WAW-161714031-20070109-15210 Promocja gospodarcza i wsparcie przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych 2013-2014 Ilona Antoniszyn-Klik, Podsekretarz Stanu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji”
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Branżowy Program Promocji Polskiej Branży Biotechnologicznej.
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Artur Radziwiłł Polska pomoc techniczna dla krajów WNP
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Dr inż. Michał Klepka Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE
Doskonała znajomość polskiego rynku - rocznie organizujemy ponad 80 wydarzeń targowych dla różnorodnych branż, odwiedza nad pół miliona profesjonalistów.
2010 Przygotowania Polski do Wystawy Światowej EXPO 2010 w Szanghaju Bożena Lublińska-Kasprzak, Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa,
GO CHINA! GO AFRICA! Ministerstwo Gospodarki
Spotkanie z mediami w Ministerstwie Gospodarki
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
Stowarzyszenia Doradców Gospodarczych Pro-Akademia Oferta Stowarzyszenia Doradców Gospodarczych Pro-Akademia Beata Bartoszewska Seminarium dla przedsiębiorców.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Międzynarodowa promocja polskich M E B L I Konferencja prasowa 12 grudnia 2011 r. Warszawa.
Ministerstwo Gospodarki Zmiana systemu promocji gospodarczej Polski.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
WOJEWODA ŚLĄSKI dr Zygmunt Łukaszczyk podsumowanie misji administacyjno- gospodarczej województwa śląskiego do prowinicji Quang Ninh.
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
PRZEDSIĘBIORCZY NAUKOWIEC PRZEDSIĘBIORCZA KOBIETA NAUKOWIEC
Polska współpraca na rzecz rozwoju Raport roczny 2005.
Samorząd Województwa występuje jako lider i koordynator działań z zakresu podnoszenia innowacyjności i konkurencyjności regionu. Systemowe działanie na.
Branżowy Program Promocji – Usługi ICT/IT
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji Poddziałanie Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, BRANŻOWE PROGRAMY PROMOCJI.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
Centrum Inwestora i Eksportera
Rola inteligentnych specjalizacji (IS) w kształtowaniu konkurencyjności regionów Joanna Oberbek spotkanie PGKK, Gdańsk 21 października.
Łączna długość pielgrzymkowych dróg Jana Pawła II wynosi ok
Mazowiecka Sieć Ośrodków Doradczo-Informacyjnych w zakresie Innowacji MSODI Działania w ramach projektu: Działania promocyjne dostępne dla osób zainteresowanych.
Funkcje „Resolution” w praktyce międzynarodowej
INFORMACJA O PROJEKCIE Kampania promocyjna produktów wykonanych z bursztynu oraz regionu gdańskiego na rynku arabskim – AMBERIF – Targi Dubaj 2009 Unia.
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
SKN Stosunków ze Wschodem Rok założenia: 1998 – to już 10 lat!
Ul. Sikorskiego Gorzów Wlkp. tel.: Pozadotacyjne instrumenty wsparcia lubuskich przedsiębiorstw.
Polska dyplomacja ekonomiczna Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Programowanie perspektywy finansowej
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego
Kto handluje z kim?.
Kompleksowa informacja podstawą do ekspansji zagranicznej Poznań, 26 maja 2015.
Otwieramy dostęp do światowych rynków Poznań 23 października 2012 r.
Współpraca nauka – biznes jako nowoczesna ścieżka wzrostu innowacyjności przedsiębiorstw Komisja ds. Innowacyjności i Współpracy Nauki z Biznesem Regionalna.
Program Rozwoju Innowacji.  Nowe podejście do polityki innowacyjnej, opartej na identyfikacji inteligentnych specjalizacji regionu  Kontynuacja dotychczasowej.
Piotr Tatara Polska Organizacja Turystyczna
Arif Erkol , Gdańsk. Studenci w Grupie Uczelni Vistula.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Instrumenty wsparcia polskich eksporterów Tomasz.
„POLSKA – PAŃSTWA NORDYCKIE. SAMORZĄDOWY WYMIAR WSPÓŁPRACY MIĘDZYNARODOWEJ” Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych w ramach konkursu.
Zainwestuj w Lubuskiem Elżbieta Anna Polak Marszałek Województwa Lubuskiego.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
DPD grudzień 2015 r. Bułgaria i Rumunia Rynki współpracy dla polskiego biznesu Wojciech Pobóg-Pągowski.
GOSPODARCZE ASPEKTY WSPÓŁPRACY PODLASKICH PRZEDSIĘBIORSTW Z KAZACHSTANEM I UZBEKISTANEM Białystok, dn r. Projekt jest finansowany ze środków.
Agencja Rozwoju Pomorza S.A. Al. Grunwaldzka 472 D (Olivia Six) Gdańsk tel.: faks:
M ISJA DO KAZACHSTANU XX M IĘDZYNARODOWA W YSTAWA T RANSPORTU I L OGISTYKI „T RANSIT K AZAKHSTAN 2016” W A ŁMATY 3-7 P AŹDZIERNIKA 2016.
DYPLOMACJA EKONOMICZNA – wspieranie promocji polskiej gospodarki i interesów gospodarczych polskich przedsiębiorstw za granicą Iwona Woicka-Żuławska.
INSTYTUT STOSUNKÓW MIĘDZYNARODOWYCH
Program wsparcia eksportu na rynkach niestandardowych – oferta ARR w praktyce
„Fundusze europejskie dla przedsiębiorców, szansa, czy mit”
Katarzyna Matuszak Dyrektor Działu Rozwoju Przedsiębiorczości
Nowe kierunki współczesnej dyplomacji – przykłady narzędzi stosowanych przez dyplomację ekonomiczną w promocji i wsparciu polskich przedsiębiorców za granicą.
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
2017 – Lubuskie dla Młodych „Wszyscy ci, którzy są tak szaleni, że myślą, że mogą zmienić świat, naprawdę ten świat zmieniają”. Steve Jobs.
– wybrane instrumenty wsparcia dla przedsiębiorców
Działania wspierające internacjonalizację polskich firm
Zapis prezentacji:

WAW-161714031-20070109-15210 Promocja gospodarcza i wsparcie przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych 2013-2014 Ilona Antoniszyn-Klik, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Katarzyna Kacperczyk, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych 1 1 1

Promocja polskiej gospodarki 1 Promocja polskiej gospodarki 2 Podsumowanie działań w 2013 Kierunki i strategia działań 2014 3

MSZ i MG współpracują z innymi podmiotami na rzecz promocji gospodarczej Wsparcie rządowe Partnerzy UWAGA: Nastąpiła zmiana sformułowania Wsparcie pozarządowe na partnerzy, ponieważ PAIiIZ S.A. oraz PARP nie są pozarządowe. MSiT - Wsparcie rozwoju turystyki wśród turystów zagranicznych MF - Promocja finansowych instrumentów wspierania biznesu MSP - Promocja polskiej oferty prywatyzacyjnej, Wsparcie sektorów strat. MNiSW - polityka stypendialna, promocja oferty polskich uczelni dla studentów zagranicznych MS - Promocja polskich „Greenevo” MRiRW - Promocja żywności i poprawa wizerunku polskich produktów rolno-spożywczych

Finansowanie promocji polskiej gospodarki Działania promocyjne 368 mln PLN w latach 2012-2015 58 mln PLN w 2013 r. Dyplomacja publiczna i kulturalna – wspiera promocję gospodarki Bezpośrednia promocja gospodarki 2014-2020 – kontynuacja programów branżowych Program Operacyjny Inteligentny Rozwój ponad 4 700 projektów w 2013 Inicjatywy samorządowe Konkursy MSZ, obchody rocznicowe, promocja marki POLSKA

Intensywne działania promocyjne koncentrowane są na wybranych rynkach o największym potencjale Wybór rynków perspektywicznych Potencjał ekonomiczny rynku Miejsce kraju w polityce handlowej Polski i UE Kanada Brazylia Algieria Turcja Kazachstan Meksyk ZEA Sytuacja społeczno-polityczna w kraju/regionie Priorytety wg Marszałków Województw oraz organizacji samorządu gospodarczego

Do promocji wykorzystuje się specjalnie zaprojektowane programy działań (1) Kampania Wizerunkowa MADE IN POLAND IAK Polska posiada doskonałej jakości produkty, które mogą z powodzeniem konkurować na międzynarodowych rynkach Działania w Czechach, Niemczech i na Ukrainie w 2013 r. Dalsze działania promocyjne w 2014 r. w Chinach i w Rosji UWAGA: MG dokonało korekty tekstu i dodało zdjęcie

Do promocji wykorzystuje się specjalnie zaprojektowane programy działań (2) 15 programów branżowych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013 Branża meblarska Branża jubilersko – bursztynnicza Usługi IT i ITC Produkcja jachtów i łodzi rekreacyjnych Przemysł biotechnologiczny i farmaceutyczny Produkcja sprzętu medycznego i aparatury pomiarowej Branża stolarki okiennej i drzwiowej Budownictwo Branża ochrony i zachowania zabytków Kosmetyki Maszyny i urządzenia górnicze Odzież, dodatki, galanteria skórzana Turystyka medyczna Przemysł obronny Polskie specjalności żywnościowe

Coroczne Narady Ambasadorów PRZYKŁAD Działanie Efekt Indywidualne spotkania przedstawicieli polskich przedsiębiorstw z kierownikami polskich placówek dyplomatycznych podczas corocznej Narady Ambasadorów 2013 r. ponad 40 przedstawicieli firm uczestniczyło w blisko 300 spotkaniach z ponad 70 Ambasadorami Lepsze zrozumienie potrzeb przedsiębiorstw na konkretnych rynkach Spotkania nowych Ambasadorów z przedsiębiorcami przed objęciem placówki

Coroczne Narady Kierowników Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji PRZYKŁAD Działanie Efekt Szkolenia dla Kierowników WPHI Indywidualne spotkania przedstawicieli polskich przedsiębiorstw z kierownikami WPHI i przedstawicielami przedsiębiorców Wizyty studyjne w regionach Wspólne określenie pożądanych kierunków promocji polskiej gospodarki Identyfikacja najbardziej interesujących światowych rynków Określenie obszarów wsparcia i pomocy dla polskich firm ze strony WPHI

Promocja polskiej gospodarki 1 2 Podsumowanie działań w 2013 Kierunki i strategia działań 2014 3

W roku 2013 kontynuowano intensyfikację działań dyplomatycznych Obszary działalności Działania w 2013 roku Spotkania Przeprowadzono ponad 5000 spotkań Udzielono ponad 75 000 odpowiedzi na przesłane zapytania Zapytania Udzielono wsparcia dla 133 istotnych transakcji oraz projektów inwestycyjnych Wsparcie inwestycji i transakcji Wydarzenia Zorganizowano ponad 1000 seminariów i forów oraz 4700 wydarzeń promocyjnych Misje gospodarcze Współorganizowano ponad 500 misji Podjęto 328 skuteczne interwencje w przypadku dyskryminacji Interwencje

Aktywność koncentrowała się na Europie i WNP, nie zaniedbując jednak dynamicznie rozwijających się rynków pozaeuropejskich Azja Ameryka Pn. i Łacińska Afryka i Bliski Wschód Europa i WNP Spotkania Zapytania inwestycji WNP: 18% Wydarzenia gospodarcze 4% Interwencje WNP: 37%

W ubiegłym roku zorganizowano także szereg wyjazdów z udziałem przedsiębiorstw Europa: Bałkany – Czarnogóra (MSZ) Chorwacja (Prezydent RP) Portugalia (Prezydent RP) Niemcy (MG) Włochy (MG) Słowacja (MG) Czechy (MG) Turcja (MG) WNP: Azerbejdżan (Minister SZ) Ukraina (MG, MSZ) Rosja ((MG, MSZ) Armenia (MG) Kazachstan (MG) Uzbekistan (MG) Gruzja (MG) Ameryka Płn.: USA - Chicago, Nowy Jork, Houston (MSZ, MG) Kanada (Premier RP) Azja: Birma (Minister SZ) Chiny (Prezydent, Minister SZ, Marszałek Sejmu) Indie (Minister Gospodarki, MSZ) Korea Płd. (Prezydent RP) Malezja (MSZ) Mongolia (Prezydent RP, MG) Afganistan (MSZ) Japonia (MG) Ameryka Pd.: Argentyna (MSZ) Brazylia (Minister SZ) Chile (MSZ) Kolumbia (MSZ) Meksyk (MSZ) Peru (MSZ) Urugwaj (MSZ) Afryka i Bliski Wschód: Algieria (MG) Angola (MSZ) Etiopia (MSZ) KAS (Premier RP, wicem. SZ) Libia (Minister SZ) Nigeria (Premier RP) Maroko (MG) RPA (Premier RP) Rep. Kongo (MSZ) Zambia (Premier RP) ZEA (Premier RP, wicem. MSZ) Australia: Australia (Minister SZ)

Promocja polskiej gospodarki 1 2 Podsumowanie działań w 2013 Kierunki i strategia działań 2014 3

Azja – jeden z wiodących kierunków zainteresowania przedsiębiorstw 13% - wzrost eksportu na rynki azjatyckie w 2013 Chiny kontynuacja GoChina zwiększenie działań promocyjnych w pd. części Chin (MSZ/MG) misja gospodarcza towarzysząca W-ce Premierowi J. Piechocińskiemu (m.in. szczyt gospodarczy Chiny-EŚW w Ningbo) - I poł. 2014 Wietnam wizyta MSZ (targi EXPO, Greenevo, rynek finansowy, sektor rolno-spożywczy - kwiecień 2014 Planowane wizyty Indie obchody 60-lecia ustanowienia stos.dyplomatycznych (inauguracja 11.02.2014: New Delhi, Kalkuta - wicem. MSZ/MG) Mongolia Dni Polskie w Mongolii (MSZ/MG) – III kw. 2014 promocja sektora wydobywczego i górniczego Australia: (MSZ/MG) promocja sektora górniczego, czystych technologii Projekty specjalne Mongolia: Follow-up wizyty Prezydenta B. Komorowskiego (MSZ/MG/inne resorty) Follow-up wizyt

Afryka – dynamiczny wzrost rynków = nowe możliwości dla polskich firm 30% - wzrost eksportu na rynki afrykańskie w 2013 Algieria, Tunezja - wizyta Wicepremiera J. Piechocińskiego, misje biznesowe Iran - wizyta Ministra SZ R. Sikorskiego – luty/marzec 2014; - wizyta Wicepremiera J. Piechocińskiego – kwiecień 2014 Etiopia - wizyta/forum biznes. w II poł. 2014 Senegal, Ghana, WKS - wizyta wicem . MSZ z misją biznesu - kwiecień 2014 r. ZEA - II Komisja ds. Współpracy Gospodarczej/ misja gospodarcza Planowane wizyty Kontynuacja programu Go Africa Etiopia (Afryka): Pierwszy Kongres Polskich Absolwentów z Afryki – październik 2014 Otwarcie WPHI w Dubaju/ plany dodatkowej obecności gosp. w Afryce Projekty specjalne Follow-up wizyt Nigeria, RPA, Zambia, ZEA Follow-up wizyt Premiera D. Tuska (MSZ/MG/inne resorty)

Ameryka Północna i Łacińska – budowanie pozycji polskich firm 17% - wzrost eksportu do Ameryki Północnej w 2013 14% - wzrost eksportu do Ameryki Łacińskiej w 2013 USA – wizyta W-ce Premiera J. Piechocińskiego – II poł. 2014 - wizyta wicem. MSZ – dialog strategiczny/energia – kwiecień 2014 Kanada – wizyta wicem. MSZ z delegacją biznesu /forum gosp. – IV kw. 2014 Chile – wizyta/promocja sektora górniczego przy okazji otwarcia kopalni miedzi KGHM w Sierra Gorda - III kw. 2014 Kolumbia – wizyta MSZ/MG /forum gosp., promocja sektora wydobywczego, czystych technologii Planowane wizyty Projekty specjalne II Polsko-Amerykański Tydzień Gospodarczy na Zachodnim Wybrzeżu USA – wrzesień 2014 Dni Polskie na targach CAMACOL w Miami - czerwiec 2014 Follow-up wizyt Kanada Follow-up wizyty Premiera D. Tuska (MSZ/MG/ inne resorty)

WNP - ważne rynki dla polskich przedsiębiorców 8% - wzrost eksportu na rynki WNP w 2013 Azerbejdżan - Wizyta W-ce Premiera J. Piechocińskiego/ forum gosp. – kwiecień poł 2014 Białoruś - MSZ/MG wizyta/forum gosp. - kwiecień 2014 Kazachstan - MSZ/MG wizyta/forum gosp. Mołdawia - wizyta/forum inwestycji Rosja - MSZ, MG – udział w targach Sportu, wizyty/forum gosp. Turkmenistan - MSZ, MG – konsultacje gosp., wizyta W-ce Premiera J. Piechocińskiego Planowane wizyty Projekty specjalne Rosja - Kontynuacja projektu „Od Mistrzostw Europy do Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej” - Targi budowlane, promocja sektora górniczego (Kemerowo)

Europa - współpraca z partnerami strategicznymi oraz poszukiwania nowych rynków 5,5% - wzrost eksportu na rynki europejskie w 2013 Turcja - wizyta Prezydenta B. Komorowskiego - marzec 2014, forum biznesu, MSZ/MG – wizyty/misje gosp. Albania, Dania, Niemcy, Wielka Brytania - MSZ/MG wizyty, fora gosp. Planowane wizyty Niemcy – inauguracja cyklicznych spotkań polskiego i niemieckiego biznesu w formule Sommerfest Turcja – 600-lecie nawiązania stosunków dyplomatycznych – inauguracja marzec 2014 Wielka Brytania – I Polsko-Brytyjskie Forum Gospodarcze - I poł. 2014 Włochy – EXPO2015 Mediolan – przygotowania Projekty specjalne

Nowe rozwiązania i inicjatywy – impuls dla wzmocnienia pozycji polskich przedsiębiorstw na międzynarodowych rynkach Regularne konsultacje MSZ-MG + przedsiębiorcy Kompleksowe przygotowanie przedsiębiorców przed planowanymi wizytami zagranicznymi – seminaria, konferencje, szkolenia Monitoring nowych rynków i efektywności dyplomacji ekonomicznej – nowy system oceny/ nowe instrumenty motywujące Wykorzystywanie synergii w działaniach – pomoc rozwojowa, nowe obszary (np. stacje badawcze PAN) Stałe konsultacje MSZ i MG z przedstawicielami przedsiębiorstw i wiodącymi organizacjami samorządu gospodarczego Organizacja seminariów dla firm przed planowanymi misjami zagranicznymi (w tym szkolenia nt. warunków rynkowych prowadzone przez np. byłych ambasadorów) Stały monitoring rynków zagranicznych będących w centrum zainteresowania przedsiębiorców oraz efektywności wsparcia przez placówki. (nowy system oceny i ewaluacji) Wykorzystanie programów polskiej współpracy rozwojowej (np. Fundacja Wschód – Mołdawia, UNIDO – Tadżykistan, Mongolia, Ukraina – OECD, Etiopia, Angola – małe granty) Zwiększenie udziału polskich podmiotów w ofercie zamówień publicznych  organizacji i agencji międzynarodowych (seminarium nt. zamówień publicznych ONZ, Warszawa 10 grudnia 2013 r. – kontynuacja 2014) Cykliczne spotkania przedsiębiorców z Ambasadorami oraz Kierownikami WPHI (coroczne Narady) Aktywna rola w promocji udziału firm w systemie międzynarodowych zamówień Stypendia dla zagr. studentów, współpr. z absolwentami i Polonią – programy i inicjatywy angażujące polskie przedsiębiorstwa

WAW-161714031-20070109-15210 Dziękujemy za uwagę! 21 21 21