NOWE MEDIA W KIESZENI Jak wykorzystać ich potencjał w edukacji?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
7 punktów Kodeksu 2.0.
Advertisements

Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
KODEKS 2.0.
dr Dariusz Kajewski Instytut Fizyki Uniwersytet Śląski w Katowicach
Benefity dla Nauczycieli. Partners in Learning ( PIL ) Globalna inicjatywa Microsoft, obecna w 115 krajach, w 36 językach. Portal Partners in Learning.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
ETwinning- w naszej szkole opr. A. Rolicz. Istota eTwinning eTwinning to łączenie i współpraca bliźniaczych szkół w Europie za pośrednictwem mediów elektronicznych.
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Technologia Informacyjno-Komunikacyjna
Cel programu: lepsze wykorzystanie w uczeniu i komunikowaniu się technologii informacyjno- komunikacyjnych.
Szkoła Podstawowa w Gostkowie w programie szkoła z klasą 2013/2014
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
Szkoła z klasą 2.0 III edycja rok szkolny 2012/2013.
Co to jest TIK?.
Istota i zastosowanie platformy e-learningowej Moodle
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Założenia PROJEKTU
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Aktywny udział w zajęciach, w których była wykorzystana TIK Opracowanie projektu kodeksu 2.0 Prowadzenie blogów 2.0 Realizacja mini projektu uczniowski.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Udział szkoły w programie Szkoła z klasą 2.0, prowadzonym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą pod honorowym patronatem Ministra Edukacji.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Platforma Edukacyjna Szkoły Podstawowej nr 67 w Krakowie Z tej krótkiej prezentacji dowiemy się, do czego będzie służyć uczniom platforma edukacyjna, jak.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Debata szkolna
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
TARGI
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Zespół Szkół Ogólnokształcących i Ekonomicznych w Lubsku Spotkanie otwierające.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Z KLASĄ ..
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
 Program prowadzony od 2002 roku  Przeznaczony dla wszystkich poziomów i typów szkół  Zachęcający do lepszego wykorzystania w uczeniu technologii informacyjno.
 Uczniowie przygotowują materiały na wybrane lekcje wykorzystując różne programy komputerowe, np. Power Point, Paint, Microsoft Word, Microsoft Excel,
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Główne zagadnienia KODEKSU Ucz i ucz się z TIK. Jak prowadzić lekcje w sieci – online i offline? Jak korzystać z Internetu, gdy lekcja nie odbywa.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Debata szkolna 6 grudnia 2012 r. 6 grudnia 2012 r.
DEBATA SZKOLNA WITAMY SERDECZNIE!!! CHCEMY STAĆ SIĘ SZKOŁĄ Z KLASĄ.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Jak stworzyć kodeks 2.0? Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Lekcje z komputerem, 2006.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
W naszej szkole każdy uczeń mający trudności w nauce bądź pragnący bardziej pobudzić i rozwinąć swoje zainteresowania znajdzie coś dla siebie. Nauka przy.
KODEKS 2.0 TECHNIKI INFORMACYJNO KOMUNIKACYJNE. KOMUNIKACJA Z RODZICAMI I UCZNIAMI ZA POMOCĄ TELEFONU KOMÓRKOWEGO I POCZTY ELEKTRONICZNEJ.
TIK w szkole CYFROWA SZKOŁA.
Zasada 1 Ucz i ucz się z TIK. Jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Edukacja audiowizualna w bibliotece szkolnej Opracowała: Krystyna Dzikowska.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Serwisy Web 2.0 do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych (5 godz. szkolenie stacjonarne: 05.11) lub 15 godz. szkolenie.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Szkoła współpracuje ze społecznością lokalną Fundacja Civis Polonus
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
7 Nawyków – mapa wdrożenia
ERA SZKOLNEGO KOMPUTERA!
NARZĘDZIA INFORMATYCZNE WSPOMAGAJĄCE WSZYSTKIE ETAPY PROJEKTU
Sopocka Akademia Tenisowa
ZAŁOŻENIA PROGRAMU.
Zapis prezentacji:

NOWE MEDIA W KIESZENI Jak wykorzystać ich potencjał w edukacji? Marcin Polak, Edunews.pl

Cyfrowi tubylcy i zwierzęta medialne Żyjemy w cyfrowym świecie od narodzin i jeszcze po śmierci?

w szkole? Cyfrowe media w rozwoju i edukacji Skoro technologie towarzyszą nam na każdym kroku w życiu i potwierdzają swoją przydatność i użyteczność, nie może ich zabraknąć również w edukacji i rozwoju. Jak potencjał nowych mediów wykorzystać w szkole?

Odpowiedź szkoły (póki co): Zabrania się przynoszenia i używania na terenie szkoły telefonów komórkowych oraz wartościowego sprzętu elektronicznego (Szkoła Podstawowa nr 187 w Warszawie). Zakazuje się używania telefonów komórkowych w czasie zajęć edukacyjnych w jakimkolwiek celu. Uczniowie, posiadający telefon, mają obowiązek wyłączyć urządzenie na czas zajęć i przechowywać je w miejscu, wskazanym przez nauczyciela (Gimnazjum nr 8 w Łodzi). = dowody na bezradność, pójście po najmniejszej linii oporu Bez najmniejszego problemu i szybko znalezione w:

Technologie i nowe media wrogiem publicznym szkoły? Dlaczego nowe technologie, mniej znane dyrekcji i nauczycielom, z założenia traktowane są przez nich jako coś podejrzanego, którego celem jest odciągnąć uczniów od tzw. nauki i przeszkadzać nauczycielowi w realizacji programu?

Główna przyczyna? TESTY (egzaminy) = dziś główny cel edukacji w Polsce Szkoła jest dla dyrektorów i urzędników oświatowych. Chodzi o zdawalność, a nie kompetencje SPOŁECZNOŚĆ (uczących się) = pożądany cel edukacji Szkoła powinna być dla uczniów - rozwijać kompetencje potrzebne do samodzielnego funkcjonowania na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy

Może lepiej zmienić szkolną praktykę? Tu się chowają (albo w plecakach) najnowocześniejsze technologie w polskiej szkole! Niewykorzystanie ich w procesie nauczania to czysta strata dla ucznia!

Co może zrobić nauczyciel (i powinien)? Nie każdy jest świadomy tego, co posiada w kieszeni. To właśnie powinno być zadaniem nauczyciela: pokazać uczniom, czym dysponują, co mogą zrobić z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. To nauczyciele są kluczem do modernizacji i podniesienia jakości w nauczaniu, więc powinni wykonać pierwszy krok. Eksperymentujmy!

Zmiana roli nauczyciela w klasie dzisiaj (C) Clayton M. Christensen, Michael Horn, Harvard Business School

Zmiana roli nauczyciela w klasie wkrótce (C) Clayton M. Christensen, Michael Horn, Harvard Business School

Polskie przykłady do naśladowania: Świetnie opisane w książce Aleksandry Pezdy – nauczyciele z życia wzięci, którzy pokazują, że można i warto spróbować szkoły inaczej! Innowatorzy są wśród Was! (drodzy nauczyciele)

Zagraniczne przykłady do naśladowania: Czy możemy wyobrazić sobie szkołę obróconą o 180 stopni? Taką, w której jako pracę domową uczniowie otrzymują do obejrzenia wykłady na wideo i powiązane z nimi ćwiczenia online, a podczas pobytu w szkole rozmawiają, dyskutują ze sobą, pomagają sobie, tworzą związane z danym tematem symulacje, gry, zabawy itp.? Czy to w ogóle możliwe? Tak! Tak właśnie działa Khan Academy

Zagraniczne przykłady do naśladowania: Eksperyment w szkołach Los Altos, USA (trwa): W czterech klasach (dwie piątego rocznika K5, dwie siódmego K7) odłożono na bok podręczniki i lekcje matematyki są prowadzone wyłącznie w oparciu o metodologie i zasoby Khan Academy. - bogaty zasób filmów wyjaśniających cały zakres programowy, z których uczniowie korzystają w domach (wykłady w domu!), - ćwiczenia online sprawdzające, czy zrozumieli materiał (też w domu), - zaś w szkole omawiają i wyjaśniają sobie nawzajem napotkane problemy, realizują projekty, uczestniczą w dyskusjach, ćwiczeniach, symulacjach.

Warto spróbować w swojej klasie SZKOŁA obrócona o 180 stopni – prosta zmiana metody pracy, a jej rezultaty są obiecujące: - wzrost motywacji uczniów - wzrost autentycznego zaangażowania uczniów - rozwój kompetencji cyfrowych uczniów - wzrost odpowiedzialności za własne uczenie się - więcej czasu dla nauczyciela na analizowanie postępów - więcej czasu dla nauczyciela na praktyczne ćwiczenia - więcej czasu dla nauczyciela na pracę ze słabszymi osobami To jest metoda, której można spróbować także w naszych szkołach!

Jak zacząć? Tu jest miejsce dla nowych mediów i nowych technologii w szkole: Po pierwsze (przełam się i) poproś uczniów o pomoc, jeśli nie dajesz sobie rady z technologią. Po drugie, nie musisz od razu używać skomplikowanych narzędzi – zacznij od tych prostych (potem doskonal swój warsztat). SPRÓBUJ ! Nagraj swój wykład kamerą wideo Możesz też stworzyć krótki kurs e-learning (Moodle) Użyj dyktafonu i przygotuj lekcję audio (.mp3) Stwórz bloga na lekcję. Opisuj i linkuj do zasobów

Lekcja o nowej jakości? Nowa jakość! Szkoły nie używają nowych technologii w skali prowadzącej do zmiany. Nauczyciele nie mają dziś czasu na innowacje. Urzędnicy wymagają, abyśmy przygotowali uczniów do matury i mini-matury (gimnazjum), tak jakby to były najważniejsze cele edukacji. Dzięki zmianie metod pracy, nauczyciele mogą zacząć efektywnie korzystać z nowych mediów w nauczaniu. Ważne: otwartość na technologię, współpraca z uczniami, zainwestowanie czasu w przygotowanie cyfrowych materiałów dla uczniów, stosowanie cyfrowych zasobów i wprowadzanie udoskonaleń. Nowa jakość!

Jakie nowe media? Jak z nich korzystać? Jeśli tylko chcemy... lista możliwych zastosowań rozmaitych aplikacji działających na przykład w tabletach czy smartfonach już wynosi kilkaset pozycji. Opisaliśmy je w dwóch dostępnych e-przewodnikach.

Tworzenie i obróbka filmów (edukacyjnych) TAK, to jest też kamera: Filmy tworzone przez uczniów wcale nie muszą być głupie – znów to zależy od nauczyciela. Doświadczenia projektów trzech fundacji: Kronenberga (Tydzień dla oszczędzania), Think! (Filmowa mapa przemian) i Centrum Edukacji Obywatelskiej (Filmoteka Szkolna, EduTuba) pokazują, że w ramach programu nauczania uczniowie robią świetne filmy edukacyjne!

Zdjęcia cyfrowe (do celów edukacyjnych) Żyjemy w kulturze audio-wizualnej. Wykorzystajmy wreszcie aparaty w telefonach komórkowych do celów edukacyjnych. Zamiast tekstu pisanego – praktykujmy fotostory i rozmaite prezentacje oparte na cyfrowych zdjęciach. Uczniowie potrafią robić świetne zdjęcia!

Nauczyciele są mistrzami podkastów. Dźwięki dla edukacji A tu jest pewien paradoks! Nauczyciele pracują głosem. Ale ilu z nich zadbało o swój głos i nagrało swoje wykłady dla uczniów dyktafonem? To jest niedoceniane (w Polsce) narzędzie – ale w sieci mamy dziesiątki tysięcy edukacyjnych podkastów (zob. iTunesU). Nauczyciele są mistrzami podkastów. Na razie angielscy – czekamy na polskich mistrzów.

Blogi edukacyjne (tematyczne, projektowe) Istotą bloga jest TEMAT i RELACJA ze społecznością. A zatem blogi idealnie pasują do praktyki szkolnej. Skoro uczniowie kochają internet, zadaniem dla nauczyciela jest ich nauczać również w internecie. Blogi tematyczne, klasowe, projektowe – to doskonałe media do przekazania wiedzy i kształtowania kompetencji cyfrowych. I uczniowie i nauczyciele tworzą świetne blogi!

Dokumentowanie i identyfikacja Szkolna wycieczka to okazja, żeby ... także stworzyć historię wyprawy wykorzystując wszystko co nagrywa. Potem można to umieścić na mapach Google. Na wycieczkach warto dać upust kreatywności!

Moje notatki (zarządzanie wiedzą, czasem itp) W notowaniu też nastąpiła rewolucja. Notuje się wszystkim, co potrafi rejestrować rzeczywistość. Długopis jest chyba już na ostatnim miejscu, bo przecież telefon potrafi znacznie więcej. Notatki można tworzyć w biegu, w drodze, wszędzie!

Pomiary (doświadczenia) Analiza aplikacji dostępnych w systemach iOS i Android w ramach prac nad przewodnikiem "Mobilna edukacja" wykazała, że smartfony potrafią już: mierzyć pole magnetyczne, ilość kroków, czas, tętno, przyspieszenie, częstotliwość i natężenie dźwięku, wysokość, odległość, rozmiar kąta, natężenie światła, przebytą trasę, szybkość sieci internetu itp. A ile będą potrafiły mierzyć za rok lub dwa? Nowe technologie mogą pomóc zrozumieć również obszar doświadczeń i eksperymentów!

Infrastruktura szkolna? Nie potrzebujemy wielkich inwestycji w szkolną infrastrukturę IT (laptopy, tablety itp), abyśmy mieli szkołę nowoczesną! Wykorzystajmy zasoby, które są dostępne (w kieszeniach i domach uczniów). Budujmy środowisko pracy, w którym uczniowie będą posługiwać się różnorodnymi urządzeniami i aplikacjami – tak samo będą musieli sobie radzić w życiu! I jeszcze jedno: uwolnijmy technologie z pracowni informatycznej w szkole . Zamknięte na klucz technologie nie dają przełomu. Pomyślmy natomiast o inwestycji w szybki internet w szkołach. Internet dla całej szkolnej społeczności!

Klasa w szkole jako edukacyjna społeczność Nauczyciel + uczniowie = społeczność uczących się i współpracujących POTRZEBUJEMY SYNERGII EDUKACYJNEJ NA POZIOMIE KLASY

THE END Po więcej innowacji dla szkoły, nauczyciela i ucznia zapraszam do portalu EDUNEWS.PL Marcin Polak Redaktor Naczelny EDUNEWS.PL – portal o nowoczesnej edukacji kontakt@edunews.pl (WYŚLIJ "TAK" W TEMACIE, ABY OTRZYMYWAĆ CO TYDZIEŃ WIADOMOŚCI ZE ŚWIATA NOWOCZESNEJ EDUKACJI)