Raportowanie niefinansowe w Polsce Konferencja Ministerstwa Finansów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowanie Barbara Trybuchowska
Advertisements

Plany ustawodawcze w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce
Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
DROGA SPÓŁKI NA GIEŁDĘ załącznik nr 1 do scenariusza lekcji Droga spółki na Giełdę Papierów Wartościowych.
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
Uwzględnienie aspektów środowiskowych. Badanie w liczbach: Liczba nadesłanych, ważnych ankiet: 12 Ankiety RPO:10 ( brakuje 6) Programy Centralne : 2 (
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Metodologia i wyniki pilotażowego badania kosztów obowiązków administracyjnych ponoszonych przez banki w Polsce na przykładzie przestrzegania Prawa bankowego.
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
III Forum Gospodarcze Województwa Kujawsko-Pomorskiego Toruń, 28 maja 2003r.
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
2 Agenda działań na rzecz równości szans płci PO KL – wyzwania na przyszłość Dorota Bortnowska, Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS.
Tworzenie joint venture w prawie polskim i europejskim
Czym jest odroczony podatek dochodowy?
Generalny Inspektor Informacji Finansowej
Raportowanie danych niefinansowych oraz dotyczących różnorodności prace Parlamentu Europejskiego, Rady oraz Komisji Europejskiej w 2013 roku.
Oferta Specjalności Rachunkowość i auditing
Wykład 10 Dr Krzysztof Jonas
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Rynek kapitałowy katalizatorem rozwoju MSP
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Rachunkowość Robert Dyczkowski.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Ustawa o rachunkowości z 29 września 1994r
Regionalny Program Operacyjny
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród przedstawicieli spółek giełdowych Warszawa,
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród inwestorów instytucjonalnych Warszawa, lipiec.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych. 2 KDPW KDPW_CCP KDPW KDPW_CCP Komisja Nadzoru Finansowego Główny Rynek GPW, Bondspot, Catalyst, New Connect, OTC.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Rola edukacji finansowej w szkołach Agnieszka Kubryn Departament Komunikacji Społecznej Urząd Komisji Nadzoru Finansowego r. 1 Autorskie prawa.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Warszawa, 13 grudnia 2007 roku Przygotowanie Polskiej Grupy Energetycznej do debiutu giełdowego Warszawa, 3 czerwca 2008r.
Centrum Usług Wspólnych jednostek oświatowych
ZWIĄZEK GMIN WIEJSKICH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ – XXX Zgromadzenie Ogólne Centralizacja rozliczeń VAT oraz zmiany w zakresie sposobu odliczania podatku.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, czerwiec 2011r.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
2016 Warszawa, I konkurs na realizację projektów mających na celu powołanie i funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji, Działanie 2.12.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Rachunkowość Dr Krzysztof Jonas Wykład 9. Pozostałe elementy sprawozdawczości finansowej.
Metoda weryfikacji zakresu wdrożenia standardu ISO w przedsiębiorstwach Prowadzący: Krzysztof Janicki, Auditor Wiodący PRS Certyfikacja Termin i.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Raportowanie niefinansowe w Polsce – transpozycja dyrektywy 2014/95/UE ul. Świętokrzyska Warszawa tel.: fax :
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
Zasady funkcjonowania Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
Ewaluacja jakości działalności naukowej
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Raportowanie niefinansowe w Polsce Konferencja Ministerstwa Finansów 11 marca 2019 r. Joanna Dadacz Dyrektor Departament Rachunkowości i Rewizji Finansowej ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 694 44 02 fax :+48 22 694 32 60 www.mf.gov.pl

Plan prezentacji Część 1 - Wymogi ustawy o rachunkowości Część 2 – Raport - pierwsze doświadczenia z wykonania obowiązku i dobre praktyki ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 694 44 02 fax :+48 22 694 32 60 www.mf.gov.pl

Wymogi ustawy o rachunkowości Część 1 Wymogi ustawy o rachunkowości ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 694 44 02 fax :+48 22 694 32 60 www.mf.gov.pl

Transpozycja dyrektywy 2014/95/UE w zakresie dotyczącym raportowania rozszerzonych informacji niefinansowych Zmiana ustawy o rachunkowości (największe z dużych JZP, tj. około 300 oświadczeń/raportów, w tym od jednostek dominujących w grupach kapitałowych) Ustawa z dnia 15 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o rachunkowości (Dz. U. z 2017 r., poz. 61) – nowy art. 49b oraz art. 55 ust. 2b UoR + powiązane z nim zmiany w innych artykułach ustawy - zastosowanie do sprawozdań za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2017 UWAGA: Dotychczasowe obowiązki ujawniania w ramach sprawozdania z działalności pewnego minimum informacji nt. kwestii środowiskowych i pracowniczych nadal obowiązują pozostałe jednostki (tj. zdecydowana większość przedsiębiorstw) – art. 49 UoR ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 694 44 02 fax :+48 22 694 32 60 www.mf.gov.pl

Kto raportuje rozszerzone informacje niefinansowe (1) Największe z dużych Jednostek Zainteresowania Publicznego, tj. JZP określone wprost przez art. 2 pkt 1 lit. a) do c) dyrektywy ws. rachunkowości (2013/34/UE): banki zakłady ubezpieczeń emitenci JZP określone indywidualnie przez kraje członkowskie w ramach art. 2 pkt 1 lit. d) dyrektywy ws. rachunkowości, w przypadku Polski: fundusze inwestycyjne fundusze emerytalne jednostki zamierzające ubiegać się lub ubiegające się o dopuszczenie do obrotu na jednym z rynków regulowanych EOG emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu w alternatywnym systemie obrotu krajowe instytucje płatnicze instytucje pieniądza elektronicznego ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 694 44 02 fax :+48 22 694 32 60 www.mf.gov.pl

Kto raportuje rozszerzone informacje niefinansowe (2) JZP, które w kolejnych dwóch latach obrotowych (tj. w roku obrotowym za który sporządzają sprawozdanie finansowe oraz w roku poprzedzającym ten rok) przekroczą następujące wielkości: 500 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty oraz 85 mln zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego lub 170 mln zł - w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 694 44 02 fax :+48 22 694 32 60 www.mf.gov.pl

Kto raportuje rozszerzone informacje niefinansowe - na poziomie grupy kapitałowej Skonsolidowane oświadczenie nt. inf. niefinansowych – obowiązek dla JZP będącej jednostką dominującą dużej grupy, w której w ujęciu skonsolidowanym średnia liczba zatrudnionych > 500 osób oraz grupa przekracza jeden z poniższych progów finansowych Progi finansowe określające dużą grupę: łączne dane jednostki dominującej oraz wszystkich jednostek zależnych każdego szczebla, w dwóch kolejnych latach obrotowych przekraczają: po dokonaniu wyłączeń konsolidacyjnych (art. 60 ust. 2 i 6 UoR), 85 mln zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego lub 170 mln zł - w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy, przed dokonaniem wyłączeń konsolidacyjnych (art. 60 ust. 2 i 6 UoR), 102 mln zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego lub 204 mln zł – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy. ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 694 44 02 fax :+48 22 694 32 60 www.mf.gov.pl

Zakres raportowanych informacji - art. 49b ust. 2 i 3 UoR Należy ujawnić istotne dane dotyczące co najmniej kwestii: środowiskowych, spraw społecznych i pracowniczych, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji i łapownictwu, w tym: zwięzły opis modelu biznesowego jednostki; kluczowe niefinansowe wskaźniki efektywności związane z działalnością jednostki; opis polityk stosowanych przez jednostkę w odniesieniu do zagadnień społecznych i pracowniczych, środowiska naturalnego, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji i łapownictwu, a także opis rezultatów stosowania tych polityk; opis procedur należytej staranności – jeżeli jednostka je stosuje w ramach ww. polityk; opis istotnych ryzyk związanych z działalnością jednostki w odniesieniu do kwestii: środowiskowych, spraw społecznych i pracowniczych, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji i łapownictwu, w tym ryzyk związanych z produktami jednostki lub jej relacjami z otoczeniem zewnętrznym, w tym z kontrahentami, a także opis zarządzania tymi ryzykami. ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 694 44 02 fax :+48 22 694 32 60 www.mf.gov.pl

Forma i zasady według których się raportuje Forma raportowania oświadczenie na temat informacji niefinansowych - w sprawozdaniu z działalności jako wyodrębniona część lub odrębne sprawozdanie na temat informacji niefinansowych (sporządzone wraz ze sprawozdaniem z działalności) Standard raportowania – dowolność wyboru – indywidualna decyzja jednostki - raportowanie według wybranych przez jednostkę zasad (własnych, krajowych, unijnych lub międzynarodowych). jednostki mają obowiązek wskazania z jakich zasad lub standardów/wytycznych skorzystały sporządzając oświadczenie lub odrębne sprawozdania na temat informacji niefinansowych Obowiązek zastosowania zasady „stosuj lub wyjaśnij” (comply or explain) – w przypadku, gdy dana jednostka nie prowadzi polityki w zakresie jednej lub kilku kwestii, ma ona obowiązek ujawnić ten fakt oraz podać przyczyny. ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 694 44 02 fax :+48 22 694 32 60 www.mf.gov.pl

Raport - pierwsze doświadczenia z wykonania obowiązku i dobre praktyki ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 694 44 02 fax :+48 22 694 32 60 www.mf.gov.pl

Raport nt. raportowania rozszerzonych informacji niefinansowych za 2017 r. zgodnie z ustawą o rachunkowości – pierwsze doświadczenia i dobre praktyki Raport - w ramach projektu MF „Raportowanie niefinansowe”, złożonego z następujących działań: podsumowanie odpowiedzi MF na najczęściej zadawane pytania przez spółki ws. raportowania niefinansowego (zamieszczonych na stronie internetowej MF) ankieta MF online ws. raportowania niefinansowego (skierowana do spółek sporządzających obowiązkowo rozszerzone informacje niefinansowe oraz do użytkowników informacji niefinansowych) i podsumowanie wyników ankiety analiza wybranych raportów niefinansowych przez utworzony w tym celu zespół ekspertów przy MF (21 ekspertów przeanalizowało 123 raporty niefinansowe wypełniając tzw. karty oceny raportu niefinansowego) opracowanie raportu na podstawie ww. elementów cząstkowych projektu MF, którego główną podstawę stanowiły wyniki analizy ekspertów oraz jego prezentacja na konferencji 11.03.2019 r. ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 694 44 02 fax :+48 22 694 32 60 www.mf.gov.pl

Wyniki ankiety MF online Na ankietę MF odpowiedziało 12 spółek sporządzających raporty niefinansowe oraz 14 respondentów będących przedstawicielami różnego typu użytkowników informacji niefinansowych, w tym inwestorów instytucjonalnych oraz indywidualnych, organizacji pozarządowych, biegłych rewidentów, a także przedstawiciele środowiska naukowego. Wyniki ankiety pozwoliły na zebranie m.in. informacji o podejściu spółek do sporządzania raportów niefinansowych, o najtrudniejszych aspektach dotyczących nowych ujawnień, a także opinii użytkowników informacji niefinansowych o nowym rodzaju raportów. Ogólne wnioski pozwalają stwierdzić, iż spółki nie miały większych problemów z nowymi obowiązkami sprawozdawczymi. Szczegółowe wyniki ankiety wraz z podsumowaniem także zostały zawarte w aneksie do Raportu. ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 694 44 02 fax :+48 22 694 32 60 www.mf.gov.pl

Zespół ekspertów ds. analizy raportów niefinansowych Zespół ekspertów - utworzony z 21 przedstawicieli instytucji i organizacji zaangażowanych w obszar raportowania niefinansowego: Ministerstwo Finansów Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju Urząd Komisji Nadzoru Finansowego Komitet Standardów Rachunkowości Polska Izba Biegłych Rewidentów Stowarzyszenie Księgowych w Polsce Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych Fundacja Standardów Raportowania Forum Odpowiedzialnego Biznesu Instytut Audytorów Wewnętrznych IIA Polska ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 694 44 02 fax :+48 22 694 32 60 www.mf.gov.pl

Zakres raportów objętych analizą Zdecydowaną większość jednostek zainteresowania publicznego objętych raportowaniem niefinansowym stanowią spółki giełdowe. Spośród spółek giełdowych obowiązek zaraportowania informacji niefinansowych za 2017 rok miało: 96 emitentów na poziomie jednostkowym 152 emitentów na poziomie grupy kapitałowej Przy czym część emitentów skorzystała z ustawowego zwolnienia ze sporządzenia lub sporządziła tzw. łączne oświadczenie/sprawozdanie niefinansowe jednostki i grupy). Przeanalizowane 123 dokumenty reprezentowały 159 oświadczeń/sprawozdań niefinansowych, czyli aż 63% łącznej liczby raportów niefinansowych emitentów. ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 694 44 02 fax :+48 22 694 32 60 www.mf.gov.pl

Kluczowe kryterium wyboru raportów – makro-sektory wg. klasyfikacji GPW Zespół ekspertów ds. analizy raportów niefinansowych zdecydował o wybraniu raportów niefinansowych spośród spółek/grup kapitałowych według ośmiu makro-sektorów giełdy (klasyfikacja GPW): FINANSE – 13 spółek (11 spółek giełdowych, w tym jedna równocześnie jako ubezpieczyciel polegała obowiązkowi raportowania, oraz 2 banki nienotowane na giełdzie) PALIWA I ENERGIA – 8 spółek giełdowych CHEMIA I SUROWCE – 16 spółek giełdowych PRODUKCJA PRZEMYSŁOWA I BUDOWLANO-MONTAŻOWA – 24 spółki giełdowe DOBRA KONSUMPCYJNE – 18 spółek giełdowych HANDEL I USŁUGI – 10 spółek giełdowych OCHRONA ZDROWIA – 3 spółki giełdowe TECHNOLOGIE – 8 spółek giełdowych ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 694 44 02 fax :+48 22 694 32 60 www.mf.gov.pl

Struktura Raportu i kluczowe założenia Raport składa się z następujących części: Wstęp Rozdział 1 – Analiza spełnienia wymogów ustawowych w raportach niefinansowych Rozdział 2 – Analiza innych kwestii, które nie wynikają bezpośrednio z wymogów ustawowych, a mogą stanowić przykład tzw. dobrych praktyk Podsumowanie Założenia dotyczące raportu: analiza spełnienia wymogów sprawozdawczych a nie wiarygodności i prawdziwości ujawnionych informacji w raportach niefinansowych podanie przykładu dobrej praktyki przy danym zagadnieniu nie oznacza, że dany raport w całości jest przykładem dobrej praktyki przykłady dobrych praktyk nie są jedynymi dobrymi praktykami występującymi na rynku przykłady uwag krytycznych zostały celowo zanonimizowane, natomiast przykłady dobrych praktyk odnoszą się do konkretnych wybranych raportów ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 694 44 02 fax :+48 22 694 32 60 www.mf.gov.pl

Przykłady dobrych praktyk W Raporcie zawarto przykłady dobrych praktyk w dwóch obszarach: zastosowanie przepisów ustawowych odnoszących się do zagadnień: formy sporządzenia informacji niefinansowych opisu modelu biznesowego kluczowych niefinansowych wskaźników efektywności opisu polityk stosowanych w obszarach: społecznym, pracowniczym, środowiska naturalnego, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji opisu rezultatów stosowanych polityk opisu procedur należytej staranności opisu istotnych ryzyk i sposobu zarządzania nimi powiązań ze sprawozdaniem finansowym możliwości pominięcia informacji informacji o zastosowanych standardach, zasadach, wytycznych innych aspektów, które nie wynikają bezpośrednio z wymogów ustawy ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 694 44 02 fax :+48 22 694 32 60 www.mf.gov.pl

Zagadnienie – forma informacji niefinansowej Statystyka wynikająca z przeanalizowanych 123 raportów niefinansowych (bazująca o faktyczną formę przedstawienia informacji niefinansowych, a nie nazewnictwo/tytuły zastosowane przez jednostkę): w formie oświadczenia nt. informacji niefinansowych (w ramach sprawozdania z działalności) 16 oświadczeń spółek 21 oświadczeń grup kapitałowych 13 łącznych oświadczeń (spółki i grupy) w formie odrębnego sprawozdania nt. informacji niefinansowych 15 sprawozdań spółek 35 sprawozdań grup kapitałowych 23 łącznych sprawozdań (spółki i grupy) ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 694 44 02 fax :+48 22 694 32 60 www.mf.gov.pl

Zagadnienie – informacja z jakich zasad/standardów/wytycznych skorzystano przy sporządzaniu raportu niefinansowego Informacja o zastosowanych zasadach – w 94 % analizowanych raportów podano informację w tym zakresie, w 6% raportów nie było takiej informacji. Statystyka dotycząca zastosowanych zasad/standardów GRI wersja G4 – 40% raportów SIN – 22% raportów własne zasady – 20% raportów (w tym w połowie przypadków jednostki poinformowały, że inspirowały się np. standardami GRI, SIN, Wytycznymi KE) GRI Standards – 14% raportów inne wytyczne – 4% raportów ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 694 44 02 fax :+48 22 694 32 60 www.mf.gov.pl

Zagadnienia, które nie wynikają bezpośrednio z ustawy, a mogą stanowić przykład dobrych praktyk Przykłady dodatkowych dobrych praktyk na które wskazano w wyniku analizy raportów niefinansowych: wskazanie dokumentów tworzących podstawę polityki w danym obszarze podanie konkretnych celów polityki i działań, które służą do realizacji polityki podanie informacji od kiedy dane polityka funkcjonuje w jednostce/grupie w przypadku łącznych raportów podanie wartości wskaźników/mierników realizacji danej polityki co najmniej w podziale na jednostkę i grupę opis łańcucha dostaw i związanych z nim istotnych ryzyk opis procesu dialogu z interesariuszami przed sporządzeniem raportu niefinansowego Informacja o dobrowolnej weryfikacji raportu niefinansowego przez audytora wewnętrznego lub podmiot zajmujący się weryfikacją informacji niefinansowych ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 694 44 02 fax :+48 22 694 32 60 www.mf.gov.pl

Wnioski wynikające z analizy raportów niefinansowych spółki dość dobrze poradziły sobie z nowymi ujawnieniami zidentyfikowano wiele przykładów dobrych praktyk wskazano na kwestie związane z wymogami ustawowymi, które powinny jeszcze zostać ulepszone w ramach sporządzania raportów niefinansowych ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 694 44 02 fax :+48 22 694 32 60 www.mf.gov.pl

Dziękuję za uwagę i zachęcam do zapoznania się z Raportem traktując go przede wszystkim jako materiał edukacyjny i pomocniczy przy raportowaniu niefinansowym. Ministerstwo Finansów Departament Rachunkowości i Rewizji Finansowej ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa Sekretariat.DR@mf.gov.pl ul. Świętokrzyska 12 00-916 Warszawa tel.: +48 22 694 44 02 fax :+48 22 694 32 60 www.mf.gov.pl