Fotografia w pracy nauczyciela

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cele: 1. rozumienie podstaw relacji pomiędzy teorią a praktyką edukacyjną, 2. poznanie nowoczesnego procesu edukacji i jego uwarunkowań, 3. wyposażenie.
Advertisements

W bieżącym roku szkolnym przez okres 8 miesięcy szkoła realizowała projekt rozwojowy pt. Moje miasto, moje korzenie. Przeworsk zza obiektywu fotograficznego.
Zajęcia matematyczne Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku.
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Edukacja Medialna dr inż. Mariusz Kąkolewicz - ZTK UAM.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
FUNKCJE I Kompetencje nauczyciela
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W ZAWOI WILCZNEJ im. Ks. Kardynała Karola Wojtyły
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Szkoły Podstawowej nr 45 im. Jana Pawła II w Białymstoku
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Pisanie-metody kształcenia tej umiejętności
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
EDUKACJA NIEKONWENCJONALNA non scholae sed vitae discimus non scholae sed vitae discimus.
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. TADEUSZA KOŚCIUSZKI W PRZEBIECZANACH
Innowacyjny program nauczania języka polskiego z elementami filmoznawstwa w klasie I gimnazjum.
KOŁO PLASTYCZNE.
Jak wykorzystujemy technologię informacyjną w procesie dydaktyczno – wychowawczym w kształceniu zintegrowanym?
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Debata z uczniami Gimnazjum w Mirczu
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Piwodzie z Filią w Cetuli
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
opracowała Joanna Bojarska
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Propozycje form szkoleniowych WOM dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie na rok szkolny 2014/2015.
Warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 25 godzin ćwiczeń.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Metoda ćwiczeń praktycznych Scenariusz zajęć
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Technologia kształcenia zawodowego
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 25 godzin ćwiczeń.
warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 10 godzin ćwiczeń
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
TIK w szkole CYFROWA SZKOŁA.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI. celeprzedmiotu:celeprzedmiotu:
Warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 10 godzin ćwiczeń.
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 10 godzin ćwiczeń
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Projekt: Poprawa jakości kształcenia ogólnego w mieście Jaśle oraz gminach: Jasło, Dębowiec, Krempna, Nowy Żmigród i Osiek Jasielski Regionalny Program.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Fotografia w pracy nauczyciela
Zespół Szkół Ekonomiczno – Technicznych im. Cichociemnych w Gliwicach
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
podstawy dydaktyki 2017/2018 KONWERSATORIUM WYMIAR GODZIN: 30
„Poszerzamy Kadr” Projekt:
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
podstawy dydaktyki 2018/2019 KONWERSATORIUM WYMIAR GODZIN: 30
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Zapis prezentacji:

Fotografia w pracy nauczyciela

fotografia w pracy nauczyciela WYMIAR GODZIN: 25 godzin ćwiczeń

CELE przedmiotu: po zakończeniu cyklu ćwiczeń student będzie: rozumiał rolę fotografii w pracy nauczyciela w nowoczesnej szkole oraz podczas różnorodnych zajęć szkolnych i pozaszkolnych z uczniami 2. posługiwał się fotografią i obrazem fotograficznym podczas stosowania różnorodnych metod kształcenia: np. metoda projektu, metoda linii czasu, metoda piramidy priorytetów, metoda ćwiczenia pamięci, metoda zdań niedokończonych, metoda historyjek, itp. 3. posługiwał się wybranymi technikami fotograficznymi w tworzeniu środków dydaktycznych - fotografia w schematach, plakatach i inne pomoce dydaktyczne

4. dostrzegał możliwość zastosowania fotografii w grach i zabawach dydaktycznych. Fotografia jako pomoc w rozwoju kompetencji społecznych: rozwijanie komunikacji interpersonalnej, obraz fotograficzny w kształtowaniu wypowiedzi słownej uczniów, fotografia w integracji zespołu klasowego, fotografia w procesie badawczym ucznia 5. rozwijał swoją kreatywność oraz fantazję i pomysłowość uczniów wykorzystując obraz fotograficzny podczas zajęć z uczniami w różnym wieku i o różnorodnych potrzebach edukacyjnych (uczniowie zdolni, uczniowie z różnorodnymi dysfunkcjami, np. uczniowie z autyzmem, z ADHD)

6. stosował fotografię podczas organizowania różnego rodzaju zajęć i imprez ogólnoszkolnych np. konkursy fotograficzne w szkole, fotografowanie uroczystości szkolnych i ważnych wydarzeń na terenie szkoły do kroniki klasy lub szkoły 7. potrafił stosować fotografię podczas uczniowskiego treningu wyrażania siebie i swoich emocji

8. kształtował wrażliwości estetyczną uczniów poprzez obraz fotograficzny – sztuka malowania światłem, przypomnienie o roli światła, odległości i znaczeniu barw w tworzeniu obrazu fotograficznego. 9. potrafił projektować zajęcia fotograficzne w plenerze (wycieczki, zielona szkoła, inne uroczystości) 10. wskazywał na konieczność kształcenia ustawicznego uczniów, aby mogli swobodnie posługiwać się różnorodnymi nowoczesnymi technologiami 11. rozbudzał w uczniach pasję fotografowania i wskazywał na ogromne możliwości współczesnego obrazu fotograficznego.

tematyka i daty zajęć: zajęcia nr 1 - 7.04 (3 godz.) – Wprowadzenie do przedmiotu: omówienie celów i treści kształcenia, zasad pracy na zajęciach i warunków zaliczenia przedmiotu. Zastosowanie fotografii w pracy nauczyciela, rozwijanie pasji fotografowania poprzez wskazywanie możliwości nowoczesnej fotografii zajęcia nr 2 – 9.05 (4 godz.) – Kształtowanie wrażliwości estetycznej uczniów poprzez obraz fotograficzny – sztuka malowania światłem, przypomnienie roli światła w tworzeniu obrazu fotograficznego – warsztaty w małych grupach „światło i cień” zajęcia nr 3 – 16.06 (5 godz.) – Fotografia w wewnętrznej ewaluacji szkoły – planowanie, organizacja i kształcące walory fotoewaluacji – warsztaty w małych grupach – projekt badawczy „nasza uczelnia”

zajęcia nr 4 – 29.06 (4 godz.) – wartości dydaktyczne sesji zdjęciowej w plenerze – warsztaty w małych grupach „poszukiwanie wyzwań” zajęcia nr 5 – 14.07 (4 godz.) – prezentacja indywidualnych projektów studentów cz.1. (po 10 minut dla każdego studenta) i omówienie projektów – dyskusja zajęcia nr 6 – 21.07 (5 godz.) – prezentacja indywidualnych projektów studentów cz.2. (po 10 minut dla każdego studenta), omówienie projektów – dyskusja oraz ewaluacja zajęć i wpis zaliczeń.

tematyka/obszary indywidualnych projektów studentów (wybrać 1): wykorzystanie fotografii w tworzeniu środków kształcenia - fotografia w grach, w narzędziach podziału na grupy, w schematach, plakatach i innych pomocach dydaktycznych 2. obraz fotograficzny w wybranej metodzie kształcenia: metoda projektu, metoda linii czasu, metoda piramidy priorytetów, metoda pracy twórczej, metoda ćwiczeń praktycznych - ćwiczenia pamięci, metoda zdań niedokończonych, metoda historyjek, itp.

3. cechy dobrego fotografa a cechy dobrego nauczyciela: umiejętność obserwacji, koncentracja, kreatywność, fantazja, cierpliwość, umiejętność planowania i organizacji pracy fotografia jako pomoc w rozwoju kompetencji społecznych: rozwijanie komunikacji interpersonalnej, kształtowaniu języka poprzez opowieści zdjęciami, fotografia w integracji zespołu klasowego, itp. 5. obraz fotograficzny jako sztuka rozumienia siebie, własnych emocji i emocji innych, w pracy z uczniem zdolnym oraz w terapii uczniów z różnorodnymi dysfunkcjami

warunkiem otrzymania zaliczenia jest przygotowanie indywidualnego projektu (maksymalnie 20 punktów) - wybór tematu spośród obszarów wymienionych na poprzednich slajdach ocenie podlegają: pomysł, innowacyjność, kreatywność, fantazja, wyobraźnia, użyteczność w pracy nauczyciela oraz wrażliwość estetyczna, czyli właściwie dobrany motyw, tło, światło i kompozycja obrazu fotograficznego. oraz aktywny udział w realizacji projektów grupowych podczas zajęć w semestrze (7.04, 9.05, 16.06, 29.06) 4 x 5=20 punktów razem 20+20=40 punktów

ocena zaliczeniowa: 0 – 22 ocena 2.0 23 – 25 ocena 3.0 26 – 28 ocena 3.5 29 – 31 ocena 4.0 32 – 34 ocena 4.5 35 – 40 ocena 5.0

Literatura podstawowa: Dydaktyka obrazu. Podręcznik metodyczny do "Fotosymboli”. A. Królikowska, G. Łuszczak. Kraków 2000. Dirksen J., Projektowanie metod dydaktycznych. Efektywne strategie edukacyjne. Gliwice 2017. Rogowski Ł. Album fotograficzny jako (re)konstrukcja biografii [w:] Do zobaczenia. Socjologia wizualna w praktyce badawczej. Kaczmarek J. (red.). Poznań 2008.

Literatura uzupełniająca: DuChemin D. W kadrze. Rozważania na temat wyobraźni fotografa. Łódź 2009. Dyskursy widzialności. Słowa a obrazy (red.) P. Sarna, M. Sęk. Katowice 2016. Freeman M. Okiem fotografa. Sztuka komponowania i projektowania zdjęć. Warszawa 2007. Hacking J. Historia fotografii. Warszawa 2014. Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki (red.)A. Pilch, M. Rusek. Kraków 2015. Kelby S. Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. 200 ujęć Scotta Kelby’ego. Gliwice 2014. Kožuh A. Metody aktywizujące w pracy z uczniem. Split 2013 Łukasik I., Witek A. Budowanie efektywnego zespołu poprzez gry i zabawy. Lublin 2015. Mroczek A. Książka o fotografowaniu. Gliwice 2009. Napierała-Rydz K. Fotografia w szkolnej edukacji historycznej. Poznań. 2014 Sekuła A. Społeczne użycie fotografii. Warszawa 2010.  Silberman M. Uczymy się nauczać. Gdańsk 2005. Springer M., Jak uczy się mózg. Warszawa 2015 Zakia R., Page D. Kompozycja w fotografii. Przewodnik praktyczny. Gliwice 2011. Zawojski P. (red.) Digitalne dotknięcia. Teoria w praktyce. Praktyka w teorii. Szczecin 2010. Zawojski P. Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów. Warszawa 2012.

pokój 334 b w budynku C ania@kozuh.net konsultacje niedziele 19.00-19.45 pokój 334 b w budynku C bardzo proszę o wcześniejszy (dzień wcześniej) mail na adres: ania@kozuh.net