TESTY NOMINALNE Warunki egzaminu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
MATLOS „JAK TEORIA MA SIĘ DO PRAKTYKI?”. Cel projektu: Sprawdzamy, jaka jest zależność między prawdopodobieństwem a częstością zdarzenia.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
Ekonometria stosowana Slajdy pomocnicze Piotr Ciżkowicz Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych.
Ekonometria stosowana Autokorelacja Piotr Ciżkowicz Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część II.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Analiza wariancji (ANOVA) Zakład Statystyki Stosowanej Instytut Statystyki i Demografii Kolegium Analiz Ekonomicznych Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
Podział wartości dodanej Michał Lewandowski, Szkoła Główna Handlowa, Główny Urząd Statystyczny Maciej Banaś, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
Zmienne losowe Zmienne losowe oznacza się dużymi literami alfabetu łacińskiego, na przykład X, Y, Z. Natomiast wartości jakie one przyjmują odpowiednio.
ENERGIA to podstawowa wielkość fizyczna, opisująca zdolność danego ciała do wykonania jakiejś pracy, ruchu.fizyczna Energię w równaniach fizycznych zapisuje.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 10 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
BADANIA STATYSTYCZNE. WARUNKI BADANIA STATYSTYCZNEGO musi dotyczyć zbiorowościstatystycznej musi określać prawidłowościcharakteryzujące całą zbiorowość.
 Informatyk jest to osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadająca wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Zmienna losowa dwuwymiarowa Dwuwymiarowy rozkład empiryczny Zakład Statystyki Stosowanej Instytut Statystyki i Demografii Kolegium Analiz Ekonomicznych.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Sześciolatek idzie do szkoły
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Test analizy wariancji dla wielu średnich – klasyfikacja pojedyncza
Prowadzonych przez MIASTO BIAŁYSTOK na rok szkolny 2017/2018
EGZAMIN GIMNAZJALNY kwiecień 2017
mutacyjnego algorytmu ewolucyjnego
Informacja o maturze w 2018 roku
Wyznaczanie miejsc zerowych funkcji
Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych
System wspomagania decyzji DSS do wyznaczania matematycznego modelu zmiennej nieobserwowalnej dr inż. Tomasz Janiczek.
terminologia, skale pomiarowe, przykłady
Przywiązanie partnerów a ich kompetencje społeczne
Wyniki egzaminu gimnazjalnego Matematyka Rok szkolny 2016/1017
Liczby pierwsze.
REFORMA EDUKACJI
Sześciolatek idzie do szkoły
Modele SEM założenia formalne
Moje szczęście.
Pojedyńczy element, mała grupa
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Wszystkim zależy na przyszłości Lepszy wynik na egzaminie
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Hipotezy statystyczne
Własności statystyczne regresji liniowej
Weryfikacja hipotez statystycznych
Tematy zadań. W załączeniu plik z danymi.
Porównywanie średnich prób o rozkładach normalnych (testy t-studenta)
FORMUŁOWANIE HIPOTEZ STATYSTYCZNYCH
Liceum Ogólnokształcące im. Sebastiana Petrycego w Pilźnie
REGRESJA WIELORAKA.
MATEMATYKA Opracowała: Martyna Białas
TESTY NIEPARAMETRYCZNE
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
WYBRANE ZAGADNIENIA PROBABILISTYKI
Testy statystycznej istotności
Zapis prezentacji:

TESTY NOMINALNE Warunki egzaminu

TESTY DLA ZMIENNYCH NOMINALNYCH GRUPY NIEZALEŻNE Chi kwadrat Pearsona Testy stosujemy w sytuacji, kiedy zmienna zależna mierzona jest na skali nominalnej Liczba porównywanych grup (czyli liczba kategorii zmiennej niezależnej) nie ma znaczenia  Test można stosować dla zmiennej zależnej mierzonej na skali porządkowej, ale nie powinna mieć ona zbyt wielu kategorii. GRUPY ZALEŻNE (zmienne dwuwartościowe) McNemara - porównania rozkładu dwóch zmiennych dla tych samych badanych Q Cochrana - porównania rozkładu więcej niż dwóch zmiennych dla tych samych badanych Pomimo, że są to testy z grupy najsłabszych (prawdopodobieństwo, że test nie pozwoli odrzucić hipotezy zerowej jeśli jest ona fałszywa - badacz popełnia błąd beta - jest większe niż w przypadku testów dla zmiennych porządkowych i ilościowych) to często są to jedyne testy, które można zastosować.

TESTY NOMINALNE (NIEPARAMETRYCZNE) Czy kategoria wieku różnicuje gatunek lubianych filmów? Czy kierunek studiów różnicuje posiadanie partnera/partnerki? Czy korzystanie z mediów społecznościowych jest rożne? Czy ludzie częściej słodzą kawę czy herbatę? Czy miejsce zamieszkania różnicuje miejsce wypoczynku? Czy od cech osobowości zależy styl ubierania się? Czy płeć różnicuje kolor włosów? Czy po w każdym roku mieszkania w akademiku studenci są zadowoleni ze współlokatorów? Czy po wysłuchaniu reklamy zmienia się gotowość do kupienia produktu (kupię/nie kupię)? Czy posiadanie partnera/partnerki różnicuje wybór spędzenia weekendu? Czy słodzenie kawy różnicuje bycie optymistą? Czy korzystanie ze środków lokomocji jest różne? Czy studenci i wykładowcy różnią się opinią o zmianach w szkolnictwie wyższym (pozytywne/negatywne)? Czy studiujący i niestudiujący preferują inne sklepy internetowe? Czy zmienia się gotowość do głosowania na partię w każdym roku 4- letniej kadencji?

TEST CHI KWADRAT 2 Im większa wartośc Statystyka testu chi kwadrat wyznacza wielkość „różnicy” między rozkładem empirycznym i teoretycznym Wartość statystyki chi Pearsona (2) jest informacją jak bardzo rozkład empiryczny różni się od teoretycznego Im większa wartość 2 tym większa „szansa” na stwierdzenie różnicy między rozkładami czyli istnienie związku między zmiennymi Im mniejsza próba tym silniejszy musi być związek, aby okazał się istotny statystycznie, dla dużych prób nawet słaby związek może być istotny statystycznie Im większa wartośc

TEST CHI KWADRAT 2 P-wartość (prawdopodobieństwo popełnienia błędu przy odrzuceniu prawdziwej hipotezy zerowej ) p<0,05 – hipotezę zerową odrzucamy (wynik można uogólnić na populację!) p>0,05 - nie ma podstaw do odrzucenia hipotezy zerowej Wartość statystki 2 Liczba stopni swobody (n-1)*(k-1) Określa wielkość tabeli P-wartość w tabeli testu chi-kwadrat równą zero (,000 ) należy interpretować jako prawdopodobieństwo bardzo bliskie zeru

Liczebności empiryczne Liczebności teoretyczne (oczekiwane) TEST CHI KWADRAT 2 Liczebności empiryczne Liczebności teoretyczne (oczekiwane) Przedmiot Dz. Chł. Fizyka 0,0% 2 1,4% matematyka 23 25,3% 47 32,2% informatyka 18 19,8% 36 24,7% filozofia 2,2% 10 6,8% geografia 26 28,6% 33 22,6% wiedza o teatrze 3 3,3% 1 0,7% wiedza o społecz. 14 15,4% 13 8,9% chemia 5 5,5% 4 2,7% Ogółem 91 146 Ocena Dz. Chł. Fizyka 1 0,8% matematyka 27 29,5% 43 informatyka 21 22,8% 33 filozofia 4 5,1% 8 geografia 23 24,9% 36 wiedza o teatrze 2 1,7% wiedza o społecz. 10 11,4% 17 chemia 3 3,8% 6 91 146 Procent komórek z liczebnością mniejszą niż 5 Minimalna liczebność oczekiwana Ograniczenia testu chi kwadrat wynikające z liczebności teoretycznych Uwaga: Liczebności w tabeli wartości teoretycznych podane zostały po zaokrągleniu do całości. 6 komórek z 16 czyli 37,5% komórek (6) ma liczebność mniejszą niż 5. Minimalna liczebność oczekiwana wynosi 1

TEST CHI KWADRAT 2 NIE TAK Wyniki analiz uzyskane w programie statystycznym przyjmujemy jeżeli spełnione są dwa warunki: - co najwyżej 20% komórek ma liczebność oczekiwaną mniejszą niż 5 minimalna liczebność oczekiwana jest większa od 1 Powyższe informacje znajdują się pod tabelą Testu Chi-kwadrat NIE TAK

TEST CHI KWADRAT (2x2) 2 Poprawki są liczone dla tabel 2x2

Kierunek zależności odczytujemy z tabeli krzyżowej TEST CHI KWADRAT 2 Test chi kwadrat nie mierzy ani siły ani kierunku związku Kierunek zależności odczytujemy z tabeli krzyżowej Siła związku – na ile poprawnie można w przybliżeniu oszacować wartości w poszczególnych polach tabeli krzyżowej Siłę związku możemy zinterpretować na podstawie wartości współczynników korelacji nominalnej/porządkowej <0 – brak związku ,1 – całkowita zależność> C – kontyngencji (tabele n x n) Maksymalna wartość górna zależy od rozmiaru tabeli. Dla n= 2 Cmax=0,707, dla n=3 Cmax=0,816, dla n=4 Cmax=0,866 phi Yula (tabele 2 x 2) Jest miarą koncentracji przypadków na przekątnej V Cramera (k x n)

TEST CHI KWADRAT Wartości procentowe w tabeli porównujemy wierszami Zmienna niezależna w kolumnie, Zmienna zależna w wierszu, Procentujemy w kierunku zmiennej niezależnej (procenty od kolumny) P: Czy płeć różnicuje Plany edukacyjne? H: Płeć różnicuje plany edukacyjne Różnice między dziewczętami i chłopcami w zakresie precyzji planów edukacyjnych są istotne statystycznie. Hipoteza nie została potwierdzona w badaniach.

TEST CHI KWADRAT P: Czy wykształcenie ojca różnicuje wybór szkoły przez dziecko? H: Im wyższe wykształcenie ojca tym częściej uczniowie wybierają kształcenie ogólne. Poziom wykształcenia ojca istotnie statystycznie różnicuje wybór szkoły przez dziecko (chi=11,26, df=4, p<0,05). Im wyższe wykształcenie ojca tym częściej (wyższe odsetki) uczniowie wybierają kształcenie w liceach ogólnokształcących. Istotnie statystycznie częściej kształcenie w liceach wybierają uczniowie, których ojcowie mają wyższe wykształcenie (76,0%) Im wyższe wykształcenie ojca tym niższe odsetki uczniów wybierających kształcenie w technikum. Wśród uczniów, których ojcowie mają wykształcenie wyższe tylko 12,0% planuje kontynuować naukę w technikum. Kształcenie zawodowe jest wybierane przez uczniów tak samo często bez względu na wykształcenie ojca. Korelacja między wykształceniem ojca a wyborem szkoły jest słaba C=0,26 (p<0,05) Wyniki badań wzmacniają/potwierdzają hipotezę.

TEST CHI KWADRAT P: Czy płeć różnicuje ocenę przygotowania do egzaminu gimnazjalnego? H: Dziewczynki i chłopcy różnią się oceną przygotowania do egzaminu gimnazjalnego. Płeć różnicuje ocenę przygotowania do egzaminu gimnazjalnego (chi=23,33, df=1, p<0,001). Prawie 4 na pięciu chłopców (79,0%) dobrze oceniło swoje przygotowanie do egzaminu, podczas gdy taką opinię ma połowa dziewcząt (49,6%). Korelacja między płcią a ocena przygotowania do egzaminu gimnazjalnego jest przeciętna (Phi=0,31, p<0,001) Hipoteza została potwierdzona w badaniach.

TEST McNEMARA P: Czy po przeprowadzeniu egzaminu zmieniła się ocena przygotowania do testu gimnazjalnego? H: Ocena przygotowania do egzaminu zmienia się po jego przeprowadzeniu. Przeprowadzenie egzaminu gimnazjalnego nie powoduje zmiany oceny o przygotowaniu się do testu. 84% uczniów pozostało przy swojej ocenie. Istnieje wysoka korelacja pomiędzy oceną przygotowania przed i po egzaminie (Phi=0,67, p<0,001). Ocenę przygotowania po teście w 44,89% można przewidzieć na podstawie znajomości opinii przed testem. Hipoteza nie została potwierdzona w badaniach.

TEST Q COCHRANA P: Czy gotowość do działań na rzecz szkoły zmienia się w kolejnych latach nauki w gimnazjum? H: Gotowość do działań na rzecz szkoły zmienia się w kolejnych latach nauki w gimnazjum. Analiza danych z wykorzystaniem testu Q Cochrana dla prób zależnych pozwoliła stwierdzić, że gotowość do działań na rzecz szkoły zmieniła się. W kolejnych latach rosną odsetki badanych gotowych podjąć taką działalność. Na podstawie dalszych analiz (porównań wielokrotnych pomiędzy latami nauki z wykorzystaniem testu McNemara) ustalono, że różnica pomiędzy gotowością deklarowaną w klasie czwartej i piątej jest nieistotna statystycznie. Częstość deklarowania gotowości do działań na rzecz szkoły w klasie 6 różni się istotnie statystycznie od deklaracji z klasy piątej (chi=12,81, df=1*, p<0,001) i czwartej (chi=13,02, df=1, p<0,001) Badania potwierdziły hipotezę. * W wynikach SPPS dla testu McNemara nie jest podawane df, ale tabele są zawsze 2x2 więc łatwo policzyć, że df=(2-1)x(2-1)=1