Zygmunt Ziobrowski Instytut Rozwoju Miast

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Advertisements

Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
„Polepszenie jakości powietrza
Związku Miast Polskich
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Seminarium w ramach projektuPolepszenie jakości powietrza w regionie przygranicznym Czechy-Polska, Katowice, 30 czerwca, 2010 Program seminarium: powitanie.
Lokalny program rewitalizacji Metodyka przygotowania dokumentu LPR
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Lokalny program rewitalizacji – Czym jest rewitalizacja
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania gminną gospodarka mieszkaniową moderator: Ewa Bartosik Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
1 Działanie Support for Cities w ramach programu Unii Europejskiej URBACT w Chorzowie Urząd Miasta Chorzów Hanna Pompa -Obońska.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Plan Odnowy Miejscowości
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
SERDECZNIE WITAMY NA KONFERENCJI PODSUMOWUJĄCEJ PROJEKT RAZEM DLA GMINY LUBOMIERZ Lubomierz 7 listopada2010 roku Gmina Lubomierz Lubomierz Plac.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Konferencja: „Wdrażanie Inicjatywy JESSICA na Mazowszu” Warszawa 8 września 2011 Prof. Dr hab. Marek Bryx Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
Wsparcie dla rozwoju technologii
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Narodowy Plan Rewitalizacji
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Nowostawski Program Odnowy Wsi Program Rewitalizacji Śródmieścia Nowego Stawu Nowy Staw, 28 maja 2004 roku Konferencja Razem w Europie. Rewitalizacja miast.
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Oborniki Śląskie, r.. Rewitalizacja - to proces zmian przestrzennych, technicznych, społecznych i gospodarczych, podjętych w interesie publicznym,
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Konferencja „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i.
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Propozycje obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji Urząd Miasta Bydgoszczy Bydgoszcz, 3 sierpnia 2016.
PLAN SPOTKANIA Podstawowe pojęcia Obszar rewitalizacji Misja, wizja i cele rewitalizacji Warsztaty.
na opracowanie lub aktualizację programów rewitalizacji
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Konsultacje społeczne projektu uchwały o wyznaczeniu obszarów zdegradowanych i obszarów do rewitalizacji Jacek Kwiatkowski, Marcin Papuga Fundacja Małopolska.
Warsztat konsultacyjny
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Brzesko na lata
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Warsztat konsultacyjny
GMINNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ZIELONA GÓRA
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Zygmunt Ziobrowski Instytut Rozwoju Miast Polskie Lokalne Grupy Wsparcia projektów URBACT III Seminarium Rewitalizacja – zintegrowane podejście do zdegradowanych obszarów miast Kraków, 9-10 maja 2011 r. Rewitalizacja miast polskich – potrzeby, główne problemy, proponowane rozwiązania Zygmunt Ziobrowski Instytut Rozwoju Miast

Definicja rewitalizacji Rewitalizacja to skoordynowany proces, prowadzony wspólnie przez władzę samorządową, społeczność lokalną i innych uczestników, będący elementem polityki rozwoju i mający na celu przeciwdziałanie degradacji przestrzeni zurbanizowanej i zjawiskom kryzysowym, pobudzanie rozwoju i zmian jakościowych poprzez wzrost aktywności społecznej i gospodarczej, poprawę środowiska zamieszkania oraz ochronę dziedzictwa narodowego, przy zachowaniu zasad zrównoważonego rozwoju.

Skala degradacji polskich miast Ok. 120 tys. ha terenów wymagających rewitalizacji, tj. ok. 22% ogółu terenów zainwestowanych (zurbanizowanych) w polskich miastach. Największy udział mają tereny historycznych śródmieść (ok. 52%), a następnie tereny poprzemysłowe (ok. 20%) i blokowiska (ok. 12%). Największy poziom degradacji zasobów został zanotowany w woj. dolnośląskim i lubuskim a także w województwach Polski północnej. Największe nagromadzenie problemów społecznych obserwujemy na obszarach śródmieść Degradacja zasobów mieszkaniowych Nakłady na rewitalizację ze ZPORR - 0,37 mld Nakłady planowane na rewitalizację w ramach 16 RPO 3,5-4 mld zł Planowane w Lokalnych Programach Rewitalizacji nakłady na rewitalizację na lata 2007-2013 to ponad 30 mld zł. Same gminy pomimo podejmowanych wysiłków nie poradzą sobie z tym problemem

Proponowane rozwiązania: administracja centralna Z punktu widzenia rządu celami strategicznymi powinny być: zmniejszenie, a co najmniej zahamowanie degradacji miast pod względem technicznym, społecznym i kulturowym, zapewnienie zrównoważonego rozwoju, a w tym poprawy jakości środowiska mieszkaniowego i naturalnego oraz ochrony dziedzictwa kulturowego, zwiększenie konkurencyjności polskiej przestrzeni zurbanizowanej, budowa nowego wizerunku miasta lub jego całości Aby te cele osiągnąć, należy: stworzyć systemowe warunki pobudzające i wspierające miasta w ich dążeniach do osiągania zrównoważonego rozwoju, w tym: nadać rewitalizacji status zadania publicznego; zachęcić sektor prywatny do udziału w kosztach rewitalizacji w ramach PPP (obecnie ok. 15%) zachęcić inwestorów do budowania na obszarach zdegradowanych (brownfields) i zniechęcić (wysokie podatki na terenach otwartych – greenfields – szczególnie w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców

Proponowane rozwiązania: administracja regionalna W przyszłości władze regionalne powinny formułować i realizować własną politykę rewitalizacyjną z zachowaniem reguł ustalonych w polityce krajowej. W związku z tym należałoby: powiązać strategię rozwoju regionalnego z regionalną polityką rewitalizacyjną we wszystkich tych regionach, w których występuje kumulacja zjawisk kryzysowych, wspierać w różnych formach, działania zmierzające do przekształcenia terenów zdegradowanych i wprowadzanie ich na rynek nieruchomości, mobilizować środki na granty celowe zorientowane na rewitalizację tych terenów zdegradowanych, na których istnieje możliwość realizacji regionalnych celów rozwoju, pobudzać i wspierać przedsięwzięcia rewitalizacyjne podejmowane przez gminy, zwłaszcza w zakresie zagadnień rozwoju gospodarczego oraz rozwiązywania spraw socjalnych, podjąć się roli mediatora i koordynatora w sytuacjach gdy efektywność procesu rewitalizacji wymaga działań międzygminnych czy też gminno- powiatowych, zorganizować kształcenie specjalistów ds. rewitalizacji, operatorów, mediatorów, arbitrów itp. na potrzeby całego regionu zapewnić ochronę wartości kulturowych na terenach rewitalizowanych nie tylko historycznych ale także współczesnych

Proponowane rozwiązania: administracja gmin Na gminach spoczywa główny ciężar działań związanych z rewitalizacją. Przy takim założeniu gminy powinny skupić się przede wszystkim na: powiązaniu programów rewitalizacji z planami rozwoju gmin (studium, WPI) przy założeniu, że zrewitalizowane obszary będą istotną częścią wizji rozwoju miasta i kreacji nowego wizerunku opracowaniu lokalnych programów rewitalizacyjnych obejmujących pełne spektrum zadań rewitalizacji nie ograniczając się tylko do tych finansowanych przez środki zewnętrzne precyzyjnej delimitacji obszarów kryzysowych wykorzystując możliwości zaproponowanego w niniejszym projekcie audytu miejskiego upowszechnianiu zasady ścisłej współpracy pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesu rewitalizacji, tj. gminy, operatora, powiernika, właścicieli nieruchomości oraz mieszkańców i użytkowników tego obszaru wspieraniu (również finansowo) inicjatyw lokalnych podejmowanych w tym zakresie

Dziękuję za uwagę