Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

Konstruowanie programu nauczania
METODYKA PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Przedmiotowe testy diagnostyczne uwzględniające kompetencje kluczowe, a obowiązujące standardy egzaminacyjne dr Henryk Szaleniec.
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Dobre praktyki w projekcie Dolnośląska szkoła liderem projakościowych zmian w polskim systemie edukacji.
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Konstruowanie i opracowanie nowatorskiego programu praktyk pedagogicznych Zadanie będzie realizowane w okresie od do roku.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
O zainteresowaniach technicznych, głównie elektronicznych Życzliwe i umiejące pracować w grupie O szybkiej orientacji i spostrzegawczości Wytrwałe i.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Patrz i zmieniaj Realizacja uczniowie ze Szkolnego Klubu Europejskiego pod kierunkiem p.Marzeny Pytel.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Realizacja edukacji zdrowotnej na III i IV etapie edukacyjnym
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
W którym z krajów europejskich żyje się dostatnio? Autorami projektu są uczniowie klasy Ig Gimnazjum w Bieńkowicach pod opieką nauczyciela Łukasza Zaborowskiego.
Przygotowanie uczniów do egzaminów zewnętrznych Przygotowanie do lekcji Zadawanie prac domowych wymagających użycia Internetu Prowadzenie lekcji.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Opracowała: Monika Zając, Szkoła Podstawowa nr 23.
Propozycje form szkoleniowych WOM dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie na rok szkolny 2014/2015.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Tworzenie prezentacji multimedialnej
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Źródła finansowania projektów podnoszących kompetencje cyfrowe PO WER
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Serwisy Web 2.0 do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych (5 godz. szkolenie stacjonarne: 05.11) lub 15 godz. szkolenie.
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
WEBQUEST JAKO METODA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Modelowy program praktyk podnoszący jakość.
Konkursy i seminaria metodyczne dla nauczycieli informatyki.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
na rzecz cyfryzacji szkół
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
Metoda WebQuest.
Projekt: Poprawa jakości kształcenia ogólnego w mieście Jaśle oraz gminach: Jasło, Dębowiec, Krempna, Nowy Żmigród i Osiek Jasielski Regionalny Program.
Projekty zrealizowane w ZS1
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej.
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach II etapu kształcenia.
Zapis prezentacji:

Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia

Wykorzystanie technologii informacyjnej wymusza zmianę strategii dydaktycznej z formy podającej na formy ukierunkowanej na samodzielnym przez uczniów wytwarzaniu wiedzy w oparciu o zdobyte doświadczenie podczas rozwiązywaniu problemów edukacyjnych, a więc na konstruktywistyczne podejście do wiedzy.

Znaczenie technologii informacyjnej Integruje różne obszary kształcenia Wspiera proces wyszukiwania informacji Wspiera proces generowania pomysłów Wspiera proces realizacji zadań edukacyjnych Wspiera pracę w grupie w realu i w świecie wirtualnym Wspiera proces prezentowania osiągniętych przez uczniów efektów

Proces wyszukiwania informacji Technologia informacyjna otwiera możliwości pozyskania informacji z: Zasobów internetowych Systemów bazodanowych (np. księgozbiorów) Platform edukacyjnych Innych serwisów (galerii, map internetowych itp.)

Realizacji zadań edukacyjnych Grupa programów Działanie edukacyjne do obróbki grafiki. Przygotowanie grafiki do publikacji, prezentacji, przygotowania galerii fotografii. Do przetwarzania dźwięku. Opracowanie cyfrowe wywiadów, tworzenie ścieżki dźwiękowej do opracowywanej prezentacji lub filmu. Do przetwarzania filmu. Opracowanie materiału filmowego dotyczącego tematyki wynikającej z każdego przedmiotu lub mającego charakter interdyscyplinarny. Do opracowania tekstu. Tworzenie raportów, publikacji, sprawozdań z projektów, referatów itp.

Realizacji zadań edukacyjnych Grupa programów Działanie edukacyjne Do korzystania ze zdalnych form kształcenia. Wspomaganie procesu kształcenia zdalnymi formami kształcenia; szczególne znaczenie dla uczniów o utrudnionym dostępie do edukacji. Do opracowania programu (języki programowania). Do kształtowania umiejętności algorytmicznego myślenia i programowania. Arkusze kalkulacyjne. Do obliczeń matematycznych, fizycznych, chemicznych, tworzenia zestawień, wykresów.

Generowanie pomysłów i ich prezentacja Grupa programów Działanie edukacyjne Do przygotowania prezentacji. Przygotowanie pokazu materiału treściowego, często wspierającego wykład, przygotowanie w ramach realizacji projektów uczniowskich. Pogramy do tworzenia stron internetowych Przygotowanie publikacji na stronie internetowej lub blogu lub samodzielnej strony internetowej Do wspomagania tworzenia mapy myślowej. Prowadzenie dyskusji z jednoczesną możliwością strukturyzacji wniosków.

Wykorzystanie technologii informacyjnej wymusza: Odpowiedni dobór metod kształcenia – metody aktywizujące Odpowiedni dobór form pracy – praca w grupach Indywidualizację procesu kształcenie – dostosowanie do tempa pracy uczniów Zmianę roli nauczyciela – nauczyciel wspiera proces uczenia się, pełni rolę tutora, facilitatora Holistyczne podejście – integrację międzyprzedmiotowa

Korzyści dla ucznia Wspieranie kreatywności Możliwość pracy w swoim tempie Dobór odpowiedniej roli w grupie Odwaga w generowaniu pomysłów Wpływ na dobór problemu do rozwiązania dostosowanego do jego możliwości Współpraca w grupie Umiejętność prezentowania własnych pomysłów Samodzielność Odpowiedzialność

Przykładowe aktywizujące metody kształcenia Metoda projektów WebQuest Metoda tekstu przewodniego Burza mózgów Diagram ryby (diagram Ishikawy Mapa pojęciowa Metaplan Poker kryterialny JigSaw (układanka) Lapbook

Metoda projektów Faza I Wprowadzenie do tematu z zasugerowaniem problemów do rozwiązania FAZA II Sformułowanie tematów i ustalenie zakresu projektów FAZA III Realizacja projektów FAZA IV Prezentacja projektów FAZA V Sprawdzian lub egzamin

Burza mózgów Etap I: Formułowanie zadania Etap II: Określanie zadania – problemu Etap III: Wytwarzanie pomysłów rozwiązania zadań – problemów Etap IV: Selekcja wytworzonych pomysłów rozwiązań – udoskonalenie pomysłów Etap V: Wartościowanie rozwiązań Etap VI: Wybór rozwiązania zadania – problemu

Metoda WebQuest Jedną z metod projektowych, nierozerwalnie związaną z zasobami sieci internet jest Metoda WebQuest. Jej stosowanie zapoczątkowało dwóch uczonych Bernie Dodge i Tom March na Uniwersytecie w San Diego

Fazy metody WebQuest Wprowadzenie Najważniejsze informacje o problemie, który należy rozwiązać w formie projektu. Podkreślona jest ważność działań projektowych realizowanych przez uczniów. Zadanie Dokładnie sprecyzowane zadanie. W nim są wyszczególnione wszystkie wymagania jakie należy spełnić, aby je zrealizować. Wykonanie zadania musi zakończyć się osiągnięciem określonego efektu. Aktywności uczniów powinny być ukierunkowane na wyszukanie, analizę, przetwarzanie i prezentowanie informacji.

Fazy metody WebQuest Proces Jest opisaną listą kroków, jakie należy wykonać, aby zrealizować projekt. Projekty są realizowane zazwyczaj w grupach. W opisie procesu są dlatego wyszczególnione określone role członków grupy. Źródło Jest to lista adresów stron internetowych z wcześniej sprawdzonymi informacjami przydatnymi do zrealizowania projektu.

Fazy metody WebQuest Ewaluacja Sprawdzenie, czy projekt został wykonany zgodnie z przyjętymi kryteriami. Na tej podstawie zostaje określona ocena uzyskanego efektu w projekcie. Kryteria powinny uwzględniać wszystkie aktyw- ności uczniów prowadzące do osiągnięcia wymaganego rezultatu. Podsumowanie Podsumowanie zawiera inspirujące uczniów informacje. Podkreśla ważność podjętych działań projektowych. Wskazuje obszary, które mogą zainteresować uczniów. Podkreśla się również ważność osiągniętych w trakcie procesu kompetencji uczniów, część z nich jest kompetencjami kluczowymi.