AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA Program „Trzymaj formę” Prezentacja do rozdziału 3 poradnika dla nauczycieli
POŻĄDANA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA Aktywność ruchowa przynosi efekty, gdy: jest systematyczna ćwiczenia wykonywane są przez określony czas i z określoną częstotliwością. Minimalna dawka aktywności ruchowej zalecana dla dzieci i młodzieży to 1 godzina dziennie dowolnego typu ruchu o zwiększonej intensywności
POŻĄDANA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA Jest to niezbędne minimum dla utrzymania aktualnej wydolności organizmu. Aby rozwijać wydolność organizmu, należy zwiększać czas trwania ćwiczeń.
POŻĄDANA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA ZAŁĄCZNIK 3 Moja aktywność ruchowa 1 godzina dziennie dowolnego typu ruchu o zwiększonej aktywności * Miesiąc ................................... Data Rodzaj aktywności Czas * to niezbędne minimum dla utrzymania swojej wydolności
WYDOLNOŚĆ FIZYCZNA zdolność organizmu do ciężkich lub długotrwałych wysiłków fizycznych bez szybko narastającego zmęczenia tolerancja zmęczenia zdolność do szybkiej regeneracji
WYDOLNOŚĆ FIZYCZNA Rozwija się średnio do 20. roku życia. Od 25. roku życia systematycznie obniża się, jeśli nie jest podtrzymywana
TEST WYDOLNOŚCI FIZYCZNEJ Polega na wykonaniu 30 przysiadów w czasie 1 minuty (1 przysiad w 2 sekundy). Pomiaru tętna uczeń dokonuje: a/ przed próbą b/ bezpośrednio po jej zakończeniu c/ po 1,2 i 3 minutach od zakończenia testu. Wyniki pomiarów uczeń zapisuje w „Tabeli tętna”
TEST WYDOLNOŚCI FIZYCZNEJ Tabela tętna Data tętno spoczynkowe tętno po przysiadach tętno po 1 minucie tętno po 2 minutach tętno po 3 minutach
TEST WYDOLNOŚCI FIZYCZNEJ
TEST WYDOLNOŚCI FIZYCZNEJ Liczenie tętna powinno być prowadzone za każdym razem przez 15 s, a wynik mnożony przez 4. Ocena uzyskanych wyników Nauczyciel omawia sposób oceny wyniku uzyskanego przez jednego z uczniów (ochotnika). Potem pozostali uczniowie wykonują ocenę samodzielnie.
SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA Jest to skuteczność biologicznego działania organizmu. Zależy od: a/ czynników genetycznych b/ czynników środowiskowych c/ stylu życia.
TEST SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ W naszym programie do oceny sprawności fizycznej służy INDEKS SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ K. Zuchory - ze względu na jego dostępność. Próby: szybkość, skoczność, siła ramion, gibkość, wytrzymałość, siła mięśni brzucha. Do przeprowadzania testu uczniowie powinni być dobrani w pary – jeden ćwiczy, drugi pomaga licząc lub mierząc.
TEST SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ Każda próba powinna być omówiona i zademon-strowana. W próbach wymagających mierzenia czasu, robi to nauczyciel. Wyniki każdej próby uczniowie zapisują na kartach „Jak ocenić swoją sprawność fizyczną?” (załącznik nr 8) Do przeprowadzania testu uczniowie powinni być dobrani w pary – jeden ćwiczy, drugi pomaga licząc lub mierząc. Po zakończeniu prób nauczyciel omawia sposób oceny całego testu.
KSZTAŁTOWANIE SYLWETKI O jakości sylwetki decydują: siła i wytrzymałość mięśni stan odżywienia odpowiednia ilość ruchu i wysiłku fizycznego przyjmowanie prawidłowej pozycji przy pracy w ławce szkolnej, przy odrabianiu pracy domowej
KSZTAŁTOWANIE SYLWETKI
WYMAGANIA DOTYCZĄCE MEBLI SZKOLNYCH – ERGONOMIA PN-ISO 5970:1994 NR WYSOKOŚĆ SIEDZISKA WYSOKOŚĆ PULPITU RÓŻNICA WYSOKOŚCI 220 400 180 I 260 460 200 II 300 520 III 340 580 240 IV 380 640 V 420 700 280 VI 760
WYMAGANIA DOTYCZĄCE MEBLI SZKOLNYCH – ERGONOMIA PN-90/F-06009:2001 NR ROZMIARU STOŁU I KRZESŁA WYRÓŻNIK ROZMIARU - KOLOR WZROST UCZESTNIKÓW, MM ŚREDNI DLA ZAKRESU WZROSTU BIAŁY 900 od 821 do 980 I POMARAŃCZOWY 1050 od 981 do 1120 II FIOLETOWY 1200 od 1121 do 1270 III ŻÓŁTY 1350 od 1271 do 1420 IV CZERWONY 1500 od 1421 do 1570 V ZIELONY 1650 od 1571 do 1720 VI NIEBIESKI 1800 powyżej 1721
WYMAGANIA DOTYCZĄCE MEBLI SZKOLNYCH – ERGONOMIA NR WYSOKOŚĆ SIEDZISKA WYSOKOŚĆ PULPITU RÓŻNICA WYSOKOŚCI WZROST DZIECI 220 400 180 od 821 do 980 I 260 460 200 od 981 do 1120 II 300 520 od 1121 do 1270 III 340 580 240 od 1271 do 1420 IV 380 640 od 1421 do 1570 V 420 700 280 od 1571 do 1720 VI 760 powyżej 1721
msport.gov.pl Sport Powszechny Dofinansowanie zadań publicznych GDZIE MOŻNA UBIEGAĆ SIĘ O DOFINANSOWANIE DZIAŁAŃ ZWIĄZANYCH Z PROMOWANIEM AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ? msport.gov.pl Sport Powszechny Dofinansowanie zadań publicznych z zakresu upowszechniania kultury fizycznej i sportu w ramach dotacji budżetowej