Adolescencja.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Samoocena.
Advertisements

Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Uzależnienie fizyczne i psychiczne, tolerancja i zespół abstynencyjny.
Wychowawca klasy- role i zadania
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji
Kierowanie twórczością w organizacji
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Juno reż. J. Reitman Kanada, USA 2007.
Anna Makiewicz I Anna Leśnikowska
Sytuacja życiowa rodzin czasowo niepełnych z powodu migracji
O aktywności dorosłych i seniorów
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Prezentacja multimedialna
Samoocena mgr Paulina Hapka.
Rozwój zawodowy człowieka
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
W RÓŻNYCH FORMACH AGONISTYKI SPORTOWEJ
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
AUTORYTETU NAUCZYCIELA (INSPIRANDERA) W PROCESIE EDUKACYJNYM
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Czy autorytety są nam potrzebne?
PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNY
Zadawanie pytań.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
ELEMENTY OTOCZENIA SPOŁECZNO- DEMOGRAFICZNEGO
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Jan Paweł II Orędownik rodzin.
Fazy rozwoju społecznego człowieka wg E. Ericsona
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
ADOLESCENCJA CZYLI DOJRZEWANIE Prezentacja PowerPoint dla uczestników zajęć Kompas tęczowy czyli o mądrym dorastaniu nastolatków ZACHODNIOPOMORSKA FUNDACJA.
Kompetencje Moralne Wszystko to co w życiu ważne
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Kultura organizacyjna MSP
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
Jan Paweł II - Papież Wolności
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
RODZINA.
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Kulturowe uwarunkowania zarządzania jakością
Dojrzewanie do macierzyństwa i ojcostwa
Teorie jako struktury –
„Świadome macierzyństwo” Zespół Szkół im. Mikołaja Kopernika w Porębie.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
PRZEMOC I AGRESJA.
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
Psychologia rozwoju dziecka
Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
środowisko wychowawcze
Dr Dominika Łęcka SZANSĄ LUB ZAGROŻENIEM DLA WYCHOWANIA SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE.
1 dr Izabela Sowa ekonomista, Akademia Ekonomiczna w Katowicach maj 2006 Racjonalność decyzji młodzieży – próba oceny.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
"Jak przygotować się do wieku nastoletniego?"
Media interaktywne jako źródło wzorców zachowań nastolatków
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Adolescencja

Wczesna Adolescencja KRYSTALIZOWANIE SIĘ WŁASNEJ TOŻSAMOŚCI. AKCEPTACJA WŁASNEJ PŁCI. W okresie dorastania człowiek intensywnie próbuje określić własną tożsamość. Jej poszukiwanie jest procesem długotrwałym, a jego początek wiąże się z poczuciem własnej odrębności w niemowlęctwie. Dorastający człowiek szuka wiedzy o sobie poprzez refleksję. Często towarzyszy mu niepokój, wrażenie zagubienia, ale jednocześnie radość i poczucie autonomii (ambiwalencja uczuć).

Jak kształtuje się własna tożsamość? Należy podkreślić na początku, że proces ten cechuje się różnym nasileniem i różne mogą być drogi poszukiwań. I. Obuchowska uważa, że poszukujemy własnej tożsamości w: Ciągłości istnienia (np. sprawdzamy niezawodność miłości rodziców) Próbach zmieniania siebie (eksperymentujemy ze sobą) Sprawdzaniu siebie (podejmowanie i realizowanie postanowień)

Wg koncepcji Eriksona we wczesnej adolescencji mamy do czynienia z wyraźnym kryzysem tożsamości. Jak go pokonać? Należy dokonać scalenia wiedzy o sobie w oparciu o doświadczenie i swoje role w społeczeństwie (matki, syna, ucznia, przyjaciela), a także zintegrować swoją przeszłość i plany na przyszłość z teraźniejszością.

Jednak często przeszkodą w tym jest otoczenie: Brak wzorów identyfikacyjnych Brak stabilności w rodzinie i społeczeństwie Napływ ogromnej ilości informacji, co prowadzi do zmienności i niepewności SKUTEK: niemożność scalenia elementów siebie samego i wymieszanie ról. To, czy ktoś pokona kryzys zależy od dalszego rozwoju osobowości.

Tożsamość syntetyczna – sytuacja, w której młodzi ludzie przyjmują gotowe wzory tożsamości wypracowane np. przez rówieśników, i rezygnują z własnych poszukiwań. Negatywna tożsamość – jednostka nie zgadza się na zaakceptowanie i przyjęcie przypisanych jej ról. Jest to częsta sytuacja w przypadku dorastania w niekorzystnych warunkach wychowawczych. Prowadzi to do depersonalizacji, alienacji, poczucia pustki i wewnętrznej dezorganizacji. Erikson interpretuje tak niektóre przestępcze zachowania młodzieży.

Poszukiwanie własnej tożsamości związanej z poczuciem sensu życia - fazy wg K. Obuchowski Faza identyfikacji – utożsamianie się z zewnętrznymi wzorami Faza kosmiczna – oderwanie od rzeczywistości, rozmach, chaos w poszukiwaniach celu i sensu życia Faza dojrzałego sensu życia (późna adolescencja i lata dalsze) – umiejętność określenia siebie i sensu swojego życia

Rozwój tożsamości w okresie dorastania z punktu widzenia trzech dymensji wzrastająca dyferencjacja - spostrzeganie siebie jako złożonej z wielu elementów (przyzwyczajenia, zainteresowania, właściwości)całości „Wraz z rozwojem młodzież poznaje, że ma w różnych dziedzinach życia inne motywacje i inaczej postępuje, że zależnie od sytuacji kieruje się różnymi wartościami.”

wzrastająca stabilizacja wzrastająca realistyczna postawa w samoocenie i tworzeniu koncepcji własnej osoby „W porównaniu z dziećmi, które oceniają siebie całkowicie nierealistycznie, dorastający są wobec siebie coraz bardziej krytyczni.” Nie jest to jednak cecha wzrastająca prostoliniowo, ponieważ np. w późnej adolescencji może nastąpić wzrost nierealistycznej oceny siebie. Ciekawostka: Dziewczęta oceniają się bardziej adekwatnie do rzeczywistości niż chłopcy   

Identyfikacja z własną płcią W ustaleniu własnej tożsamości istotną rolę odgrywa płeć. Większe trudności w zaakceptowaniu własnej płci maja dziewczęta. Wpływają na to np. dolegliwości związane z menstruacją. Prowadzić to może do niechęci pożegnania się z dzieciństwem i psychicznego infantylizmu. Czasami występuje też tzw. kompleks Diany - dziewczynka nie chce być kobietą i strojem oraz zachowaniem naśladuje chłopców. Zazwyczaj są to zjawiska przejściowe.

Badania Nielsena w latach 90 Badania Nielsena w latach 90. „ …wybitnie uzdolnione dziewczęta mają problem z tym, jak pozostać atrakcyjnymi dla chłopców, bez ukrywania swoich intelektualnych uzdolnień.” Wynika to z faktu, że rola kobieca mniej określona i mniej stabilna w społeczeństwie niż rola męska. „Jednak u wielu dorastających dziewcząt stwierdzono skłonność do tradycyjnych atrybutów kobiecości, takich jak emocjonalne ciepło, ładny ubiór, modny wygląd, ustępliwość, bierność, jak i pewną uległość wobec mężczyzn - dzięki czemu uzyskują one (zdaniem Oertera) wiele społecznych sukcesów.”

3 typy planów życiowych dziewcząt: tradycyjno-konserwatywny (zajmowanie się domem i rodziną) progresywno-modny (najważniejsza jest praca zawodowa i małżeństwo) progresywno-rygorystyczny (w centrum jest praca zawdowa)

Na identyfikację z własną płcią i rolą społeczną duży wpływ mają także rodzice. „Szczególnie silna jest identyfikacja dziewcząt z matkami, jakkolwiek zarówno matka, jak ojciec, pełnią ważne funkcje w rozwoju tożsamości młodzieży obojga płci.” Koncepcja androgyniczna - kombinacja męskich i żeńskich cech osobowościowych prowadząca do rozwoju osobowości androgynicznej.

Późna Adolescencja Postkonwencjonalny poziom rozwoju moralnego Na okres młodzieńczości przypada, wg koncepcji L. Kohlberga, trzeci poziom rozwoju moralnego, nazwany postkonwencjonalnym na którym moralność nie jest oparta na cudzych standardach. Zasady moralne są ujmowane autonomicznie, niezależnie od autorytetu osób czy grup.

Dwa stadia: prawa społeczne przeciw prawom indywidualnym - jednostka ujmuje zasady moralne w terminach umowy społecznej: wartości i prawa są względne, standardy są zróżnicowane. Przyjęte reguły są ważne dla danego społeczeństwa, mogą jednak być zmienione, a niektóre wartości są ważniejsze od innych.

stadium uniwersalnych praw etycznych Człowiek poszukuje reguł zgodnych z logicznym rozumieniem. Jest to stadium uniwersalnych zasad sumienia,stadium najwyższe, które nie zawsze jest osiągane, nie może jednak wystąpić bez przejścia przez niższe stadia rozwoju moralnego. Dojrzałość moralna jest wypadkową poziomu inteligencji oraz doświadczenia społecznego jednostki w kolejnych okresach jej życia.

Badania wskazują na to, że tylko około 10% ludzi uzyskuje dwa najwyższe stadia przed 20 rokiem życia.

Raporty prezentujące wyniki badań nad młodzieżą wskazują na coraz większe jej zróżnicowanie. W jednych raportach jest podkreślana samodzielność i przedsiębiorczość, w innych konformistyczna i konsumpcyjna mentalność młodzieży. Natomiast z obserwacji osób z nią pracujących wynika, że u części młodzieży refleksyjność występuje w nikłym stopniu i żyje ona z dnia na dzień.

W późnej adolescencji młodzież jest coraz bardziej autonomiczna w myśleniu, cechuje ją twórcze podejście do problemów, wzrastające przekonanie o relatywizmie zjawisk. W coraz większym stopniu przemawiają do młodzieży takie wartości, jak wolność jednostki, jej godność, otwartość i tolerancja wobec inności.

Według Eriksona pomyślne zakończenie kryzysu związanego z tożsamością pozwala młodemu człowiekowi wejść w dorosłość jako osoba autonomiczna i wewnętrznie silna.

Tempo zachodzących przemian cywilizacyjnych przyczynia się u części młodzieży do poczucia zagubienia i odrzucenia dorosłości jako pożądanego statusu. W szczególnie trudnej sytuacji jest młodzież krajów globalnej transformacji, do której zaliczyć należy młodzież polską. Zanim w nowych czasach sprawdzą się dawne wartości oraz wytworzą nowe, trwa okres anomii(chaos moralny), w którym młodzi ludzie są pozbawieni wyraźnych drogowskazów. Przyczynia się to do poczucia bezradności i opuszczenia, z którego trudno wyjść o własnych siłach.