D ORADZTWO T RANSAKCYJNE August 20, 2014 Kilka uwag o kształtowaniu projektów
2 Lista kontrolna logiki planowania jaki problem ma być rozwiązany (definicja), jaki jest istniejący i potencjalny rynek klienta i wykonawcy / usługodawcy otoczenie - jacy są potencjalni „aktorzy”, którzy mogą pomóc w rozwiązaniu problemu, a także którzy mogą być stroną utrudniającą (zainteresowani niepowodzeniem bądź „etatowi utrudniacze”), jakie jest dostępne pole rozwiązań, jaki jest horyzont czasowy i potencjalne źródła finansowania oraz skala ich zasobów, jak należy ukształtować system zarządzania dla osiągnięcia sukcesu.
3 Fazy przygotowania projektu Identyfikacja problemu do rozwiązania Definicja projektu Zgodność z polityką na poziomie zarządzania, oraz związki z poziomami: wyższym i niższymi Debata – uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne Zakres projektu Adaptacja instytucjonalna do wymagań przedsięwzięcia
4 Cele planowania przedsięwzięć określenie przyszłych potrzeb i wielkości popytu określenie możliwości i zagrożeń zaspokojenia tych potrzeb podniesienie wydajności minimalizacja kosztów identyfikacja potrzeb inwestycyjnych wskazanie źródeł finansowania działań, także w świetle przyszłych warunków utrzymania
5 Bodźce do zmian Pozycja na rynku – obecna i spodziewana Wyzwanie polityczne (wygrane / przegrane wybory, pozycja innych uczestników rynku) Przykłady (sukcesy i porażki) Zewnętrzny – np. przepis UE lub krajowy, decyzja sądu Niepokoje społeczne (istniejące lub wyczuwalne) Wyzwania finansowe
6 Zachęty / wymuszenia zmian Problemów nie da się rozwiązać w ramach istniejących struktur Możliwość znacznego ulepszenia Dyrektywa, której należy przestrzegać
7 Istota strategii / polityki w kształtowaniu projektów: Wyrazem jakiej strategii / polityki ma być nasz projekt?
© 2006 Ernst & Young Wszelkie prawa zastrzeżone. Ernst & Young jest zarejestrowanym znakiem towarowym. E RNST & Y OUNG Jarosław Błaszczak Menedżer Tel.: Fax: Jan Friedberg Tel.: Fax: Przemysław Gorgol Tel.: Fax: