Województwa Śląskiego/ Wydział Rozwoju Regionalnego 25 czerwca 2019 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Znaczenie procedur celnych dla sądowej ochrony praw własności przemysłowej w szczególności przed naruszeniem patentów. Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Katedra.
Zamówienia publiczne oraz zasada konkurencyjności w Programie Operacyjnym Wiedza, Edukacja, Rozwój Departament Funduszy Europejskich Ministerstwo.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 11.4 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
 Koszty uzyskania przychodów to instytucja podatków dochodowych występująca w art. 15 ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 22 ustawy.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
Ocena postępowania o udzielenie zamówienia publicznego polega na ocenie zgodności postępowania Beneficjentów z obowiązującymi przepisami dotyczącymi zamówień.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
O BOWIĄZKI PRACOWNIKA I SKUTKI PRAWNE ICH NARUSZENIA Małgorzata Grześków.
Kryteria wyboru wykonawcy jako jeden z kroków ku jakości w ewaluacji - doświadczenia Jednostki Ewaluacyjnej Województwa Zachodniopomorskiego Monika Lemke.
Dr Agata Michalska-Olek Adwokat Poznań. Art [Umowa spedycji]  § 1.Przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności.
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
SYSTEM KWALIFIKACJI, AWANSÓW I SPADKÓW
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Wdrażanie podejścia LEADER/RLKS w Polsce
Omówienie zmian w regulaminie konkursu w ramach działania 4. 2
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Kontrola zamówień publicznych w ramach RPO WM
SWOBODA UMÓW.
Zasady dokonywania zamówień w projekcie
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Zmiany w Umowie i Projekcie
Zamówienia w projektach – najczęściej popełniane błędy przy projektach współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Gdańsk, 23 marca 2018.
Zamówienia w projektach – najczęściej popełniane błędy przy projektach współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Gdańsk, 04 kwietnia 2018.
Finansowanie programu
Odmowa stwierdzenia nadpłaty VAT płatnikowi (komornikowi sądowemu) Wyrok WSA w Poznaniu I SA/Po 1112/ 16 Dr Adam Zdunek.
Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2017 r., II FSK 1633/17
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Finansowanie zadań oświatowych
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 3.
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
Podatek od nieruchomości – budynek wypełniony urządzeniami
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wydział Kontroli Wrocław,
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
Nowe podejście do zamówień publicznych
Wyrok NSA z dnia 29 września 2016 r. , I FSK 477/15
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Treść umowy o pracę wymiar czasu pracy termin rozpoczęcia pracy
Zapis prezentacji:

Województwa Śląskiego/ Wydział Rozwoju Regionalnego 25 czerwca 2019 r. Szacowanie wartości zamówienia Krzysztof Puchacz Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego/ Wydział Rozwoju Regionalnego 25 czerwca 2019 r.

Reżimy prawne wyboru wykonawcy zamówienia publicznego

Szacowanie wartości zamówienia publicznego PRÓG ISTOTNOŚCI Zgodnie z przepisami art. 4 pkt 8 p.z.p. ustawy nie stosuje się do zamówień i konkursów, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 000 euro. Próg istotności (zwany tez czasami kwotą bagatelną) został potraktowany w p.z.p., jako jedna z przedmiotowych przesłanek, automatycznie wyłączających obowiązek stosowania przepisów tej ustawy. Oznacza to, że zamawiający (podmiot wskazany w art. 3 p.z.p.) jest adresatem zespołu norm regulujących sposób wyboru wykonawcy zamówienia publicznego jedynie w sytuacji, gdy wartość konkretnego zamówienia publicznego, którego zamierza udzielić przekracza próg istotności (30.000 euro).

Szacowanie wartości zamówienia publicznego Art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych: Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niezgodne z przepisami PZP ustalenie wartości zamówienia publicznego lub jego części, jeżeli miało to wpływ na obowiązek stosowania przepisów o zamówieniach publicznych albo na zastosowanie przepisów dotyczących zamówienia publicznego o niższej wartości.

Szacowanie wartości zamówienia publicznego KROK 1 – ustalenie wartości zamówienia w PLN KROK 2 – odjęcie VAT KROK 3 – przeliczenie na EURO KROK 4 – ustalenie właściwego reżimu prawnego

Szacowanie wartości zamówienia publicznego METODY USTALANIA WARTOŚCI ZAMÓWIENIA W USTAWIE P.Z.P. PRZYJĘTO ZASADĘ PODZIAŁU METOD USTALANIA WARTOŚCI ZAMÓWIENIA NA TRZY PODSTAWOWE GRUPY WG KRYTERIUM PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA. Jeżeli przedmiotem zamówienia publicznego są roboty budowlane wartość zamówienia ustala się na podstawie: *kosztorysu inwestorskiego sporządzanego na etapie opracowania dokumentacji projektowej albo na podstawie planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, jeżeli przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane; * planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, jeżeli przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.

Szacowanie wartości zamówienia publicznego Sposób ustalenia wartości zamówienia na dostawy lub usługi powtarzające się okresowo zależy od tego, czy zamawiający już wcześniej zamawiał tego rodzaju przedmiot zamówienia. Jeżeli (a tak jest zazwyczaj) zamawiający realizuje podobne zamówienia corocznie, powinien zastosować się do przepisów art. 34 ust. 1 pt 1 p.z.p., zgodnie z którymi podstawą ustalenia wartości zamówienia na usługi lub dostawy powtarzające się okresowo jest łączna wartość zamówień tego samego rodzaju udzielonych w terminie poprzednich 12 miesięcy lub w poprzednim roku budżetowym, z uwzględnieniem zmian ilościowych zamawianych usług lub dostaw oraz prognozowanego na dany rok średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem

Szacowanie wartości zamówienia publicznego Zamawiający stosując tą metodę ustalania wartości zamówienia powinien wykonać następujące czynności: - ustalić wartość zamówień tego samego rodzaju udzielonych w ostatnim roku (bez podatku od towarów i usług), przy czym należy pamiętać, że pod uwagę bierze się wartość udzielonych zamówień a nie kwotę zrealizowanych wydatków (te dwie wartości nie zawsze będą ze sobą równe np. na skutek niezrealizowania całego zakresu zawartych w roku poprzednim umów); - ustalić prognozowany na dany rok średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem. - zwiększyć wartość udzielonych w roku poprzednim zamówień tego samego rodzaju o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych - ustalić zakres zmian ilościowych w zakresie przedmiotu zamówienia w roku bazowym w stosunku do roku poprzedniego i uwzględnić to podczas czynności ustalenia wartości zamówienia.

Szacowanie wartości zamówienia publicznego Ustawodawca nie określił w p.z.p. konkretnej metody ustalania wartości zamówienia dostaw i usług nie mających charakteru powtarzających się okresowo. Zastosowanie znajdzie tutaj ogólna zasada wyrażona w przepisach art. 32 ust. 1 p.z.p. nakazująca ustalenie wartości zamówienia z należytą starannością. Jedną z najczęściej stosowanych przez zamawiających metod jest zwrócenie się do wykonawców działających na rynku z prośbą o wycenę przedmiotu zamówienia. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych w jednej z opinii prawnej dotyczącej czynności ustalania wartości zamówienia podkreślił, że zasada oszacowania wartości przedmiotu zamówienia z należytą starannością dopuszcza możliwość, iż zamawiający, nie mogąc we własnym zakresie oszacować wartości przedmiotu zamówienia, ma prawo zwrócić się do podmiotów profesjonalnie zajmujących się prowadzeniem określonej działalności o dokonanie wstępnej kalkulacji kosztów wynagrodzenia należnego wykonawcy zamówienia publicznego.

Szacowanie wartości zamówienia publicznego Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone z należytą starannością, z uwzględnieniem ewentualnych zamówień uzupełniających. W przypadku udzielania zamówienia w częściach (z określonych względów ekonomicznych, organizacyjnych, celowościowych), wartość zamówienia ustala się jako łączną wartość poszczególnych jego części. Wartość szacunkowa zamówienia jest wartością netto, tj. bez podatku od towarów i usług (VAT). Szacowanie jest dokumentowane w sposób zapewniający właściwą ścieżkę audytu. - wg części instytucji zarządzających sporządzenie notatki z rozmowy telefonicznej nie jest zapewnieniem właściwej ścieżki audytu w ramach czynności ustalania wartości zamówienia

Szacowanie wartości zamówienia publicznego Zabronione jest zaniżanie wartości szacunkowej zamówienia lub jego podział skutkujący zaniżeniem jego wartości szacunkowej, przy czym ustalając wartość zamówienia należy wziąć pod uwagę konieczność łącznego spełnienia następujących przesłanek: a) usługi, dostawy oraz roboty budowlane są tożsame rodzajowo lub funkcjonalnie, b) możliwe jest udzielenie zamówienia w tym samym czasie, c) możliwe jest wykonanie zamówienia przez jednego wykonawcę.

Szacowanie wartości zamówienia publicznego JEDNO ZAMÓWIENIE UDZIELANE W CZĘŚCIACH Ustawa p.z.p. nie wskazuje dokładnego momentu, w którym zamawiający powinien dokonać czynności ustalenia wartości zamówienia, poza wskazaniem, że czynność ta wykonywana jest na etapie przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający powinien ustalić wartość zamówienia w momencie, gdy pojawia się skonkretyzowana potrzeba zakupu dostawy, usługi lub roboty budowlanej oraz decyzja o jej zaspokojeniu a także zabezpieczenie odpowiednich środków finansowych na zapłatę przyszłego wynagrodzenia wykonawcy. W momencie, gdy zamawiający potrafi określić konkretną potrzebę i ma pewność, co do zabezpieczenia finansowego przyszłego zamówienia, może rozpocząć etap przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Ustawodawca daje zamawiającemu w takiej sytuacji dwie podstawowe możliwości dokonania zakupu konkretnych dostaw, usług, lub robót budowlanych.

Szacowanie wartości zamówienia publicznego Pierwszą z nich jest przeprowadzenie jednego postępowania obejmującego cały zakres zapotrzebowania zamawiającego w zakresie konkretnej dostawy, usługi lub roboty budowlanej. Drugim rozwiązaniem jest dokonanie podziału zamówienia publicznego i przeprowadzenie większej ilości postępowań, z których każde może obejmować inną część tego zamówienia. To drugie rozwiązanie w ustawie p.z.p. traktowane jest jako tzw. udzielenie zamówienia w częściach. Sytuacja taka występuje, gdy zamawiający – na początku roku – ustali zakres zamówień tego samego rodzaju, planowanych do zrealizowania w ciągu całego roku, jednak nie udzieli zamówienia w wyniku jednej umowy, a w wyniku kilku umów zawartych w ciągu roku. Należy wówczas pamiętać o podstawowej zasadzie ustalania wartości zamówienia udzielanego w częściach wskazanej w art. 32 ust. 4 p.z.p. Zgodnie z tą zasadą, jeżeli zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia.

Szacowanie wartości zamówienia publicznego Przykład Nr 1 Usługi szkoleniowe w ramach jednego projektu UE o różnej tematyce. Beneficjent dokonał podziału usług na następujące grupy: Kursy zawodowe (28.700 PLN, 6.793,06 EURO) w tym: pracownik administracyjno-biurowy, nowoczesny handlowiec Kursy nauki zawodu i zawodu z obsługą wózków widłowych (49.257,50 PLN,7.658,86 EURO) w tym: spawacz, sortowacz, magazynier z obsługą wózków widłowych Kursy nie dające się zgrupować (35.000 PLN, 8.284,22 EURO) w tym: konserwator terenów zielonych, animator kultury i sportu, techonolog robót wykończeniowych itp

Szacowanie wartości zamówienia publicznego Ministerstwo Rozwoju wystąpiło z prośbą do Urzędu Zamówień Publicznych o ocenę czy doszło w tym zakresie do podziału zamówienia. UZP odpowiadając na zadanie pytanie stwierdził cyt. „w celu stwierdzenia czy wartość ww. zamówień zamawiający powinien zsumować, należy wziąć pod uwagę zaistnienie w konkretnych okolicznościach faktycznych następujących przesłanek, tj. tożsamość przedmiotowa, tożsamość podmiotowa oraz tożsamość czasowa (…). Szkolenia poświęcone są różnym zagadnieniom, a zatem brak jest podstaw do sumowania wartości ww. zamówień. Sytuacji nie zmienia fakt, iż powyższe szkolenia realizowane są przez tego samego wykonawcę (tożsamość podmiotowa) oraz to, że zamawiający działał w celu realizacji z góry powziętego zamiaru jakim była realizacja projektu współfinansowanego z środków budżetu UE. Sygn. UZP/DKUE/W3/425/268(2)/14/SD

Szacowanie wartości zamówienia publicznego Przykład Nr 2 Szacowanie wartości zamówienia w projektach partnerskich. Każdy uczestnik projektu partnerskiego który jest samodzielnym zamawiający samodzielnie szacuje wartości swoich zamówień publicznych (nie sumuje się ich w ramach projektu partnerskiego). Pismo Departamentu EFS w Ministerstwie Rozwoju z dnia 24.10.216 (DZF-IV7620.1.2016.ESO); Stanowisko Departamentu Prawnego Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 28.06.2017 r. (UZP/DP/O/026/386(4)/17/RS).

Szacowanie wartości zamówienia publicznego Przykład Nr 3 Szacowanie wartości zamówienia w różnych projektach realizowanych przez beneficjenta. Rozdział 6.5 pkt 12 wytycznych: Podmioty, które są zamawiającymi w rozumieniu Pzp, po stwierdzeniu, że szacunkowa wartość zamówienia nie przekracza wartości wskazanej w art. 4 ust. 8 Pzp lub w przypadku zamówień sektorowych wartości wskazanej w przepisach wydanych na postawie art. 11 ust. 8 Pzp, określają wartość zamówienia w odniesieniu do danego projektu w celu stwierdzenia, czy zamówienie podlega zasadzie konkurencyjności, czy procedurze rozeznania rynku.

Szacowanie wartości zamówienia publicznego Plan zamówień publicznych Za brak należytej staranności przy ustalaniu wartości zamówienia może być uznany brak lub niewłaściwy systemu planowania zamówień w jednostce. Jednym z podstawowych ryzyk funkcjonowania organizacji jest podział zamówienia publicznego na skutek braku wymiany informacji pomiędzy komórkami organizacyjnymi realizującymi zakupy dostaw, usług lub robót budowlanych.

Szacowanie wartości zamówienia publicznego Przedmiot zamówienia Źródło finansowania Wartość zamówienia Sprzęt komputerowy Środki własne 50.000 PLN Projekt UE nr 1 70.000 PLN Projekt UE nr 2 100.000 PLN Wartość jednego zamówienia (spełnione trzy tożsamości): 220.000 PLN (powyżej 30.000 euro) Do całości zamówienia stosuje się przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych

Szacowanie wartości zamówienia publicznego Przedmiot zamówienia Źródło finansowania Wartość zamówienia Sprzęt komputerowy Środki własne 10.000 PLN Projekt UE nr 1 40.000 PLN Projekt UE nr 2 60.000 PLN Wartość jednego zamówienia (spełnione trzy tożsamości): 110.000 PLN (poniżej 30.000 euro) Do zakupu Nr 1 nie stosuje się ustawy PZP ani wytycznych . Do zakupu Nr 2 stosuje się zasadę rozeznania rynku (rozdział 6.5.1 wytycznych) Do zakupu Nr 3 stosuje się zasadę konkurencyjności (rozdział 6.5.2 wytycznych)

Szacowanie wartości zamówienia publicznego Zamówienie nieplanowane Przy udzielaniu zamówień w częściach może się pojawić tzw. zamówienie odrębne, czyli zamówienie nieuwzględnione (ze względów obiektywnych. Jeżeli potrzeba udzielenia określonego zamówienia ujawnia się dopiero po udzieleniu innego zamówienia tożsamego przedmiotowo – nie mamy do czynienia z nieuprawnionym dzieleniem zamówienia, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy Pzp, z uwagi na fakt, iż brak jest tożsamości czasowej takich zamówień. Podobnie jest, gdy określone zamówienia mają charakter nieprzewidywalny, niemożliwy do oszacowania w chwili wszczęcia pierwszego postępowania – wówczas każde następne zamówienie o tym samym przedmiocie, należy potraktować jako zamówienie odrębne, a nie część zamówienia udzielonego wcześniej. Informator UZP 4/2011 str. 23

Szacowanie wartości zamówienia publicznego Unieważniona część postępowania Unieważniona część postępowania staje się nowym zamówieniem publicznym, które nie powinno być łączone z częściami rozstrzygniętymi. Brak rozstrzygnięcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego co do poszczególnych części zamówienia, w przypadku gdy zamawiający dopuścił możliwość składania ofert częściowych, skutkuje koniecznością unieważnienia wyłącznie tych części postępowania, które nie zostały rozstrzygnięte. W celu wyboru wykonawców na pozostałe części zamówienia, zamawiający przystępuje do kolejnego postępowania. Zamawiający powinien wówczas ponownie oszacować wartość zamówienia co do części nierozstrzygniętych wcześniejszym postępowaniem. Pamiętać należy, że przystępując do udzielenia zamówienia na pozostałe części nierozstrzygniętego postępowania zamawiający udziela nowego zamówienia (ponownie określane są między innymi przedmiot zamówienia i jego wartość szacunkowa), dlatego też do postępowania takiego stosuje się przepisy wynikające z ponownego oszacowania wartości zamówienia. Informator UZP 4/2011 str. 24

Szacowanie wartości zamówienia publicznego Projekty z wieloletnim montażem finansowym Przepisy p.z.p. nie pozwalają na dokonanie podziału zamówienia publicznego na części odpowiadające kolejnym okresom rocznym realizacji projektu współfinansowanego ze środków UE, jeżeli są spełnione przesłanki do potraktowania planowanych zakupów jako jednego zamówienia (określone perspektywa czasowa, tożsamość przedmiotu, tożsamość grupy wykonawców mogących zrealizować dane zamówienie).

Szacowanie wartości zamówienia publicznego Dzielenie przedmiotu zamówienia Aby ułatwić udział MŚP w rynku zamówień publicznych oraz aby zwiększyć konkurencję, instytucje zamawiające należy w szczególności zachęcać do dzielenia dużych zamówień na części. Podziału takiego można dokonać na zasadzie ilościowej, tak by wielkość poszczególnych zamówień lepiej odpowiadała możliwościom MŚP, lub na zasadzie jakościowej, z uwzględnieniem różnych zaangażowanych branż i specjalizacji, tak by w większym stopniu dostosować treść poszczególnych zamówień do wyspecjalizowanych sektorów MŚP, lub według różnych kolejnych etapów projektu. Instytucja zamawiająca powinna mieć obowiązek rozważenia celowości podziału zamówień na części, jednocześnie zachowując swobodę autonomicznego podejmowania decyzji na każdej podstawie, jaką uzna za stosowną, nie podlegając nadzorowi administracyjnemu ani sądowemu. Przepis art. 96 ust. 1 pkt 11 p.z.p. nie jest źródłem obowiązku zamawiającego polegającego na podziale zamówienia na części, ale jedynie nakłada na zamawiającego obowiązek informacyjny. (KIO 579/17, KIO 164/17).

Szacowanie wartości zamówienia publicznego Niewłaściwa kwalifikacja przedmiotu zamówienia np. Kwalifikacja dostaw z montażem jako roboty budowlanej przy wartości wyższej od progów UE dla dostaw a niższej od progów UE dla robót budowlanych. Art. 5f p.z.p. - uzasadnienie dla braku podziału zamówienia publicznego Jeżeli przedmiot zamówienia nie może zostać podzielony, w szczególności ze względów technicznych, organizacyjnych, ekonomicznych lub celowościowych, do udzielenia zamówienia stosuje się przepisy dotyczące tego rodzaju zamówienia, który odpowiada jego głównemu przedmiotowi.

Szacowanie wartości zamówienia publicznego PLAN POSTĘPOWAŃ JSFP niezwłocznie (w ciągu 30 dni) po przyjęciu budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ sporządzają plany postępowań o udzielenie zamówień publicznych, jakie przewiduje przeprowadzić w najbliższym roku finansowym oraz zamieszczają je na stronie internetowej. Brak obowiązku wykazywania zamówień do 30.000 euro Brak obowiązki aktualizowania planu w trakcie jego realizacji Opinia prawna UZP www.uzp.gov.pl

Dziękuję za uwagę Krzysztof Puchacz www.rpo.slaskie.pl