PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA W ZESPOLE SZKOLNO – PRZEDSZKOLNYM W KRZĘCINIE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

Podstawy prawne współpracy PPP ze szkołami. Podstawa prawna działania Poradni ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie.
Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA I OGRANICZENIA NARKOMANII ORAZ PRZESTĘPCZOŚCI I DEMORALIZACJI NIELETNICH. „SZKOŁA.
Awans zawodowy nauczycieli.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Rok szkolny 2016/2017 w świetle nowych przepisów Referat Oświaty UMM.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Projekt Śląskie. Inwestujemy w talenty – II edycja realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Urząd.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Akty prawne opublikowane
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
zmiany od września w naszych placówkach
Nowy rok szkolny – nowe przepisy w zakresie organizacji roku szkolnego

ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Sześciolatek idzie do szkoły
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
NOWELIZACJA USTAWY O SYSTEMIE INFORMACJI OŚWIATOWEJ
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Prowadzonych przez MIASTO BIAŁYSTOK na rok szkolny 2017/2018
Programy nauczania.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Sześciolatek idzie do szkoły
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 8 sierpnia 2017 r
Rzecznik Praw Dziecka.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Reforma Edukacji
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
ODPOWIEDZIALNOŚĆ NIELETNICH ZA CZYNY KARALNE I PRZEJAW DEMORALIZACJI
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacją i przestępczością.
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Punkty konsultacyjne w ramach projektu Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty Wsparcie szkół ogólnodostępnych w realizacji zadań związanych.
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2019/2020
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNYCH
Kształcenie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami w przedszkolach, szkołach i placówkach. Aneta Żurek
BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
Bezpieczeństwo w szkole
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz z późniejszymi zmianami). Rozporządzenie Ministra.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
„Sześciolatek w szkole”
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
w świetle Ustawy „Za Życiem”
EWALUACJA WEWNĘTRZNA SIEWNA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA POLONIJNA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
Zapis prezentacji:

PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA W ZESPOLE SZKOLNO – PRZEDSZKOLNYM W KRZĘCINIE

PODSTAWA PRAWNA 1. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256 poz. 2572) - art. 54 ust. 2 pkt 1, ust. 4. 2.Ustawa z 24 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 875). 3. Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. poz. 1249) 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej); (Dz.U. z 2017 r., poz. 356).

5. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r 5. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz.59). 6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lipca 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach – D. U. Nr 161, poz. 968) 7. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2009 r. w sprawie przygotowania nauczycieli do prowadzenia zajęć  edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy (Dz. U. z 2009 r. Nr 139, poz. 1132) 8. Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 1994r. nr. 111, poz 535 z póź. zm.) 9. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 1982 r., nr. 35, poz. 230 z póź. zm.) 10. Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. O przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2005r., nr. 179, poz. 1485 z późn. zm. )

11. Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r 11. Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996 r., nr. 10, poz 55 z późn. zm.) 12. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Z 2011 r., nr. 149, poz. 887 z późn. zm.) 13. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. 14. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 1982r., nr. 35, poz. 228 z późn. zm.) 15. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r., nr. 120, poz 526). 16. Ustawa z dnia 10 maja 2018r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2018r., poz. 1000).

17. Rozporządzenie MEN z dnia 1 czerwca 2018r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. Z 2018r., poz. 1055)

TELEFONY ALARMOWE EUROPEJSKI NUMER ALARMOWY- 112 POLICJA - 997 POGOTWIE RATUNKOWE - 999 STRAŻ POŻARNA – 998 STRAŻ MIEJSKA - 12 276 29 73 SPECJALISTYCZNA PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA - 12 276-38-40 CENTRUM WSPIERANIA RODZINY – 12 276 34 10 DZIELNICOWY mł. asp. Marcin Kuciel – 12 277-71-04

PROCEDURY OBOWIĄZUJĄCE W ZSP W KRZĘCINIE 1. Organizowanie pomocy psychologiczno -pedagogicznej 2. Postępowanie w przypadku uzyskania informacji o spożywaniu przez ucznia alkoholu lub używania innych środków odurzających. Postępowanie w przypadku gdy nauczyciel podejrzewa, iż na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków. Postępowanie w przypadku gdy nauczyciel znajduje na terenie szkoły substancję przypominającą wyglądem narkotyk. Postępowanie w przypadku gdy nauczyciel podejrzewa, iż uczeń posiada przy sobie substancję przypominającą wyglądem narkotyk. Postępowanie wobec ucznia – sprawcy czynu karalnego. Postępowanie wobec ucznia, który stał się ofiarą czynu karalnego. 8. Postępowanie w przypadku stwierdzenia naruszenia przez ucznia godności nauczyciela lub innego pracownika szkoły.

Postępowanie w przypadku powiadomienia o zakłóceniu toku lekcji. 10. Procedura postępowania w przypadku stwierdzenia stosowania cyberprzemocy. Procedura współpracy szkoły z rodzicami. Ogólne zasady pozostawiania dziecka pod opieką szkoły. 13. Sprawowanie opieki nad uczniem w dni wolne od zajęć dydaktycznych. Postępowanie w przypadku agresji ucznia w stosunku do nauczyciela. 15. Warunki uczestnictwa ucznia w zawodach sportowych. 16. Regulamin organizacji wyjść i wycieczek szkolnych. 17. Procedura dowozów i odwozów uczniów.

ORGANIZOWANIE POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ Za organizację pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole odpowiada dyrektor. Jest ona dobrowolna i bezpłatna. Udzielana jest, kiedy uczeń posiada: opinię poradni, która zawiera stwierdzenie istnienia specjalnych potrzeb edukacyjnych b) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub potrzebie realizowania zindywidualizowanej ścieżki edukacyjnej orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.

POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU UZYSKANIA INFORMACJI O SPOŻYWANIU PRZEZ UCZNIA ALKOHOLU LUB UŻYWANIA INNYCH ŚRODKÓW ODURZAJĄCYCH. Nauczyciel przekazuje uzyskaną informację wychowawcy klasy. Ten informuje o fakcie dyrektora i pedagoga bądź psychologa szkolnego. Wychowawca lub pedagog wzywa do szkoły rodziców ucznia i przeprowadza interwencję profilaktyczną. Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub nie stawiają się do szkoły, a nadal napływają informacje o demoralizacji ich dziecka, dyrektor pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji sąd rodzinny lub policję. Tak dzieje się też wtedy, gdy szkoła wykorzysta wszelkie dostępne jej środki oddziaływań wychowawczych.

POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU, GDY NAUCZYCIEL PODEJRZEWA, IŻ NA TERENIE SZKOŁY ZNAJDUJE SIĘ UCZEŃ POD WPŁYWEM ALKOHOLU LUB NARKOTYKÓW. Nauczyciel powiadamia o swoich podejrzeniach wychowawcę klasy. Odizolowuje ucznia od reszty klasy, ale ze względów bezpieczeństwa nie pozostawia go samego. Wzywa lekarza w celu stwierdzenia stanu trzeźwości lub odurzenia, ewentualnie udziela pomocy przedmedycznej. Zawiadamia o fakcie dyrektora szkoły oraz rodziców/opiekunów ucznia, których zobowiązuje do natychmiastowego odebrania ze szkoły. Gdy odmówią, o pozostaniu ucznia w szkole, przewiezieniu go do placówki służby zdrowia albo przekazaniu funkcjonariuszom policji decyduje lekarz w porozumieniu z dyrektorem szkoły. Gdy uczeń jest agresywny, a rodzice odmawiają przyjścia do szkoły, dyrektor zawiadamia najbliższą jednostkę policji, która ma możliwość przewiezienia ucznia do izby wytrzeźwień. O fakcie tym powiadamia się rodziców i sąd rodzinny.

POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU, GDY NAUCZYCIEL ZNAJDUJE NA TERENIE SZKOŁY SUBSTANCJĘ PRZYPOMINAJĄCĄ WYGLĄDEM NARKOTYK. Nauczyciel zabezpiecza znalezioną substancję do czasu przyjazdu policji, próbuje ( o ile to możliwe w zakresie działań pedagogicznych) ustalić, do kogo należy. Powiadamia dyrektora i wzywa policję. Po przyjeździe policji przekazuje znalezioną substancję i informacje dotyczące szczegółów zdarzenia.

POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU, GDY NAUCZYCIEL PODEJRZEWA, IŻ UCZEŃ POSIADA PRZY SOBIE SUBSTANCJĘ PRZYPOMINAJĄCĄ WYGLĄDEM NARKOTYK. Nauczyciel w obecności innej osoby (pedagog, wychowawca, dyrektor) ma prawo żądać, aby uczeń pokazał mu tę substancję, pokazał zawartość plecaka oraz kieszeni, ewentualnie innych przedmiotów budzących podejrzenie co do ich związku z poszukiwaną substancją. O swoich podejrzeniach informuje dyrektora oraz rodziców/opiekunów ucznia i wzywa ich do natychmiastowego wstawiennictwa. W przypadku, gdy uczeń odmawia przekazania substancji i ujawnienia zawartości plecaka, dyrektor wzywa policję. Jeśli uczeń odda substancję dobrowolnie, nauczyciel zobowiązany jest niezwłocznie przekazac ją do jednostki policji. UWAGA: nauczyciel nie ma prawa samodzielnie wykonać czynności przeszukania odzieży ani plecaka ucznia. Jest to czynność zastrzeżona wyłącznie dla policji.

POSTĘPOWANIE WOBEC UCZNIA – SPRAWCY CZYNU KARALNEGO. Niezwłoczne powiadomienie dyrektora szkoły. Ustalenie okoliczności czynu i ewentualnych świadków zdarzenia. Przekazanie sprawcy dyrektorowi szkoły lub pedagogowi pod opiekę ( o ile sprawca jest znany i przebywa na terenie szkoły). Powiadomienie rodziców ucznia. Niezwłoczne powiadomienie policji w przypadku, gdy sprawa jest poważna (rozbój, uszkodzenie ciała, itp.) lub sprawca nie jest uczniem szkoły i nie jest znana jego tożsamość. Zabezpieczenie ewentualnych dowodów przestępstwa i przekazanie ich policji.

POSTĘPOWANIE WOBEC UCZNIA, KTÓRY STAŁ SIĘ OFIARĄ CZYNU KARALNEGO. Udzielenie pomocy lub zapewnienie jej udzielenia poprzez wezwanie lekarza w przypadku, gdy ofiara doznała obrażeń. Powiadomienie dyrektora szkoły. Powiadomienie rodziców ucznia. Niezwłoczne powiadomienie policji, kiedy istnieje konieczność zabezpieczenia śladów przestępstwa, ustalenia okoliczności i świadków zdarzenia.

POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU STWIERDZENIA NARUSZENIA PRZEZ UCZNIA GODNOŚCI NAUCZYCIELA LUB INNEGO PRACOWNIKA SZKOŁY. Za naruszenie godności osobistej uważamy: Lekceważące lub obraźliwe zachowanie wyrażone w słowach lub gestach Prowokacje wyrażone w słowach lub gestach nagrywanie lub fotografowanie osób bez ich wiedzy i zgody Naruszenie prywatności i własności Użycie przemocy fizycznej i psychicznej Pomówienia i oszczerstwa pod adresem danych osób Naruszenie ich nietykalności osobistej. 2. W przypadku, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że uczeń naruszył godność pracownika szkoły, należy ten fakt zgłosić dyrektorowi, wychowawcy i pedagogowi szkolnemu, z którymi uczeń odbywa następnie rozmowę. 3. Jeśli zdarzenie miało miejsce po raz pierwszy, powiadomieni zostają rodzice i wpisana uwaga. Dopuszczalne jest zawarcie kontraktu pomiędzy uczniem i jego rodzicami a wychowawcą bądź pedagogiem. Jeśli sytuacja się powtarza, szkoła może skierować pismo do sądu rodzinnego z prośbą o zbadanie stopnia demoralizacji ucznia.

POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU POWIADOMIENIA O ZAKŁÓCENIU TOKU LEKCJI. Jeśli zachowanie ucznia lub kilku uczniów uniemożliwia nauczycielowi prowadzenie lekcji, a wykorzystał on już swoje możliwości na opanowanie sytuacji, bądź też zachowanie ucznia zagraża bezpieczeństwu jego i innych, nauczyciel powinien poprzez przewodniczącego samorządu klasowego powiadomić pedagoga lub psychologa, a w przypadku ich nieobecności – sekretariat szkoły. Osoby w sekretariacie zobowiązane są do poinformowania dyrekcji. Pedagog/psycholog zobowiązany jest udać się do sali w celu podjecia działąń wychowawczych. Jeśli uczeń w sposób rażący naruszył obowiązujące zasady, powiadomieni zostają jego rodzice.

PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU STWIERDZENIA STOSOWANIA CYBERPRZEMOCY. osoby, które są w posiadaniu informacji o stosowaniu cyberprzemocy, są zobowiązane do zgłoszenia tego faktu wychowawcy, pedagogowi lub dyrektorowi szkoły. Wychowawcy, pedagog i dyrektor niezwłocznie powiadamiają rodziców poszkodowanych i agresorów o zaistniałej sytuacji. Dyrektor podejmuje decyzję o ewentualnym powiadomieniu odpowiednich organów lub ustala sposób ukarania sprawcy/sprawców Pedagog we współpracy z wychowawcami podejmuje oddziaływania wychowawcze mające na celu emocjonalne wsparcie ofiar oraz wyeliminowanie zachowań przemocowych sprawcy/sprawców.