NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metaprogramy Metaprogramy są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą.
Advertisements

Różne sposoby sprawowania władzy
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Psychologia Zarządzania
prowadzenie: Dorota Maciejewska
Analiza ryzyka projektu
Przywództwo, lider, manager, praca zespołowa
Społeczna funkcja zarządzania
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
Praktyczne aspekty badań relacji człowiek - środowisko przyrodnicze
Normy praktyki zawodowej
Kultura organizacyjna
Metody badawcze w psychologii
FUNKCJA PERSONALNA.
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
KULTURA ORGANIZACYJNA
Prezentacja multimedialna
Dr Anna Okońska-Walkowicz
ZACHOWANIE ORGANIZACYJNE
Organizacja i zarządzanie firmą
FUNKCJA WYCHOWAWCZA RODZINY
Lider- Przywódca.
Prowadzący: mgr Konrad Schroeder
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Par Jocelyne GIASSON Roz. 9 : Metazrozumienie procesów Rozumienie czytanego tekstu.
warsztaty dla rodziców
WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY
Pozycja lidera – kierowanie
WYKŁAD V KIEROWANIE.
Konflikt – analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach. mgr Anna Szyszkowska.
Psychologia w zarządzaniu
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Pojęcie instytucji społecznej
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
SSP-Ćw.-12 „Z dziejów ustrojów państwowych: PODSTAWOWE POJĘCIA PROBLEMATYKI PRAWNO-USTROJOWEJ”
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
RODZINA.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
FUNKCJE ZARZĄDZANIA: kierowanie. WŁADZA LEGALNA CHARYZMATYCZNA TRADYCJONALNA.
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Co zrobić, aby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Postawa asertywna.
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Delegowanie uprawnień decyzyjnych
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Teoria organizacji Wykład 1.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
PYTANIA EGZAMINACYJNE Z PODSTAW ZARZĄDZANIA Profesor dr hab. Tadeusz Mendel.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
STYLE KIEROWANIA.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Arkadiusz Król Grupa II a
Podstawy Zarządzania mgr Justyna Kulawik-Dutkowska Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska,
Władza organizacyjna mgr Karina Pilarz.
Motywacja w sporcie.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA WŁADZA ORGANIZACYJNA Barbara Zyzda

DEFINICJE WŁADZY: M. Weber - "Władza to prawdopodobieństwo, że jeden z aktorów w społecznych stosunkach będzie zdolny do przeprowadzenia swej woli mimo oporu innych, niezależnie od podstawy, na której się to prawdopodobieństwo opiera„ Robert Alan Dahl - "A ma władzę nad B w takim stopniu, w jakim może skłonić B do zrobienia czegoś, czego w przeciwnym razie B nie zrobiłby"

WŁADZA W ORGANIZACJI DEFINICJA WŁADZY - możliwość wywierania wpływu na innych ludzi, czyli doprowadzania do zamiany postaw, zachowań grup lub indywidualnych osób dla realizacji celów, zadań ustalonych przez ludzi posiadających władzę w organizacji.

ŹRÓDŁA WŁADZY W ORGANIZACJI ŹRÓDŁA KLASYCZNE CHARYZMATYCZNE TRADYCYJNE RACJONALNE ŹRÓDŁA WSPÓŁCZESNE WŁADZA NAGRADZANIA WŁADZA KARANIA

ŹRÓDŁA WSPÓŁCZESNE Dwa źródła władzy: -władza nagradzania; -władza karania. System kar i nagród decyduje o tym, czego jednostka będzie unikała, a do czego dążyła, zastosowanie odpowiednich nagród i kar sprzyja możliwości dowolnego modyfikowania ludzkich zachowań.

Rodzaje władzy - 5 źródeł władzy 1 Rodzaje władzy - 5 źródeł władzy 1. Władza nagradzania - jedna osoba wynagradza drugą za wykonanie zadania lub osiągnięcie żądanego poziomu wydajności. 2. Władza wymuszania - możliwość karania za niespełnienie wymagań - odwrotna strona nagradzania (upomnienie, zwolnienie etc.). 3.Władza z mocy prawa - autorytet formalny - istnieje wtedy, gdy podwładny uznaje, że ten, kto nią dysponuje, ma prawo do wywierania na niego wpływu w pewnych granicach. Zakłada przy tym, że ten, na kogo wpływ jest wywierany, ma obowiązek podporządkować się tej władzy.

Rodzaje władzy - 5 źródeł władzy 4 Rodzaje władzy - 5 źródeł władzy 4. Władza ekspercka - wynika z przekonania lub wiary, że sprawujący ją ma jakąś szczególną wiedzę czy znajomość przedmiotu, jakiej brakuje temu, na kogo wywierany jest wpływ. 5. Władza odniesienia, którą może dysponować jedna osoba lub grupa osób, wynika stąd, że ten kto się jej poddaje, pragnie się utożsamić, z tym kto ją sprawuje, albo go naśladować.

UKŁAD WŁADZY W ORGANIZACJI CAŁKOWITA CENTRALIZACJA STANY POŚREDNIE CAŁKOWITA DECENTRALIACJA

STYLE KIEROWANIA WEDŁUG J. Browna AUTOKRATA - wydaje rozkazy, upiera się, aby je wykonywano, określa działalność poszczególnych grup bez pytania ich o zdanie , samodzielnie udziela nagan i pochwał, utrzymuje dystans

STYLE KIEROWANIA WEDŁUG J. Browna Autokrata surowy - sprawiedliwy, trzyma się apriorycznych zasad, nie indywidualizuje swojego oddziaływania na poszczególnych podwładnych, skupia całą władzę w swoich rękach, korzysta z ustalonych regulaminowo kar, rzadko lub w ogóle nie stosuje nagród Autokrata życzliwy - rola pater familias, czuje się odpowiedzialny za podwładnych, dąży do zapewnienia pracownikom jak najlepszych warunków pracy, częściej niż autokrata surowy stosuje nagrody Autokrata nieudolny - najgorszy z autokratów, despotyczny, apodyktyczny, nieobliczalny, wiele zależy od jego nastroju, stosuje nieadekwatne kary i nagrody, zmienia sowje decyzje

STYLE KIEROWANIA WEDŁUG J. Browna DEMOKRATA koordynator działań podejmowanych samodzielnie przez jego podwładnych, stosuje delegowanie uprawnień, dba o dobrą atmosferę w pracy, integruje wokół celów, zapewnia ciągłość działania organizacji, obiektywizuje odpowiedzialność podwładnych, przeważają nagrody nad karami

STYLE KIEROWANIA WEDŁUG J. Browna NIEINGERUJĄCY bierny, właściwie zaprzeczenie kierownika, uchyla się od wykonywania władzy, zwykle z powodu nieudolności, brak umiejętności podejmowania decyzji, brak odwagi, niechęć ponoszenia odpowiedzialności

STYLE KIEROWANIA – Douglas McGregor DOPASOWANY DO TEORII X DO TEORII Y