NR 1 ORGANIZACJA PLACU BUDOWY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

Zmiany przepisów prawa dotyczące dokumentów planistycznych.
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
14/01/20141 Zmiany kompetencyjne i proceduralne w zakresie ochrony przyrody od dnia r. - ustawa z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Zasady ochrony zabytków w Polsce
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Oceny oddziaływania na środowisko – najważniejsze zmiany
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Po zakończeniu budowy inwestor powinien, zależnie od nałożonych w pozwoleniu na budowę obowiązków zgłosić obiekt do użytkowania albo uzyskać pozwolenie.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Służba Ochrony Zabytków
Czyn zabroniony przez art. 288 k.k. polegający na niszczeniu cudzej rzeczy, uszkodzeniu jej lub uczynieniu niezdatną do użytku. Pod pojęciem uszkodzenia.
Dr inż. Andrzej Raj Karkonoski Park Narodowy
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
VIII. POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE Zmierza do wymuszenia na administratorze realizacji obowiązków nałożonych prawem.
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Podstawy prawa ochrony zabytków
LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
 Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usług ochroniarskich i usług portierskich na terenie domów pomocy społecznej, wchodzących.
Prawne regulacje dotyczące zabytkowych cmentarzy
Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Warszawie
„Ochrona zespołu pałacowo-parkowego w Kamieńcu Ząbkowickim przed wandalizmem oraz ochrona zabytków i gatunków przyrodniczych na przykładzie pałacu w Kamieńcu.
Podwodne dziedzictwo kultury to: ogół obiektów będących wytworami człowieka, o szczególnym znaczeniu dla dziedzictwa kultury, które znajdują się dziś.
Współczesne problemy ochrony dziedzictwa kulturowego w planowaniu przestrzennym dr Monika Drela.
Umowa o prace projektowe
Proces projektowania Warunki techniczne
Reglamentacja procesu budowy
Reglamentacja procesu budowy
PODZIAŁ KONTROLI W SK I ISWK, ICH CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I PLANOWANIE KONTROLI Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik 2013r. 1.
ROZBIÓRKA FAKULTATYWNA
Proces rozbiórki. ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie naprawcze / Postępowanie legalizacyjne Dotyczy naruszeń prawa budowlanego przez: 1.Budowane obiekty.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Urząd Miasta Departament Architektury i Rozwoju Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków.
Podstawy prawa ochrony zabytków
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Kluczowe wymagania prawne z zakresu ochrony środowiska w świetle planowanej eksploatacji kruszyw na obszarach Natura.
Procedury dotyczące uzyskiwania zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Prawne regulacje dotyczące zabytkowych cmentarzy i Pomników Zagłady
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych Ustawa o ochronie informacji niejawnych, mimo uregulowania wielu najistotniejszych.
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Budownictwo kościelne i sakralne, cmentarze wyznaniowe
USTALENIA ZESPOŁU KONSULTACYJNEGO W PRZEDMIOCIE ZAGADNIENIA:
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Zezwolenia na usuwanie drzew z nieruchomości Dz. Nr 468, 466 i 465 obr
PROCES ROZBIÓRKI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

NR 1 ORGANIZACJA PLACU BUDOWY Karty informacyjne do standardów ochrony drzew w inwestycjach Wrocławia NR 1 ORGANIZACJA PLACU BUDOWY Należy ustalić zasady ochrony drzew, w tym ogrodzić i oznaczyć Strefę Ochronną Drzewa (SOD) Karta jest jedynie streszczeniem zagadnienia. Nie należy polegać tylko na tych ogólnych zaleceniach. Wątpliwości oraz odstąpienie od zaleceń należy zgłaszać do inspektora nadzoru dendrologicznego przed podjęciem jakichkolwiek działań mogących wpłynąć na uszkodzenie drzew objętych ochrona. Treść tych stron jest chroniona prawem autorskim. Można pobrać i wydrukować kopie wytycznych. Autor: dr inż. arch. kraj. Marzena Suchocka Edycja: Agata Milanowska, Adrianna Aszurkiewicz

Karty informacyjne do standardów ochrony drzew w inwestycjach Wrocławia NR 1 PODSTAWA PRAWNA Wymagania dotyczące ochrony drzew na terenie budowy określone są w: Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U.2018.0.2081) Art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. B „W decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wydawanej po przeprowadzeniu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, właściwy organ określa istotne warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków…” Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U.2018.0.1614) Art. 87a. ust. 1-2 „1. Prace ziemne oraz inne prace wykonywane ręcznie, z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego lub urządzeń technicznych, wykonywane w obrębie korzeni, pnia lub korony drzewa lub w obrębie korzeni lub pędów krzewu, przeprowadza się w sposób najmniej szkodzący drzewom lub krzewom. 2. Prace w obrębie korony drzewa nie mogą prowadzić do usunięcia gałęzi w wymiarze przekraczającym 30% korony, która rozwinęła się w całym okresie rozwoju drzewa, chyba że mają na celu: 1) usunięcie gałęzi obumarłych lub nadłamanych; 2) utrzymywanie uformowanego kształtu korony drzewa; 3) wykonanie specjalistycznego zabiegu w celu przywróceniu statyki drzewa.” Art. 87a. ust. 4-5 4. Usunięcie gałęzi w wymiarze przekraczającym 30% korony, która rozwinęła się w całym okresie rozwoju drzewa, w celu innym niż określony w ust. 2, stanowi uszkodzenie drzewa. 5. Usunięcie gałęzi w wymiarze przekraczającym 50% korony, która rozwinęła się w całym okresie rozwoju drzewa, w celu innym niż określony w ust. 2, stanowi zniszczenie drzewa. Autor: dr inż. arch. kraj. Marzena Suchocka Edycja: Agata Milanowska, Adrianna Aszurkiewicz

NR 1 PODSTAWA PRAWNA Ustawa o ochronie przyrody Karty informacyjne do standardów ochrony drzew w inwestycjach Wrocławia NR 1 PODSTAWA PRAWNA Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U.2018.0.799) Art. 74 ust. 1-2 „1. W trakcie przygotowywania i realizacji inwestycji należy zapewnić oszczędne korzystanie z terenu. 2. Wymóg, o którym mowa w ust. 1, uwzględniają w szczególności projektanci oraz organy administracji ustalające warunki zabudowy i zagospodarowania terenu oraz organy administracji właściwe do spraw wywłaszczania nieruchomości.” Art. 75 ust. 1 „W trakcie prac budowlanych inwestor realizujący przedsięwzięcie jest obowiązany uwzględnić ochronę środowiska na obszarze prowadzenia prac, a w szczególności ochronę gleby, zieleni, naturalnego ukształtowania terenu i stosunków wodnych.” Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. z 2018 r. poz. 2067) Art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. g „Ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania zabytki nieruchome będące, w szczególności: parkami, ogrodami i innymi formami zaprojektowanej zieleni.” Art. 36 ust. 1 pkt 1 „Pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków wymaga prowadzenie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru, w tym prac polegających na usunięciu drzewa lub krzewu z nieruchomości lub jej części będącej wpisanym do rejestru parkiem, ogrodem lub inną formą zaprojektowanej zieleni.” Art. 36 ust. 1 pkt 11 „Pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków wymaga podejmowanie innych działań, które mogłyby prowadzić do naruszenia substancji lub zmiany wyglądu zabytku wpisanego do rejestru…” Ustawa o ochronie przyrody Zarządca terenu ma obowiązek dołożyć wszelkich starań w zakresie ochrony drzew i wprowadzania nowych nasadzeń. Oznacza to wyznaczenie właściwych drzew do zachowania jako integralnej części projektu oraz skuteczną ochronę drzew adaptowanych. Warunki ochrony drzew powinny być zawarte w każdym dokumencie inwestycyjnym, również w pozwoleniu na budowę. Projekt Ochrony Drzew może być używany jako gwarancja ochrony i zachowania istniejących, ważnych drzew. Zarządzenie nr …… Prezydenta Wrocławia z dnia 11 sierpnia 2016 r. w sprawie ochrony drzew i rozwoju terenów zieleni Wrocławia. Autor: dr inż. arch. kraj. Marzena Suchocka Edycja: Agata Milanowska, Adrianna Aszurkiewicz

NR 1 KONSEKWENCJE PRAWNE Karty informacyjne do standardów ochrony drzew w inwestycjach Wrocławia NR 1 KONSEKWENCJE PRAWNE Konsekwencje prawne dotyczące zniszczenia drzew: Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U.2018.0.799) Art. 330 „Kto wbrew ciążącemu na nim, na podstawie art. 75 ochrona przyrody przy pracach budowlanych, obowiązkowi w trakcie prac budowlanych nie zapewnia ochrony środowiska w obszarze prowadzenia prac, podlega karze grzywny.” Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U.2018.0.1614) Art. 88 ust. 1 pkt 3 „Wójt, burmistrz albo prezydent miasta wymierza administracyjną karę pieniężną za zniszczenie drzewa lub krzewu.” Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz.U. 2018 poz. 1600) Art. 181 ust. 1 „Kto powoduje zniszczenie w świecie roślinnym lub zwierzęcym w znacznych rozmiarach, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.” Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz.U. 2018 poz. 618) Art. 144 ust. 2-3 „2. Kto usuwa, niszczy lub uszkadza drzewa lub krzewy stanowiące zadrzewienie przydrożne lub ochronne albo żywopłot przydrożny, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny. 3. W razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1 lub 2 można orzec nawiązkę do wysokości 500 złotych.” Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. 2018 poz. 1025) dopisać…..? Autor: dr inż. arch. kraj. Marzena Suchocka Edycja: Agata Milanowska, Adrianna Aszurkiewicz

NR 1 KONSEKWENCJE PRAWNE Karty informacyjne do standardów ochrony drzew w inwestycjach Wrocławia NR 1 KONSEKWENCJE PRAWNE Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. z 2018 r. poz. 2067) Art. 43 ust. 1 pkt 2 „Wojewódzki konserwator zabytków wydaje decyzję o wstrzymaniu wykonywanych bez jego pozwolenia lub w sposób odbiegający od zakresu i warunków określonych w pozwoleniu robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru lub w jego otoczeniu.” Art. 45 ust. 1 „ […] wojewódzki konserwator zabytków wydaje decyzję nakazującą przywrócenie zabytku do poprzedniego stanu lub uporządkowanie terenu, określając termin wykonania tych czynności, albo zobowiązującą do doprowadzenia zabytku do jak najlepszego stanu we wskazany sposób i w określonym terminie.” Art. 46 ust. 1 „Wojewódzki konserwator zabytków może wydać decyzję o wstrzymaniu prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku niewpisanym do rejestru albo na Listę Skarbów Dziedzictwa, jeżeli zabytek ten spełnia warunki uzasadniające dokonanie wpisu do rejestru.” Art. 107d ust. 1-2 „1.Kto bez pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków podejmuje działania, o których mowa w art. 36 pozwolenie konserwatora zabytków ust. 1 pkt 1–5, podlega karze pieniężnej w wysokości od 500 do 500 000 zł. 2. Kto podejmuje działania, o których mowa w art. 36 pozwolenie konserwatora zabytków ust. 1 pkt 1–5, niezgodnie z zakresem lub warunkami określonymi w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków, podlega karze pieniężnej w wysokości od 500 do 500 000 zł.” Art. 108 ust. 1-2 „1. Kto niszczy lub uszkadza zabytek, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8. 2. Jeżeli sprawca czynu określonego w ust. 1 działa nieumyślnie, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.” Autor: dr inż. arch. kraj. Marzena Suchocka Edycja: Agata Milanowska, Adrianna Aszurkiewicz

Karty informacyjne do standardów ochrony drzew w inwestycjach Wrocławia NR 1 WYTYCZNE W Strefie Ochronnej Drzew (SOD) prace muszą być wykonane w sposób bezkolizyjny z korzeniami, pniem i koroną drzew. Wytyczne dotyczące wykonania prac w sposób najmniej szkodzący drzewom i realizacji inwestycji w sposób pozwalający na ochronę bioróżnorodności i ochronę środowiska (w tym ochronę gleby), znajdują się w: Karcie Informacyjnej Przedsięwzięcia (KIP), przykładowo wymóg inwentaryzacji oraz sporządzenia POD, warunkach zabudowy/planie miejscowym, w zakresie zgodność z przeznaczeniem terenu (przykładowo zniszczenie stref zieleni uniemożliwia wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach), Raporcie Oceny Oddziaływania na Środowiska będącym podstawą wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji, w którym rozpatrywany jest wybrany przez urząd wariant inwestycji, w zakresie zgodności inwestycji z przeznaczeniem terenu, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy w zakresie zgodności inwestycji ze studium (w przypadku braku zgodności realizacja inwestycji nie jest możliwa), uzgodnień Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ), pozwoleniu na budowę, dokumentacji przetargowej (np. Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia - SIWZ), standard oraz karty standardu mogą stanowić załącznik do umowy pomiędzy inwestorem a wykonawcą, określający odpowiedzialność (w tym finansową) projektanta lub wykonawcy za zniszczenie drzew lub krzewów oraz gleby. Załącznikiem do umowy pomiędzy Inwestorem, a Wykonawcą powinna być wypełniona deklaracja wraz z podpisami, że wykonawca, kierownik budowy i inspektor zapoznali się z Kartami i z konsekwencjami finansowymi, administracyjnymi i karnymi za nieprzestrzeganie zapisów zawartych z Kartach. Autor: dr inż. arch. kraj. Marzena Suchocka Edycja: Agata Milanowska, Adrianna Aszurkiewicz

CEL WYZNACZANIA STREFY OCHRONNEJ DRZEW OGÓLNE ZASADY I WYJAŚNIENIA: Karty informacyjne do standardów ochrony drzew w inwestycjach Wrocławia NR 1 WYZNACZANIE STREFY OCHRONNEJ DRZEW (SOD) CEL WYZNACZANIA STREFY OCHRONNEJ DRZEW Uniknięcie zniszczenia drzew - korzeni, pni i koron Uniknięcie zagęszczenia gleby - ruch sprzętu w SOD powoduje zagęszczenie gleby i jest ono nieodwracalne – prowadzi do osłabienia żywotności i obumieranie drzew. OGÓLNE ZASADY I WYJAŚNIENIA: Na spotkaniu poprzedzającym rozpoczęcie prac budowlanych ustalana jest: SOD wszystkich drzew na placu budowy (w przypadku braku możliwości wyznaczenia dla wszystkich drzew, ustalane są zasady innej ochrony) organizacja placu budowy (przejazdy, składowanie materiałów poza SOD), miejsce ściągnięcia i składowania gleby, która może ulec zniszczeniu, zabezpieczenie gruntu przed degradacją (zebranie gruntu, zastosowanie mat itp.) zakres zabezpieczeń drzew, częstotliwość nadzorów inspektora nadzoru dendrologicznego oraz omówienie sytuacji koniecznych do konsultacji inspektora (np. zasypywanie wcześniej odkrytych korzeni – potwierdzenie ich dobrostanu lub zniszczenia itp.) wprowadzić zakaz prac w obrębie drzew w porze mokrej W trakcie spotkania muszą być omówione zasady ochrony drzew opisane w zaleceniach (etapy ich prawidłowego wdrażania i kolejność). Uzgodnione zostaną formy, lokalizacje ogrodzeń ochronnych oraz metody ochrony gruntu w Strefie Ochronnej Drzew (SOD). Należy wskazać na obowiązek fotograficznego dokumentowania. W dzienniku budowy/raporcie zostanie zaprotokołowane przeszkolenie pracowników o konsekwencjach, tj. wyszczególnienie osoby przeprowadzającej szkolenie oraz osoby przeszkolone. Powinny zostać złożone podpisy również pod informacją, że zapoznano się z konsekwencjami prawnymi, które zostały zawarte w niniejszej Karcie. Ponadto, obowiązek pouczenia pracowników na temat konsekwencji, powinien być nałożony w drodze umowy. Autor: dr inż. arch. kraj. Marzena Suchocka Edycja: Agata Milanowska, Adrianna Aszurkiewicz

Sposoby wyznaczenia Strefy Ochronnej Drzewa (SOD) Karty informacyjne do standardów ochrony drzew w inwestycjach Wrocławia NR 1 WYZNACZANIE STREFY OCHRONNEJ DRZEW (SOD) Sposoby wyznaczenia Strefy Ochronnej Drzewa (SOD) SOD wyznaczana jest zgodnie z projektem, lub na terenie w uzgodnieniu z Inspektorem nadzoru dendrologicznego. SOD obejmuje przestrzeń, w której rozwijają się korzenie drzewa w odległości promienia korony powiększonej o 1 m. Może to być przestrzeń nieregularna. Rys. Trybe PROMIEŃ RZUTU KORONY DRZEWA + 1 METR = STREFA OCHRONNA DRZEW (SOD) Autor: dr inż. arch. kraj. Marzena Suchocka Edycja: Agata Milanowska, Adrianna Aszurkiewicz

NR 1 PODSUMOWANIE DLA UŻYTKOWNIKÓW Karty informacyjne do standardów ochrony drzew w inwestycjach Wrocławia NR 1 PODSUMOWANIE DLA UŻYTKOWNIKÓW Wymagania prawne: Uszkodzenie drzew na terenie placu budowy jest zabronione (Art. 87a. ust. 1. UOP ). W Strefie Ochronnej Drzew (SOD) prace muszą być wykonane w sposób bezkolizyjny z korzeniami drzew. Zasady monitoringu: * powołanie Inspektora nadzoru ds. zieleni w zakresie ochrony drzew na placu budowy (specjalisty) do monitorowania ochrony drzew, * IND jest członkiem zespołu inspektorów podczas trwania inwestycji, * przed rozpoczęciem wszelkich prac budowlanych należy zorganizować spotkanie Inspektora Nadzoru Dendrologicznego, przedstawiciela inwestora, kierownika budowy i przedstawiciela jednostki organizacyjnej realizującej inwestycję, * Inspektor Nadzoru Dendrologicznego zaplanuje regularne wizyty sprawdzające ochronę drzew na placu budowy. Problemy związane z ochroną drzew wynikające z nieprzewidzianych okoliczności należy zgłaszać specjaliście. Inspektor Nadzoru Dendrologicznego będzie raportował wykonywane prace. W dzienniku budowy wpisy dotyczące zieleni powinien dokonywać Inspektor Nadzoru Inwestorskiego i podpisywać się pod nimi wraz z Inspektorem Nadzoru Dendrologicznego. Uwaga: * potwierdzenie umowy z IND jest warunkiem przekazania terenu * raport z prac IND jest warunkiem odbioru terenu * lokalizacje ogrodzeń ochronnych oraz granice SOD nie zostaną zmienione w trakcie budowy bez uprzedniej zgody Inspektora Nadzoru Dendrologicznego, * ogrodzenie ochronne oraz zabezpieczenia gruntu nie zostaną usunięte na końcu budowy bez uprzedniej zgody Inspektora Nadzoru Dendrologicznego. Autor: dr inż. arch. kraj. Marzena Suchocka Edycja: Agata Milanowska, Adrianna Aszurkiewicz