SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 4: Działania ratownictwa na drodze

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 4: Działania ratownictwa na drodze
Advertisements

Mgr Miros ł aw Urbaczewski. W łą czenie si ę do ruchu to rozpocz ę cie jazdy po wcze ś niejszym postoju lub zatrzymaniu si ę, nie wynikaj ą ce z warunków.
Ratownictwo z powietrza w Tatrach Opracowanie: dr Artur Woźny.
INFORMACJA o stanie bezpieczeństwa w powiecie olkuskim w 2011 roku 1 Olkusz, luty 2012 roku Komenda Powiatowa Policji w Olkuszu.
Energia elektryczna jest nowoczesnym, wygodnym, uniwersalnym, także bezpiecznym nośnikiem, oczywiście jeśli korzysta się z niej właściwie, zachowując.
BEZPIECZEŃSTWO W RUCHU DROGOWYM Gabriel Milczarek II b.
Biuro Ochrony Rządu. Spis treści  Struktura i działanie  Formy działania i zakres uprawnień  Możliwości zatrudnienia  Informacje ogólne  Zarobki.
ORGANIZACJA KONTROLI OZNAKOWANIA CE W ŚRODOWISKU PRACY – OMÓWIENIE PODSTAWOWYCH PROBLEMÓW POJAWIAJĄCYCH SIĘ W TOKU KONTROLI Warszawa - czerwiec 2005.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
bryg. dr inż. Ireneusz NAWOROL Cz. 1.
Jak się zachować podczas uwolnienia toksycznych środków przemysłowych.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
Budowa Instalacji Prosumenckich. Program prezentacji  Definicje  Instalacje prosumenckie – fotowoltaika i kolektory słoneczne  Doświadczenia, realizacje.
2 * dane z Głównego Urzędu Statystycznego - stan na 31.XII.2009 Drogi krajowe o długości:Drogi wojewódzkie o długości: Drogi powiatowe o twardej nawierzchni.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Czynniki występujące w środowisku pracy.. Cele lekcji Po zajęciach każdy uczeń: - Nazywa i wymienia czynniki występujące w środowisku pracy, - Wymienia.
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Przepisy dotyczące rowerzystów Agata Lewandowska.
Tekst podkreślony lub wytłuszczony jest do zapamiętania Edukacja dla bezpieczeństwa.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
CZYNNOŚCI KONTROLNO – OBSŁUGOWE PRZYGOTOWANIE DO JAZDY CZYNNOŚCI KONTROLNO – OBSŁUGOWE I PRZYGOTOWANIE DO JAZDY.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Zagrożenie powodziowe przyczyny i ochrona. OPADY DŁUGOTRWAŁE LUB GWAŁTOWNE Najgroźniejsze powodzie opadowe występują na rzekach górskich i podgórskich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
ENERGIA to podstawowa wielkość fizyczna, opisująca zdolność danego ciała do wykonania jakiejś pracy, ruchu.fizyczna Energię w równaniach fizycznych zapisuje.
Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza
KARTY RATOWNICZE W POLSCE
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI KOMISARIATU POLICJI W CHEŁMŻY ZA 2012r.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Ocena ryzyka zawodowego może być prosta – wystarczy tylko pięć kroków, by wykonać ją właściwie! Co to jest ryzyko zawodowe? Mówiąc najprościej, ryzyko.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
ZESPOLE SZKÓŁ W LUBOWIDZU PROCEDURY EWAKUACJI W. Osoba która pierwsza zauważyła pożar lub zagrożenie powinna natychmiast powiadomić: najbliższe otoczenie.
STAN BEZPIECZEŃSTWA NA DROGACH POWIATU WYSZKOWSKIEGO W okresie roku.
Ogólne zasady ruchu drogowego – ruch pojazdów na autostradzie i drodze ekspresowej, strefie zamieszkania oraz na drogach wewnętrznych.
Światła zewnętrzne. Światła pozycyjne Powinny być widoczne z odległości 300 m - z przodu białe, z tyłu czerwone - razem ze światłami pozycyjnymi powinniśmy.
Leśle trasy rekreacyjne TPK – część sopocka
Odblaskowa Szkoła.
REMONT AUTOSTRADY A4 W ROKU 2017 ODCINEK: OPOLE POŁUDNIE - KRAPKOWICE
TEMAT 23 Wypadki drogowe – statystyka i przyczyny
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 7: Sporządzanie dokumentacji z działań ratowniczych Autor: Robert Łazaj.
Instrukcja postępowania na wypadek pożaru
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Udostępnianie pojazdów wojskowych
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 4: Działania ratownictwa na drodze
Kurs Ratownictwa Technicznego 2017
Komenda Miejska Policji w Łomży Sekcja Ruchu Drogowego
Łączność – przypomnienie. Dokumentacja do przesłania do:
Zasady szacowania strat
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 4: Działania ratownictwa na drodze
Misją Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku jest profesjonalna realizacja prawnie przypisanych mu zadań, a istotnym elementem tej Misji jest właściwe.
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 4: Organizacja akcji ratownictwa technicznego na drogach Autor:
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 27: Organizacja akcji ratownictwa technicznego na szlakach komunikacyjnych.
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
Prawa ruchu ośrodków ciągłych c. d.
Lekcja 17 Temat: Budowa roweru Definicja roweru
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
Prezentacja przygotowana na zajęcia z dziećmi w ramach
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Nowym Sączu
WYBRANE ZAGADNIENIA PROBABILISTYKI
Autor: Magdalena Linowiecka
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP Temat 5: Metody uwalniania osób poszkodowanych z samochodów osobowych, ciężarowych.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 4: Działania ratownictwa na drodze
Zapis prezentacji:

SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 4: Działania ratownictwa na drodze Autor: Robert Łazaj

Rodzaje zagrożeń Nowoczesne konstrukcje szkieletu nadwozia, wymuszają podczas cięcia stosowanie nożyc o większej sile tnącej i lepszej chwytności. Rodzaje słupków samochodowych

Rodzaje zagrożeń Do zagrożeń od instalacji elektrycznej samochodu zaliczamy: porażenie prądem elektrycznym; pożar na skutek zjawiska zwarcia elektrycznego; uszkodzenie instalacji elektrycznej może być przyczyną zadziałanie poduszek powietrznych, napinaczy pasów lub zatrzaśnięcia zamków drzwiowych.

Rodzaje zagrożeń Do zagrożeń od układu zasilania i smarowania zaliczamy: pożar na skutek rozszczelnienia i wycieku paliwa lub oleju na rozgrzane elementy silnika; wybuch na skutek nagromadzenia dużej ilości paliwa lub podgrzewania i rozerwania zbiornika paliwa; zagrożenie dla środowiska w wyniku wycieku paliwa lub oleju; plama olejowa na jezdni znacznie zmniejsza przyczepność do podłoża. Ułożenie przewodów paliwowych w przestrzeni wewnętrznej progów

Rodzaje zagrożeń Do zagrożeń od instalacji gazowych zaliczamy: rozerwanie zbiornika na skutek zgniecenia; wybuch uwolnionej mieszaniny propanu-butanu; w przypadku rozszczelnienia zbiornika lub instalacji gazowej może nastąpić wypływ ciekłego lub gazowego propanu-butanu; pary propanu-butanu są cięższe od powietrza i mogą stwarzać zagrożenie pożarowe przedostając się do pobliskich rowów i zagłębień; wyrzut mieszaniny propanu-butanu ze zbiornika instalacji na skutek przekroczenia ciśnienia granicznego (około 20-25 atm.). Wyrzut mieszaniny może tworzyć płomień o długości około 6 metrów. Wyrzut mieszaniny propanu-butanu

Rodzaje zagrożeń Stosowanie układów hybrydowych powoduje kumulację zagrożeń związanych z instalacją elektryczną pojazdu o napięciu osiągającym wartość nawet do 500 V. Układ hybrydowy w samochodzie

Rodzaje zagrożeń Do zagrożeń od systemu poduszek powietrznych zaliczamy: wystrzelenie poduszki w trakcie działań ratowniczych; niespodziewane zadziałanie poduszek powietrznych może być przyczyną uszkodzenia narządów słuchu; przypadkowe wyzwolenie nie uruchomionych podczas kolizji poduszek, może być niebezpieczne dla poszkodowanych i ratowników. System poduszek i kurtyn powietrznych

Rodzaje zagrożeń Zabezpieczenie poduszki powietrznej kierowcy przed przypadkowym zadziałaniem.

Rodzaje zagrożeń Napinacze, które zadziałają przypadkowo w trakcie działań ratowniczych mogą spowodować dodatkowe obrażenia u poszkodowanych. Zasada działania napinaczy pasów bezpieczeństwa

Utrudnienia w czasie akcji ratowniczej Rozmontowywanie samochodu w strefach kontrolowanego zgniotu wymaga zastosowania narzędzi o większych siłach pracy i wydłuża czas niezbędny do uwolnienia poszkodowanych. Usytuowanie stref kontrolowanego zgniotu w samochodzie

Utrudnienia w czasie akcji ratowniczej Wzmocnienia boczne i usztywniające to elementy wykonane ze stali mikrostopowej i borowej, posiadające dużą wytrzymałość mechaniczną. Ograniczają odkształcenia kabiny pasażerskiej podczas kolizji. Wzmocnienia boczne i usztywniające

Utrudnienia w czasie akcji ratowniczej Wzmocnienia drzwi w postaci prętów mogą sprawiać duże trudności w czasie wyważania drzwi samochodów jeżeli na skutek wypadku pręty zostały wbite w słupki pojazdu. Wzmocnienia boczne drzwi samochodu

Utrudnienia w czasie akcji ratowniczej Wzmocnienia, które w razie wypadku powodują wsuwanie się kół i silnika pod samochód, chroniąc tym samym przedział pasażerski, mogą sprawiać istotne problemy przy odginaniu deski rozdzielczej. Wzmocnienia słupka B powodujące odchylanie kół przednich

Utrudnienia w czasie akcji ratowniczej Do utrudnień w czasie akcji ratownictwa drogowego, nie wynikających z budowy pojazdów możemy zaliczyć: specyfikę terenu akcji (pochyłości, skarpy, mosty,tunele), warunki pogodowe (wiatr, deszcz, oblodzenia), postronni obserwatorzy ( gapie, panika, media), słaba widoczność.

Organizacja akcji ratowniczej W czasie akcji ratownictwa drogowego możemy wyróżnić następujące etapy: Dojazd i ustawienie pojazdów ratowniczych. Rozpoznanie sytuacji. Zabezpieczenie miejsca zdarzenia. Działania ratownicze. Likwidacja innych zagrożeń. Zakończenie działań.

Zasady bezpiecznego prowadzenia działań ratowniczych Działania ratownicze powinny być wykonywane z zachowaniem poniższych zasad: pojazdy należy rozmontowywać tylko w niezbędnym zakresie; rozmontowywanie nie powinno powodować zmian położenia poszkodowanych; brak lub nieprawidłowe wykonanie stabilizacji pojazdu może prowadzić do załamania elementów konstrukcyjnych pojazdu; przed przystąpieniem do usuwania drzwi pojazdu należy usunąć szyby; usuwając drzwi przednie należy pamiętać o zamknięciu drzwi tylnych, co ma na celu wzmocnienie konstrukcji pojazdu; przy odciąganiu kolumny kierowniczej należy pamiętać o wzmocnieniu (belkami, deskami) przodu samochodu i deski rozdzielczej;

Zasady bezpiecznego prowadzenia działań ratowniczych Działania ratownicze powinny być wykonywane z zachowaniem poniższych zasad: dach po odgięciu należy zabezpieczyć poprzez przywiązanie go linką do haka lub zderzaka; odcinane elementy gromadzić w jednym miejscu; elementy konstrukcji samochodu w miejscach cięć zabezpieczyć przed możliwością zranienia ratowników lub poszkodowanych; jeśli na miejscu akcji są ratownicy medyczni wszystkie decyzje w miarę możliwości należy konsultować z tymi służbami. urządzenia mogą obsługiwać tylko odpowiednio przeszkoleni ratownicy; korzystanie z urządzeń może się odbywać tylko zgodnie z ich instrukcją obsługi; ratownik obsługujący urządzenia powinien być wyposażony w środki ochrony osobistej; nie używać uszkodzonych urządzeń.

Współdziałanie z innymi służbami Zadania policji w czasie wypadku drogowego: Kierowanie ruchem drogowym; Wyznaczenie objazdów wokół miejsca zdarzenia; Oznakowanie miejsca zdarzenia; Zabezpieczenie dróg dojazdowych do miejsca zdarzenia; Usunięcie osób postronnych utrudniających prowadzenie działań ratowniczych; Zabezpieczenie przed kradzieżą mienia na miejscu zdarzenia.

Współdziałanie z innymi służbami Zadania służb medycznych w czasie wypadku drogowego: Zabezpieczenie medyczne działań ratowniczych; Udzielenie pomocy medycznej poszkodowanym; Zapewnienie transportu dla poszkodowanych do szpitali.

Współdziałanie z innymi służbami Zadania administracji samorządowej w czasie katastrof drogowych:  Zapewnienie pojazdów celem przetransportowania większej ilości poszkodowanych; Zapewnienie środków pierwszej potrzeby (ubrania, koce, żywność) dla poszkodowanych; Zapewnienie bezpiecznego miejsca lokalizacji osób poszkodowanych; Zapewnienie ciężkiego sprzętu drogowego jak np.: cysterny, dźwigi drogowe.

WYKORZYSTANO: Ratownictwo techniczne podczas wypadków z udziałem samochodów ciężarowych. Tłumaczenie: J.Kielin. Fundacja Edukacja i Technika Ratownictwa. Warszawa 2006. M. Schroeder: Wypadki w komunikacji drogowej. Fundacja Edukacja i Technika Ratownictwa. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad kierowania i współdziałania jednostek ochrony ppoż. biorących udział w działaniu ratowniczym. Dz. U. Nr 82, poz. 895 z 2001 r.

WYKORZYSTANO: Morris B.: Techniki ratownictwa drogowego Holmatro. Podręcznik technik ratownictwa drogowego i zastosowanie narzędzi ratowniczych. Delta Sernice, Zielonka 2004. Rokosch U.: Poduszki gazowe i napinacze pasów. WKiŁ, Warszawa 2003. Wolański R.: Ratownicza hydraulika siłowa. SA PSP, Kraków 1999.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ