Kompetencje kluczowe informatyczne – I etap edukacyjny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Advertisements

PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
GRY PLANSZOWE W EDUKACJI MATEMETYCZNEJ Arkadiusz Mroczyk.
Wybór najważniejszych, zdaniem uczniów, problemów związanych z korzystaniem z TIK w szkole oraz opracowanie wstępnych zapisów szkolnego kodeksu na ten.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
D EBATA SZKOLNA KODEKS 2.0 SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 ZSOS NR 17 Kielce.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Kodeks 2.0. Szkoła Podstawowa nr 52 im. Marii Dąbrowskiej w Krakowie.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
● Kwartalnik istniejący w wersji elektronicznej i udostępniany bezpłatnie ● Ukazuje się od 2005 roku ● Zespół redakcyjny: Teresa Kosiarek (redaktor naczelny),
Raport o stanie komputeryzacji bibliotek Biblioteki publiczne wobec rozwoju usług elektronicznych (potencjał i wykorzystanie) BARBARA BUDYŃSKA.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Projekt Edukacyjny Zdrowym by ć zdrowo ż y ć. Cele projektu kształtowanie zdrowego stylu życia poprzez właściwe zachowania, przyzwyczajenia i nawyki prozdrowotne.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
Nowa podstawa programowa edukacja informatyczna i informatyka Szkoła podstawowa Beata Rutkowska Doradca metodyczny przedmiotów informatycznych Katowice.
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
„Programowanie to nasza przyszłość”
Aktywny RODZIC.
Przyroda.
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
Ucz i ucz się z TIK!.
E-learning w rozwijaniu kompetencji matematycznych
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
Podstawa programowa WF założenia
Sylabusy.
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Młodszy Tester Oprogramowania
„Od dziś pracuję na swój sukces”
Szkoła z klasą 2.0 Tworzenie kodeksu 2.0.
Metoda projektu.
Filmowa podróż do Krainy Edukacji
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
JAK ZAPEWNIĆ CIĄGŁOŚĆ WIEDZY I DOSTĘP DO WYKWALIFIKOWANYCH PRACOWNIKÓW W DEFICYTOWYM ZAWODZIE Jacek Wójcik
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
„Prawdziwy nauczyciel powinien być zawsze
Przedszkole Promujące Zdrowie
Program profilaktyczno-wychowawczy
Podstawa programowa WF założenia
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Priorytet MEN na rok szkolny 2017/2018
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
KODEKS ETYKI Przygotowała Tamara Bużantowicz
DORADCA ZAWODOWY to osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku.
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
AKTYWIZUJĄCE METODY NAUCZANIA i UCZENIA SIĘ DOROSŁYCH
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Eksperyment edukacją przyszłości
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Wspomaganie pracy szkół
Kompetencje kluczowe informatyczne – II etap edukacyjny
Kompetencje informatyczne – III etap edukacyjny
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
Kompetencje kluczowe – I etap edukacyjny
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Kompetencje kluczowe informatyczne – I etap edukacyjny Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje kluczowe informatyczne – I etap edukacyjny

KOMPETENCJE INFORMATYCZNE Zgodnie zaleceniem Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. obejmują: umiejętne i krytyczne wykorzystywanie technologii społeczeństwa informacyjnego (TSI) w pracy, rozrywce i porozumiewaniu się. Opierają się […] na podstawowych umiejętnościach w zakresie TIK: wykorzystywaniu komputerów do uzyskiwania, oceny, przechowywania, tworzenia, prezentowania i wymiany informacji oraz do porozumiewania się i uczestnictwa w sieciach współpracy za pośrednictwem internetu.

Na poziomie wiedzy kompetencje informatyczne wymagają: znajomości natury, roli i możliwości technologii społeczeństwa informacyjnego (TSI) w życiu osobistym i społecznym oraz w pracy; znajomości aplikacji komputerowych (edytory tekstu, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, przechowywanie informacji) i możliwości ich wykorzystania; znajomości potencjalnych zagrożeń związanych z internetem i komunikacją elektroniczną (poczta elektroniczna, narzędzia sieciowe); rozumienia sposobu, w jaki TSI mogą wspierać kreatywność i innowacjność; świadomości zagadnień dotyczących prawdziwości i rzetelności dostępnych informacji; świadomości prawnych i etycznych aspektów interaktywnego korzystania z TSI;

Na poziomie umiejętności kompetencje informatyczne wymagają: poszukiwania, gromadzenia, przetwarzania, oceniania i krytycznego wykorzystywania informacji; korzystania z narzędzi do tworzenia, prezentowania i rozumienia złożonych informacji; wyszukiwania usług oferowanych w internecie i korzystania z nich; wykorzystywania TSI jako narzędzia wspomagającego krytyczne myślenie, kreatywność i innowacyjność.

Na poziomie postaw kompetencje informatyczne wymagają: krytycznej i refleksyjnej postawy wobec dostępnych informacji; odpowiedzialnego wykorzystywania mediów interaktywnych; zainteresowania udziałem w społecznościach i sieciach internetowych w celach kulturalnych, społecznych lub zawodowych.

Profil kompetencyjny ucznia na I etapie edukacyjnym Wiedza Uczeń: zna programy i aplikacje komputerowe oraz gry edukacyjne adekwatne do wieku, potrzeb i możliwości; zna korzyści i zagrożenia wynikające z korzystania z komputera, internetu i multimediów.

Profil kompetencyjny ucznia na I etapie edukacyjnym Umiejętności Uczeń: układa w logicznym porządku obrazy, teksty i polecenia (instrukcje), planując w ten sposób późniejsze ich zakodowanie za pomocą komputera; tworzy polecenia (sekwencję poleceń) dla określonego planu działania lub dla osiągnięcia celu;

Profil kompetencyjny ucznia na I etapie edukacyjnym korzysta z przystosowanych do swoich możliwości i potrzeb aplikacji komputerowych związanych z kształtowaniem podstawowych umiejętności: pisania, czytania, rachowania i prezentowania swoich pomysłów; programuje wizualnie proste sytuacje/historyjki zarówno według własnych pomysłów, jak i tych opracowanych wspólnie z innymi uczniami; steruje robotem lub innym obiektem na ekranie komputera lub poza nim;

Profil kompetencyjny ucznia na I etapie edukacyjnym posługuje się komputerem w podstawowym zakresie, korzystając z jego urządzeń wejścia/wyjścia; korzysta z udostępnionych mu stron i zasobów internetowych, m.in. z podręcznika elektronicznego; kojarzy działanie komputera z odpowiednim oprogramowaniem; posługuje się wybranymi programami, aplikacjami i grami edukacyjnymi, ucząc się i rozwijając swoje zainteresowania;

Profil kompetencyjny ucznia na I etapie edukacyjnym tworzy teksty przy użyciu klawiatury i rysunki za pomocą wybranego edytora grafiki; zapisuje efekty swojej pracy we wskazanym miejscu; wykorzystuje możliwości technologii do współpracy, wymiany doświadczeń i komunikacji w procesie uczenia się; posługuje się technologią komputerową w sposób odpowiedzialny i etyczny, przestrzegając zasad korzystania z efektów pracy innych osób.

Profil kompetencyjny ucznia na I etapie edukacyjnym Postawy Uczeń jest gotowy: kreatywnie rozwiązywać problemy, podejmować twórcze działania i rozwijać zainteresowania przy pomocy nowych technologii; współpracować w zespole, uczyć się od innych, wymieniać pomysły i doświadczenia z wykorzystaniem nowych technologii; respektować prywatność informacji, zasady netykiety i prawa twórcy.

Profil kompetencyjny nauczyciela na I etapie edukacyjnym Wiedza Nauczyciel: wie, jak rozpocząć przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym; zna programy i aplikacje komputerowe, gry edukacyjne, multimedia i zasoby internetu dostosowane do potrzeb i możliwości swoich uczniów; zna najnowsze trendy dotyczące wykorzystania nowych technologii w edukacji, a w szczególności myślenie komputacyjne.

Profil kompetencyjny nauczyciela na I etapie edukacyjnym Umiejętności Nauczyciel: korzysta z nowych technologii w procesie dydaktycznym; korzysta z nowych technologii w sposób celowy, refleksyjny i bezpieczny, aby zwiększyć efekty nauczania/uczenia się; wykorzystuje TIK do osiągania osobistych celów, wykonywania zadań, rozwiązywania problemów, budowania zespołu, współpracy i komunikacji z innymi ludźmi oraz integracji wiedzy;

Profil kompetencyjny nauczyciela na I etapie edukacyjnym wskazuje uczniom sposoby wykorzystania nowych technologii: jako wsparcia przy poznawaniu i utrwalaniu różnych dziedzin wiedzy, wzmacnianiu umiejętności, rozwijaniu zainteresowań i rozwiązywaniu problemów; dokonuje wyboru sprzętu i oprogramowania stosownie do potrzeb i możliwości - zarówno własnych, jak i swoich uczniów;

Profil kompetencyjny nauczyciela na I etapie edukacyjnym korzysta z metod nauczania i oceniania wspomaganych nowymi technologiami wyszukuje, selekcjonuje, ocenia i przetwarza informacje z różnych źródeł; angażuje uczniów do twórczego, kreatywnego i innowacyjnego wykorzystania nowych technologii.

Profil kompetencyjny nauczyciela na I etapie edukacyjnym Postawy Nauczyciel: korzystając z TIK, dba o swój wizerunek i bezpieczeństwo; promuje wśród uczniów respektowanie prywatności informacji, przestrzeganie netykiety i prawa własności intelektualnej; jest otwarty na zmiany wynikające z rozwoju technologicznego;

Profil kompetencyjny nauczyciela na I etapie edukacyjnym jest gotowy radzić sobie z rzeczywistością dynamicznie zmieniającą się pod wpływem nowych technologii i angażować się w profesjonalny rozwój z zastosowaniem TIK; jest gotowy pracować w zespole, wykorzystując nowe technologie.