Inżynieria zarządzania relacjami z klientem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Advertisements

Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Budżetowanie kapitałów
Badania operacyjne. Wykład 1
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Dr Tadeusz Lis Badania Systemowe „EnergSys”
Ekonomia bezrobocie dr Robert Pater.
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Czym jest zarządzanie operacyjne
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
MARKETING STRATEGICZNY
Kierunki rozwoju marketingu w usługach transportowych
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
FUNKCJA PERSONALNA.
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Adam Walicki - 30 września 2010
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Partnerstwo w logistycznym łańcuchu dostaw
Szkolenia, Coaching, PR.
Współpraca brokerów i ubezpieczycieli. Partnerstwo w interesie klienta reguły wymiany podstawą budowania partnerstwa w relacjach ubezpieczający – broker.
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Zarządzanie w pielęgniarstwie
Operacyjne sterowanie produkcją
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
Wprowadzenie teoretyczne
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Przykłady analiza i projektowanie
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
KOSZTY JAKOŚCI Zofia Zymonik
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
1 WADY KALKULACJI DOLICZENIOWEJ Sztuczność związku przyczynowego i przypadkowość wyboru klucza podziałowego wpływają na wzrost skali błędu i stopień zdeformowania.
Analiza i kontrola kosztów w rachunku zysków i strat
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH, PORÓWNANIE Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Systemy logistyczne System – (gr. σύστημα systema – rzecz złożona) - obiekt fizyczny lub abstrakcyjny, w którym można wyróżnić wzajemnie powiązane dla.
Katedra Logistyki dr Cezary Gradowicz. Katedra Logistyki kierując się potrzebą uzupełnienia i poszerzenia wiedzy podstawowej oferowanej w ramach przedmiotów.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
MARKETING INTERNETOWY
Zapis prezentacji:

Inżynieria zarządzania relacjami z klientem dr inż. Maciej Szafrański

Zagadnienia Inżynieria zarządzania relacjami z klientem Charakterystyka procesu sprzedaży i obsługi klienta Ocena kompetencji sprzedawcy Głębszy wymiar relacji

Inżynieria Szeroki kontekst: lądowa, wodna, materiałowa, chemiczna, biochemiczna, wojskowa, sanitarna, itp. organizacji pracy, organizacji i techniki produkcji, organizacji i techniki sprzedaży, analizy wyrobu, analizy wartości, analizy metod, marketingu itp. inżynieria genetyczna Wydział Inżynierii Zarządzania PP

Inżynieria działalność służąca rozwiązywaniu praktycznych problemów w oparciu o celowo i świadomie stosowane osiągnięcia naukowe w inżynierii poszukuje się odpowiedzi na pytania jak to zrobić?, jak rozwiązać problem? Inżynierem jest ten, kto wykorzystując swój kapitał intelektualny potrafi twórczo rozwiązywać problemy w zakresie między innymi tworzenia i kształtowania produktów lub procesów

Procesy w inżynierii zarządzania projektowanie, wdrażanie i doskonalenie procesów Zarządzanie jako sterowanie, w którym system sterowany zawiera podsystem społeczny (W. Mantura), Jeśli zasobem w procesach staje się człowiek (podmiot działań w procesach), wówczas można mówić o zarządzaniu procesami wzrosła rola procesowego postrzegania organizacji i ich funkcjonowania

Usługa jako proces w społeczeństwach wysoko rozwiniętych przeważająca liczba osób w wieku produkcyjnym zatrudniona pozostaje w sektorze usług Usługi traktowane są obok wyrobów jako produkty, ale usługi to przecież sieci (łańcuchy) działań, a więc jedna z klas procesów

Różny charakter usługi odrębny produkt uzupełnienie wyrobu wewnętrzny proces użytecznych działań, w wyniku których dostarczana jest wartość między komórkami organizacyjnymi w przedsiębiorstwie

Relacja zależność pomiędzy dwoma przedmiotami poznania, którymi mogą być zarówno przedmioty, cechy, procesy, ale i ludzie, zespoły ludzi lub organizacje, w szczególności przedsiębiorstwa

Relacja wg L. J. Krzyżanowskiego Krzyżanowski stoi na stanowisku, że pojęcie relacji jest niedefiniowalne, stąd zaleca, żeby wyjaśniać ją przez egzemplifikację. Proponuje, żeby: „dokonywać dekompozycji tej kategorii na różne typy (rodzaje) i podtypy relacji w zależności od ich charakteru”. Wyróżnia dwa podstawowe jej typy: „stosunki, S, orzekane jako występujące między dwoma lub więcej przedmiotami w sensie epistemologicznym (poznawczym), oddziaływania, Q, rzeczywiście zachodzące międzydwoma lub więcej realnymi przedmiotami-rzeczami”.

Relacja wg T. Pszczołowskiego związek zachodzący pomiędzy przedmiotami dowolnego rodzaju, np. ze względu na podobieństwo, zachodzący związek przyczynowy, wzajemne oddziaływanie (więź), ustosunkowanie wielkościowe, przestrzenne, czasowe.

Więź a relacje międzyludzkie Więzi nie utożsamiać z relacjami międzyludzkimi Każda więź jest relacją, ale nie każda relacja jest więzią Relacja musi charakteryzować się następującymi cechami, aby można ją było nazwać więzią: musi zachodzić, między ludźmi albo między zespołami ludzi (efekt podejścia prakseologicznego, zgodnie z którym podmiotem działania mogą być wyłącznie ludzie), musi występować między nimi interakcja zasileniowa lub informacyjna, czyli oddziaływanie, może być względnie trwała, a wówczas nazywana jest sprzężeniem organizacyjnym (formalnym albo nieformalnym), a wówczas, jeśli jest to relacja wewnątrz przedsiębiorstwa, staje się elementem współtworzącym strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa (T. Pszczołowski)

Więzi Więzi jako szczególny przypadek relacji są przyczyną wykształcania się w przedsiębiorstwach struktur organizacyjnych. Jednym z celów zarządzania jest, aby tak projektować i zarządzać strukturami organizacyjnymi, żeby cele przedsiębiorstwa były osiągane w sposób skuteczny i efektywny.

Zarządzanie wg W. Mantury Sterowanie – działanie jednego systemu (systemu sterującego) skierowane na drugi system (system sterowany). Zarządzanie – sterowanie, w którym system sterowany zawiera podsystem społeczny. Kierowanie – zarządzanie, w którym działania systemu zarządzającego są skierowane na podsystem społeczny systemu zarządzanego

Funkcje zarządzania Funkcje zarządzania planowanie organizowanie kierowanie kontrolowanie doskonalenie

Działanie - celowe i świadome zachowanie podmiotu Funkcja Działanie - celowe i świadome zachowanie podmiotu Działanie zorganizowane - działanie charakteryzujące się zachowaniem odpowiedniej kolejności i powiązań wyróżnionych w jego ramach działań niższych rzędów FUNKCJĄ nazywa się powtarzalne, typowe, względnie trwałe i sformalizowane działanie, wyodrębnione ze względu na zawartość treściową i określony skutek tego działania

Relacje przedsiębiorstwa z otoczeniem Przedsiębiorstwa nie są organizacjami hermetycznymi. Choć posiadają przynajmniej umownie wyznaczone granice, funkcjonują w otoczeniu, z którym wchodzą w relacje. PRZEDSIĘBIORSTWO MIKROOTOCZENIE MAKROOTOCZENIE Konkurent Dostawca Klient

5 sił Portera

Klient każdy (indywidualny lub instytucjonalny), odbiorca (realny i potencjalny) produktów, które są na rynku

Zarządzanie relacjami z klientem Zarządzanie relacjami z klientem - CRM - Customer Relationship Management Narzędzia CRM: jako zestaw wskaźników i systemów wskaźników wykorzystywanych do analizy, diagnozowania stanu oraz prognozowania kierunków rozwoju relacji (w tym więzi) z klientami, jako rozwiązania informatyczne, których zastosowanie usprawnia wykorzystanie zestawu/systemu wskaźników Informatyka jest nauką pełniącą wyłącznie funkcje służebne w stosunku do zarządzania.

Marketing partnerski Zadaniem marketingu partnerskiego [relacyjnego] jest ustalenie, podtrzymywanie, wzbogacanie i komercjalizacja takich relacji z klientami oraz innymi partnerami, aby obie strony związku osiągnęły swe cele. Odbywa się to poprzez wzajemną wymianę i spełnianie obietnic (dostarczanie korzyści)” (Furtak R., 2003)

Marketing partnerski Siedem kategorii określeń najczęściej używanych w definicjach marketingu partnerskiego

Główne różnice między marketingiem relacyjnym a transakcyjnym (klasycznym) Źródło: opracowanie własne na podstawie (Furtak R., 2003)

Warunki powstawania relacji i więzi między klientem a dostawcą Warunkiem powstania relacji pomiędzy klientem a dostawcą jest dostrzeżenie wartości wynikającej z wymiany Warunkiem utrzymania relacji z klientem jest ciągłe dostrzeganie wartości wynikającej z wymiany Warunkiem wytworzenia więzi z klientem jest ciągła wymiana wartości w czasie trwania relacji Warunkiem pogłębiania więzi z klientem jest powiększanie wartości w trakcie utrzymywanych relacji

Wartość jako kluczowa cecha w kształtowaniu relacji i więzi z klientem Istnieje zasadnicza różnica między istnieniem i dostrzeganiem wartości Wartość, to kluczowe pojęcie w aksjologii, czyli nauce o wartości Pojęcie to ma korzenie w koncepcjach filozoficznych Przeniesione zostało do nauk ekonomicznych, gdyż nauki te, a w szczególności ekonomia mają swoją genezę w filozofii

Wartość wg A. Smitha W książce „Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów” A. Smith prezentował wartość w dwóch ujęciach: jako wartość użytkową, czyli użyteczność przedmiotu, jako wartość wymienną, czyli możliwość nabycia innych dóbr, jaką daje posiadanie tego przedmiotu

Wartość wg Landreth H., Colander D. C. Rzeczy, które mają najwyższą wartość użytkową, mają nader nieznaczną wartość wymienną, albo też jej wcale nie mają, i odwrotnie, rzeczy, które mają bardzo wielką wartość wymienną, mają częstokroć nader małą wartość użytkową lub też jej wcale nie mają.

Wartość jako cecha Wartość w ujęciu jakościowym rozumie się jako cechę danego przedmiotu poznania (Mantura W.) Można zastanawiać się, czy wartość jest cechą obiektywnie występującą w każdym przedmiocie (inherentną cechą każdego przedmiotu), czy też jest mu przypisywana w procesie wartościowania przedmiotów, gdzie proces wartościowania przeprowadza podmiot wartościujący (człowiek lub zespół ludzi). Najczęściej jednak w praktyce przyjmuje się, że to człowiek nadaje wartość przedmiotom, procesom, relacjom. Czyni więc tak również klient. Dany stan rzeczy w czasie t0 jest dla niego satysfakcjonujący, co wiąże się z przypisaniem temu stanowi wysokiego poziomu wartości, a w czasie t1 stan ten może ulec zmianie, w szczególności pogorszeniu, co wiąże się z przypisaniem temu stanowi mniejszej wartości.

Wartość w marketingu partnerskim W marketingu partnerskim (relacyjnym) zwraca się uwagę na kluczowe znaczenie wartości przypisywanej przez klienta relacjom z dostawcą. R. Furtak zauważa, że zdaniem K.B Monroe’a postrzegana przez klienta wartość to iloraz postrzeganych korzyści do postrzeganych nakładów (Furtak R., 2003). Jeśli korzyści i nakłady wyrazić w mierniku pieniężnym, to z przytoczonego podejścia wynika, że postrzegana przez klienta wartość jest tożsama z postrzeganą przez klienta efektywnością utrzymywanej relacji

Wartość postrzegana przez klienta wg C. Grönroosa (usługa podstawowa + usługi dodatkowe) / (cena + koszty związane z utrzymaniem relacji) wartość podstawowa ± wartość dodatkowa. Uwaga: Nie należy zapominać, że warunkiem istnienia i rozwoju relacji jest dostrzeganie wartości relacji również przez dostawcę

Interakcje klienta z dostawcą Istotne dla rozwoju relacji a dalej więzi, są interakcje między klientem a dostawcą, rozumiane w marketingu relacyjnym jako „każdy kontakt klienta z różnego rodzaju przedstawicielami lub elementami nieożywionymi dostawcy (personelem, wyposażeniem, materiałami promocyjnymi, itp.)” (Furtak R., 2003).

Elementy interakcji dostawcy z klientem treść – wymiana o charakterze ekonomicznym, wymiana informacji, wymiana o charakterze społecznym, proces

Okresy w związku między dostawcą a klientem aktywny – kiedy zachodzi interakcja pomiędzy dostawcą a klientem, pasywny – kiedy klient nie wchodzi w żaden kontakt z dostawcą. Uwaga: Okres pasywny nie musi oznaczać całkowitej bierności klienta. Może on nawiązywać kontakty z innymi dostawcami, stąd należy dążyć do sytuacji, aby minimalizować okresy pasywne w związku.

Potencjalne korzyści z utrzymania relacji z klientami wzrost przychodów ze sprzedaży, obniżenie kosztów, rekomendacje zadowolonych klientów, mniejsza elastyczność cenowa popytu

Przykładowe narzędzia inżynierii zarządzania relacjami z klientem Następne zajęcia