Poprawa efektywności kształcenia ogólnego w ramach RPO WSL

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Advertisements

Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
SPECYFIKA I CEL KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Projekt Śląskie. Inwestujemy w talenty – II edycja realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Urząd.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
Sześciolatek idzie do szkoły
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Najczęstsze błędy we wnioskach o dofinansowanie
Kryteria wyboru Rocznych Planów Działań Pomocy Technicznej w ramach 14 Osi RPO WL 2014 – 2020 – Pomoc Techniczna Aneta Pieczykolan Dyrektor Departamentu.
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 2
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
EFS W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Nieodpłatny kurs doskonalący dla lekarzy POZ „Warsztaty EKG”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Spotkanie informacyjne Główne założenia konkursu
Nieodpłatny kurs doskonalący dla lekarzy POZ „Warsztaty Spirometrii”
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Omówienie zmian w regulaminie konkursu w ramach działania 4. 2
Projekt „Podniesienie kompetencji studentów Wydziału Gospodarki Międzynarodowej” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie Instytucja Pośrednicząca w ramach RPO WL Spotkanie dla Wnioskodawców W ramach Osi Priorytetowej 11 Włączenie.
„Od dziś pracuję na swój sukces”
Sześciolatek idzie do szkoły
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Podsumowanie wsparcia PO KL w województwie warmińsko-mazurskim
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie Instytucja Pośrednicząca w ramach RPO WL Spotkanie dla Wnioskodawców W ramach Osi Priorytetowej 11 Włączenie.
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
w powiatach malborskim i sztumskim”
Dostępność wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami w projektach finansowanych ze środków EFS Działanie 11.1: Aktywne włączenie.
Gdańsk, luty 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
. PRAWIDŁOWY OPIS DOWODÓW KSIĘGOWYCH Najczęściej występujące uchybienia dot. opisu dowodów księgowych i rozliczeń finansowych. Gdańsk, 23 lutego 2018 r.
Realizacja budżetu edukacji w 2017 r.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Poprawa efektywności kształcenia ogólnego w ramach RPO WSL
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
. PRAWIDŁOWY OPIS DOWODÓW KSIĘGOWYCH Najczęściej występujące uchybienia dot. opisu dowodów księgowych i rozliczeń finansowych. Gdańsk, 23 marca 2018 r.
Gdańsk, marca 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego.
Finansowanie zadań oświatowych
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Forum Komisji Dialogu Społecznego
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Zapis prezentacji:

Poprawa efektywności kształcenia ogólnego w ramach RPO WSL 2014-2020 Poddziałanie 11.1.4 Poprawa efektywności kształcenia ogólnego w ramach RPO WSL 2014-2020 spotkanie informacyjne Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego/Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Katowice, 5 czerwca 2019 r.

A.4 Podmiot realizujący projekt Czy realizacja projektu zostanie powierzona innemu podmiotowi niż wnioskodawca? Szkoła/szkoły w której realizowany jest projekt muszą być wskazane jako realizator w projekcie. Jeżeli wsparciem objęte są 2 szkoły wchodzące w skład zespołu szkół to jako realizator powinien być wskazany zespół szkół (1 realizator) natomiast w cz. B.11.1 powinny być wskazane 2 instytucje objęte wsparciem, w cz. E Wskaźniki również.

B. Szczegółowy opis projektu B.3 Miejsce realizacji Typ obszaru realizacji B.4 Klasyfikacja projektu i zakres interwencji PKD projektu - P.85 Edukacja Typy projektu B.10 Uzasadnienie spełnienia kryteriów dostępu, horyzontalnych i dodatkowych Realizacja zasad horyzontalnych Zasada partnerstwa? wpływ neutralny Promowanie równości szans kobiet i mężczyzn? wpływ pozytywny Zrównoważony rozwój? lub

B. Szczegółowy opis projektu Zapobieganie dyskryminacji? wpływ pozytywny deklaracja, że na każdym etapie realizacji projektu będzie zapewniony uczestnikom projektu pełny i sprawiedliwy udział we wszystkich zaplanowanych formach wsparcia, a w przypadku udziału w projekcie osób z niepełnosprawnościami będą zapewnione również odpowiednie warunki ich uczestnictwa. Ważnym elementem jest proces rekrutacji uczestników, który musi być zaplanowany tak, aby nikomu nie ograniczał dostępu

B. Szczegółowy opis projektu B.10 Uzasadnienie spełnienia kryteriów dodatkowych Czy w procesie dydaktycznym w ramach projektu wykorzystywane są e-podręczniki? – we wniosku musi być zawarta informacja w ramach jakich zajęć i w jakim zakresie będą wykorzystywane e-podręczniki. Czy projekt skierowany jest do szkół lub placówek, które nie otrzymały wsparcia w ramach dotychczas ogłaszanych naborów w ramach Poddziałania 11.1.4? – kryterium weryfikowane na podstawie zapisów wniosku i LSI.

Nie uwzględniamy tu rodziców B.11 Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu w odniesieniu do grupy docelowej B.11.1 Osoby i lub podmioty/instytucje, które zostaną objęte wsparciem: Osoby objęte wsparciem w ramach projektu (uczniowie, nauczyciele) K M O 55 100 155 Instytucje objęte wsparciem 2 Nie uwzględniamy tu rodziców Liczba szkół/placówek systemu oświaty Liczba osób objętych wsparciem w podziale na płeć

B.11 Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu w odniesieniu do grupy docelowej Charakterystyka osób i/lub podmiotów/instytucji, które zostaną objęte wsparciem Niewystarczający, niepełny opis grupy docelowej (szkoła, uczniowie, nauczyciele): niepełny opis lub brak opisu grupy docelowej (potrzeb, deficytów itp.), brak informacji uczniowie z których klas zostaną objęci wsparciem, brak danych ilościowych odnoszących się do szkoły/placówki, nieuwzględnienie w charakterystyce grupy docelowej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, nauczycieli, będących odbiorcami wsparcia.

B.11 Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu w odniesieniu do grupy docelowej B.11.2 Opis sytuacji problemowej grup docelowych objętych wsparciem oraz opis rekrutacji do projektu opis sytuacji problemowej grupy docelowej dokonany na bardzo ogólnym poziomie – przedstawianie ogólnych, uniwersalnych informacji, brak szczegółowej analizy opartej na rzeczywistej diagnozie potrzeb i oczekiwań zarówno uczniów, jak i nauczycieli oraz powiązania ze wsparciem w ramach poszczególnych typów, brak szczegółowej analizy zapotrzebowania na doposażenie pracowni w sprzęt i materiały dydaktyczne.

B.11 Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu w odniesieniu do grupy docelowej B.11.2 Opis sytuacji problemowej grup docelowych objętych wsparciem oraz opis rekrutacji do projektu Analiza sytuacji problemowej powinna skoncentrować się na problemach, potrzebach i oczekiwaniach konkretnej szkoły/placówki i konkretnych osób, do których kierowane jest wsparcie w ramach projektu. Charakterystyka zarówno szkoły, jak i jej uczniów i nauczycieli, w połączeniu z rzetelną analizą sytuacji problemowej, powinna stanowić punkt wyjścia do zaplanowania w logiczny sposób kolejnych części projektu.

Okres realizacji projektu (pkt. VIII wniosku) „zaczytuje się” z zadań C. ZAKRES RZECZOWO-FINANSOWY PROJEKTU Planowana data rozpoczęcia/zakończenia realizacji projektu Lp. Data 1 Termin rozpoczęcia projektu 2019-09-01 2 Termin zakończenia projektu 2021-08-31 Okres realizacji projektu (pkt. VIII wniosku) „zaczytuje się” z zadań

brak zakresu merytorycznego zajęć, szkoleń itp., C.1 ZADANIA W PROJEKCIE. ZAKRES RZECZOWY lakoniczny, powierzchowny opis zadań – brak informacji nt. liczby uczestników biorących udział w poszczególnych formach wsparcia, liczebności grup, liczby godzin zajęć i szkoleń, brak zakresu merytorycznego zajęć, szkoleń itp., zakres merytoryczny niezgodny z regulaminem konkursu, brak wskazania formy zatrudnienia personelu, zatrudnienie niezgodne z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa, brak zachowania logiki projektowej – zaplanowane działania nie wynikają z diagnozy problemów, potrzeb uczestników projektu, brak przypisania wszystkich wskaźników zdefiniowanych w części E wniosku o dofinansowanie projektu do zadań (dotyczy projektów rozliczanych za pomocą kwot ryczałtowych), wskazywanie imion i nazwisk → RODO

C.1 ZADANIA W PROJEKCIE. ZAKRES RZECZOWY Zatrudnienie nauczycieli → art. 35a Karty Nauczyciela i art. 16 prawa oświatowego We wniosku o dofinansowanie należy wskazać szacunkowy czas pracy (etat/liczba godzin) oraz formę zaangażowania Czas pracy zaangażowanej osoby nie może przekroczyć łącznie 276 godzin miesięcznie (w przypadku nauczycieli cały czas ich pracy a nie tylko pensum - zajęcia wynikające z tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych). Dodatkowe wynagrodzenie roczne „13-stka” kwalifikowalne, jeżeli: wynika z prawa pracy, odpowiada proporcji, w której wynagrodzenie zasadnicze będące podstawą jego naliczenia jest rozliczane w ramach projektu. Od 1 września 2018 r. nie ma możliwości zatrudniania nauczycieli na umowy cywilnoprawne, zarówno w szkołach publicznych jak i niepublicznych → art. 10a KN Wynagrodzenie nauczycieli opiekunów wycieczki szkolnej nie jest kwalifikowalne (wynika z zadań statutowych szkoły)

Zadania realizowane w ramach III typu: C.1 ZADANIA W PROJEKCIE. ZAKRES RZECZOWY Zadania realizowane w ramach III typu: brak informacji o uczniach którzy wezmą udział w tej formie wsparcia (które klasy, rodzaj deficytów, niepełnosprawności, potrzeb) brak kompleksowości udzielanego wsparcia (doposażenie szkół, przygotowanie nauczycieli i wsparcie uczniów z SPE), brak informacji, że wsparcie będzie uwzględniać współpracę z rodzicami, zajęcia specjalistyczne muszą być zgodne z Rozporządzeniem MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej (liczebność grup, czas trwania zajęć, nazewnictwo) i mogą być realizowane tylko w ramach III typu, zajęcia rehabilitacyjne - działania rehabilitacji medycznej, mogą być prowadzone jedynie w placówkach medycznych, a tym samym są niekwalifikowane w ramach przedmiotowego konkursu, którego celem jest wyrównywanie deficytów edukacyjnych, badania lekarskie nie są wydatkiem kwalifikowalnym, działania z zakresu programowania niekwalifikowalne (zajęcia z robotyki TAK ale bez elementów programowania).

W przypadku braku we wniosku C.1 ZADANIA W PROJEKCIE. ZAKRES RZECZOWY W przypadku braku we wniosku o dofinansowanie precyzyjnej, rzetelnej diagnozy rzeczywistych potrzeb potencjalnych uczestników projektu - nie ma możliwości oceny adekwatności oraz efektywności planowanych do realizacji form wsparcia.

C.2 ZAKRES FINANSOWY (BUDŻET PROJEKTU) W budżecie projektu występują wydatki, które nie wynikają z opisu zadań, nie znajdują też swojego uzasadnienia w opisie sytuacji problemowej grupy docelowej, Wykazywanie w jednej pozycji budżetowej szeregu złożonych i zależnych od wielu czynników kosztów, których kwalifikowalność może być oceniana jedynie odrębnie (np. wydatki związane z kursami i szkoleniami) bądź rozbijanie budżetu na dziesiątki wydatków, Wkład własny lub jego część nie może być wniesiony w ramach kosztów pośrednich (nie dotyczy projektów rozliczanych z zastosowaniem kwot ryczałtowych oraz projektów, w których w ramach każdego wydatku wskazano wkład własny na poziomie 10%), Zawyżone wydatki w stosunku do „Wykazu dopuszczalnych stawek i usług” (bez żadnego uzasadnienia).

Przyjęto również stawki jednostkowe dla następującego sprzętu: C.2 ZAKRES FINANSOWY (BUDŻET PROJEKTU) Zmiana Taryfikatora 22 maja 2019 r. została przyjęta przez Zarząd Województwa Śląskiego aktualizacja Wykazu dopuszczalnych stawek dla towarów i usług „Taryfikator” Zmiany obejmują: dostosowanie stawek wynagrodzeń: psychologa, asystenta osobistego, opiekunki do dziecka do lat 7, opiekuna osoby zależnej/ niesamodzielnej do aktualnie obowiązujących cen rynkowych usunięcie z dokumentu sprzętów o niskiej wartości Przyjęto również stawki jednostkowe dla następującego sprzętu: urządzenie wielofunkcyjne - w wysokości 2 053,00 PLN zestaw komputerowy z oprogramowaniem - w wysokości 4 770,00 PLN laptop z oprogramowaniem w wysokości - 3 961,00 PLN tablica interaktywna (z oprogramowaniem, sprzętem i usługą szkolenia w zakresie użytkowania) - w wysokości 8 523,00 PLN

C.2 ZAKRES FINANSOWY (BUDŻET PROJEKTU) Brak szczegółowej kalkulacji kosztów uniemożliwiających ocenę racjonalności i efektywności wydatku (np. wydatki związane z wyjazdami), Brak spójności pomiędzy budżetem a zaplanowanymi zadaniami (np. różna liczba osób korzystających z zajęć, różna liczba godzin zajęć), Brak opisu, uzasadnienia i specyfikacji kosztów (szczególnie przy wydatkach odnoszących się do wyposażenia pracowni), Brak deklaracji o stosowaniu aspektów społecznych podczas realizacji zamówień publicznych (nie dotyczy projektów ryczałtowych), Brak deklaracji, że skala działań prowadzonych przed rozpoczęciem realizacji projektu nie ulegnie zmniejszeniu w stosunku do skali działań prowadzonych w okresie 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o dofinansowanie projektu,

Stosowanie nazw własnych → „lub równoważne”, C.2 ZAKRES FINANSOWY (BUDŻET PROJEKTU) Stosowanie nazw własnych → „lub równoważne”, Nieprawidłowe oznaczenie kosztów należących do kategorii środków trwałych/cross financingu (jeżeli coś jest cross-financingiem i jednocześnie środkiem trwałym to zaznaczamy tylko jako cross-financing), niedostosowanie kosztów do limitów → (cross financing - 10% finansowania unijnego w projekcie, śr. trwałe + cross financing - 25% finansowania unijnego w projekcie)

C.2 ZAKRES FINANSOWY (BUDŻET PROJEKTU) Tabela D.2 85% 5% 10% lub

E. MIERZALNE WSKAŹNIKI Brak wskaźników horyzontalnych, Niewłaściwe przyporządkowanie wskaźników (wskaźnik Liczba szkół, których pracownie przedmiotowe zostały doposażone w programie może być wskazany tylko wtedy jeżeli w projekcie jest realizowany II typ), Brak przypisania do każdej kwoty ryczałtowej odpowiednich wskaźników z części E, Uchybienia w opisie sposobu pomiaru i monitorowania wskaźników Nie wskazano bądź błędnie wskazano czas pomiaru wskaźników produktu, jak i rezultatu (pomiar wskaźnika rezultatu powinien nastąpić do 4 tygodni od zakończenia udziału uczestnika w projekcie, natomiast wskaźnika produktu dot. uczestników - w dniu odbycia pierwszej formy wsparcia, dostarczenia sprzętu do szkoły), Nie wskazano na podstawie jakich narzędzi i dokumentów wnioskodawca będzie monitorował wskaźniki np. listy uczestników objętych wsparciem wraz ze wskazaniem rodzaju wsparcia, dokumenty potwierdzające uzyskanie kwalifikacji lub nabycie kompetencji, oświadczenia, protokoły itp.

Podsumowanie  Wsparcie w ramach projektu powinno być zgodne z zapisami regulaminu konkursu i wynikać z przeprowadzonej diagnozy. Wniosek powinien zawierać konkretne i jednoznaczne wnioski wynikające z przeprowadzonej diagnozy potrzeb. Wydatki powinny być odpowiednio uzasadnione. We wniosku powinna być zawarta informacja, że planowane koszty są niezbędne dla realizacji celów projektu. Wniosek powinien być wypełniony tak, by oceniający mogli dokonać oceny projektu na podstawie jednoznacznych zapisów we wniosku o dofinansowanie, a nie domyślali się informacji, które on powinien zawierać.

Dziękuję  Referat Wyboru Projektów Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego ul. Dąbrowskiego 23, Katowice, III piętro, pok. 365 Telefon: 32 77 40 365 e-mail: anna.gillner@slaskie.pl www.rpo.slaskie.pl