Dominacja w łańcuchach dostaw Podejście abdukcyjne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
O metodach ustalania ceny za usługę WLR
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
OFFSET DOŚWIADCZENIA OSTATNICH LAT
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Studium przypadku KOPIARKI S.A.
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Podstawowa analiza rynku
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Podstawowa analiza rynku
P O P Y T , P O D A Ż.
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Rynki konkurencji niedoskonałej
Rynek mięsny na przykładzie sektora wieprzowego
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
WSPARCIE INNOWACJI W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM NA PRZYKŁADZIE
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Cel usługi: Wsparcie działalności nowych i istniejących już firm. Zaplanowano usługi dla przedsiębiorców Usługa dostępna do końca listopada 2011.
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Konkurencja niedoskonała
Koszty produkcji w długim okresie Opracowano na podstawie M. Rekowski.
INTERNET A KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
ANALIZA KLUCZOWYCH SEKTORÓW WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Model referencyjny łańcucha dostaw
ZMIENNE OTOCZENIE EKONOMICZNE
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
Spotkanie Prasowe 16 maja 2007 r.. „Niesprawiedliwy podział owoców wzrostu gospodarczego” Raport przeprowadzony na zlecenie NSZZ Solidarność, opracowany.
Model łańcucha wartości
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
SPIS TREŚCI SPIS TREŚCI Wprowadzenie Wprowadzenie Wprowadzenie Założenia: Założenia: Rynek Rynek Rynek Dystrybucja Dystrybucja Dystrybucja Produkcja Produkcja.
Kupuj odpowiedzialnie owoce
Modele zdominowanych łańcuchów dostaw – podejście abdukcyjne
A.M. Zarzycka.  strategie cen wysokich  strategie cen neutralnych (przeciętnych, średnich)  strategie cen niskich A.M. Zarzycka.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Presja cenowa w łańcuchach dostaw. Podejście abdukcyjne Marek Ciesielski UEP.
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Determinanty dochodu narodowego
Firmy globalne.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Negatywny wpływ rekompensat na ekonomikę gospodarstw karpiowych.
Model „pięciu sił” M.Portera
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
Opracowano na danych Polskiego FADN
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Dominacja w łańcuchach dostaw Podejście abdukcyjne

Dominacja nad dostawcami podstawą budowy barier wejścia 4/5/2017 Dominacja nad dostawcami podstawą budowy barier wejścia Model łańcucha dostaw B2B zdominowanego przez sieci detaliczne

4/5/2017 1) W jaki sposób tak prosta działalność jak handel detaliczny przejęła kontrolę nad łańcuchami dostaw? 2) Dlaczego detal tak powszechnie stosuje nieuczciwe praktyki wobec dostawców? 3) I tak mało płaci pracownikom?

Abdukcja abdukcja-dedukcja-indukcja ujęcie łączne: abdukcja sugeruje, dedukcja tworzy przewidywania a indukcja je testuje

Teoria sylogistyczna (Peirce) Dedukcja Wszystkie fasolki są z tego woreczka. Te fasolki są z tego woreczka. -------------------------------- Te fasolki są białe. Indukcja --------------------------------- Wszystkie fasolki z tego woreczka są białe. Abdukcja Te fasoli są białe. --------------------------------------

Teoria sylogistyczna (Peirce) Indukcja Abdukcja zamiana przesłanek i wniosku

Jest to rozumowanie, za pomocą którego próbujemy nadawać sens zadziwiającym zjawiskom, osiągać zrozumienie zaskakujących wydarzeń bądź tłumaczyć budzące zainteresowanie informacje. (M. Urbański)

Abdukcja Dedukcja Indukcja fakty sugeruje tworzy przewidywania testuje

(abdukcja może być wpisana w strukturę wnioskowania z uznanego następnika) najlepiej nadaje się do tworzenia i wyboru hipotez C,A C A

Struktura rozumowania abdukcyjnego (teoria inferencyjna) Obserwujemy zaskakujące zjawisko C. Gdyby A było prawdziwe, C byłoby oczywiste. Mamy zatem podstawy, by podejrzewać, że A jest prawdziwe.

Np.: Obserwujemy wzrost dominacji w branżach o niskich barierach wejścia. Gdyby firmy same zbudowały bariery wejścia, wzrost poziomu dominacji byłby oczywisty. Firmy budują bariery wejścia.

Fakty Utorowanie: pogarszanie się jakości produktów rozmnożenie produktów eskalacja Powszechna presja cenowa

Nieuczciwe praktyki (Zielona Księga) wieloznaczne warunki umowne brak pisemnej umowy zmiany umowy z mocą wsteczną nieuczciwe przeniesienie ryzyka handlowego nieuczciwe wykorzystanie informacji nieuczciwe rozwiązanie stosunku handlowego MiŚ - przedsiębiorstwa

Nieuczciwe praktyki handlowe są zazwyczaj narzucane w sytuacji braku równowagi przez silniejszą stronę stronie słabszej, która często nie może sobie pozwolić na rezygnację z nieuczciwej relacji i wybór innego kontrahenta ze względu na koszty związane z taką zmianą lub brak alternatywy wobec silniejszej strony umowy. Należy zauważyć, że źródłem braku równowagi może być każda ze stron relacji B2B: ofiarami nieuczciwych praktyk handlowych mogą paść tak detaliści, jak i dostawcy, a praktyki te mogą mieć miejsce na każdym etapie łańcucha dostaw B2B produktów detalicznych.

Praktyki te polegają m. in Praktyki te polegają m.in. na nieprzekazywaniu wystarczająco szczegółowych informacji na temat warunków umowy, żądaniu zapłaty za towary lub usługi, które nie mają dla jednej ze stron umowy żadnej wartości, jednostronnej zmianie warunków umowy lub zmianie tychże warunków z mocą wsteczną, czy też na pobieraniu płatności za fikcyjne usługi lub uniemożliwieniu kontrahentom zaopatrywania się w innych państwach członkowskich, co prowadzi do geograficznego podziału jednolitego rynku.

Na optymalnie funkcjonującym rynku brak zaufania między innymi stronami skutkowałby zmianą kontrahenta. Wysokie koszty tej zmiany lub sam brak takiej możliwości w konkretny sposób przedkładają się na powstanie przewagi przetargowej, co może skłaniać silniejszą stronę do podejmowania nieuczciwych zachowań.

Narzucenie nieuczciwych praktyk handlowych na poszczególnych etapach łańcucha dostaw B2B produktów spożywczych i niespożywczych może mieć negatywny wpływ na przedsiębiorstwa, co z kolei może wywołać niekorzystne skutki w całej gospodarce.

W dokumencie roboczym służb Komisji towarzyszącym sprawozdaniu dotyczącym nadzoru nad rynkiem detalicznym jako przykład podano przypadek mleka UHT we Francji, gdzie według badania Observatoire de prix et des marges przeprowadzonego przez FranceAgrimer udział ceny producenta (nie marży) w końcowej cenie konsumpcyjnej mleka UHT spadł z 32,2% do 25,9% w latach 2005-2009, co wyraźnie ograniczyło zdolność producentów do inwestowania.

Wiele nieuczciwych praktyk handlowych może być związanych z kwestiami płatności, które są bezpośrednio powiązane z mechanizmem kształtowania się cen między dostawcami, pośrednikami i detalistami. Na przykład z badania na temat obrotu towarami konsumenckimi codziennej potrzeby przeprowadzonego w ostatnim czasie przez fiński organ ds. konkurencji wynika, że 90% przedsiębiorstw, które wiązały się z mało wymiernymi korzyściami. Czasami płatności tego rodzaju stanowiły wstępny warunek podjęcia współpracy handlowej i nie wiązały się z żadnym „realnym” świadczeniem w zamian za tę płatność.

Nieuczciwe praktyki handlowe mogą niekorzystnie oddziaływać na inwestycje i innowacje, ponieważ prowadzą do ograniczenia przychodów i powodują brak pewności. Brak pewności w kontekście planowania biznesowego mogą zwłaszcza rodzić nieuczciwe warunki narzucane z mocą wsteczną, które mogą również skutkować ograniczeniem inwestycji. Obliczenia wysokości zwrotu z inwestycji uwzględniają ocenę potencjalnego ryzyka.

Ponadto panuje przekonanie, że nieuczciwe praktyki handlowe mogą mięć niekorzystny wpływ na transgraniczną wymianę handlową oraz mogą zakłócać właściwe funkcjonowanie jednolitego rynku. Na przykład dostawcy mogą nie chcieć prowadzić interesów z zagranicznymi detalistami z obawy o to, by nie paść ofiarą nieuczciwych praktyk handlowych w obcym sobie otoczeniu prawnym w innym państwie.

straty (literatura)  - zmniejszenie inwestycji dostawców (szczególnie małych i średnich) - spowolnienie innowacji - marnotrawstwo

Model łańcucha zdominowanego (wracamy do głównych pytań). Dalsze rozważania sprowadzają się do szukania odpowiedzi na dwa pytania: W jaki sposób handel detaliczny, będący prostą – nie wymagającą szczególnych kompetencji – działalnością, przejął kontrolę nad łańcuchami dostaw w branży żywnościowej? Dlaczego handel detaliczny tak powszechnie stosuje nieuczciwe praktyki?

Zjawiska te są dobrze znane. Często są one przedmiotem dyskusji Zjawiska te są dobrze znane. Często są one przedmiotem dyskusji. Przytacza się wiele przykładów dowodzących złego, zawodnego rynku. Dziennikarze podają dziesiątki dziwnych cen(np.: kilogram jabłek u producenta na Mazowszu kosztuje 40 gr, a w Warszawie 4 zł.). Wspomniana Zielona Księga informuje między innymi, iż udział ceny producenta mleka UHT w cenie detalicznej wynosił w 2009 roku 26%. Biorąc pod uwagę różne źródła należy przyjąć, że udział ceny producenta w cenach supermarketów rzadko przekracza 30%. Tu rodzi się dodatkowe pytanie: jak to jest możliwe na rynku UE?

Pierwsze pytanie trzeba postawić w kontekście wygłaszanych powszechnie w przeszłości poglądów, iż handel detaliczny to sektor o niskich barierach wejścia. W historii życia gospodarczego można odnaleźć wiele opisów gwałtownego wzrostu liczby sklepów w okresach bessy i kryzysów. Zjawisko to tłumaczono właśnie niskimi barierami wejścia.

Aby uzasadnić tezę, iż dominacja nad dostawcami jest podstawą budowy barier wejścia w branży handlu detalicznego (barier w postaci niskich cen i wysokich kosztów marketingowych) należy wpierw przeanalizować prawą stronę modelu branży Portera. Jeśli pominie się cenowe bariery wejścia, to handel dominuje jedynie nad odbiorcami. Występuje silna presja cenowa, która może nawet prowadzić do celowego obniżania jakości. Aby przebić rywali i zwiększyć sprzedaż, handel wymusza na dostawcach obniżkę, zarówno cen jak i jakości. Detal utrzymuje pewien poziom dominacji nad klientami dzięki intensywnemu oddziaływaniu marketingu i pobudzaniu powszechnej dziś w handlu i produkcji presji cenowej.

1) Model Portera * rentowność zależy od poziomu konkurencji ** poziom konkurencji zależy od 5 czynników

Model Portera Groźba wejść (nowe produkty) Rywalizowanie między przedsiębiorstwami sektora Siła przetargowa dostawców Siła przetargowa nabywców Substytuty

2) Bariery wejścia ekonomika skali wysoki poziom technologiczny brak dostępu do kanałów dystrybucji bariery formalne i celne

niskie ryzykowne dochody Bariery wyjścia Bariery wejścia niskie wysokie niskie stałe dochody niskie ryzykowne dochody wysokie stałe dochody wysokie ryzykowne dochody

handel detaliczny odbiorcami silna rywalizacja - marketing 4/5/2017 niskie bariery wejścia zdobywanie władzy nad handel detaliczny odbiorcami silna rywalizacja - marketing - presja cenowa ataki ze strony substytutów

4/5/2017 limit pricing i wysokie koszty marketingu likwidacja groźby nowych wejść handel detaliczny niskie marże odstraszają substytuty straty z powodu niskich marż rekomendują dostawcy (i pracownicy)

Tak więc omawiany model można sprowadzić do sześciu zjawisk: 1a) wysokie koszty marketingu budują bariery wejścia, 1b) intensywny marketing daje władzę nad odbiorcami, 2a) w branży występuje silna konkurencja cenowa, 2b) limit pricing tworzy bariery wejścia, 2c) niskie ceny odstraszają oferentów usług substytucyjnych, 3) dostawcy (producenci) i pracownicy akceptują niskie ceny i nieuczciwe praktyki. Źródło: opracowanie własne z wykorzystaniem modelu branży, M.E. Porter

Rosario

Chiny koszt T-Shirta w gr 4/5/2017 Chiny koszt T-Shirta w gr koszty fabryczne 22 praca 37 pośrednik 56 marża fabryczna 180 transport + ubezpieczenie 280 podatki 40 materiały + wykończenie 1150 Razem 1802 = 18zł cena – 45 złotych marża 27 zł

4/5/2017 Europa koszt T-shirta koszty fabryczne 40 praca 400 marże fabryczne 300 transport +ubezpieczenia 30 podatki 40 materiały i wykończenie 2000 razem 2810=28zł cena 45złotych

10 zł za 19 godzin pracy. Wyzysk w fabryce produkującej ubrania dla Lidla. Pracownicy z Bangladeszu pracują po 19 godzin zamknięci w hali produkcyjnej – informując BBC. Sprawa dotyczy fabryki Ha Meem Sportswear, która produkuje m.in. ubrania dla Lidla. Praca od 7 rano do 2:30 w nocy, sześć zmian z rzędu, pod kluczem. W razie jakiekolwiek wypadku pracownicy zdani są sami na siebie. Wyzyskiem robotników z Dhaki zajął się reporter BBC, który był świadkiem ich niewolniczej pracy. Życie w fabryce obserwował w zaparkowanym nieopodal samochodzie.

Zdjęcia z dramatu, jaki 24 kwietnia rozegrał się w Dhace, błyskawicznie obiegły cały świat. Liczba ofiar zawalania się budynku Rana Plaza, w którym mieściły się fabryki odzieży, rosła z dnia na dzień. Bilans był przerażający – pod gruzami zginęło ponad 1,1 tys. pracowników budynku, szyjących ubrania znanych marek odzieżowych z całego świata. Teraz na podstawie zdjęć z miejsca katastrofy Clean Clothes Polska, koalicja organizacji działających na rzecz poprawy warunków pracy w przemyśle odzieżowym, przekonuje, że była wśród nich także polska marka Cropp. Marka należy do firmy LPP SA, jednej z największych firm odzieżowych w Polsce, która produkuje m.in. ubrania Reserved, House, Mohito i Sinsay.

Model dominacji w globalnych łańcuchach odzieżowych Lean Supply Chain Agile Supply Chain Model łańcucha dostaw P.B. Schary, T. Skjott-Larsen

technika technologia zaplecze badawcze marka marketing nowy produkt relacje z klientami łańcuch podaży niskie ceny dzięki dominacji elastyczność dzięki chałupnictwu i wymuszaniu czasu pracy Agile Lean

Szczególne cechy branży odzieżowej bardzo zmienny, wrażliwy na modę popyt ogromna presja cenowa ze strony klientów Hasło: CCC

Często porównuje się tylko koszty zakupu i koszty dostarczania do magazynu odbiorcy. Czynnik decydujący: cena pracy Np.: UK 6 £/h Maroko 2 £/h Indie 1 £/h

Koszty niewidoczne Bezpośrednie koszty zakupów (wyjazdy, komunikacja) Koszty zarządzania (monitoringu) transakcjami i koszty pomocy udzielonej dostawcy

Koszty utraconej sprzedaży dłuższy czas dostawy i mniejszy poziom wizualizacji prowadzą do: wyższych zapasów, strat z tytułu sprzedaży po niższych cenach opóźnienia w produkcji przenoszą się na opóźnienia w dostawie tym częściej, im bardziej odległy jest dostawca.

Suplement Gorzka prawda o cukrowej gorączce Aby zaspokoić potrzeby światowych gigantów – Coca-Coli czy PepsiCo. – przemysłowi producenci cukru niszczą lokalne wspólnoty i wypierają je z ich terenów – alarmuje organizacja humanitarna Oxfam.

Maciej Czarnecki W środę ukazał się jej raport „Gorączka cukru”, który opisuje ekspansję koncernów na ziemie zamieszkiwane przez tradycyjne lokalne społeczności. Od 1961r. światowa produkcja cukru wzrosła ponaddwukrotnie, do 176 mln ton w ubiegłym roku. Do 2020 r. ma zwiększyć się o kolejnych 25 proc. Rozwój produkcji ma swoją cenę: Oxfam opisuje, jak potężne firmy z branży cukrowniczej wypychają rolników czy rybaków z ich terenów, aby zrobić miejsce pod kolejne plantacje trzciny cukrowej. Skala zjawiska jest ogromna. Tylko od 2000r. zajęto w ten sposób ok. 4 mln ha ziem. Autorzy raportu zastrzegają jednak, że „z uwagi na brak jawności takich umów ten obszar jest prawdopodobnie znacznie większy”.

Oxfam zbadał związki kontrowersyjnych cukrowni ze światowymi potentatami na rynku spożywczym. Np. w latach 2011 i 2012 dwa statki z cukrem ze Sre Ambel zamówiła londyńska Tate & Lyle Sugars, która zaopatruje między innymi Coca Colę i PepsiCo. Oba koncerny miały też używać cukru wyprodukowanego przez Usina Trapiche. Z kolei sieć Associated British Foods jest właścicielem Illovo, cukrowego potentata w Afryce, który pojawia się w medialnych doniesieniach o konfliktach o ziemię w Zambii, Malawi czy Mali.