AJ: Prawa Yerkesa-Dodsona sformułowane w 1908 roku przez Roberta Yerkesa i Johna D. Dodsona opisują zależność między pobudzeniem.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Szczęście a zdrowie człowieka
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Prezentują: Marcin Grohs, Christian Gorzawski, Adrian Noworolnik
Badania operacyjne. Wykład 2
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Kierowanie twórczością w organizacji
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Czynniki wpływające na przebieg i efekty uczenia się
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Powody, dla których dzieci i młodzież sięgają po środki psychoaktywne.
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
P O P Y T , P O D A Ż.
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Materiały z warsztatów
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
Napięcie emocjonalne i stres
PRAWA MOTYWACJI Aby motywować innych, sami musimy mieć motywację Motywowanie wymaga celu Motywacja nie trwa wiecznie Motywacja wymaga uznania Współuczestnictwo.
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
1. Wysiłek a układ krążenia
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
WYKŁAD III MOTYWACJA DO PRACY.
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
Psychologia w zarządzaniu
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
„Autoprezentacja” MODUŁ Klasa I.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Kultura organizacyjna MSP
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Potrzeby i motywacja.
Temperament – czyli trudny świat emocji
RUCH TO ZDROWIE.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
Poradnik o grach matematycznych
Wykształcenie a szczęście Badania korelacji między poziomem wykształcenia a miarami szczęścia Wszystkie badania potwierdziły korelację (małą, ok. 0.10)
STRES a nauka.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka.
Umiejętność motywowania i wyznaczania celów przez sędziego
Metody komunikacji ludzi
Zdrowie i edukacja a poziom szczęścia FLOW - Mihaly Csikszentmihalyi Wymęczone przez Katarzynę.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
SWPS MASTER CLASS Zmiana postaw i zachowań Wykład EMOCJE.
O stresie – kilka rzeczy ważnych
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Proces przewodzenia i kontrolowania
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
LUDZIE POPEŁNIAJĄ BŁĘDY
Dr Ewa Kasperek-Golimowska Pracownia Edukacji Zdrowotnej, Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Kto i jak może (za)dbać.
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Motywacja w sporcie.
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia Marta Riess.
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

AJ: Prawa Yerkesa-Dodsona sformułowane w 1908 roku przez Roberta Yerkesa i Johna D. Dodsona opisują zależność między pobudzeniem emocjonalnym (np. stresem, frustracją, motywacją) a poziomem wykonywania zadań (efekt, jakość, minus błędy). Jest to funkcja krzywoliniowa: do pewnego poziomu wzrost pobudzenia polepsza poziom wykonania, ale z dalszym wzrostem pobudzenia poziom wykonania obniża się. • Pierwsze prawo Yerkesa-Dodsona informuje nas o tym, że istnieje krzywoliniowy związek między siłą pobudzenia emocjonalnego a poziomem wykonania zadania. A dokładniej: dla wykonania każdego zadania istnieje optymalny poziom pobudzenia, przy którym zadanie to jest wykonywane najlepiej. Zarówno niższy jak i wyższy poziom pobudzenia upośledza sprawność wykonania. Badanie zależności między poziomem pobudzenia (arousal) a poziomem wykonania (performance) o Na przykład gdy jesteśmy słabo motywowani do znalezienia pracy, to szukamy jej nieskutecznie (niski poziom pobudzenia emocjonalnego i niski poziom wykonania). Jeśli jednak jesteśmy skrajnie motywowani, bardzo nam zależy i jesteśmy potężnie sfrustrowani, to nasze poszukiwania mogą być chaotyczne, a zachowanie na rozmowach kwalifikacyjnych nerwowe, co także zmniejsza szanse na powodzenie - czyli wykonanie zadania.

• Drugie prawo Yerkesa-Dodsona mówi o tym, że im trudniejsze jest zadanie, przed którym stoimy, tym bardziej jego pozytywne rozwiązanie zależy od umiarkowanego pobudzenia emocjonalnego. Zadania łatwe są dobrze wykonane nawet wtedy, gdy poziom pobudzenia emocjonalnego jest bardzo wysoki, wykonywania zadań trudnych jest szybko upośledzane przez wysoki poziom pobudzenia. • AJ: poziom pobudzenia może być mediowany lub moderowany przez lęk, typ motywacji (celowościowa vs czynnościowa), oraz lokalizację kontroli (wewnętrzna vs zewnętrzna) o Przykład. Gdy goni mnie potężny pies, będę szybciej uciekał niż wtedy, gdy goni mnie średni pies. Bieganie jest łatwym zadaniem, wysoki poziom pobudzenia podnosi wykonanie tego zadania. Gdy mam do rozwiązania zadanie matematyczne, z którym się wcześniej nie zetknąłem (trudne zadanie), to lepiej jeśli będę rozluźniony (niski poziom pobudzenia), stres szybko zmniejszy szanse na to, że dobrze je rozwiążę. Poprzez „sytuacje trudne” rozumie się tu zadania skomplikowane, nowe, nieprzetrenowane oraz wykonywane w sytuacjach wymagających także innego działania. Sytuacje trudne to także takie, które angażują wszystkie nasze zasoby poznawcze. Zastrzeżenia: R. M. Yerkes i J. B. Dodson sformułowali swoje prawa na podstawie wykonanych eksperymentów ze szczurami w 1908r. Szybko jednak okazało się, że prawa te odnoszą się również do ludzi. Dzisiejsze badania sugerują jednak, że w stosunku do ludzi prawa te mają ograniczoną stosowalność bowiem: 1. Zostały one sformułowane dla pobudzenia emocjonalnego o negatywnym znaku. Nie jest pewne, czy pbudzenie pozytywne (np. szczęście, radość, ciekawość itp.) działają na poziom wykonania tak samo. Niektórzy psychologowie (patrz. Kazimierz Obuchowski, Kazimierz Dąbrowski, Abraham Maslow) uważają, że emocje pozytywne pobudzają twórczość, nawet, a może przede wszystkim gdy są bardzo silne. Szerzej zobacz: teoria kod-emocje, dezintegracja pozytywna, samorealizacja. 2. Prawa Yerkesa-Dodsona w pierwotnym znaczeniu odnosiły się do siły bodźca, który nas pobudza, a nie siły emocji, którą przeżywamy. 3. Prawa te mówią o sytuacjach, które są nam narzucone. Jednak bardzo wiele sytuacji zadaniowych wybieramy i organizujemy sobie sami.