZĄDOWEJ W OBRONIE NARODOWEJ Maciej Milczanowski.
ORGAN administracji publicznej
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ORGANIZACJA PRAWNA ADMINISTRACJI
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
WOJEWODA w systemie bezpieczeństwa
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Ustawy szczególne. Ustawa o stanie wyjątkowym Zasady działania organów władzy publicznej W czasie stanu wyjątkowego organy władzy publicznej działają.
Zakres obowiązywania kpa
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Zadania administracji w czasie klęsk żywiołowych
ROLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ I SAMORZĄDOWEJ W ZAKRESIE OCHRONY LUDNOŚCI Bogdan Piasecki – 2 UAZ-BP.
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
Warszawa, kwiecień-maj 2016 r.
Prawne i organizacyjne aspekty ochrony ludności, mienia i dóbr kultury w czasie klęsk żywiołowych, katastrof i konfliktów zbrojnych. Tomasz Sobolewski.
Planistyczne działania wspierające.
Zarządzanie kryzysowe
Zadania administracji w czasie klęsk żywiołowych
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Realizacja Zadań Obrony Cywilnej
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Temat prezentacji 1. Podmiot administracji publicznej/organ administracji publicznej/urząd w administracji publicznej. 2. Monokratyczne a kolegialne organy.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Szkolenie kierujących działaniem ratowniczym dla członków OSP
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Przedmiot: Bezpieczeństwo społeczności lokalnych Wykład nr 5 Rola administracji rządowej w zapewnianiu bezpieczeństwa społecznościom lokalnym P_W01: …student potrafi przedstawić kilkoma cechami podmiot właściwy dla wskazanego terytorium w zakresie kształtowania bezpieczeństwa społeczności lokalnej Przedmiot: Bezpieczeństwo społeczności lokalnych Wykład nr 5

Typologia zadań z zakresu bezpieczeństwa wewn. Kryterium podmiotowo-funkcjonalne podmioty kierownicze (decyzje, koordynacja, opiniowanie, działania sztabowe); zadania kierownicze podmioty wykonawcze (realizujące zadania gosp., planistyczne, edukacyjne, szkoleniowe, naukowo-badawcze, operacyjne); zadania realizacyjne Kryterium warunków funkcjonowania państwa stan czuwania i doraźnego reagowania sytuacja kryzysowa czas konfliktu zbrojnego czas okupacji

Typologia zadań z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego Kryterium etapu realizacji zadania przygotowawcze zadania zapobiegawcze zadania interwencyjne zadania odtwarzające (rekonstrukcyjne) Kryterium zasięgu przestrzennego zasięg lokalny zasięg regionalny zasięg krajowy zasięg międzynarodowy

Zadanie Na II piętrze, w północno-zachodnim skrzydle budynku WSIiZ w Rzeszowie, wybucha pożar. W Katedrze Bezpieczeństwa Wewnętrznego (RA 219, RA220a, RA222) przebywa większość jej pracowników. Dwoje prowadzi zajęcia ze studentami w salach RA220 i RA221. Oprócz państwa rozważamy perspektywę uczelni. Co powinno się wydarzyć w tej sytuacji, jeśli wziąć pod uwagę wspomniane wcześniej kryteria: warunków funkcjonowania państwa/uczelni, zasięgu przestrzen., podmiotowo-funkcjonalne, etapu realizacji?

Typologia zadań z zakresu bezpieczeństwa wewn Typologia zadań z zakresu bezpieczeństwa wewn. - siatka funkcjonalna ochrony ludności Cel ochrony ludności Ochrona życia i zdrowia; zapewnienie narodowi ciągłości istnienia Cele szczegółowe Pomoc ratownicza, medyczna, woda, żywność, lokum, prąd, gaz, opał, ścieki, transport Funkcje Jakiego typu podmioty będą potrzebne (np. kierownicze i wykonawcze) Zadania Co mają zrobić, aby osiągnąć wskazane cele Wykonawca Jednostki służące realizacji wskazanych celów (kto konkretnie)

Rola wojewody w zapewnianiu bezpieczeństwa społecznościom lokalnym… Fot. PUW

Rola wojewody (administracji rządowej na poziomie wojewódzkim) w zapewnianiu bezpieczeństwa społecznościom lokalnym U góry wojewoda Małgorzata Chomycz-Śmigielska, u dołu wicewojewoda Alicja Wosik; fot. PUW Wojewoda: przedstawiciel rządu w terenie, koordynuje działalność wszystkich organów administracji rządowej i samorządowej w zakresie bezpieczeństwa (zapobiegania zagrożeniom, utrzymania porządku publicznego, zwalczania i usuwania skutków zagrożeń, które się ziściły)

USTAWA z dnia 23 stycznia 2009 r USTAWA z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie Art. 2. Zadania administracji rządowej w województwie wykonują: 1) wojewoda; 2) organy rządowej administracji zespolonej w województwie, w tym kierownicy zespolonych służb, inspekcji i straży; 3) organy niezespolonej administracji rządowej; 4) jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, jeżeli wykonywanie przez nie zadań administracji rządowej wynika z odrębnych ustaw lub z zawartego porozumienia; 5) starosta, jeżeli wykonywanie przez niego zadań administracji rządowej wynika z odrębnych ustaw; 6) inne podmioty, jeżeli wykonywanie przez nie zadań administracji rządowej wynika z odrębnych ustaw.

Rządowa administracja zespolona w województwie Podmioty rządowej administracji terenowej, pozostające pod kierownictwem wojewody jako organu o kompetencji ogólnej (kwestia koordynacji działań, uzupełniania kompetencji, a nie dublowania, kosztów)… komendanci wojewódzcy: policji (w jego przypadku wojewoda formułuje opinię o kandydacie), PSP (w jego przypadku wyraża zgodę na kandydata); kurator oświaty; wojewódzki lekarz weterynarii.

Rządowa administracja zespolona w województwie wojewódzcy inspektorzy powoływani przez wojewodę: transportu drogowego; farmaceutyczny; sanitarny; nadzoru geodezyjnego i kartograficznego; nadzoru budowlanego; ochrony roślin i nasiennictwa, jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, ochrony środowiska; inspekcji handlowej.

Rządowa administracja niezespolona w województwie Administracja niezespolona - w przeciwieństwie do zespolonej - nie jest podległa wojewodzie Tworzą ją: terenowe organy administracji rządowej podporządkowane właściwym ministrom, centralnym organom administracji, kierownicy państwowych osób prawnych i jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej na obszarze województwa

Rządowa administracja niezespolona w województwie (m.in.) Dowódcy okręgów wojskowych, szefowie wojewódzkich sztabów wojskowych, wojskowi komendanci uzupełnień Komendanci oddziałów, placówek i dywizjonów Straży Granicznej Dyrektorzy izb celnych i naczelnicy urzędów celnych Dyrektorzy izb, naczelnicy urzędów skarbowych, dyrektorzy urzędów kontroli skarbowej Dyrektorzy okręgowych urzędów i specjalistycznych urzędów górniczych

Rządowa administracja niezespolona w województwie Dyrektorzy okręgowych urzędów miar i naczelnicy obwodowych urzędów miar Dyrektorzy okręgowych urzędów probierczych i naczelnicy obwodowych urzędów probierczych (przeprowadzających próby badawcze) Dyrektorzy regionalnych zarządów gospodarki wodnej Graniczni i powiatowi lekarze weterynarii Państwowi graniczni inspektorzy sanitarni Regionalni dyrektorzy ochrony środowiska

Podstawy prawne działań wojewody w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego Uprawnienia i obowiązki wojewody w zakresie aktywności pro-bezpiecznościowej wynikają m.in. z ustaw: O wojewodzie i administracji rządowej w województwie (z 23.01.09 r.) O zarządzaniu kryzysowym (z 26.04.07 r.) O stanie klęski żywiołowej (z 18.04.02 r.) O Państwowym Ratownictwie Medycznym (z 08.09.06 r.) UWAGA na przyjęte na wstępie kryteria!

Wybrane regulacje ustawy o zarządzaniu kryzysowym Wojewoda jest zobowiązany: kierować „monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń” występujących na terenie województwa wydawać starostom zalecenia i zatwierdzać powiatowe plany reagowania kryzysowego realizować wytyczne ministra właściwego ds. wewnętrznych do wojewódzkiego planu reagowania kryzysowego i przedkładać temuż ministrowi plan do zatwierdzenia

Wybrane regulacje ustawy o zarządzaniu kryzysowym Swoje kompetencje wojewoda realizuje z pomocą: urzędu wojewódzkiego wydziału bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego wojewódzkiego centrum zarządzania kryzysowego wojewódzkiego zespołu zarządzania kryzysowego (WZZK) zespolonych służb, inspekcji i straży w wyjątkowych sytuacjach – służb (jednostek administracji) niezespolonych

Wybrane regulacje ustawy o zarządzaniu kryzysowym Wydział bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego to jednostka wykonawcza w zakresie zadań wojewody związanych m.in. z: monitorowaniem, analizą i prognozowaniem rozwoju zagrożeń na obszarze województwa, ochroną infrastruktury krytycznej informowaniem WZZK, także ZZK przy ministrze właściwym ds. wewn. i Rządowego Centrum Bezp., opiniowaniem i wytycznymi dla powiatowych planów reagowania kryzysowego (RK), opracowaniem wojewódzkiego planu RK, planowaniem wsparcia innych organów i użycia wojska Na zdjęciach: u góry dyrektor WBiZK PUW Piotr Skworzec, u dołu jego z-ca Stanisław Rysz (fot. PUW)

Wybrane regulacje ustawy o zarządzaniu kryzysowym Wojewoda przewodniczy pomocniczemu dlań wojewódzkiemu zespołowi zarządzania kryzysowego. W jego skład wchodzą m.in.: kierownicy zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich osoby zatrudnione w powyższych jednostkach osoby zatrudnione w regionalnych zarządach melioracji, gospodarki wodnej, służbach meteo inni (w razie potrzeby): żołnierze, samorządowcy… Funkcje: ocena zagrożeń, informowanie o nich, opiniowanie planów, propozycje działań/ Fot. PUW - posiedzenie WZZK; na pierwszym planie: insp. Zdzisław Stopczyk i płk Wojciech Kucharski (21. BSP)

Wybrane regulacje ustawy o zarządzaniu kryzysowym Stanisław Szynalik (z prawej), kierownik WCZK w Rzeszowie, Fot. WSPiA.eu W ramach urzędów wojew. funkcjonują wojewódzkie centra zarządzania kryzysowego całodobowo dyżurują współdziałają z innymi centrami ZK organów administracji publicznej nadzorują system wykrywania, alarmowania i ostrzeg. współdziałają z podmiotami poszukiwawczymi, ratowniczymi, prowadzącymi działalność humanitarną dysponują sprzętem przydatnym w sytuacjach nadzw.

Wybrane regulacje ustawy o stanie klęski żywiołowej Stan klęski wprowadza Rada Ministrów na wniosek wojewody wojewoda obwieszcza to za pomocą plakatów, ogłoszeń w mediach (mają obowiązek bezpłatnego opublikowania) wojewodę może zawiesić minister właściwy ds. wewnętrzn.

Wybrane regulacje ustawy o stanie klęski żywiołowej Art. 2. Stan klęski żywiołowej może być wprowadzony dla zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych lub awarii techn. noszących znamiona klęski żywiołowej oraz w celu ich usunięcia. Art. 3. / 1. Ilekroć w ustawie jest mowa o: 1) klęsce żywiołowej – rozumie się przez to katastrofę naturalną lub awarię techniczną, których skutki zagrażają życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, a pomoc i ochrona mogą być skutecznie podjęte tylko przy zastosowaniu nad-zwyczajnych środków, we współdziałaniu różnych organów i instytucji oraz specjalistycznych służb i formacji działających pod jednolitym kierownictwem, 2) katastrofie naturalnej – rozumie się przez to zdarzenie związane z działaniem sił natury, w szczególności wyładowania atmosferyczne, wstrząsy sejsmiczne, silne wiatry, intensywne opady atmosferyczne, długotrwałe występowanie ekstremalnych temperatur, osuwiska ziemi, pożary, susze, powodzie, zjawiska lodowe na rzekach i morzu oraz jeziorach i zbiornikach wodnych, masowe występowanie szkodników, chorób roślin lub zwierząt albo chorób zakaźnych ludzi albo też działanie innego żywiołu, 3) awarii technicznej – rozumie się przez to gwałtowne, nieprzewidziane uszkodzenie lub zniszczenie obiektu budowlanego, urządzenia technicznego lub systemu urządzeń technicznych powodujące przerwę w ich używaniu lub utratę ich właściwości, 4) cyberprzestrzeni – rozumie się przez to przestrzeń przetwarzania i wymiany informacji tworzoną przez systemy teleinformatyczne, określone w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów ©Kancelaria Sejmu s. 2/14 2014-01-14 )), wraz z powiązaniami pomiędzy nimi oraz relacjami z użytkownikami.

Wybrane regulacje ustawy o stanie klęski żywiołowej Art. 4. 1. Stan klęski żywiołowej może być wprowadzony na obszarze, na którym wystąpiła klęska żywiołowa, a także na obszarze, na którym wystąpiły lub mogą wystąpić skutki tej klęski. 2. Stan klęski żywiołowej wprowadza się na czas oznaczony, niezbędny dla zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia, nie dłuższy niż 30 dni. Art. 8. W czasie stanu klęski żywiołowej działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia kierują: 1) wójt (burmistrz, prezydent miasta) – jeżeli stan klęski żywiołowej wprowadzono tylko na obszarze gminy, 2) starosta – jeżeli stan klęski żywiołowej wprowadzono na obszarze więcej niż jednej gminy wchodzącej w skład powiatu, 3) wojewoda – jeżeli stan klęski żywiołowej wprowadzono na obszarze więcej niż jednego powiatu wchodzącego w skład województwa, 4) minister właściwy do spraw administracji publicznej lub inny minister, do zakresu działania którego należy zapobieganie skutkom danej klęski żywiołowej lub ich usuwanie, a w przypadku wątpliwości co do właściwości ministra lub w przypadku gdy właściwych jest kilku ministrów – minister wyznaczony przez Prezesa Rady Ministrów – jeżeli stan klęski żywiołowej wprowadzono na obszarze więcej niż jednego województwa.

Wybrane regulacje ustawy o stanie klęski żywiołowej Jeśli siły i środki, którymi dysponuje wojewoda, są niewystarczające: minister obrony może skierować do pomocy podległe mu jednostki; wykonują zlecone im przez wojewodę zadania, ale pozostają pod dowództwem przełożonych służbowych wojewoda (pełnomocnik) może wprowadzić obowiązek świadczeń osobistych i rzeczowych (działania ratownicze, ewakuacyjne, zabezpieczające, wartownicze, udostępnianie lub użytkowanie w określ. sposób nieruchomości i ruchomości) jeśli stan klęski dotyczy więcej niż jednego powiatu, wojewoda wprowadza niezbędne ograniczenia wolności, praw człowieka i obywatela (czyt. kolejny slajd) UWAGA – PRZYPADEK UKRAIŃCÓW NIEUJAWNIAJĄCYCH, NIESPROWADZAJĄCYCH SWYCH AUT…

Art. 21 Ustawy o stanie klęski żywiołowej 1. Ograniczenia, o których mowa w art. 20, mogą polegać na (oto kilka wybranych): 1) zawieszeniu działalności określonych przedsiębiorców, 2) nakazie lub zakazie prowadzenia działalności gospodarczej określonego rodzaju, 3) nakazaniu pracodawcy oddelegowania pracowników do dyspozycji organu kierującego działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia/usunięcia skutków klęski 4) całkowitej lub częściowej reglamentacji zaopatrzenia w określonego rodzaju art., 5) obowiązku poddania się badaniom lekarskim, leczeniu, szczepieniom ochronnym oraz stosowaniu innych środków profil. i zabiegów, niezbędnych do zwalczania chorób zakaźnych oraz skutków skażeń chemicznych i promieniotw., 6) obowiązku poddania się kwarantannie, 8) obowiązku stosowania określonych środków zapewniających ochronę środow., 10) obowiązku opróżnienia lub zabezpieczenia lokali mieszkalnych bądź innych (…) 11) dokonaniu przymusowych rozbiórek i wyburzeń budynków lub innych obiekt. 12) nakazie ewakuacji w ustalonym czasie z określonych miejsc, obszarów i obiekt., 13) nakazie lub zakazie przebywania w określonych miejscach i obiektach oraz na określonych obszarach, 14) zakazie organizowania lub przeprowadzania imprez masowych itd..

Wybrane regulacje ustawy o Państwowym Ratownictwie Med. W województwie zadaniem wojewody jest także planowanie, organizowanie, koordynowanie i nadzór nad systemem ratownictwa medycznego Wojewoda rejestruje też jednostki współpracujące z systemem ratownictwa medycznego Wojewoda sporządza trzyletni plan działania systemu, przewidujący potencjalne zagrożenia życia i zdrowia, sposoby współpracy jednostek systemu i kooperantów: jednostki PSP, OSP i inne podległe ministrom SW, Obr. Nar. społeczne organizacje ratownicze, które mają/są gotowe nieść pomoc osobom potrzebującym (dzięki siłom osobowym, wyposażeniu, środkom łączności – np. STORAT)

Wybrane regulacje ustawy o… Państwowym Ratownictwie Medycznym Plan jest uzgadniany z szefami służb na szczeblu wojewódzkim (komendantami policji, PSP, Straży Granicznej, Wojskowego Obwodu Profilaktyczno-Leczniczego, z szefem Woj. Sztabu Wojskowego) W planie działania wojewódzkiego systemu RM wojewoda określa lokalizację centrów powiadamiania ratunkowego, w porozumieniu z szefem wojewódzkiego NFZ – liczbę i rozmieszczenie szpitalnych oddziałów ratunkowych (wg kryterium „logistycznego”) i szpitalnych jednostek specjalist.

Wybrane regulacje ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym Elementem wojewódzkiego systemu RM jest [wojewódzkie] centrum powiadamiania ratunkowego z lekarzami koordynatorami: zatrudnianymi na podstawie powołania całodobowo dyżurującymi nadzorującymi i koordynującymi (w razie potrzeby) pracę dyspozytorów medycznych udzielającymi dyspozytorom pomocy merytorycznej sygnalizującymi potrzebę postawienia w stan pogotowia wybrane jednostki opieki zdrowotnej w województwie

Rola samorządu wojewódzkiego w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego Podstawą prawną jest ustawa o samorządzie wojewódzkim z 5 czerwca 1998 r. Zadania urzędu marszałkowskiego (biur spraw obronnych i bezpieczeństwa publicznego) w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego obejmują m.in.: realizowanie zadań z zakresu obronności państwa wynikających z ustawy określanie - w zw. z powyższym - zadań dla jednostek urzędu marszałkowskiego i kontrola ich realizacji organizowanie stosownych szkoleń dla pracowników

Rola samorządu wojewódzkiego w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego współpracę z wydziałem bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego UW w zakresie przedsięwzięć związanych z obronnością i bezpieczeństwem publicznym (zwłaszcza w razie wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych) współtworzenie z wydziałem ZK UW grup roboczych (w ramach wojewódzkiego zespołu zarządzania kryzysowego) ds. zwalczania klęsk żywiołowych współudział w planowaniu działań z zakresu bezpieczeństwa na poziomie województwa

Rola samorządu wojewódzkiego w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego wykonywanie poleceń wojewody w razie wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych przedmiotowa współpraca z administracją zespoloną, niezespoloną i innymi organami administracji publicznej W sytuacjach niecierpiących zwłoki marszałek województwa może podejmować decyzje zamiast zarządu

USTAWA z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa Art. 14. 1. Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie: 1) edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego, 2) promocji i ochrony zdrowia, 3) kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, 4) pomocy społecznej, 4a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, 5) polityki prorodzinnej, 6) modernizacji terenów wiejskich, 7) zagospodarowania przestrzennego, 8) ochrony środowiska, 9) gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpowodziowej, a w szczególności wyposażenia i utrzymania wojewódzkich magazynów przeciwpowodziowych, 10) transportu zbiorowego i dróg publicznych, 11) kultury fizycznej i turystyki, 12) ochrony praw konsumentów, 13) obronności, 14) bezpieczeństwa publicznego, 15) przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy, 15a) działalności w zakresie telekomunikacji. 16) ochrony roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy.