Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
Zasady polityki regionalnej UE
REFLEKSJE NA TEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
PLANOWANIE JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Koncepcje Komisji Europejskiej wdrażania funduszy po 2013 roku Zespół ds. opracowania ramowego zintegrowanego programu regionalnego, 7 listopada, 2011.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
System ewaluacji NPR i NSRO
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Endogenne potencjały rozwojowe województwa lubelskiego
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
KONFERENCJA: Województwo Świętokrzyskie wobec wyzwań rozwojowych w świetle Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego oraz strategii zintegrowanych Kielce,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
System „Ewidencji Projektów”
Analiza i planowanie startegiczne 3
1) diagnostyczna – polegająca na zgromadzeniu informacji wyjściowych o wewnętrznych i zewnętrznych warunkach działania placówki 2) twórcza – związana.
Regionalny Program Operacyjny
Polityka Terytorialna- Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Zagadnienie prawno-organizacyjne funkcjonowania Obszarów Rozwoju Społeczno-Gospodarczego.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Kołobrzeg, 27 października 2014 roku
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Zasady tworzenia regionalnych strategii rozwoju Narzędzia zarządzania rozwojem regionalnym.
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Stan spełnienia i termin realizacji Czy realizacja nastąpi w terminie
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Z czego wynika SMART SPECIALIZATION STRATEGY? 1 Strategia inteligentnej specjalizacji to krajowa lub regionalna strategia innowacji, polegająca na określeniu.
1.  Uchwała KK NSRO nr 4 z 14 kwietnia 2008 r.  Zmiana uchwałą nr 18 z 12 sierpnia 2008 r.  Członkowie Grupy: › 4 z administracji rządowej (Zastępca.
Inteligentne specjalizacje w kształceniu zawodowym w ramach RPO WiM Modernizacja szkolnictwa zawodowego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
1 Wnioski z konkursu dla JST dot. rozwoju miast, finansowanego ze środków MF EOG.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Gdańsk, r. Przedsiębiorcze odkrywanie – wprowadzenie do dyskusji, doświadczenia pomorskie Maciej Dzierżanowski, Stanisław Szultka, Instytut.
Grzegorz Cetner Brzeziny, 15. czerwca 2015 r. Szkolenie: Nowe Lokalne Strategie Rozwoju Od czego zacząć?
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
POSIEDZENIE ŚWIĘTOKRZYSKO-PODKARPACKIEGO KLASTRA BUDOWLANEGO INNOWATOR
II Konwent Marszałków Województw RP - MAŁOPOLSKA
Nowe instrumenty wsparcia dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw
Funkcja planowania.
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego

Strategia jako instrument zarządzania rozwojem Dlaczego strategia i myślenie strategiczne ? Koncentracja na strategii i jej istota Strategia jak przejaw inteligentnego dopasowania do wyzwań rozwoju Możliwości i bariery wdrożeniowe strategii

Strategia jako instrument zarządzania rozwojem Wiedza diagnostyczna Jak jest? Wiedza dyrektywna Jak działać, aby było tak, jak być powinno? 3

Myślenie strategiczne obejmuje Myślenie strategiczne dotyczy zachowań rozpatrywanych w długookresowej skali, co ukierunkowane jest na stworzenie pewnej wizji przyszłości. Pozwala ona na koordynację różnych funkcji w celu utrzymania równowagi z otoczeniem. Myślenie strategiczne obejmuje: wizję strategiczną – określa sytuację, w jakiej region chce i może znaleźć się w przyszłości, jest to swego rodzaju scenariusz określający przyszłość regionu; misję– określa ona przyczynę powstania i istnienia projektu, sposób przestrzegania przez społeczeństwo oraz nadaje kierunek działalności i wskazuje dziedziny, którymi będzie się zajmować; strategię działania – stanowi ona projekt określający kierunki, reguły i instrumenty działań, będących odpowiedzią na sygnały płynące z otoczenia, czyli jest spójną koncepcją działania zapewniającą regionowi uzyskanie przyszłej pozycji. cele i zadania – określają to wszystko, co region zamierza osiągnąć w przyszłości, w jaki sposób oraz co należy zrobić w celu osiągnięcia postawionych przed sobą celów; 4

Zakres myślenia strategicznego myślenie strategiczne jest sztuką, zatem należy koncentrować się na: odkrywaniu problemów i ich formułowaniu w celu rozwiązania; wskazywaniu nowych sposobów dziania; formułowaniu przyszłych celów wykorzystując dostępne informacje strategiczne; określaniu procedury realizacji przyszłych celów; wskazywaniu ideałów i wartości ważnych dla rozwoju obszaru

Strategia i jej istota Strategia to właściwe planowanie i alokowanie zasobów, które: określają cele i poprawnie zdefiniowane plany działania; ukierunkowane są na poprawę jakości życia i sprawności zarządzania; dążą do utrzymywania stałej konkurencyjnej przewagi nad konkurentami; koncentrują się na najważniejszych problemach; cechują się elastycznością – łatwością modyfikacji przystosowujących plan strategiczny do zmieniającego się otoczenia.

Myślenie metodyczne w strategii procedury konstruowania strategii Analiza otoczenia; Analiza zasobów strategicznych Ustalenie celów strategicznych; Określenie strategicznych; kierunków działania; Identyfikacja aktualnych celów operacyjnych; Określenie zmian procesie rozwoju; Podjęcie decyzji strategicznych; Wdrażanie strategii; Pomiar postępów i kontrola;

W procesie budowy strategii należy uwzględnić specyfikę obszaru dla którego planujemy proces rozwoju

STRATEGIA PONADLOKALNA DLA OBSZARU ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO Syntetyczna diagnoza, Terytorialny wymiar wsparcia, Cele rozwojowe, Wskaźniki do osiągnięcia w obszarze, Priorytety inwestycyjne, Tryb i zasady wyboru projektów, Lista przedsięwzięć przewidzianych do realizacji, System wdrażania i monitorowania. * Niezbędne jest zachowanie spójności z regionalnymi, krajowymi i unijnymi dokumentami strategicznymi oraz planistycznymi

Strategia rozwoju województwa Strategie Krajowe Strategia rozwoju województwa Strategia Obszaru Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Strategia RLKS LSR

Instytucja Zarządzająca Strategia Obszaru Instytucja Zarządzająca Kontrakt Regionalny Realizacja Wykaz Projektów

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ