Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Advertisements

AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Komunikacja interpersonalna
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Agresja i przemoc rówieśnicza
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
w edukacji przedszkolnej
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Komunikacja Niewerbalna
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Zadawanie pytań.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
PROFILAKTYKA.
Komunikacja niewerbalna mowa ciała i nie tylko
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Komunikacja.
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
Komunikacja i jej formy :
METODY KOMUNIKACJI.
Komunikacja i jej formy :
Komunikacja międzyludzka
1 Ewolucja mózgu odróżniła człowieka od zwierząt, gdy doprowadziła do powstania rewolucyjnego sposobu komunikacji - mowy. Zakłada się, że duże znaczenie.
Metody komunikacji mi ę dzyludzkiej autor: Jakub Durasik.
Bariery komunikacyjne
Komunikowanie siĘ.
Metody komunikacji.
Metody komunikacji ludzi
PRZEMOC I AGRESJA.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Metody komunikacji.
Metody komunikacji.
 Komunikacja (komunikowanie się) – wymiany informacji, przekazywanie jej treści między uczestnikami procesu - NADAWCĄ i ODBIORCĄ; odbywa się za pomocą.
Aleksandra Kiełbania I G
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
Metoda Dyna-Lingua M.S. Materiały wykorzystane w prezentacji pochodzą z książki: Metoda terapeutyczna Dyna-Lingua, MS. w leczeniu autyzmu, Red. Młynarksa.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Mówiący jest zawsze swoim słuchaczem, co pozwala na: śledzenie własnych wypowiedzi (self- monitoring) i na sprawdzanie, jakoś coś zostało powiedziane i.
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
Czym jest agresja i przemoc?
STOP SZOKOWI KULTUROWEMU
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
WIELCY OBYWATELE MAŁYCH SZKÓŁ
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości dr Agnieszka Bieńkowska Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości rozwojowe i pedagogiczne niepokoje

Komunikacja Porozumiewanie się; proces wymiany informacji.

Komunikacja niewerbalna mimika Od 1. miesiąca życia dzieci wyrażają pewne podstawowe emocje, takie jak: zaciekawienie, radość, wstręt i niepokój.

gestykulacja Od 10. miesiąca życia dzieci wykorzystują gesty w komunikowaniu się.

wokalizacje Od 1 miesiąca życia dzieci wykorzystują w komunikowaniu się krzyk informując o potrzebach, emocjach, niewygodzie. Od 6 miesiąca życia dzieci wykorzystują gaworzenie do nawiązywania i podtrzymywania kontaktu.

W 12. miesiącu życia dzieci wypowiadają pierwsze słowa. Komunikacja werbalna słowa W 12. miesiącu życia dzieci wypowiadają pierwsze słowa. Przed ukończeniem połowy 5 roku życia język dziecka staje się bardzo podobny do języka dorosłych.

Kompetencja komunikacyjna Kompetencja dotycząca tego, kiedy mówić, a kiedy nie oraz o czym mówić z kim, kiedy, gdzie, w jaki sposób; znajomość reguł konwersacji.

(przyswajane w okresie dzieciństwa) Reguły konwersacji (przyswajane w okresie dzieciństwa) Trzeba przekazać innej osobie tyle informacji, ile potrzeba do zrozumienia wiadomości (ani mniej, ani więcej).

Trzeba mówić prawdę, chyba że żartujemy lub używamy sarkazmu. Ważne jest, by obaj rozmówcy mówili na ten sam temat. Ważna jest wymiana ról: słuchacza i mówiącego. Przerywanie jest niegrzeczne.

Należy podtrzymywać wątek rozmowy, mówić grzecznie i przekonywująco.

komunikują? Możliwość zaspokajania potrzeb biologicznych. Dlaczego i po co ludzie się komunikują? Możliwość zaspokajania potrzeb biologicznych. Możliwość nawiązania ciepłych, przyjacielskich kontaktów, zaspokojenia potrzeby afiliacji, akceptacji społecznej.

Nawiązywanie bliskich interakcji z płcią przeciwną. Przewodzenie innym, dominacja. Możliwość ranienia innych (agresja słowna).

Agresja słowna (werbalna) Umyślne działanie prowadzące do negatywnych skutków (szkody, straty, krzywdy, bólu, cierpienia), w którym słowa wykorzystywane są jako środek do tego osiągnięcia celu: przezywanie, dokuczanie, groźby.

Agresja słowna staje się powszechniejsza u dzieci w okresie młodszym szkolnym i zastępuje dominującą wcześniej agresję fizyczną.

W przypadku dziewcząt w tym okresie często można obserwować również agresję społeczną, nastawioną na obniżenie poczucia wartości innej osoby: plotkowanie, drwiny, upokarzanie, zawstydzanie.

Zmiana form agresji na bardziej subtelne i wyrafinowane związana jest z rozwojem poznawczym i zwiększającą się zdolnością do kontroli własnego zachowania.

Możliwe jest hamowanie wrogich impulsów, choć jednocześnie rozwijają się zdolności do planowania działań agresywnych i czynienia ich bardziej skutecznymi.

Dwa czynniki ryzyka powstawania „mowy nienawiści” podziały Od okresu młodszego szkolnego dzieci zaczynają wykorzystywać agresję do obrony grupy, z którą się identyfikują. anonimowość

Dziękuję za uwagę!