TYGODNIOWY ROZKŁAD ZAJĘĆ LEKCYJNYCH
Ważnym elementem, który ma wpływ na jakość pracy ucznia jest tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych. Powinien być ułożony zgodnie z zasadami higieny.
Zagadnienie to ma uregulowanie prawne w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm)
§ 4. Plan zajęć dydaktyczno – § 4. Plan zajęć dydaktyczno – wychowawczych powinien uwzględniać potrzebę równomiernego obciążenia zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia.
TYGODNIOWY ROZKŁAD ZAJĘC za przygotowanie rozkładu zajęć odpowiedzialny jest dyrektor szkoły, dla kierownictwa szkoły najważniejsza sprawa – spełnienie wymogów programów nauczania; w drugiej kolejności – uwzględnienie postulatów higienicznych, zadanie stacji sanitarno-higienicznych – ocena przestrzegania zasad higieny w tygodniowych rozkładach lekcji.
DYSPOZYCJA DO NAUKI W POSZCZEGÓLNE DNI TYGODNIA poniedziałek – planuje się mniej godzin (wdrażanie), wtorek i środa – wzrasta dyspozycja do wysiłku, więc planuje się maksymalne obciążenie, czwartek, a przede wszystkim piątek – obniżanie dyspozycji do wysiłku, wskazane zmniejszenie obciążenia.
ZDOLNOŚĆ DO WYSIŁKU W ZALEŻNOŚCI OD PORY DNIA najkorzystniejsza pora 800 – 1200; szczyt możliwości 900 – 1100; najwłaściwsza pora do rozpoczynania zajęć – czas między godz. 800 a 900
PRAWIDŁOWY PLAN LEKCJI POWINIEN UWZGLĘDNIAĆ: ■ normy obciążenia ucznia nauką: kl. I – III - 5 godzin kl. IV-V – 6 godzin kl. VI – 7 godzin gimnazjum i wzwyż – 7 godzin ■ równomierne rozłożenie obciążenia nauką na przestrzeni tygodnia (wahania w poszczególnych dniach tygodnia nie powinny przekraczać 1 lekcji).
PRAWIDŁOWY PLAN LEKCJI POWINIEN UWZGLĘDNIAĆ: ■ planowanie w każdym dniu zajęć z elementami ruchu (np. wf, plastyka, muzyka, godzina wychowawcza)
PRAWIDŁOWY PLAN LEKCJI POWINIEN UWZGLĘDNIAĆ: ■ stałe godziny rozpoczynania zajęć w szkole przez dany oddział, ■ przerwy między lekcjami nie krótsze niż 10 minut, jedna przerwa dwudziestominutowa (lub dwie piętnastominutowe).
FUNKCJE PRZERW MIĘDZYLEKCYJNYCH możliwość regeneracji sił fizycznych i psychicznych uczniów między lekcjami, możliwość załatwienia potrzeb fizjologicznych, możliwość przemieszczania się z klasy do klasy, czas na spożycie posiłków między lekcjami. W praktyce w klasach edukacji wczesnoszkolnej o czasie i długości przerwy decyduje nauczyciel.