Prezentacja projektu "Co Obrócić?" Nauczyciel: Monika Konofał Uczestnicy: Darian, Anna, Rafał, Paulina, Piotr, Agnieszka, Łukasz, Kinga, Adrian, Wiktoria, Dawid, Justyna, Monika
Cele projektu Celem projekty jest przygotowanie lekcji powtórzeniowej przed egzaminem gimnazjalnym z zakresu brył obrotowych. Uczestnicy projektu poszerzą swoje umiejętności posługiwania się narzędziami komputerowymi i zastosują je w prezentacji publicznej. Wykonają modele brył pełnych i ich siatki oraz modele składane.
Opis projektu Uczniowie opracowywali w grupach tematy z zakresu brył obrotowych (walec, stożek, kula, stożek ścięty) Nowością dla realizatorów projektu było poszerzenie niektórych wątków z poszczególnych działów (stożek ścięty, zasada Cavalieriego) Efektem końcowym prezentacji było rozwiązywanie multimedialnego testu wyboru ułożonego przez jednego z uczniów
Narzędzia i programy komputerowe Realizując projekt uczniowie posługiwali się: - Edytor tekstu Word (przygotowanie materiału do gazetki) Wyszukiwarka Google oraz Wikipedia (wyszukiwanie informacji, rysunków, filmików oraz ciekawych zadań dotyczących brył obrotowych Publisher oraz Paper Galeria v4 (do tworzenia dyplomów i zaproszeń) Test v.1 (program do tworzenia multimedialnych testów) Microsoft Office PowerPoint (przygotowanie prezentacji) Aparat cyfrowy (robienie zdjęć dokumentujących pracę nad projektem Komputer (praca indywidualna w realizacji poszczególnych zadań) Projektor multimedialny (niezbędny do prezentacji publicznej) Irfanview (program do obróbki zdjęć) Przyrząd do demonstracji brył obrotowych
Organizacja pracy zespołów uczniowskich Realizatorami projektu byli uczniowie klas 3. Przygotowanie modeli brył pełnych i ich siatki – cały zespół. Przygotowanie modeli brył rozkładanych – cały zespół. Przygotowanie gazetki – grupa graficzna. Przygotowanie stanowiska do rozwiązywania testu. Zespołów było 6 i każdy z nich pracował zgodnie z wcześniej przygotowanym harmonogramem.
Rola nauczyciela Odpowiedzialna byłam za komfort pracy: Zero stresu Zero konfliktu Zero krytyki Dbałam o szczegóły estetyczne i graficzne. Udzielałam wskazówek i porad mając na względzie wysoką motywację ucznia do pracy. Robiłam zdjęcia przedstawiające ich pracę nad projektem.
Opis kolejnych działań Na pierwszym spotkaniu wspólnie opracowaliśmy: zasady współpracy, kryteria oceniania oraz harmonogram pracy. Dokonaliśmy podziału na grupy i przydziału tematów z wcześniej wybranym tytułem projektu. Na kolejnym spotkaniu każda grupa przedstawiła ”owoce” swoich prac, dokonaliśmy selekcji wyszukanych informacji. Następne działania realizowane były zgodnie z przygotowanym wcześniej harmonogramem, uczniowie pracowali w domu jak i klaso-pracowni. Największy efekt swojej pracy przedstawiali na spotkaniach konsultacyjnych. Dokonywali analizy i oceny swoich pomysłów, dbali o estetykę i dopracowanie szczegółów technicznych.
Rezultaty uczniów Jednym z rezultatów cieszący się największym zainteresowaniem był multimedialny test wyboru, który rozwiązywany był przez ochotnika z publiczności. Wykonanie modeli brył pełnych i składanych. Zestaw zadań powtórzeniowych przed egzaminem. Prezentacja publiczna w formie powtórki przed egzaminem gimnazjalnym.
Publiczna prezentacja Prezentacje obejrzeli głownie uczniowie klas III oraz poszczególnych klas I i II. Podczas prezentacji obecni byli inni nauczyciele oraz p. Dyrektor. Ich opinia była wysoce cenna dla realizatorów projektu.
Publiczna prezentacja Pierwsza prezentacja odbyła się 21.04.2008r. – dzień przed egzaminem gimnazjalnym a więc głownie skierowana była dla klas III. Harmonogram prezentacji: Słowo wstępne – główne informacje o projekcie. Prezentacja brył obrotowych za pomocą przyrządu do obrotu brył. Prezentacja całościowa ”Co obrócić?”, poprowadzona przez dwie uczennice i jednego ucznia, czyli reprezentantów całej grupy projektowej. Prezentacja modeli. Oglądanie anaglifów. Rozwiązywanie testu. Wręczenie dyplomu.
Podsumowanie Czego nauczyli się uczniowie: Uczniowie przygotowując prezentację dla koleżanek i kolegów zdobyli wiedzę z zakresu obsługi niektórych programów np. PowerPoint, Publisher. Uczennica1: ”Dzięki koleżance poznałam szerzej program PowerPoint” Uczennica2: ”Świetna powtórka przed egzaminem” Uczeń3: ”Teraz wiem że jestem świetnie przygotowany do zbliżającego się egzaminu” Uczniowie nauczyli się pracować w grupie, być dla siebie wsparciem. Uczennica1: ”Nie przypuszczałam że wykonanie modeli będzie tak trudne, takie pracochłonne – ale opłacało się!”
Podsumowanie Nauczyciel: Przyjemne z pożytecznym Poznałam swoich uczniów z pozytywnej strony, gdyż nic nie było dla nich niemożliwe. Uczniowie pokazali mi swoje umiejętności pracy na komputerze oraz nieocenioną umiejętność współpracy. Powstała niesamowita pomoc dydaktyczna. Myślę, że w przyszłym roku wypracuję metodą projektu, kolejne zagadnienie matematyczne, które będzie uczniów uczyć i bawić. Przyjemne z pożytecznym