NAJCZĘSTSZE PRZYCZYNY BRAKU KONTAKTÓW ZE STRONY RODZICÓW : MAJĄ NEGATYWNY OBRAZ SZKOŁY Z WŁASNYCH LAT SZKOLNYCH NIE MAJĄ CZASU NIE UFAJĄ NAUCZYCIELOM, NIE WIERZĄ W ICH POMOC, OBAWIAJĄ SIĘ KONIECZNOŚCI ZMIAN W SWOIM ŻYCIU
NAJCZĘSTSZE PRZYCZYNY BRAKU KONTAKTÓW ZE STRONY RODZICÓW : UWAŻAJĄ, ŻE SAMI SOBIE PORADZĄ Z PROBLEMAMI SĄ NIEŚMIALI OBAWIAJĄ SIĘ WYRAŻAĆ KRYTYCZNE OPINIE WOBEC SZKOŁY
NAJWAŻNIEJSZA PRZYCZYNA NIECHĘCI DO KONTAKTÓW: WYCHODZĄ PO SPOTKANIACH Z POCZUCIEM WINY, SĄ ZNIECHĘCENI, SMUTNI Z POWODU DOKONANEJ PRZEZ WYCHOWAWCÓW I NAUCZYCIELI KRYTYKI ICH DZIECKA I ICH SAMYCH
Najczęstsze przyczyny niechęci wobec wywiadówek wskazywane przez nauczycieli Brak zainteresowania Brak pomysłów na prowadzenie wywiadówek Roszczeniowa postawa rodziców Niechęć rodziców do współdziałania
Obie strony postrzegają wywiadówki negatywnie
Co zrobić?
NIE KRYTYKUJEMY UCZNIA!
CO NIE OZNACZA, ŻE NIE PRZEKAZUJEMY INFORMACJI WSKAZUJĄCYCH NA POTRZEBĘ ZMIAN POPRAWY ITP!
ISTOTĄ SPRAWY JEST SPOSÓB KOMUNIKOWANIA SIĘ Z RODZICAMI !!!
USTALMY STANDARDY KONTAKTOWANIA SIĘ Z RODZICAMI WYJAŚNIJMY WPIERW POJMOWANIE STANDARDÓW
JAKIE PRZYJĄĆ STANDARDY? USTALONE SĄ WZAJEMNE OCZEKIWANIA I SĄ ONE RESPEKTOWANE UCZEŃ CZUJE SIĘ W SZKOLE BEZPIECZNIE TREŚĆ I ORGANIZACJA KONTAKTÓW JEST SATYSFAKCJONUJĄ-CA DLA OBU STRON
USTALONE SĄ WZAJEMNE OCZEKIWANIA I SĄ ONE RESPEKTOWANE PRZYKŁAD WSKAŹNIKÓW: WSZYSCY WYWIĄZUJEMY SIĘ ZE SWOICH ZADAŃ ZAPISANYCH W KONTRAKCIE SĄ USTALONE MOŻLIWOŚCI KOMUNIKOWANIA SIĘ
UCZEŃ CZUJE SIĘ W SZKOLE BEZPIECZNIE PRZYKŁADOWE WSKAŹNIKI: UCZEŃ MA POCZUCIE SZKOLNEGO SUKCESU NIE MA MIEJSCA KRYTYKOWANIE UCZNIA, TYLKO WSKAZYWANIE OSIĄGNIĘĆ I DALSZYCH WYMAGAŃ,CZYLI UCZEŃ MA POCZUCIE EMOCJONALNEGO BEZPIECZEŃSTWA
TREŚĆ I ORGANIZACJA KONTAKTÓW JEST SATYSFAKCJONUJĄCA DLA OBU STRON KONTAKT INTERNETOWY KONTAKT TELEFONICZNY i SMS SPOTKANIA INDYWIDUALNE „WYWIADÓWKI”
SPOTKANIA INDYWIDUALNE ODPOWIEDNIE MIEJSCE BEZ OBCYCH OSÓB WYGODNE SIEDZENIE I OBOK SIEBIE NIE ODBIERAĆ TELEFONÓW MIEĆ PRZYGOTOWANE NOTATKI POTRAFIMY SŁUCHAĆ USTALIĆ WSPÓLNE WNIOSKI (K.Bocheńska.Jak prowadzić wywiadówkę…”Gazeta Szkolna” 2007/6
PODCZAS WYWIADÓWKI SERDECZNIE PRZYWITAĆ PRZEŁAMAĆ „PIERWSZE LODY” UCIESZYĆ SIĘ Z PRZYBYCIA RODZICÓW BYĆ W KLASIE PRZED RODZICAMI POINFORMOWAĆ O CELU SPOTKANIA OCENIAĆ PROBLEMY A NIE OSOBY DBAĆ O ŻYCZLIWĄ ATMOSFERĘ (TAMŻE)
„WYWIADÓWKA” Terminy wywiadówek ustalić na pół roku z góry i przekazać od razu rodzicom, można wpierw ustalić najdogodniejszy dzień tygodnia Kilka dni przed – przypomnieć termin w postaci zaproszenia wykonanego przez uczniów ozdobnie na komputerze – z podaniem planowanego czasu spotkania
* w dniu wywiadówek w holu wejściowym wywiesić plakat z powitaniem oraz podaniem sal, w razie potrzeby narysować dojście do tych sal lub wskazać kierunek
*W części pierwszej uczestniczą uczniowie, prezentując osiągnięcia klasy od poprzedniego spotkania, pokazują swoje wybrane wytwory, krąży zaktualizowana kronika klasowa, zachęcają rodziców do zadawania im pytań W każdym kolejnym spotkaniu uczestniczy inna grupa uczniów
Można także zaprezentować jakieś fragmenty lekcji z wybranego przedmiotu, np. język obcy – przedstawienie zabawnej scenki, fizyka, chemia – interesujące doświadczenie
Nadal z uczniami – niech wskażą na kłopoty, jakie mają, np Nadal z uczniami – niech wskażą na kłopoty, jakie mają, np. z brakiem czasu, nie wykluczam wskazywania kłopotów z jakiegoś przedmiotu, ale wtedy wpierw musiałaby odbyć się rozmowa z nauczycielem, aby zdiagnozować te kłopoty
Uczniowie o tych kłopotach rozmawiają w domu, mogą przedstawiać uproszczony obraz, ale także nauczyciel musi mieć refleksję o tych kłopotach – co zrobić, aby te problemy zmniejszyć. Racje przedstawia nauczyciel lub w jego imieniu wychowawca
ZAMIERZENIA W DZIAŁANIU KLASY NA NABLIŻSZE MIESIĄCE, OCZEKIWANA POMOC ZE STRONY RODZICÓW, RÓŻNE INFORMACJE DOT. KONTAKTÓW, SERDECZNIE PODZIĘKOWAĆ ZA OBECNOŚĆ
DRUGA CZĘŚĆ „WYWIADÓWKI” – KONSULTACJE INDYWIDUALNE, RODZICE UCZESTNICZĄ DOBROWOLNIE PRZYGOTOWAĆ MEJSCE W KLASIE DO INDYWIDUALNEJ ROZMOWY, POZOSTALI RODZICE PROWADZENI SĄ PRZEZ UCZNIÓW DO BUFETU, JEDEN Z UCZNIÓW REGULUJE WCHODZENIE RODZICÓW
ZEBRANIE OGÓLNE – TRZECI TYDZIEŃ WRZEŚNIA W sali przed rozpoczęciem słychać przyjemną muzykę, są kwiaty, plakaty informacyjne Wita dyrektor, ale zebranie prowadzi przewodniczący Rady Rodziców Prezentacja multimedialna wyników egzaminów, następnie najważniejsze wydarzenia z poprzedniego roku szkolnego (prezentują:nauczyciel zajmujący się analizą oraz dyrektor szkoły – uczniów laureatów, innowacje, ważne dyplomy .....)
Planowane działania na rok szkolny – przedstawia dyrektor szkoły- zwizualizowane W zakresie oddziaływań edukacyjnych Przypomnienie obowiązków uczniów, oczekiwania wobec rodziców, ale i ich prawa Ważne uroczystości szkolne Przewidywane inwestycje inne
Wręczenie dyplomów wybranym rodzicom z podziękowaniami za współdziałanie – wręczają dyrektor szkoły, przewodniczący Rady Rodziców i wychowawcy, którzy współdziałali z tymi rodzicami
DZIĘKUJĘ PAŃSTWU ZA UWAGĘ!!!