Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Kod N O Komunikat
70% czasu poza snem zajmuje KOMUNIKACJA 11% pisanie 15% czytanie 32% mówienie 41 - 47% słuchanie
Mówienie Formułowanie oraz przekaz informacji z wykorzystaniem głosu, składni i sygnałów niewerbalnych zrozumiałych dla słuchacza.
Słuchanie Jest efektem syntezy, interpretacji, oceny, zapamiętywania informacji z przekazów werbalnych i niewerbalnych.
SŁYSZENIE jest procesem biernym Słyszę, ale nie słucham.
AKT SŁUCHANIA Wymaga: koncentracji uwagi kontaktu wzrokowego używania zwrotów podtrzymujących kontakt
NADAWCO! Oddzielaj sprawy ważne od mniej istotnych! Mów do partnera, a nie o nim! Wyrażaj potrzeby, obawy i uczucia!
ODBIORCO! Nie przeszkadzaj! Daj czas i swoją uwagę! Sprawdzaj czy dobrze rozumiesz!
Komunikat typu JA Informuje o Twoich odczuciach związanych z konkretną sytuacją.
Komunikat typu TY niesie oskarżenie wskazuje winnego wykorzystuje negatywne oceny
FUNKCJE TEKSTÓW JĘZYKOWYCH Komunikacyjna / informacyjna Impresywna Ekspresywna Metajęzykowa Stanowiąca/magiczna Artystyczna/poetycka Fatyczna
KOMUNIKACJA POMAGA w zdobywaniu wiedzy i umiejętności UMOŻLIWIA rozwój języka UŁATWIA poznanie, rozumienie siebie i innych WPŁYWA na funkcjonowanie w społeczeństwie, a więc na rynku pracy
WSPÓŁPRACA oznacza dążenie do osiągnięcia celu przez wiele osób proces GRUPA ZESPÓŁ
EFEKTYWNOŚĆ WSPÓŁPRACY zależy od: organizacji planowania komunikacji motywacji
UCZĄC WSPÓŁPRACY pamiętajmy: o etapach rozwoju grupy, o różnych sytuacjach problemowych utrudniających osiągniecie celu, o konieczności UCZENIA określania wkładu pracy poszczególnych członków zespołu, o różnych kryteriach i sposobach oceniania zespołu, że praca zespołowa integruje wiele umiejętności kluczowych, że konflikty mogą wzmocnić grupę, że jednomyślność członków może zmienić cel (z ważności efektów na sam kontakt).
SUKCES GRUPY ZALEŻY OD INDYWIDUALNEGO SUKCESU KAŻDEGO UCZESTNIKA „Jedynie dzięki innym stajemy się sobą” Lew Wygotski
Dziękuję za uwagę! Ewa Toś