Edukacja domowa w aspekcie prawnym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześciolatek w szkole”
Advertisements

Dlaczego nie należy się bać rodziców?
Ocenianie i klasyfikowanie uczniów
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Ulotka informacyjna dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Prawa i obowiązki rodziców w świetle ustawy o systemie oświaty
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Opracowała: Krystyna Chowaniec Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
OBOWIĄZKI RODZICA WYNIKAJĄCE Z PRZEPISÓW PRAWA OŚWIATOWEGO
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Rodzice - Szkoła Wspieranie przez szkołę wychowawczej funkcji rodziny, ze zwróceniem uwagi na udział rodziców w planowaniu i realizacji zadań statutowych.
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Wybrane przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Edukacji.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Ocenianie i klasyfikowanie uczniów i słuchaczy.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Indywidualne nauczanie
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
RODZICE W SZKOLE.
Ocenianie i klasyfikowanie w szkołach artystycznych
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Prawa człowieka, prawa dziecka.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
– co się zmienia w ustawie..  obowiązku szkolnego od siódmego roku życia,  prawa do rozpoczęcia edukacji szkolnej od szóstego roku życia,  obowiązku.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wejrowò, 21 czerwińca 2017 r..
„Sześciolatek w szkole”
Zmiany w prawie oświatowym
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r Prawo oświatowe
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Prawa dziecka.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
„Sześciolatek w szkole”
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Zapis prezentacji:

Edukacja domowa w aspekcie prawnym Patrycja Cicha Katolicki Uniwersytet Lubelski Niepubliczna Szkoła Podstawowa ANIMUS

Czym jest edukacja domowa w świetle prawa? Edukacja domowa to spełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą (ustawa o systemie oświaty, art.16 pkt 8)

Obowiązek nauki a obowiązek szkolny Powszechna Deklaracja Praw Człowieka art. 26 Prawo do edukacji Każdy człowiek ma prawo do nauki. Nauka jest bezpłatna, przynajmniej na stopniu podstawowym. Nauka podstawowa jest obowiązkowa.

Prawa edukacyjne rodziców Rodzice mają prawo pierwszeństwa w wyborze nauczania, które ma być dane ich dzieciom. (art.26)

Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych Rodzina jest naturalną i podstawową komórką społeczeństwa i ma prawo do ochrony ze strony społeczeństwa i Państwa. (art. 23, pkt1)

Ochrona dziecka Każde dziecko, bez żadnej dyskryminacji ze względu na rasę, kolor skóry, płeć, język, religię, pochodzenie narodowe lub społeczne, sytuację majątkową lub urodzenie, ma prawo do środków ochrony, jakich wymaga status małoletniego, ze strony rodziny, społeczeństwa i Państwa. (art. 24 pkt 1)

Konwencja o prawach dziecka Państwa-Strony będą szanowały odpowiedzialność, prawa i obowiązki rodziców lub tam, gdzie jest to właściwe, członków dalszej rodziny lub środowiska, zgodnie z miejscowymi obyczajami, opiekunów prawnych lub innych osób, prawnie odpowiedzialnych za dziecko, w celu zapewnienia im właściwego kierowania w sposób odpowiadający rozwijającym się zdolnościom dziecka, w korzystaniu przez nie z praw przyznanych w niniejszej Konwencji. (art.5)

Państwa-Strony będą respektowały prawa i obowiązki rodziców, oraz tam gdzie jest to stosowne, opiekunów prawnych, odnośnie ukierunkowania dziecka, w zakresie jego praw, w sposób zgodny z rozwijającymi się zdolnościami dziecka. (Art. 14 pkt 1)

Odpowiedzialność rodziców Państwa-Strony podejmą wszelkie możliwe starania dla pełnego uznania zasady, że oboje rodzice ponoszą wspólną odpowiedzialność za wychowanie i rozwój dziecka. Rodzice lub w określonych przypadkach opiekunowie prawni ponoszą. główną odpowiedzialność za wychowanie i rozwój dziecka .Jak najlepsze zabezpieczenie interesów dziecka ma być przedmiotem ich największej troski. (art.18)

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej Ustawa o systemie oświaty Prawo polskie Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej Ustawa o systemie oświaty

Prawa konstytucyjne rodziców Rodzice mają prawo do wychowywania dziecka zgodnie z własnymi przekonaniami. (pkt.1 art. 48)

Prawo i obowiązek Każdy ma prawo do nauki. Nauka do 18 roku życia jest obowiązkowa. Sposób wykonywania obowiązku szkolnego określa ustawa. (pkt.1 art. 70)

Edukacja domowa? Rodzice mają wolność wyboru dla swoich dzieci szkół inne niż publiczne. Obywatele i instytucje mają prawo zakładania szkół podstawowych, ponadpodstawowych i wyższych oraz zakładów wychowawczych (pkt.3 art.70)

Dobro rodziny Państwo w swojej polityce gospodarczej i społecznej uwzględnia dobro rodziny. (art. 71)

Wolność nauczania Każdemu zapewnia się wolność twórczości artystycznej, badań naukowych oraz ogłaszania ich wyników, wolność nauczania, a także wolność korzystania z dóbr kultury. (art. 73)

Leon XIII Wolność nauczania wiąże się z odpowiedzialnością za prawdę i dobro Wolność nauczania nie może być narzędziem zepsucia

Ustawa o systemie oświaty - Preambuła Nauczanie i wychowanie – respektując chrześcijański system wartości – za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki.

System oświaty dopuszcza spełnianie przez dziecko obowiązku szkolnego poza szkołą na wszystkich szczeblach edukacyjnych (art.16)

Zezwolenie na prowadzenie edukacji domowej wydaje dyrektor szkoły w drodze decyzji, na podstawie wniosku rodziców oraz odpowiednich dokumentów.

Dokumenty Wniosek do 31 maja Oświadczenie rodziców o zapewnienie odpowiednich warunków do realizacji podstawy programowej Zobowiązanie rodziców do przystępowania dziecka do egzaminów klasyfikacyjnych Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej

Cofnięcie zezwolenia Na wniosek rodziców Niezdanie egzaminów rocznych Nieusprawiedliwiona nieobecność na egzaminie rocznym Gdy zezwolenie było wydane niezgodnie z prawem

Zajęcia w szkole Zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej (art. 16 ust. 13 art.64 ust. 2 pkt 1)

Egzamin klasyfikacyjny nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, zajęcia techniczne, plastyka, muzyka, zajęcia artystyczne i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych. Pisemny i ustny Komisja: dyrektor (lub inna osoba kierownicza), nauczyciele przedmiotów Rodzice w roli obserwatorów (Rozp. W sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania, Par.17 )

Patrycja Cicha wicedyrektor@szkola-animus.pl Powodzenia! Patrycja Cicha wicedyrektor@szkola-animus.pl