JAK SIĘ RODZĄ PROJEKTY? pasja projekt potrzeba ludzi, problem projekt

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt realizowany przez Gminę Miejską Kraków przy wsparciu finansowym Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2008 – 2010.
Advertisements

Fundacja Inicjatyw Badawczo-Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie
Analiza PEST Łukasz Hańderek Filip Łakomik.
Czy potrzebujemy długofalowego planowania rozwoju sektora kultury w mieście ? Anna Miodyńska 1.
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Biała Podlaska,
Sonia Rzeczkowska Katowice, r. Witam Państwa.
Zarządzanie projektami partnerskimi
Sklepy internetowe. Tracking w sklepie internetowym O trackingu Jak śledzić? Gdzie śledzić? –Strona główna –Strona kategorii –Strona produktu –Koszyk.
Jak się robi plan marketingowy?
Środki pozabudżetowe w kreowaniu polityki bibliotecznej
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Zarządzanie projektami
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska - Rzeczpospolita Polska na lata Możliwości realizacji projektu w ramach dziedziny.
Podejrzenia, Standardy, Oczekiwania oraz Rozliczalność Martin Coyle Action for Advocacy.
Analiza SWOT… a po co mi to? (cz.2)
JAK OSIĄGAĆ CELE? „Żaden wiatr nie jest dobry dla statku, który nie wie, gdzie chce dopłynąć” Seneka.
Bytów, 7 grudnia 2011 r. SZKOLENIE DLA ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH.
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Prowadzenie spotkań Przygotowanie agendy.
DZIAŁALNOŚĆ NIEODPŁATNA I ODPŁATNA POŻYTKU PUBLICZNEGO W ORGANIZACJACH POZARZĄDOWYCH Gostyń, 13 sierpnia 2013 roku.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
Szkolenia, Coaching, PR.
System „Ewidencji Projektów”
Planowanie szkolenia „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain.
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Upowszechnianie rezultatów projektów mobilności instytucjonalnej
1. Działanie 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 – 2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania.
Raport z badań Diagnoza potrzeb podnoszenia kwalifikacji wychowawczych organizacji obywatelskich w zakresie prowadzenia Placówek Wsparcia Dziennego oraz.
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Tworzenie projektu Paweł Jordan 1.
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Forma Aktywności Społecznej !
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Poznajemy zawody w miejscu pracy.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Budowanie wizerunku Marcin Sobaszek Wałbrzych
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Jak formułować efektywne cele? Z. Korzeniewski przedstawia.
VIRGIN MOBILE ACADEMY PODPOWIADAMY, JAK W PIĘCIU KROKACH PRZYGOTOWAĆ PREZENTACJĘ KONKURSOWĄ.
POWIATOWY URZĄD PRACY W LIPNIE Lipno, r. 1.
Diagnozowanie i analizowanie problemów kryminalnych występujących w środowisku lokalnym oraz ich rozwiązywanie Ćwiczenia 3 P_U01: …student potrafi analizować.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Działania informacyjno – promocyjne w Programie Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa,
PARTNERSTWO WYRÓWNANIA SZANS realizacja projektu Wspieranie zakładów restrukturyzowanych i ich pracowników.
WOLONTARIAT PRACOWNICZY SZANSA DLA NGO I BIZNESU.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Zarządzanie strategiczne 4
Dotacje dla organizacji pozarządowych z budżetu powiatu wrzesińskiego
Pojęcie planowania / zasady planowania.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Grupa Liderów Klubu Samopomocy
w zakresie pomocy społecznej
Projekty zrealizowane w ZS1
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Stowarzyszenie Towarzystwo Rozwoju Gminy Płużnica
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Jak napisać dobry konspekt?
PLANOWANIE PROJEKTU PLANOWANIE PROJEKTU
Mazowiecka Marka Ekonomii Społecznej
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

JAK SIĘ RODZĄ PROJEKTY? pasja projekt potrzeba ludzi, problem projekt Finansowanie projekt

CO TO JEST PROJEKT ? IDEA POMYSŁ PROJEKT WNIOSEK działania w celu osiągnięcia zakładanych rezultatów działania na rzecz określonej grupy docelowej działania w określonym, zamkniętym okresie czasu działania obejmujące wybrany obszar WNIOSEK

KLUCZ MOTYW PRZEWODNI – jaka jest nasza myśl przewodnia, idea, może cytat, albo fragment poezji, który określa naszą myśl? MEDIUM/FORMA – w jaki sposób, jakimi metodami i przy użyciu jakiego medium (słowa, dźwięku, obrazu...) będziemy realizować nasz motyw przewodni, czy medium jest odpowiednie dla naszej grupy? LUDZIE – dla kogo i z kim realizujemy nasz projekt?

Słownik trudnych wyrazów NGO/organizacja pozarządowa – stowarzyszenie, fundacja, związek zawodowy, klub sportowy, w niektórych przypadkach także związki wyznaniowe, zarejestrowane w odp. rejestrach Grupa nieformalna – grupy niezarejestrowane, np.. teatry amatorskie, amatorskie drużyny sportowe ect. Dotacja/grant - środki pieniężne przekazane przez podmioty publiczne lub prywatne na dany cel na podstawie umowy – trzeba się z nich rozliczyć Darowizna – środki pieniężne lub rzeczowe przeznaczone na dany cel przekazane przez podmiot prywatny lub osobę prywatną (może być umowa lub nie) – przeważnie nie trzeba tego rozliczać Sponsoring – umowa handlowa na wymianę usług (przeważnie promocyjnych) pomiędzy firmą lub osobą prywatną a organizacją (lub osobą prywatną)

Analiza SWOT S - Strenght - „siła” - mocne strony instytucji W – Weaknesses - „słabości” - słabsze strony O – Opportunities - „możliwości” instytucji T – Threats - „zagrożenia” dla instytucji S i W odnosi się do wewnętrznej struktury jednostki i stanu obecnego. O i T odnoszą się bardziej do czynników zewnętrznych (choć nie tylko), a także do stanu obecnego i przyszłości

Analiza PEST zwana jest inaczej generalną segmentacją otoczenia Analiza PEST zwana jest inaczej generalną segmentacją otoczenia. Dzieli otoczenie na: polityczno-prawne, ekonomiczne, społeczne, technologiczne i międzynarodowe. P – polityczne (polityczno-prawne) E – ekonomiczne S – społeczne (socjokulturowe) T – technologiczne 1.Wyróżnienie czynników dotyczących poszczególnych segmentów makrootoczenia 2.Ustalenie wpływu każdego z czynników na funkcjonowanie instytucji/organizacji/projektu 3.Określenie relacji między badanym podmiotem a otoczeniem

5 W WHAT/ CO WHY/DLACZEGO WHERE/GDZIE WHEN/ KIEDY WHAT FOR/PO CO 7

WHAT/ CO co planujemy zrobić – konkretne działania? dla kogo są nasze działania? jakie formy naszych działań wybieramy? czy formy, które wybieramy są odpowiednie dla naszych odbiorców? 8

WHY/DLACZEGO dlaczego chcemy zrobić właśnie coś takiego? jakie są nasze osobiste motywacje? dlaczego uważamy, że warto zrealizować nasze przedsięwzięcie? 9

WHERE/GDZIE w jakim miejscowości planujemy nasze działania? Dlaczego właśnie tam? gdzie będziemy działać? Spotykać się? gdzie będziemy prezentować nasze działania? czy miejsce naszych działań jest atrakcyjne dla grupy, dla której działamy? zapomnijmy o domach kultury, nudnych szkolnych salach, brzydkich świetlicach – w jakim jeszcze nietypowym miejscu możemy działać? Czy jest w naszej miejscowości jakieś niezwykłe miejsce? 10

WHEN/KIEDY w jakim czasie planujemy nasze działania? jakie dni/godziny/miesiące wybieramy i dlaczego czy czas naszych działań będzie dobry/odpowiedni/ciekawy dla naszych odbiorców 11

WHAT FOR /PO CO co chcemy osiągnąć? czy naszym celem jest jakaś zmiana - jeśli tak to jaka? na co liczmy? czego się obawiamy? po czym poznamy, że nasz projekt udał się/nie udał? W jaki sposób będziemy dokumentować nasze działania? co się stanie, kiedy nasz projekt zakończy się? Czy będziemy działać dalej? 12

CEL Dlaczego realizujemy dany pomysł? (przyczyna) Po co realizujemy ten pomysł? (skutek) Co chcemy zmieniać, gdzie, kogo? Jaki jest nasz trwały, realny wpływ na problem? Czy jesteśmy w stanie rozwiązać ten problem? jakie są nasze osobiste motywacje? dlaczego uważamy, że warto zrealizować nasze przedsięwzięcie Czy nasze działania mają pośredni wpływ na daną sytuację? Jak daleko on sięga?

S.M.A.R.T. OKREŚLAMY CEL METODOLOGIA SMART - dosł. sprytny; akronim od ang. simple, measurable, achievable, relevant, timely defined SIMPLE - prosty – jego zrozumienie nie powinno stanowić kłopotu, jednoznaczny i nie pozostawiający miejsca na luźną interpretację, MEASURABLE - mierzalny – a więc tak sformułowany, by można było liczbowo wyrazić stopień realizacji celu, lub przynajmniej umożliwić jednoznaczną "sprawdzalność" jego realizacji, ACHIEVABLE - osiągalny – realistyczny; cel zbyt ambitny podkopuje wiarę w jego osiągnięcie i tym samym motywację do jego realizacji, RELEVANT - istotny – cel powinien być ważnym krokiem naprzód, jednocześnie musi stanowić określoną wartość dla tego, kto będzie go realizował, TIMELY DEFINED - określony w czasie – cel powinien mieć dokładnie określony horyzont czasowy w jakim zamierzamy go osiągnąć.

Rodzaje celów Krótkoterminowe: - osiągane w czasie trwania projektu lub tuż po jego realizacji - mają charakter doraźny - efekty nie są stałe, ciągłe Długoterminowe: - są trwałe lub ciągłe - osiągane lub trwające długo po zakończeniu realizacji - efekty są długotrwałe

DZIAŁANIA Przez jakie konkretne działania osiągniemy cele? Jakie działania są niezbędne do rzetelnej realizacji naszego pomysłu? Na czym będą polegały nasze działania? Jakie będą kolejne etapy/elementy naszych działań? Jakie są cele każdego z elementów naszych działań? Jakie formy naszych działań wybieramy? Czy formy, które wybieramy są odpowiednie dla naszych odbiorców? Czy spektakl teatralny to cel czy działanie?

ODBIORCY do jakiej grupy skierowane są nasze działania (wiek, grupa społeczna, płeć, zainteresowania, miejsce zamieszkania….) jak liczna to będzie grupa? dlaczego właśnie do takiej grupy kierujemy nasze działania? czy nasze działania będą dla tej grupy atrakcyjne?

Grupy docelowe Ściśle określona grupa odbiorców projektu, np. wg wieku, płci, zainteresowań, miejsca zamieszkania Uczestnicy projektu – aktywnie biorą udział Beneficjenci projektu – są odbiorcami efektów, korzystają z projektu Odbiorcy bezpośredni (np. uczestnicy warsztatów) – zaangażowani w realizację, korzystający z efektów Odbiorcy pośredni (np. władze samorządowe, odbiorcy działań promocyjnych, nauczyciele, instruktorzy) – odbiorcy bierni

REALIZATORZY kto będzie realizował projekt? w jaki sposób podzielimy się obowiązkami? jakie kwalifikacje mają osoby prowadzące projekt i poszczególne jego elementy?

WSPARCIE kto pomoże nam zrealizować nasz projekt? jakich partnerów chcielibyśmy pozyskać? za co będą odpowiedzialni? w jaki sposób będziemy korzystać z ich wsparcia? czego od nich oczekujemy?

EFEKTY/REZULTATY Efekty a cele Cel – do czego dążymy? np. poszerzenie wiedzy, promocja idei itp. Efekt – konkretny rezultat projektu np. ilość przeszkolonych osób, ilość wydarzeń, ilość wydawnictw co konkretnie chcemy osiągnąć? czy naszym celem jest jakaś zmiana - jeśli tak to jaka? czy nasz projekt zmieni coś w życiu beneficjentów naszej organizacji czy przyczyni się do szerszej zmiany społecznej czego się obawiamy? Po czym poznamy efekty naszych działań – w jaki sposób będziemy je mierzyć? co się stanie, kiedy nasz projekt zostanie zrealizowany?

WSKAŹNIKI Wskaźniki – policzalne efekty projektu, którymi możemy zmierzyć stopień osiągnięcia celów, np.: - ilość przeszkolonych osób, - ilość wydarzeń, - ilość wydawnictw/publikacji - ilość uczestników - ilość osób, które skorzystały z efektów projektu - ilość notatek w mediach

TYTUŁ PROJEKTU + COŚ ZABAWNEGO, INTRYGUJĄCEGO WYJAŚNIENIE np. FOTOWIOSKA – warsztaty fotograficzne dla dzieci 23

PROMOCJA STRATEGIA PROMOCYJNA GRUPA DOCELOWA GRUPA DOCELOWA GRUPA DOCELOWA DZIAŁANIA PROMOCYJNE DZIAŁANIA PROMOCYJNE DZIAŁANIA PROMOCYJNE STRATEGIA PROMOCYJNA Po co promujemy projekt? Jakie są cele promocji? Czy działania promocyjne są efektywne i odpowiednio dobrane do grupy docelowej? Czy działania promocyjne nie dominują nad projektem? Ile kosztuje profesjonalna promocja?

HARMONOGRAM REALIZACJI PROJEKTU – co, gdzie, kiedy? DZIAŁANIE KTO JE WYKONA? KIEDY? Promocja projektu organizator 1-15 sierpnia 2013

HARMONOGRAM REALIZACJI PROJEKTU – co, gdzie, kiedy? Oś czasu |-----------|----|---------|----------|-------|---------|-----> - 8 tyg. -6 tyg. -5 -3 tyg. -2 tyg. - 1 tyd. impreza Macierz Gantt'a Czas/ Działanie 1 tydz. 2 tydz. 3 tydz. 4 tydz. 5 tydz. Przygotowania Promocja Rekrutacja Realizacja wydarzenia

Co generuje koszty? Działanie 1: Koszt honorariów Usługi telefoniczne Materiały biurowe Koszty podróży Działanie 2: Wynajem sprzętu Obsługa sprzętu

Szacowanie kosztów 1. zapytanie o cenę 2. internet: porównywarki cen allegro katalogi cenowe wyszukiwarki lotów 3. katalogi, oferty, cenniki 4. stawki stosowane w danej branży, oficjalnie publikowane wskaźniki i stawki (np. kilometrówka) 5. pytanie o zdanie znajomych

BUDŻET PROJEKTU rodzaj wydatków jednostka x cena jednostkowa ŁĄCZNIE Z poszukiwanej dotacji Środki własne Materiały fotograficzne 10 kompl. x 100 zł 1000 Wynagrodzenie prowadzącego 12 godzin x 50 zł 600 400 200 ksero materiałów promocyjnych 100 sztuk x 0,35 zł 35 Przejazdy na wystawę 15 biletów x 34 zł 510 Telefony 5 miesięcy x 100 zł 500 Razem 2645 2445