SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU „Szkoła Promująca Zdrowie”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Klasa I, II, III Szkoła Podstawowa nr 36 w Kielcach
Advertisements

Chroń środowisko- segreguj odpady
PODJĘŁYŚMY SIĘ ZADANIA PRZEPROWADZENIA DEBATY NA TEMAT:
W dniach 26 – 30 października 2009 r. w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 7 w Katowicach organizowaliśmy TYDZIEŃ eTWINNING.
„PORZĄDKUJMY WSPÓLNY DOM - świadomość ekologiczna mieszkańców
EKOLOGIA.
JEM ZDROWO PROJEKT EDUKACYJNY W RAMACH PROGRAMU SZKOŁA Z KLASĄ 2.0
„Lider Lokalnej Ekologii” „CIEPŁO TWOJEGO DOMU”
EKOLOGICZNIE I EKONOMICZNIE
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
ZIEMIA – NASZ DOM. DBAJMY O NIĄ.
NAJWAŻNIEJSZE DEFINICJE SELEKTYWNE ZBIERANIE
Segregacja odpadów, recykling, odzysk
MULTIMEDIALNA SEGREGACJA czyli co o segregacji każdy wiedzieć powinien
KOŁO PRZYRODNICZE ROZWIJAJĄCE ZAINTERESOWANIA I ZDOLNOŚCI UCZNIÓW .
PREZENTACJA DZIAŁAŃ MŁODZIEŻY NA TROPIE ELEKTROŚMIECI Publiczne Gimnazjum Integracyjne nr 47 w Łodzi.
PREZENTACJA SZKOŁY PODSTAWOWEJ W MAŁOGOSZCZU
Ochrona Środowiska Nasza miejscowość nie może być śmietniskiem, co można zrobić z odpadami?
URZĄD MIASTA Siemianowice Śląskie przedstawia
,,Podaruj drugie życie odpadom”
Ekologia naszymi oczami
TYTUŁ : SZKOŁA PRZYJAZNA ŻYWIENIU I AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ
Zespół Szkół w Słupnie Szkołą Promującą Zdrowie
Promocja zdrowia w szkole (propozycja zajęć pozalekcyjnych)
Zadania w ramach projektu Czysta Małopolska
Nie bądź Łoś posprzątaj coś !
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
Rok szkolny 2011/2012.
SEGREGACJA ODPADÓW JEST BARDZO WAŻNA!
SEGREGOWANIE ODPADÓW - Na naszym osiedlu Kopernika.
W Zespole Szkół w Pałecznicy
Dbamy o prawidłowe i zdrowe odżywianie oraz aktywność społeczną.
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka Autorzy: Renata Gromulska, Oksana Kinasz, Radosław Dors, Dominika Latus, Jerzy Zambrowski, Marta Żebrowska-Puchalska.
„Czysta Małopolska” selektywne gospodarowanie odpadami Szkoła Podstawowa im. Wł. Broniewskiego w Psarach ul. Szkolna
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU EKOLOGICZNEGO „CZYSTA MAŁOPOLSKA”
SZKOLNY PROJEKT EKOLOGICZNY EKOORŁY
AKCJA EDUKACYJNA PROMUJĄCA ZDROWY STYL ŻYCIA I ZBILANSOWANE ODŻYWIANIE realizowana w Szkole Podstawowej nr 3 im. Stefana Czarnieckiego w Słubicach w dniu.
Zapraszamy do wysłuchania audycji dotyczącej Akcji Sprzątanie Świata Polska 2014, której finał odbywa się w ten weekend. Jeżeli w zeszłym roku przegapiłeś.
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła Promująca Zdrowie
Nowa kampania Startuje dziś
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 4 IM. M. KOPERNIKA
Promowanie zdrowego trybu życia. Publiczne Przedszkole im bł. Jana Pawła II w Szczepanowie.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNO- WYCHOWAWCZYCH REALIZOWANYCH W GMINNYM GIMNAZJUM PUBLICZNYM IM. JANA.
„EKO – JA segregacja i recykling moją przyszłością”
PROJEKT REALIZOWANY PRZEZ PRZEDSZKOLE W BACHOWICACH
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE. Promocja zdrowia jest procesem społecznym, w którym wszyscy powinniśmy brać udział, procesem daleko wykraczającym poza zadania.
DOBRE RADY NA ODPADY.
Śniadanie daje moc Stowarzyszenie św. Celestyna Mikoszów,
EKOLOGIA W naszej szkole organizujemy wiele akcji związanych z ekologią. Jednymi z głównych akcji są działania, którym przewodniczy harcerska drużyna.
Śniadanie daje moc! Szkoła Podstawowa w Toporowicach
PROJEKT SZKOŁY Z KLASĄ „RADY NA NASZE ODPADY”.
 Współpraca z instytucjami mającymi na celu poprawę bezpieczeństwa i stanu zdrowia uczniów;  Podejmowanie działań doskonalących umiejętności życiowe.
Akcja Sprzątanie Świata 2015r.. 18 września uczniowie klasy 1 „i” II Liceum Ogólnokształcącego im. Króla Jana III Sobieskiego w Krakowie uczestniczyli.
Zajęcia edukacji ekologicznej Prowadzący: Beata Rychlik.
1a Aleksandra Natanek Natalia Rymarz 2a Karolina Święs Emila Witek Martyna Bińkowska 2b Arek Głowacki Natalia Dębska Artur Szewczyk Nauczyciel prowadzący.
ZIEMIA NASZĄ MATKĄ -CHROŃMY JĄ
Posłuchaj dobrej rady: „SEGREGUJ ODPADY”
Szkoła Podstawowa im. Piotra Wysockiego w Dropiu.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Wł. Broniewskiego w Kościanie rok szkolny 2011/2012.
Sieć Szkół Promujących Zdrowie. W styczniu 2015 roku przystąpiliśmy do programu Lubelskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Nasza szkoła od wielu lat.
Działania na rzecz promocji zdrowia w Zespole Szkół Nr 3 w Legionowie w ramach zdobywania certyfikatu Szkoły Promującej Zdrowie.
Sprawozdanie z udziału w projekcie: Lider Lokalnej Ekologii
ZESPÓŁ DS. PROMOCJI ZDROWIA
Nasza EKO SZKOŁA Witajcie w SP118.
RECYKLING – czyli co możemy zrobić z odpadami
SEGREGUJEMY ŚMIECI.
Temat: Sgregacja odpadów, jak żyć ekologicznie. Odpady są jednym z najważniejszych problemów środowiskowych w Polsce i na świecie. W Polsce obecnie wytwarza.
Nasza Kronika SKO.
Zapis prezentacji:

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU „Szkoła Promująca Zdrowie” Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 3 w Krakowie

W roku szkolnym 2013/14 wybranym zagadnieniem priorytetowym było - prawidłowe odżywianie się oraz dbanie o środowisko naturalne. Na początku roku szkolnego koordynator SzPZ Beata Byliniak w porozumieniu ze szkolnym zespołem ds. Promocji Zdrowia opracowała plan pracy na bieżący rok szkolny. Działania na rzecz zdrowia obejmowały:

Konkurs na logo SzPZ Uczniowie Gimnazjum i SPP wykonali projekty loga SzPZ, spośród których wybrano komisyjnie najlepszą propozycję.

Uczniowie pod kierunkiem nauczycieli wykonywali szereg gazetek Witaminy w owocach i warzywach, zdrowe śniadanie, barwy na talerzu, warsztaty zdrowego odżywiania.

Powstały prace plastyczne o tematyce prozdrowotnej

Uczniowie wzięli udział w warsztatach zdrowego odżywiania prowadzonych przez studentów Technologii Żywienia Człowieka Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Z wielkim zaangażowaniem pracowali u boku studentów, poznali przepisy na ciekawe, zdrowe i smaczne dania.

Przeprowadzony został Krakowski Dzień Smakosza. Do wspólnej pracy i degustacji wytworów swojej pracy zaproszeni zostali zaprzyjaźnieni uczniowie z krakowskich szkół. Wszyscy doskonale się bawili, a przygotowane potrawy smakowały znakomicie.

W Ośrodku przeprowadzony został również szkolny Dzień Smakosza, którego tematem przewodnim były barwy na talerzu. Uczniowie wykazali się dużą fantazją kulinarną, przygotowane potrawy wyglądały i smakowały bardzo dobrze.

Uczniowie Szkoły Przysposabiającej do Pracy suszyli owoce, warzywa, robili przetwory z warzyw, zdobywając tym samym umiejętność gospodarowania produktami spożywczymi.

W ramach Zdrowego Śniadania wiosną uczniowie przygotowywali zdrowe przekąski z nowalijek. Każdy dzień nazwali innym kolorem, właściwym do warzyw z których robili przekąski. Uczniowie wraz z opiekunami ubrani byli również w koszulki odpowiedniego koloru. KOLOR ZIELONY

KOLOR CZERWONY

KOLOR POMARAŃCZOWY

W ramach programu starsi młodszym uczniowie wspólnie przygotowywali przekąski

prace plastyczne

Uczniowie SPP siali zioła, przygotowywali rozsady, napoje orzeźwiające z miętą i cytryną, melisą, woreczki zapachowe z lawendą. Dzięki ich pracy w szkole unosił się uspokajający zapach melisy, relaksującej lawendy i orzeźwiającej mięty.

Podczas Pikniku Integracyjnego zostało przygotowane stoisko SzPZ Można było spróbować makaronu z różnymi zdrowymi dodatkami. Stoisko cieszyło się dużym zainteresowaniem, a przygotowane potrawy szybko zniknęły ze stołu.

Stoisko z regionalnymi potrawami Krakowa w ramach projektu gimnazjalnego „Smaki Krakowa” Można było degustować żurek, sznycle, maczankę krakowską, kapustę z grochem, tort Pischingera.

Wychowankowie brali również udział w projekcie „Żyj smacznie i zdrowo” Studiowali materiały edukacyjne, wspólnie przygotowywali przekąski i dania z broszury kulinarnej.

Równolegle z realizacją działań dotyczących zdrowego odżywiania uczniowie przez cały rok szkolny uczestniczyli w projekcie „Czysta Małopolska”

Czysta Małopolska - selektywne gospodarowanie odpadami

Plan działań 1. Poinformowanie Rady Pedagogicznej o realizowanym projekcie i omówienie poczynań ekologicznych w tym zakresie. 2. Opracowanie przez nauczycieli konspektów do zajęć ekologicznych i przeprowadzenie zajęć warsztatowych dotyczących kształtowania świadomości ekologicznej i postaw ekologicznych – dokumentacja fotograficzna. 3. Wykonanie pojemników na surowce wtórne (uczniowie SPP na zajęciach przysposobienia do pracy). 4. Opracowanie ulotek informacyjnych dotyczących selektywnej gospodarki odpadami. 5. Przeprowadzenie zbiórek surowców wtórnych oraz systematyczna segregacja odpadów do pojemników: papier, plastik, baterie( na terenie Ośrodka). 6. Przeprowadzenie konkursu ekologicznego na eko zabawkę, eko biżuterię, konkursu plastycznego. 7. Zajęcia teatralne dotyczące ekologii. 8. Podsumowanie projektu 9. Sprawozdanie w formie prezentacji multimedialnej

W celu promowania i upowszechniania dobrych praktyk, w zakresie gospodarowania odpadami, uczniowie otrzymali ulotki dotyczące właściwej segregacji śmieci. Dlaczego należy segregować odpady i zbierać surowce wtórne. Do pojemnika z napisem PAPIER wrzucaj: czyste gazety i magazyny, ulotki, papier, kartony, pudełka, tekturę Surowce wtórne - są to zebrane, odpowiednio posortowane i oczyszczone odpady. Prawie każdy odpad może być surowcem przeznaczonym do powtórnego wykorzystania. Do pojemnika z napisem SZKŁO wrzucaj: czyste butelki i słoiki bez zakrętek; inne opakowania szklane. Surowce wtórne to : papier, szkło, plastik, aluminium, Do pojemnika z napisem PLASTIK wrzucaj: opakowania po wodach, jogurtach, serkach Podlegają one recyklingowi, czyli powtórnemu przetworzeniu w celu otrzymania nowego produktu. Pamiętajcie też, żeby nigdy nie palić śmieci, ponieważ wyzwalający się dym jest bardzo niebezpieczny dla środowiska! Dbaj o ziemię, segreguj śmieci!

Aby umożliwić segregację odpadów na terenie szkoły wykonano na zajęciach technicznych pojemniki do segregacji śmieci.

Przez cały czas trwania projektu wychowankowie naszego Ośrodka wrzucali do odpowiednich pojemników odpady ( szklane słoiki, papier, plastik) Z uwagi na realizację programu "Zakrętki info" zbierano również nakrętki od butelek plastikowych, pomagając w ten sposób nie tylko przyrodzie, ale również wspierając zakup wózka rehabilitacyjnego dla dziewczynki z naszej szkoły.

Najstarsi uczniowie regularnie opróżniali pojemniki na odpady, aby umożliwić dalszą zbiórkę śmieci w sposób selektywny.

Nasza aktywność ekologiczna nie odbywała się tylko na terenie szkoły Nasza aktywność ekologiczna nie odbywała się tylko na terenie szkoły. Do włączenia się w akcję zachęciliśmy rodziców i znajomych. Uczniowie otrzymali do domu specjalne pojemniki na zbiórkę baterii, aby wraz z najbliższymi segregować szkodliwe dla środowiska odpady.

W trosce o naturalne środowisko zachęcaliśmy również do wykorzystywania toreb materiałowych podczas robienia zakupów.

W celu zwiększenia świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży województwa małopolskiego, dotyczącej zagrożeń, jakie niesie zanieczyszczenie powietrza w Krakowie, zorganizowano konkurs plastyczny „ Smog czy smok?”

Konkursy na eko biżuterię czy eko zabawkę pokazały, jak wiele materiałów z codziennego życia można wykorzystać powtórnie. W ten sposób włączamy się w nasz mały recycling.

Kształtowanie proekologicznych zachowań to również sprzątanie terenów zielonych wokół Ośrodka. Nasi uczniowie aktywnie brali udział w akcji „Sprzątania Świata”

Sprzątanie ziemi nie realizujemy tylko jeden dzień w roku Sprzątanie ziemi nie realizujemy tylko jeden dzień w roku. Raz na jakiś czas wychodzimy poza obszar Ośrodka i porządkujemy najbliższe otoczenie segregując jednocześnie znalezione odpady.

W ramach projektu „ Teatrzyk Mini –który uczy jak być dobrym gospodarzem” przeprowadzono cykl zajęć poświęconych problematyce segregowania odpadów komunalnych. Podczas cotygodniowych spotkań, uczestnicy projektu poznali powody, dla których dobry gospodarz powinien segregować śmieci oraz uczyli się prawidłowego sposobu segregowania różnych odpadów komunalnych i wrzucania ich do odpowiednich pojemników. Zakończeniem tego cyklu zajęć było wyjście do osiedlowych kontenerów i praktyczne sprawdzenie stopnia opanowania przez uczniów umiejętności wyrzucania odpadów w sposób selektywny.

Wszyscy nauczyciele, przez cały rok szkolny, realizowali podczas swoich zajęć treści dotyczące ekologii, segregacji śmieci, świadomości potrzeby dbania o przyrodę i korzyści wynikających z tego typu postępowania. Wśród realizowanych tematów znalazły się między innymi: Dlaczego dobry gospodarz powinien segregować śmieci? Kolorowe kontenery - makulatura, tworzywa sztuczne, szkło. Dbam o ziemię – segreguję śmieci. Dlaczego sprzątanie ziemi jest tak ważne? Dbamy o środowisko naturalne – rzeki, lasy, parki. Segregujemy śmieci codziennie. Dwa oblicza świata : czysty i zanieczyszczony Eko zabawki: Pan Policjant i grzechotki Torba ekologiczna-zamiast plastikowej – dokonaj właściwego wyboru.” Święto ziemi – chronimy nasze środowisko. O co prosi ziemia?

12. Zanieczyszczenie środowiska. 13. Dlaczego należy oszczędzać papier 12. Zanieczyszczenie środowiska . 13. Dlaczego należy oszczędzać papier? 14. Jak należy segregować śmieci? 15. Oszczędzaj wodę – jak to robić. 16. Dbanie o Ziemię czas zacząć. 17. Z segregacją śmieci za Pan Brat. 18. Pudła do segregacji śmieci w naszej szkole. 19. Baterie – dlaczego nie wolno ich wyrzucać do śmieci. 20. Tworzenie ulotki informacyjnej o segregacji odpadów. 21. Segregować każdy może, jeden lepiej, drugi gorzej. 22. Kilka słów o wysypisku śmieci w Baryczy. 23. Co się dzieje z segregowanymi śmieciami? 24. Jak można powtórnie wykorzystać niektóre materiały. 25. Co to jest recycling? 26. Góry śmieci- czy można tego uniknąć?

Wraz z zakończeniem projektu „Czysta Małopolska” nie kończy się nasza aktywność ekologiczna i troska o czyste otoczenie. W dalszym ciągu będziemy realizować zadania mające na celu doskonalenie umiejętności segregowania odpadów, organizować ciekawe zajęcia dla uczniów, aby w ten sposób wyrobić w nich nawyk dbania choćby o najbliższe otaczające nas wszystkich środowisko.

Opracowany plan pracy na rok szkolny 2013/2014 został w pełni zrealizowany. Dziękujemy nauczycielom współpracującym ze szkolnym zespołem ds. promocji zdrowia: E.Pasternak, A.Godlewskiej D.Malinowskiej oraz E. Pilarczyk koordynatorowi projektu „Czysta Małopolska” w Szkole Podstawowej

Sprawozdanie przygotowały Beata Byliniak szkolny koordynator SzPZ, koordynator projektu „Czysta Małopolska ‟ w Gimnazjum Małgorzata Wójcik szkolny koordynator SzPZ Monika Michalewska koordynator projektu „Czysta Małopolska” w Szkole Przysposabiającej do Pracy Szkolny zespół ds. promocji zdrowia B.Wędzonka, M.Michalewska, D.Choroszy-Ferst, H.Oliwa, E. Spyra-Mielniczek