Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie
Tematyka Pojęcie autoprezentacji (koncepcje E. Goffmana, S. Pottera, E. Jonesa, B. Schlenkera) Cele, metody i techniki zachowań autoprezentacyjnych Kreowanie wizerunku przez wygląd Kreowanie wizerunku przez zachowanie Kreowanie wizerunku przez poytywne relacje z innymi Budowanie pozytywnego obrazu siebie Rola komunikacji niewerbalnej w autoprezentacji Retoryka wystąpień publicznych Techniki erystyczne Przygotowanie wystąpienia publicznego Elementy savoir-vivre’u
Na dobry początek Steve Jobs 2005, Stanford
AUTOPREZENTACJA Naturalną konsekwencją kontaktów społecznych jest wzajemny wpływ, jaki wywierają na siebie uczestnicy interakcji. Naturalną konsekwencją kontaktów społecznych jest wzajemny wpływ, jaki wywierają na siebie uczestnicy interakcji. Jednym z narzędzi wpływu społecznego są zachowania autoprezentacyjne.
Definicje działania zmierzające do sprawowania kontroli nad obrazem (wizerunkiem) własnej osoby, kształtowanym w umysłach innych ludzi podczas interakcji z nimi. Wizerunek to zespół informacji na temat danej osoby Instytucji, firmy), to wiedza i opinie otoczenia, a jego kreowanie to public relations osoby. Wizerunek (łac. imago) – wzór, pierwowzór, wyobrażenie, urojenie, marzenie senne.
Na to, jak jesteśmy odbierani przez innych, pracujemy sami i robimy to przez całe życie. Robimy to przez wygląd, ubranie, zachowanie, sposób prowadzenia rozmowy oraz poprzez działania, jakie podejmujemy. Wrażeniem tym zarządzamy zawsze wtedy, gdy jesteśmy w obecności innych osób. Wizerunek może być między innymi biznesowy, zawodowy i polityczny.
Co składa się na wizerunek? wygląd, zachowanie i maniery, umiejętności interpersonalne w zakresie nawiązywania kontaktów, umiejętności sprawnego komunikowania się z innymi, budowania i podtrzymywania relacji interpersonalnych, kwalifikacje, umiejętności zawodowe i doświadczenie, sukcesy, osiągnięcia, dorobek zawodowy, naukowy, artystyczny, wszelki dorobek własny, styl życia, czyli: jakość relacji z ludźmi, ze współpracownikami, z najbliższymi, sposób spędzania wolnego czasu, miejsce zamieszkania, samochód......
Prezencja, czyli jak wyglądamy?
Zachowanie, czyli dobre maniery Normy społeczne Efekty socjalizacji Etykieta (savoir vivre)
Umiejętności interpersonalne, czyli sztuka budowania relacji pewność siebie budowanie autorytetu asertywnoś ć perswazja umiejętność rozpoznawania manipulacji i umiejętność obrony przed nimi empatia i inteligencja emocjonalna umiejętność rozwiązywania konfliktów umiejętność radzenia sobie ze stresem umiejętność osiągania celów społecznych umiejętność negocjacji umiejętność prowadzenia grupy, przewodniczenia określonym społecznościom konsekwencja w działaniu.
Kwalifikacje zawodowe
Dorobek w kreowaniu wizerunku Satysfakcja Awans
Styl życia, czyli co w trawie piszczy? Istotny dla osób publicznych Osobą publiczną jest każdy, kto pełniąc funkcję publiczną, prowadzi działalność zawodową, polityczną, gospodarczą, kulturalną, społeczną i wszelką inną ma rzecz społeczeństwa, która ma jednocześnie wpływ na jego funkcjonowanie; ta także wykonywanie zawodów zaufania publicznego. Prezydent miasta, dyrektor szkoły, radny, lekarz, nauczyciel, sędzia, psycholog, dyrektor banku, itp.