Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 10

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
VI EAP na półmetku Strategia Lizbońska (2000, 2006)
Advertisements

Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
ROMAN QUALITY SUPPORT - - cell:
Uwzględnienie aspektów środowiskowych. Badanie w liczbach: Liczba nadesłanych, ważnych ankiet: 12 Ankiety RPO:10 ( brakuje 6) Programy Centralne : 2 (
Ekoznaki w Polsce. Ekoznaki to znaki towarowe, nadawane wybranym produktom, usługom bądź miejscom. Dzięki nim możemy stwierdzić, które z interesujących.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
Ochrona środowiska naturalnego
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Ekologistyka autor: mgr Sylwia Konecka wersja z dnia: r.
Transport materiałów chemicznych
Kolekcjoner. Kolekcjoner - Zakupy Poprzez moduł Zakupy możesz zamawiać wszelkie niezbędne produkty i materiały biurowe bezpośrednio u Dostawców. Masz.
By nie utonąć w śmieciach...
GLP Dobra Praktyka Laboratoryjna
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
Planowanie przepływów materiałów
PARTNERZY Konsorcja Fundusze inwestycyjne Partnerzy technologiczni Domy mediowe Agencje PR Społeczeństwo jako partner 1.
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
STRATEGICZNY PROGRAM BADAWCZY PPT – BPP
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
WIG - Chemia Zaproponowany system wskaźników, z których chcielibyśmy korzystać w idealnym świecie, by określić wartość mieszaną firm w danej branży Zaproponowany.
Ekologia Wykonała Maja Bocian.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Poddziałanie: Wsparcie dla nowych uczestników systemów jakości. Poddziałanie: Wsparcie na przeprowadzenie.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
WKŁAD WŁASNY NIE MUSI STANOWIĆ WŁASNOŚCI BENEFICJENTA
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
2015 Koncepcja weryfikacji wymagań dotyczących jakości usług świadczonych za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Inżynieria genetyczna korzyści i zagrożenia
Zagospodarowanie odpadów
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
ZAKŁAD RACHUNKOWOŚCI ROLNEJ PRZESTAWIANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO NA METODY PRODUKCJI EKOLOGICZNEJ mgr inż. Marcin Żekało.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Prowadzący: Krzysztof Janicki, Auditor Wiodący PRS Certyfikacja
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Autor: Kacper Nowak II A
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Bony na innowacje dla MŚP
Temat: Sgregacja odpadów, jak żyć ekologicznie. Odpady są jednym z najważniejszych problemów środowiskowych w Polsce i na świecie. W Polsce obecnie wytwarza.
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 3. Prawne aspekty GPP
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 4. Ocena potrzeb
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 6
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 2
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 4
Zapis prezentacji:

Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 10 Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7.10. Wyroby włókiennicze i usługi tekstylne

Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP Moduł 1: Wprowadzenie Moduł 4: Ocena potrzeb Moduł 2: Strategiczne aspekty GPP Moduł 5: GPP na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym Moduł 3: Prawne aspekty GPP Moduł 6: Współpraca z podmiotami z branży Moduł 7: Działania (Wyroby włókiennicze) Moduł 7.10 — Wyroby włókiennicze i usługi tekstylne

Moduł 7.10 — Wyroby włókiennicze i usługi tekstylne Wpływ na środowisko Dlaczego zrównoważone wyroby włókiennicze są ważne? Przemysł włókienniczy ma duży wpływ na środowisko: 1,2 mld ton emisji gazów cieplarnianych rocznie1 20 % wód zanieczyszczonych ściekami przemysłowymi2 73 % odzieży jest składowanej na wysypiskach lub spalanej3 Moduł 7.10 — Wyroby włókiennicze i usługi tekstylne

Moduł 7.10 — Wyroby włókiennicze i usługi tekstylne Wpływ na środowisko Jak wyroby włókiennicze wpływają na środowisko? Wpływ wyrobów i usług tekstylnych zależy od: źródła pozyskiwania surowców sposobu wytwarzania włókien i produktów końcowych sposobu, w jaki są prane, suszone i prasowane podczas użytkowania trwałości i sposobu gospodarowania pod koniec przydatności do użycia Moduł 7.10 — Wyroby włókiennicze i usługi tekstylne

Moduł 7.10 — Wyroby włókiennicze i usługi tekstylne Zakres Co jest objęte zakresem kryteriów GPP w UE? Włókna: naturalne, syntetyczne, sztuczne celulozowe Produkty: odzież, wyroby włókiennicze do dekoracji wnętrz, półprodukty (włókna, tkaniny, przędza i dzianiny), elementy niewłókniste Usługi: pranie, konserwacja, zwrot Moduł 7.10 — Wyroby włókiennicze i usługi tekstylne

Moduł 7.10 — Wyroby włókiennicze i usługi tekstylne Ocena potrzeb Wybór odpowiedniego rodzaju wyrobu włókienniczego / usługi tekstylnej Weryfikacja potrzeb Trzy główne kwestie: Czy nowy zakup jest konieczny? W jaki sposób wyroby włókiennicze będą wykorzystywane? Czy umowa o świadczenie usług skuteczniej spełniałaby potrzeby zamawiającego / zapobiegałaby oddziaływaniu na środowisko? Ponowne wykorzystanie i naprawa wyrobów włókienniczych to działania przyjazne dla środowiska, które pozwalają na zaoszczędzenie środków, a nie zawsze wymagają ogłoszenia przetargu Przykład: Zapis w umowie dotyczący ponownego wykorzystania odzieży roboczej (Herning, Niemcy) Więcej informacji: Moduł 4: Ocena potrzeb Moduł 7.10 — Wyroby włókiennicze i usługi tekstylne

Podejście w ramach GPP — wyroby włókiennicze Możliwości dotyczące bardziej zrównoważonych wyrobów włókienniczych Zakup wyrobów włókienniczych: wytwarzanych z włókien, które są produkowane przy użyciu mniejszej ilości nawozów, niebezpiecznych pestycydów i substancji chemicznych używanych przy produkcji zawierających materiały i włókna pochodzące z recyklingu do których produkcji ogranicza się używanie szkodliwych dla środowiska i niebezpiecznych substancji w przypadku których suszenie i prasowanie wymaga mniejszego zużycia energii o trwałych kolorach, które nie kurczą się podczas użytkowania, które są skonstruowane tak, aby były trwalsze w użytkowaniu, i których funkcjonalne powłoki mają większą trwałość Zamawianie usług: minimalizujących energię zużywaną do celów czyszczenia, suszenia i prasowania materiałów włókienniczych służących utrzymaniu materiałów włókienniczych w odpowiednim stanie, aby wydłużyć okres ich użytkowania maksymalizujących potencjał materiałów włókienniczych do ponownego użycia i recyklingu pod koniec ich okresu użytkowania Moduł 7.10 — Wyroby włókiennicze i usługi tekstylne

Moduł 7.10 — Wyroby włókiennicze i usługi tekstylne Kryteria GPP w UE Wyroby włókiennicze (2017) Przykłady: Kryteria kwalifikacji (KK) — dostawca może śledzić i sprawdzić źródło pochodzenia wyrobów włókienniczych w całym łańcuchu dostaw Specyfikacje techniczne (ST) — określoną minimalną zawartość (%) wyrobu włókienniczego musi stanowić bawełna organiczna Kryteria udzielenia zamówienia (KU) — dodatkowe punkty dla każdej poprawy o 10 % w stosunku do minimalnych wymogów dotyczących zawartości surowca organicznego Klauzule dotyczące realizacji zamówienia (CPC) — zużycie wody w ramach usług prania musi się zmniejszyć w czasie trwania umowy. Wszystkie kryteria dostępne w poniższym dokumencie: Kryteria GPP w UE dotyczące wyrobów włókienniczych i usług tekstylnych Moduł 7.10 — Wyroby włókiennicze i usługi tekstylne

Moduł 7.10 — Wyroby włókiennicze i usługi tekstylne Weryfikacja Sprawdzanie zgodności z kryteriami GPP dotyczącymi wyrobów włókienniczych O co pytać? W jakiej sytuacji? Raport z testów / dane z monitorowania Oznakowania ekologiczne / systemy certyfikacji osób trzecich Rejestry transakcji Oświadczenie REACH Opis wykorzystywanych systemów zarządzania Instrukcje użytkowania Pisemne zobowiązania Opis dotychczasowych doświadczeń Zgodność z kryteriami GPP powinna być oceniona: na etapie kwalifikacji (w postępowaniach dwuetapowych); na etapie wyceny zamówienia; oraz na etapie realizacji umowy. Wszystkie instrukcje dotyczące weryfikacji dostępne są w poniższym dokumencie: Kryteria GPP w UE dotyczące wyrobów włókienniczych i usług tekstylnych Moduł 7.10 — Wyroby włókiennicze i usługi tekstylne

Moduł 7.10 — Wyroby włókiennicze i usługi tekstylne Weryfikacja Przykłady na podstawie kryteriów: Wyroby tekstylne ST1: Włókna bawełniane Co najmniej 20 % (kryt. podstawowe) lub 60 % (kryt. kompleksowe) zawartości bawełny w towarach bawełnianych musi stanowić bawełna: organiczna: uprawiana zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 834/2007, w krajowym programie ekologicznym Stanów Zjednoczonych (ang. US National Organic Program) lub równoważnych zobowiązaniach prawnych ustanowionych przez partnerów handlowych UE; albo wyprodukowana zgodnie z zasadami integrowanej ochrony roślin: określonymi w programie integrowanej ochrony roślin Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) lub dyrektywie UE 2009/128/WE Weryfikacja: weryfikacja w momencie dostawy przy pomocy systemów certyfikacji stron trzecich, wraz z udokumentowanymi rejestrami transakcji (umożliwiającymi prześledzenie wstecz do momentu certyfikacji) Kontrola przesiewowa w celu weryfikacji bawełny niemodyfikowanej genetycznie (gdy bawełna konwencjonalna stanowi część mieszanki) Moduł 7.10 — Wyroby włókiennicze i usługi tekstylne

Moduł 7.10 — Wyroby włókiennicze i usługi tekstylne Weryfikacja Przykłady na podstawie kryteriów: Usługi tekstylne ST2: Konserwacja aktywów z materiałów włókienniczych Oferent usług tekstylnych jako część swojego planu zarządzania aktywami wydłuży okres użyteczności wyrobów włókienniczych, zapewniając bieżącą konserwację i usługi naprawcze. Co najmniej: zapewnianie podstawowych napraw (szwów i zszyć, naprawy/wymiany części i zatrzasków) wymianę pokrycia z tkaniny w odzieży roboczej ponowne zabezpieczenie i impregnację funkcjonalnej powłoki Weryfikacja: oferent przedstawi szczegółową specyfikację dotyczącą oferowanych usług w zakresie konserwacji, w tym udokumentowane dowody pochodzące z zakładów zajmujących się konserwacją, którymi kierują, lub z którymi zawarli umowy o podwykonawstwo. Moduł 7.10 — Wyroby włókiennicze i usługi tekstylne

Moduł 7.10 — Wyroby włókiennicze i usługi tekstylne Dostępność na rynku Oznakowania ekologiczne zrównoważonych wyrobów włókienniczych Oznakowanie ekologiczne UE jest akceptowane do weryfikacji niektórych unijnych kryteriów GPP, np.: ST2: Włókna wełniane ST3.1: Emisje siarki do powietrza ST3.2: Emisje chlorowców z masy celulozowej Marzec 2018: 2 625 produktów uzyskało oznakowanie ekologiczne UE! Ważna jest wiarygodność! Istnieje wiele różnych oznakowań ekologicznych dla wyrobów włókienniczych, ale różnią się jakością — zamawiający powinni wybrać oznakowanie ekologiczne „typu I”, tj. zweryfikowane przez stronę trzecią i przyznane na podstawie wpływu cyklu życia Więcej na temat oznakowania ekologicznego: zob. moduł 3 (Prawne aspekty GPP) Więcej na temat licencjonowanych dostawców oznakowania ekologicznego UE: Oznakowanie ekologiczne UE dla wyrobów włókienniczych Więcej na temat innych istotnych oznakowań ekologicznych: Sprawozdanie dotyczące zagadnień technicznych Moduł 7.10 — Wyroby włókiennicze i usługi tekstylne

Stosowanie etykiet w ramach GPP Dodanie innych kryteriów do zamówienia Oznakowania ekologiczne typu I są źródłem nie tylko kryteriów weryfikacji, ale również dodatkowych kryteriów Niektóre kryteria oznakowania ekologicznego — ale nie wszystkie — mogą być wykorzystane w procedurze zamówienia Np. oznakowanie ekologiczne UE: Kryterium 13: Produkt końcowy i receptury produkcyjne wykorzystywane w procesie produkcji produktu końcowego nie mogą zawierać substancji niebezpiecznych zamieszczonych w wykazie substancji objętych ograniczeniami (dodatek 1) w stężeniu równym lub większym niż określone dopuszczalne stężenia lub niż określone ograniczenia. Kryterium 15: Wnioskodawca musi wykazać, że zakłady produkcyjne wdrożyły minimalną liczbę najlepszych dostępnych technik (BAT) w zakresie efektywności energetycznej. Przyznawanie oznakowania ekologicznego UE dla wyrobów włókienniczych — zob. decyzja Komisji 2014/350/UE Moduł 7.10 — Wyroby włókiennicze i usługi tekstylne

Przepisy wspierające GPP Rozporządzenie REACH (WE) nr 1907/2009 Rozporządzenie REACH nakłada na przedsiębiorstwa (a nie na organy publiczne) odpowiedzialność za określenie i zarządzanie ryzykiem stwarzanym przez substancje chemiczne oraz za informowanie użytkowników na temat bezpieczeństwa. Substancje chemiczne, które są rakotwórcze, mutagenne, działają szkodliwie na rozrodczość, lub które są trwałe, wykazujące zdolność do bioakumulacji i toksyczne, można zidentyfikować jako substancje wzbudzające szczególnie duże obawy (SVHC) i dodać do listy kandydackiej REACH. Przedsiębiorstwa są prawnie zobowiązane do zgłaszania stężeń SVHC powyżej 0,1 % na żądanie konsumentów. Kryterium GPP ST5 (Oświadczenie dla substancji znajdujących się na liście kandydackiej REACH) wykorzystuje to zobowiązanie prawne. Więcej informacji: Lista kandydacka REACH dla substancji SVHC Moduł 7.10 — Wyroby włókiennicze i usługi tekstylne

Studia przypadków Zamówienie na bluzy wykonane z bawełny organicznej (Uniwersytet Masaryka, Republika Czeska) Zakup wyrobów włókienniczych wykonanych z włókien pochodzących z recyklingu (Ministerstwo Obrony, Holandia) Ponowne wykorzystanie odzieży roboczej (Gmina Herning, Niemcy) Helpdesk dla GPP Aby uzyskać wsparcie w zakresie GPP, skontaktuj się nieodpłatnie z unijnym punktem informacyjnym Helpdesk dla GPP Helpdesk Zestaw narzędzi opracowany dla Komisji Europejskiej przez ICLEI – Samorządy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Autor modułu: ICLEI – Samorządy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Właściciel, Wydawca: Komisja Europejska, DG ds. Środowiska, 2019 Zdjęcia: dzięki uprzejmości Pixabay.com na licencji Creative Commons CCO Wyłączenie odpowiedzialności: Niniejszy zestaw narzędzi stanowi dokument służb Komisji o charakterze orientacyjnym i nie należy traktować go w żaden sposób jako wiążący dla tej instytucji. Komisja Europejska ani żadna osoba działająca w imieniu Komisji nie ponoszą odpowiedzialności za możliwe wykorzystywanie informacji zawartych w niniejszym dokumencie. Moduł 7.10 — Wyroby włókiennicze i usługi tekstylne