Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach II etapu kształcenia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
MŁODY REPORTER WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Przegląd projektu ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli Teacher Planning.
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Zajęcia matematyczne Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
1 Technologia informacyjna Małe ojczyzny – propagujemy region, w którym mieszkamy.
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
Przegląd projektu Plan działań nauczyciela Przykłady prac i opinie Materiały dydaktyczne Ocenianie i standardy Przewodnik nauczyciela Przewodnik początkującego.
Dobre praktyki w projekcie Dolnośląska szkoła liderem projakościowych zmian w polskim systemie edukacji.
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Co to jest TIK?.
Piotr Karpiński 0,5 min. “Dzień dobry, nazywam się Piotr Karpiński
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
Metodyka nauczania informatyki
Blended learning w naszej szkole WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Przegląd projektu ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli.
Na lekcjach informatyki w gimnazjum
Stacje uczenia się WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Przegląd projektu ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli Teacher Planning.
Na wysokościach myślenia jest sfera,
Patrz i zmieniaj Realizacja uczniowie ze Szkolnego Klubu Europejskiego pod kierunkiem p.Marzeny Pytel.
Źródła energii na świecie
Co chcieliśmy osiągnąć?
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
W którym z krajów europejskich żyje się dostatnio? Autorami projektu są uczniowie klasy Ig Gimnazjum w Bieńkowicach pod opieką nauczyciela Łukasza Zaborowskiego.
Ocenianie holistyczne
Opracowała: Monika Zając, Szkoła Podstawowa nr 23.
„WALORY PRZYRODNICZE OZORKOWA I OKOLIC”
Propozycje form szkoleniowych WOM dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie na rok szkolny 2014/2015.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Co to jest spacer edukacyjny?
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Tworzenie prezentacji multimedialnej
Związek Harcerstwa Polskiego rozpoczyna wdrażanie usługi Microsoft Office 365, z którego korzystać będą mogli bezpłatnie wszyscy członkowie organizacji.
Metoda projektu w projekcie spotkania i nauka z komputerem
Lekcje z komputerem, 2006.
ALEKSANDER KŁODNICKI Koło TIK W zajęciach uczestniczy 15 uczniów, rozwijających swoje zainteresowania w obszarze nowoczesnych technologii.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Serwisy Web 2.0 do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych (5 godz. szkolenie stacjonarne: 05.11) lub 15 godz. szkolenie.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
WEBQUEST JAKO METODA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Modelowy program praktyk podnoszący jakość.
Konkursy i seminaria metodyczne dla nauczycieli informatyki.
INSPIRACJE UCZNIA W WIRTUALNYM ŚWIECIE
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
Metoda WebQuest.
Projekt: Poprawa jakości kształcenia ogólnego w mieście Jaśle oraz gminach: Jasło, Dębowiec, Krempna, Nowy Żmigród i Osiek Jasielski Regionalny Program.
NARZĘDZIA INFORMATYCZNE WSPOMAGAJĄCE WSZYSTKIE ETAPY PROJEKTU
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Ewaluacja szkoleń w Giżycku
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
ZAŁOŻENIA PROGRAMU.
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej.
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia.
Zapis prezentacji:

Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach II etapu kształcenia

Technologie informacyjne to znakomite narzędzie pobudzające kreatywność. Znajomość jej funkcjonalności daje niegraniczone możliwości wykorzystania narzędzi informatycznych do rozwiązywania problemów edukacyjnych. Za ich pomocą można prezentować treści kształcenia w sposób pobudzający ciekawość ucznia do głębszego ich poznania i poszukiwania.

Stosowanie technologii informacyjnej ułatwia nauczycielowi stosowanie metod zgodnych z koncepcją konstruktywistycznego kształcenia. Możliwość przygotowania i umieszczenia w chmurze cyfrowej informacji dotyczących określonej tematyki lekcji pozwala nauczycielowi zastosować kształcenie wyprzedzające.

Zastosowania technologii informacyjnej w procesie kształcenia różnych przedmiotów Prezentacja treści w sposób multimedialny Wyszukiwanie informacji Realizacja zadań edukacyjnych Prezentacja wykonanych prac Sprawdzenie własnej wiedzy

Formy kształcenia zajęć z wykorzystaniem technologii informacyjnej Praca indywidualna podczas wykonywania zadań praktycznych Praca grupowa uczniów (w realu i zdalna) podczas wykonywania projektów Indywidualizacja procesu kształcenia (każdy może pracować w swoim czasie, dobór trudności zadań do możliwości intelektualnych uczniów)

Dobór oprogramowania do wykonania określonych zadań edukacyjnych Przeznaczenie programu Nazwy przykładowych programów Do obróbki grafiki Paint, Photoscape, Gimp, Photoshop on-line, SumoPaint, Photoshop. Do przetwarzania obrazu w postać np. komiksu, pokazu, puzzli itp. PhotoStory, Jigsaw Planet, Photoscape, FotoJet itp. Do przetwarzania dźwięku Audacity. Do przetwarzania filmu Movie Maker, PinacleStudio.

Realizacji zadań edukacyjnych Przeznaczenie programu Nazwy przykładowych programów Do przygotowania interaktywnych materiałów Learning Apps, Quizizz, Forms, Guizlet, Kahoot, Tools for edukators, mInstructor. do przygotowania prezentacji Sway, PowerPoint, Prezi. do wspomagania tworzenia mapy myślowej FreeMind.

Generowanie pomysłów i ich prezentacja Przeznaczenie programu Nazwy przykładowych programów Do projektowania zdalnych form kształcenia Moodle, Classnotebook, mCouser, Łódzka Platforma Edukacyjna. Do opracowania programu Baltie, Scratch, Minecraft, Phyton, AppInventor, C++. Do opracowania tekstu Edytory tekstu off-line (np. Word) i on-line (edytor w Office 365), Dokumenty Google. Do przeprowadzenia obliczeń Excel, Calc, arkusze Google.

Wykorzystanie technologii informacyjnej wymusza: Odpowiedni dobór metod kształcenia – metody aktywizujące Odpowiedni dobór form pracy – praca w grupach Indywidualizację procesu kształcenie – dostosowanie do tempa pracy uczniów Zmianę roli nauczyciela – nauczyciel wspiera proces uczenia się, pełni rolę tutora, facilitatora Holistyczne podejście – integrację międzyprzedmiotowa

Korzyści dla ucznia Wspieranie kreatywności Możliwość pracy w swoim tempie Dobór odpowiedniej roli w grupie Odwaga w generowaniu pomysłów Wpływ na dobór problemu do rozwiązania dostosowanego do jego możliwości Współpraca w grupie Umiejętność prezentowania własnych pomysłów Samodzielność Odpowiedzialność

Przykładowe aktywizujące metody kształcenia Metoda projektów WebQuest Metoda tekstu przewodniego Burza mózgów Diagram ryby (diagram Ishikawy) Mapa pojęciowa Metaplan Poker kryterialny JigSaw (układanka) Lapbook

Metoda projektów Faza I Wprowadzenie do tematu z zasugerowaniem problemów do rozwiązania FAZA II Sformułowanie tematów i ustalenie zakresu projektów FAZA III Realizacja projektów FAZA IV Prezentacja projektów FAZA V Sprawdzian lub egzamin

Burza mózgów Etap I: Formułowanie zadania Etap II: Określanie zadania – problemu Etap III: Wytwarzanie pomysłów rozwiązania zadań – problemów Etap IV: Selekcja wytworzonych pomysłów rozwiązań – udoskonalenie pomysłów Etap V: Wartościowanie rozwiązań Etap VI: Wybór rozwiązania zadania – problemu

Metoda WebQuest Metoda WebQuest jest jedną z metod projektowych. Jej specyficznym elementem różniącym ją od pozostałych są sprawdzone źródła informacji w zasobach internetowych, z których uczniowie powinni korzystać podczas realizacji projektu. Dwóch naukowców z Uniwersytetu w San Diego. Bernie Dodge i Tom March opracowali ją w połowie lat dziewięćdziesiątych. Celem stosowania metody WebQuest jest inspirowanie uczniów do poszukiwania i badania problemu edukacyjnego.

Fazy metody WebQuest Wprowadzenie Zadanie Proces Źródło Ewaluacja Podsumowanie

Wprowadzenie Krótka informacja o tematyce, którą należy zbadać podczas realizacji projektu. Uczniowie są wcielani w odpowiedzialne role motywujące do działania.

Zadanie Opis zadania i jego efektu końcowego, tzn. w jakiej formie powinien być wykonany projekt („zbierz informacje na temat …”, „zaprojektuj i przedstaw w prezentacji lub w postaci algorytmu…, „porównaj …”). Aktywności uczniów powinny być ukierunkowane na wyszukanie, analizę, przetwarzanie i prezentowanie informacji.

Proces Jest to informacja o krokach, jakie należy podjąć realizując projekt i jak podzielić role pomiędzy członków zespołu.

Źródło Zawiera zestaw sprawdzonych przez nauczyciela adresów stron internetowych, w których znajdują się informacje potrzebne do rozwiązania zadania.

Ewaluacja Ocena uzyskanego efektu w projekcie zgodnie z jasno określonymi kryteriami. Kryteria powinny uwzględniać wszystkie aktywności uczniów prowadzące do osiągnięcia wymaganego rezultatu.

Podsumowanie Jest to konkluzja, która powinna zainspirować uczniów do kontynuowania działań projektowych. Podkreśla ona ważność wykonanych działań i uzyskanych efektów. Podkreśla się również ważność osiągniętych w trakcie procesu kompetencji, z których część jest kompetencjami kluczowymi.