Podsumowanie wyników badania rezultatów Programów „Czytające Szkoły” i „Czytające Przedszkola”
Co będzie przedmiotem prezentacji? Cele i metody badania Rezultaty głośnego czytania w szkołach i przedszkolach Rekomendacje
Dlaczego przeprowadziliśmy ewaluację? Zbadanie efektów głośnego czytania w szkołach i przedszkolach Określenie czynników, które sprzyjają osiąganiu efektów Programu oraz czynników utrudniających ich osiąganie Sformułowanie rekomendacji
Badanie w szczegółach Badanie w szkołach i przedszkolach było realizowane od stycznia do kwietnia 2006 roku, a w jego ramach: Zbadaliśmy 22 klasy/ grupy przedszkolne – w połowie z nich dzieciom czyta się regularnie, zaś połowa to tzw. grupa kontrolna Przeprowadziliśmy 37 wywiadów z nauczycielami, osobami czytającymi i bibliotekarzami Poddaliśmy analizie 204 prace pisemne i 263 rysunki uczniów Przeanalizowaliśmy zapis video prowadzonych zajęć (ok. 30 godzin) Dysponowaliśmy też notatkami z obserwacji zajęć opracowanymi przez 10 współpracujących z nami koordynatorek
Opinie zebrane podczas badania W jednej z klas III jest taki nieśmiały chłopak. Zaobserwowałam jak podczas mojego systematycznego czytania zaczął wreszcie podnosić rękę. Dla zachęty został bardzo pochwalony i teraz śmiało włącza się do dyskusji Dzieci z klas, w których prowadzono głośne czytanie, nie mają problemu z czytaniem zadań matematycznych, o wiele rzadziej mają problem z ich zrozumieniem, potrafią lepiej formułować odpowiedzi do zadań, mają lepiej rozwiniętą wyobraźnię.
Dzieciaki w czasie czytania czują potrzebę kontaktowania się z nauczycielem - obserwowania go uważnie i fizycznego kontaktowania się. One często siedzą poprzyklejane do nauczycielki (…). Wytwarza się więź emocjonalna, którą widać po dzieciach, gdy są tak skupione, zainteresowane. Mam wrażenie, że te moje dzieci mają takie bloki myślowe, że tak im trudno się rozejrzeć, funkcjonują schematycznie. Może dlatego były bierne [podczas dyskusji].
Galeria
Dzieci i młodzież, którym systematycznie czyta się na głos: Lepiej rozumieją polecenia i teksty Wykazują się większymi umiejętnościami wypowiadania się ustnie i pisemnie Mają też większą zdolność koncentracji Mają większą skłonność do refleksji i krytycznego myślenia Mają większą umiejętność myślenia przyczynowo – skutkowego Wykazują większą motywację do działania Mają lepsze relacje z kolegami i koleżankami oraz z nauczycielami Mają bardziej wyrobiony gust i nawyki czytelnicze
Rezultaty głośnego czytania są najlepsze, gdy: Czytanie dzieciom rozpoczyna się na wczesnym etapie ich rozwoju Czyta się systematycznie Odpowiednio dobiera się literaturę: książki dostosowane do wieku, atrakcyjne graficznie Prowadzi się dyskusję na temat przeczytanego tekstu Dba się o warunki do czytania: wybierze miejsce jasne i ciche, sprzyjające skupieniu Zapewni się dzieciom nastrój wyjątkowości i bezpieczeństwa Zapewni się w klasie i bibliotece szkolnej dostęp do książek, cieszących się zainteresowaniem dzieci i młodzieży Osoba czytająca jest zaangażowana i ma dobry kontakt ze słuchaczami Nauczyciel współpracuje z rodzicami i zachęca ich do systematycznego głośnego czytania w domu
Na podstawie badań rekomendujemy: Objęcie Programem wszystkich przedszkolaków oraz uczniów ze szkół podstawowych i gimnazjalnych Regularne głośne czytanie w szkołach, przedszkolach, domach Oddzielenie głośnego czytania od oceniania Prowadzenie dyskusji na temat przeczytanego tekstu Stworzenie możliwości ekspresji rysunkowej dla młodszych dzieci Udostępnianie książek (rozbudowa, wzbogacanie księgozbioru bibliotek) Prowadzenie stałej akcji uświadamiającej rangę głośnego czytania Wprowadzenie głośnego czytania dzieciom do programu studiów pedagogicznych
I bardzo mile byłam zaskoczona maluchami, właśnie w ubiegłym roku I bardzo mile byłam zaskoczona maluchami, właśnie w ubiegłym roku. Pięknie słuchały (…) I to daje do myślenia, że chyba coraz częściej, coraz więcej młodzi rodzice czytają. Odkąd właśnie coraz częściej w mediach słyszymy o głośnym czytaniu, to chyba to daje efekt.
Dziękujemy 00 187 Warszawa ul. Nalewki 5/40 Tel. fax. 0 22 831 48 29 www.ewaluacja.info.pl email: info@ewaluacja.info.pl