V Konferencja z cyklu „Łączy nas szkolnictwo zawodowe”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Konferencja  Czas dla ludzi młodych
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Program wychowawczy szkoły
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Priorytet 2 Podlaskiego Kuratora Oświaty
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
Roman Sowa Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Młodzieżowa przedsiębiorczość
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 6 w ŁODZI,
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
Opracował J. Stryjkowski
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Szkoła Podstawowa im. św. Franciszka z Asyżu w Poskwitowie
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
ale (a może przede wszystkim)
Innowacja pedagogiczna
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Polska w Programach Ramowych UE
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Polskie doświadczenia w mediacjach rówieśniczych Agnieszka Rękas sędzia w stanie spoczynku Społeczny Doradca Rzecznika Praw Dziecka Poznań, 23 września.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Z czego wynika SMART SPECIALIZATION STRATEGY? 1 Strategia inteligentnej specjalizacji to krajowa lub regionalna strategia innowacji, polegająca na określeniu.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Znaczenie innowacji w kontekście Programu Rozwoju Innowacji Sylwia Pedzińska Dyrektor Departamentu Zarządzania Regionalnym Programem Operacyjnymia 2015.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
DZIAŁANIA KURATORIUM OŚWIATY W LUBLINIE W RAMACH SZKOŁY ZAWODOWCÓW NA RZECZ ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM ROK SZKOLNY 2014 /
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
NARODOWE CENTRUM BADAŃ I ROZWOJU
Szkoła Nauczycielem stoi
Projekty zrealizowane w ZS1
wychowania i opieki w szkołach
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Zapis prezentacji:

V Konferencja z cyklu „Łączy nas szkolnictwo zawodowe” Kształcenie zawodowe – drogi, metody, innowacyjność Kształtowanie innowacyjnych postaw uczniów na potrzeby konkurencyjnego rynku pracy mgr inż. Kazimierz Okraszewski Warszawa, 25 kwietnia 2017 r.

Strategia Europa 2020 Rada Europejska w 2010 roku zatwierdziła „Strategię na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu – Europa 2020” nowy kierunek rozwoju Unii Europejskiej, następczynię Agendy z Lizbony 2000 roku. Priorytetem Strategii było utworzenie na terytorium Europy najbardziej dynamicznie rozwijającej się i konkurencyjnej gospodarki na świecie, zdolnej do zapewnienia zrównoważonego wzrostu, oferującej więcej miejsc pracy, większą spójność społeczną jak i poszanowanie środowiska naturalnego. Do jej priorytetów zaliczono:- innowacyjność,- liberalizację, - przedsiębiorczość, - spójność społeczną, - zrównoważony rozwój.

w gospodarce wolnorynkowej to: Znaczenie innowacji w gospodarce wolnorynkowej to: motor rozwoju każdej firmy siła napędowa nowoczesnej gospodarki główny argument za uzyskaniem środków UE na dofinansowanie przedsiębiorstw możliwość tworzenia nowych miejsc pracy impuls do powstawania nowych produktów.

Polska rzeczywistość szkolna w 2017 r. Wśród założeń edukacyjno-wychowawczych polskiej szkoły postulat wychowania do innowacyjności czy wynalazczości powinien nabierać coraz większego znaczenia. W szkole są wprowadzane innowacje pedagogiczne; są one nowoczesne i pożyteczne, nie stanowią jednak wychowania do aktywności innowacyjnej uczniów – odkrywania i rozwijania twórczości technicznej. W szkole mówi się o twórczości literackiej, muzycznej, plastycznej, artystycznej. Wychowanie fizyczne ma co raz większe znaczenie. Zagadnienia twórczości technicznej, z którą mamy do czynienia na co dzień, w programach szkolnych nie są należycie doceniane.

Polska rzeczywistość szkolna w 2017 r. W programie rządowym dotyczącym rozwoju innowacyjnej gospodarki przeznacza się nakłady finansowe na badania (B) i rozwój (R) z pominięciem edukacji proinnowacyjnej (E). Obecnie nakłady finansowe przeznaczane są na: B + R Potrzebna jest zmiana na: E + B + R

Tematy dotyczące innowacji, które powinny się znaleźć w kanonie edukacji ogólnej: twórczość techniczna kultura techniczna w społeczeństwie gospodarka innowacyjna firma innowacyjna społeczeństwo innowacyjne innowacja techniczna postawa innowacyjna zespoły tworzenia innowacji technicznych

Model powstawania postawy innowacyjnej

Cechy twórcy - innowatora

Kreowanie innowacyjnych postaw uczniów, od najmłodszych lat szkolnych, jest skutecznym sposobem na: - zmniejszenie bezrobocia, - zapewnienie postępu cywilizacyjnego. Jeżeli w nowoczesnej szkole uczeń zapozna się z podstawami inwentyki i wejdzie na drogę twórczości technicznej (na przykład w ramach projektów gimnazjalnych), to: - jako absolwent będzie z powodzeniem spełniać potrzeby konkurencyjnego rynku pracy, - nabędzie umiejętność poszukiwania problemów do rozwiązywania, - zastanowi się, czym chciałby się zajmować w przyszłości, aby być użytecznym nie tylko dla siebie, ale i dla innych.

Warunki umożliwiające efektywność twórczej pracy szkoły Stworzenie łatwego kontaktu nauczyciel - uczeń Stworzenie nowoczesnego programu nauczenia Przygotowanie nauczycieli do realizacji założonego programu Zabezpieczenie nowoczesnych pomocy dydaktycznych i środków metodycznych Stworzenie bodźców motywacyjnych uczniów

Realne korzyści dotyczą: Nadzieja i skutek Realne korzyści dotyczą: samego absolwenta: rozwinięcie jego osobowości, pracownika najemnego (poszukiwanego i lepiej opłacanego na rynku) lub samodzielnego przedsiębiorcy; sytuacji gospodarczej naszego kraju. Pomyślny rozwój naszego kraju; Absolwent polskiej szkoły będzie otwarty na potrzeby rynku pracy; W przyszłej pracy będzie miał większe szanse być jednym z innowatorów, który sam dla siebie będzie pracownikiem i pracodawcą.

Podsumowanie FSNT - NOT działa w kierunku kształtowania innowacyjnych postaw dzieci i młodzieży, organizuje konkursy i olimpiady. Są to działania bardzo pożyteczne, ale z konieczności nie systemowe, a tym samym nie wystarczające, nie obejmują ogółu uczniów zarówno pod względem tematycznym jak i obligatoryjności. Istnieje pilna potrzeba aby resort edukacji stał się w zakresie tej tematyki instytucją wiodącą. W konsekwencji można mieć nadzieję, że Ministerstwo Edukacji Narodowej podejmie współdziałanie z FSNT- NOT i ZRP – powoła zespół roboczy. NOT i ZRP zapewne udzieli wsparcia w zakresie udziału w pracy zespołu roboczego oraz w opracowaniu programu.

Przykłady działań FSNT - NOT Konkursy i Olimpiady Ogólnopolski Konkurs Młody Innowator – 10 edycja szkoły podstawowe (kl. 4-6), gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne Olimpiada Innowacji Technicznych – 9 edycja kontynuacja d. Turnieju Młodych Mistrzów Techniki – 43 edycja Olimpiada Wiedzy Technicznej – 43 edycja szkoły ponadgimnazjalne Olimpiada Wiedzy o Wynalazczości – 43 edycja szkoły ponadgimnazjalne Programy zajęć technicznych dla gimnazjum Szkolne Koła Młodych Innowatorów