Diagnoza społeczno-gospodarcza powiatu limanowskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
13 porównywalnych aglomeracji: - Struktura administracyjna (powiat grodzki i powiat ziemski) - Zbliżona liczba mieszkańców - W zdecydowanej większości.
Perspektywa Finansowa
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Jak zwiększyć zatrudnienie w Polsce?
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Konferencja Konsultacyjna Umowy Partnerstwa
Demografia na świecie – osoby w wieku lata – prognozy ONZ
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Dr Agnieszka Chłoń–Domińczak Perspektywy wykorzystania ewaluacji w obszarze krajowych środków publicznych.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
RYNEK PRACY Obszaru Funkcjonalnego Pojezierza Suwalskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
Bezrobocie.
DIAGNOZA SYTUACJI GOSPODARCZEJ W POWIECIE Biuro Promocji i Rozwoju Powiatu.
DIAGNOZA ROZWOJOWA GMINY ZABIERZÓW
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat gostyniński otrzymał.
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
STRATEGIA ROZWOJU POWIATU WOŁOMIŃSKIEGO DO 2025 ROKU.
Strategia Rozwoju Gminy Chrzanów na lata WYNIKI BADANIA ANKIETOWEGO WŚRÓD MIESZKAŃCÓW.
„Nie wystarczy mieć cel – trzeba jeszcze wiedzieć, jak ten cel osiągnąć” Profesor Jerzy Regulski.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
PROW jako kontynuacja procesu modernizacji oraz rozwoju
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Wyniki badań ankietowych dr Andrzej Pawluczuk. Struktura prezentacji 1.Wyniki badań ankietowych 2.Charakterystyka respondentów 3.Ocena LGD 4.Priorytetowe.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
STRATEGIA ROZWOJU POWIATU SUSKIEGO
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Sytuacja na rynku pracy w województwie warmińsko-mazurskim w okresie styczeń-kwiecień 2015 roku Wiesław R. Drożdżyński Wicedyrektor ds. Rynku Pracy Wojewódzkiego.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Popyt Na rynku pracy reprezentowany jest przez pracodawców, którzy są gotowi do zatrudnienia pracowników. Podaż Kształtują osoby chętne do podjęcia pracy,
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W WOJEWÓDZTWIE WARMIŃSKO- MAZURSKIM W LATACH mgr inż. Zdzisław Szczepkowski Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie.
Czynniki lokalnego rozwoju gospodarczego w Polsce – znaczenie polityk miejskich dr Julita Łukomska Uniwersytet Warszawski Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej.
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Góra na lata Warsztat III ZADANIA REWITALIZACYJNE GÓRA,
Program Zrównoważonego Rozwoju Gminy Przesmyki Przyjęty uchwałą Rady Gminy Przesmyki nr XXVII/145/02 z dnia r.
Rynek pracy – metody analizy. Schemat analizy rynku pracy Ludność aktywna zawodowo - strona podażowa rynku pracy Pracujący - strona popytowa rynku pracy.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Propozycje obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji Urząd Miasta Bydgoszczy Bydgoszcz, 3 sierpnia 2016.
Program Rewitalizacji Gminy Karczew
Program aktywizacji zawodowej absolwentów
XXVII Sesja Rady Miejskiej w Nowem 26 kwietnia 2017 r.
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Warsztat konsultacyjny
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Warsztat konsultacyjny
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Kamieniec Ząbkowicki, 27 październik 2017 roku
POWIATOWY URZĄD PRACY W SKARŻYSKU-KAMIENNEJ
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Besko na lata
Zapis prezentacji:

Diagnoza społeczno-gospodarcza powiatu limanowskiego Wojciech Odzimek Dawid Hoinkis Paweł Kowal Bartosz Kożuch

Zmiana w stosunku do roku bazowego (2013) LUDNOŚĆ Zmiana w stosunku do roku bazowego (2013) 2419 (1,9%)

PRZYROST NATURALNY W LATACH 2013-2017 ORAZ WARTOŚĆ UŚREDNIONA

PRZEBIEG PROCESÓW MIGRACYJNYCH

STRUKTURA LUDNOŚCI I JEJ ZMIANY W PERSPEKTYWIE 2035 ROKU

WSKAŹNIKI wzrastająca liczba mieszkańców powiatu limanowskiego; dodatni przyrost naturalny; ujemne saldo migracji; wzrastający odsetek osób w wieku poprodukcyjnym w strukturze społeczeństwa. KONSEKWENCJE: postępujący proces starzenia się społeczeństwa (rosnący udział emerytów i rencistów, wzrost obciążenia budżetów); wciąż dostrzegalna podaż siły roboczej na terenie powiatu (mogąca świadczyć o atrakcyjności inwestycyjnej); potencjał do podnoszenia konkurencyjności; zmniejszający się potencjał do podnoszenia konkurencyjności. WYZWANIA: kompleksowa polityka prorodzinna, międzypokoleniowa i senioralna; dopasowanie oferty usług publicznych do zmieniającej się struktury społeczeństwa; kształtowanie atrakcyjności osadniczej, wzmacnianie poczucia przywiązania do miejsca zamieszkania.

SYTUACJA SPOŁECZNA – BENEFICJENCI POMOCY SPOŁECZNEJ

GŁÓWNE POWODY KORZYSTANIA Z POMOCY SPOŁECZNEJ W 2013 i 2016 ROKU Zmiana w stosunku do roku bazowego (2013) Zmiana % w stosunku do roku bazowego (2013) -1567 osób -14,0% -2576 osób -28,7% -252 osoby -4,2% 1236 osób 32,3% 1196 osób 31,5% -738 osób -14,9% -1487 osób -28,4%

2013 – 10 569 osób 2016 – 4 607 osób (-56,4%)

STRUKTURA BEZROBOTNYCH WEDŁUG WIEKU WE WRZEŚNIU 2018 ROKU ORAZ DYNAMIKA ZMIAN W LATACH 2013-2018

STRUKTURA BEZROBOTNYCH WEDŁUG WYKSZTAŁCENIA WE WRZEŚNIU 2018 ROKU ORAZ DYNAMIKA ZMIAN W LATACH 2013-2018

STRUKTURA BEZROBOTNYCH WEDŁUG CZASU POZOSTAWANIA BEZ PRACY WE WRZEŚNIU 2018 ROKU ORAZ DYNAMIKA ZMIAN W LATACH 2013-2018

SKALA BEZROBOCIA RODZINNEGO Dwóch lub więcej członków jednego gospodarstwa domowego/rodziny jest zarejestrowanych w urzędzie pracy jako osoba bezrobotna Małopolska – 16,4% Powiat limanowski – 44,4%

WSKAŹNIKI spadek beneficjentów pomocy społecznej; wysoka skala udzielanej pomocy społecznej z powodu ubóstwa; malejąca stopa bezrobocia i liczba osób bezrobotnych; wysoki odsetek osób bezrobotnych w wieku do 45 r. ż. (wiek mobilny, migracje zewnętrzne); wysoki poziom bezrobocia długookresowego (powyżej 12 m-cy); wysoki odsetek osób bezrobotnych z wykształceniem policealnym i średnim zawodowym oraz zasadniczym zawodowym; relatywnie wysoki wskaźnik bezrobocia „rodzinnego”. KONSEKWENCJE: rosnąca emigracja osób młodych poszukujących pracy (ujemne saldo migracji); rosnący udział emerytów i rencistów; spadek dochodów rozporządzalnych gospodarstw domowych oraz wzrastające obciążenie dla budżetów samorządowych (mechanizm „błędnego koła”); negatywny wpływ problemów społecznych i na rynku pracy na wizerunek powiatu, co przekłada się na atrakcyjność osadniczą.

WYZWANIA: wspieranie polityki zatrudnienia i rozwój przedsiębiorczości, w tym dopasowanie polityki kształcenia do wymagań rynku pracy; rewitalizacja obszarów zdegradowanych (jako przeciwdziałanie degradacji wynikającej z koncentracji problemów społecznych, w tym bezrobocia); kompleksowa aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy, wsparcie dla tworzenia nowych i atrakcyjnych miejsc pracy na terenie powiatu.

Zmiana w stosunku do roku bazowego (2013) LICZBA PODMIOTÓW GOSPODARCZYCH OGÓŁEM ORAZ NA 1 TYS. MIESZKAŃCÓW POWIATU LIMANOWSKIEGO Zmiana w stosunku do roku bazowego (2013) 1106 (12,4%)

NOWO ZAREJESTROWANE PODMIOTY GOSPODARCZE NA 10 TYS. MIESZKAŃCÓW STRUKTURA PODMIOTÓW GOSPODARCZYCH ZE WZGLĘDU NA LICZBĘ ZATRUDNIONYCH: Ogółem: 10 054 podmioty 0-9 osób (mikroprzedsiębiorstwa) -> 9 639 podmiotów; 95,9% ogółu 10-49 osób (małe przedsiębiorstwa) -> 348 podmiotów; 3,5% ogółu 50 -249 osób (średnie przedsiębiorstwa) -> 61 podmiotów; 0,6% ogółu powyżej 250 osób (duże przedsiębiorstwa) -> 6 podmiotów; 0,1%

ODSETEK ŚREDNICH I DUŻYCH PRZEDSIĘBIORSTW, 2017 ROK

PSR 2010 – 68,3% powierzchni powiatu zajmują użytki rolne; Sekcja A Sekcja A (Rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo) – 158 podmiotów (1,57% ogółu)

ODSETEK OSÓB KORZYSTAJĄCYCH Z KOMUNALNEJ INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ W 2017 ROKU

WSKAŹNIKI niski wskaźnik liczby podmiotów gospodarczych na 1 tys. mieszkańców (zbliżony do innych powiatów subregionu sądeckiego), dominujący udział mikroprzedsiębiorstw (zatrudniających od 0 do 9 pracowników), stagnacja w rozwoju przedsiębiorczości (związana z mniejszą niż średnia w Małopolsce liczbą nowo utworzonych przedsiębiorstw); niski odsetek dużych przedsiębiorstw, ale kilku znaczących inwestorów; relatywnie niski odsetek ludności korzystającej z komunalnej infrastruktury technicznej; ograniczona dostępność do infrastruktury kolejowej. KONSEKWENCJE: obniżenie konkurencyjności gospodarki; zmniejszenie dochodów budżetów gmin oraz powiatu; spadek siły nabywczej ludności oraz powiązany z nim spadek jakości życia; wzrost emigracji zarobkowej; potencjał w zakresie rozwoju przemysłów czasu wolnego; zapotrzebowanie na wielorakie mechanizmy wsparcia przedsiębiorczości, a także działalności około i pozarolniczej.

WYZWANIA: podnoszenie innowacyjności gospodarki lokalnej; kontynuacja tworzenia stref aktywności gospodarczej; nawiązanie współpracy w ramach subregionu sądeckiego, w tym: przygotowanie systemu zachęt dla potencjalnych inwestorów i doskonalenie obsługi; podjęcie działań na rzecz utworzenia szybkiego połączenia drogowego i kolejowego ze stolicą województwa oraz zwiększenia przepustowości komunikacyjnej dróg subregionu sądeckiego; kształtowanie cech przedsiębiorczych wśród mieszkańców; efektywny system wsparcia dla biznesu; rozwój, integracja i promocja oferty spędzania czasu wolnego na terenie powiatu. Ekonomizacja czasu wolnego.

DOCHODY I WYDATKI BUDŻETU W LATACH 2013-2017

UDZIAŁ DOCHODÓW WŁASNYCH W DOCHODACH POWIATU ORAZ WPŁYWY Z PODATKU PIT W LATACH 2013-2017

GŁÓWNE KIERUNKI WYDATKÓW POWIATU LIMANOWSKIEGO W 2017 ROKU ORAZ WYSOKOŚĆ WYDATKÓW W LATACH 2013-2017 W MLN ZŁ

POZIOM ZADŁUŻENIA ORAZ ZDOLNOŚC DO SAMOFINANSOWANIA INWESTYCJI

FUNDUSZE UNIJNE W LATACH 2013-2017

WSKAŹNIKI nadwyżka budżetowa powiatu, za wyjątkiem okresów wzmożonej działalności inwestycyjnej; rosnący udział dochodów własnych w dochodach budżetu gminy ogółem; najwyższy w subregionie sądeckim poziom zadłużenia (stosunek zobowiązań do dochodów); najwyższa wśród powiatów subregionu sądeckiego zdolność do samofinansowania inwestycji (mniejsze ryzyko utraty płynności, ale też niski poziom realizowanych inwestycji w stosunku do możliwości powiatu); relatywnie niska efektywność w zakresie pozyskiwania funduszy zewnętrznych. KONSEKWENCJE: możliwość finansowania kolejnych inwestycji; możliwa większa efektywność wydatkowanych środków dzięki zaangażowaniu funduszy zewnętrznych. WYZWANIA: rozwijanie partycypacyjnego modelu współdecydowania mieszkańców o kierunkach inwestycji publicznych i realizacji polityk publicznych; wykorzystanie mechanizmów i narzędzi w ramach obecnej i nowej polityki finansowej UE.