Informacje dla rodziców o egzaminie ósmoklasisty 2019

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Część humanistyczna (poniedziałek) Część mat.-przyrod (wtorek) Część językowa (środa) 1)Historia i wos- godz
Advertisements

Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Gimnazjum im. św. Franciszka z Asyżu w Teresinie 1 INFORMACJA DLA UCZNIÓW I RODZICÓW (PRAWNYCH OPIEKUNÓW) DOTYCZĄCA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W ROKU SZKOLNYM.
 rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
EGZAMIN USTNY ZGŁASZANIE SIĘ NA EGZAMIN Zdający winien zgłosić się ok. 20 minut przed wyznaczonym czasem zdawania egzaminu.
WOJ. ŚWIĘTOKRZYSKIE ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU MATURALNEGO 2015 Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi 9 marca 2016 r., Kielce.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 5 kwietnia 2016 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA ul. Łucka Warszawa tel. (022)
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego w 2017 roku.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Matura 2017 Ważne zasady/terminy.
Egzamin gimnazjalny 2017 r..
Egzamin ósmoklasisty.
wspomaganej systemem komputerowym NABÓR 2017
EGZAMIN GIMNAZJALNY kwiecień 2017
Informacja o maturze w 2018 roku
Extra wyzwanie dla wszystkich!
Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Egzamin gimnazjalny w klasach III gimnazjum 19 kwietnia 2017
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
MATURA 2016.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Reforma Edukacji
Próbny egzamin gimnazjalny 2017/2018
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania. w roku szk
Wszystkim zależy na przyszłości Lepszy wynik na egzaminie
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Egzamin ucznia klasy ósmej
VI LO Szczecin, wrzesień 2017 r.
SPOTKANIE Z RODZICAMI klasy siódmej SP w Marianowie
Egzamin gimnazjalny w roku szkolnym 2017/2018
Egzamin ósmoklasisty 2019.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W ROKU SZKOLNYM 2017/2018
MATURA 2018.
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY ROK SZKOLNY 2018/2019
VI LO Szczecin, wrzesień 2016 r.
Egzamin ósmoklasisty rok szkolny 2018/2019.
Rekrutacja elektroniczna DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH w roku 2018
wspomaganej systemem komputerowym NABÓR 2018
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Informacje dla rodziców o dostosowaniach do egzaminu ósmoklasisty
Egzamin ósmoklasisty.
MATURA 2019.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2019/2020
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
PRÓBNY EGZAMIN GIMNAZJALNY grudzień 2018
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
MATEMATYKA Opracowała: Martyna Białas
Egzamin ósmoklasisty Rok szkolny 2018/2019.
PROCEDURY PRZEPROWADZANIA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
EGZAMIN I REKRUTACJA 2019/2020.
E G Z A M I N GIMNAZJALNY.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ KANDYDATA DO SZKOŁY PONADPODSTAWOWEJ w ramach elektronicznej rekrutacji do szkół ponadpodstawowych w roku szkolnym 2018/2019 KLASY.
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE MUNDUROWE SPARTAKUS
INFORMACJE DLA MATURZYSTÓW
MATURA 2020 r..
Zapis prezentacji:

Informacje dla rodziców o egzaminie ósmoklasisty 2019

Informacje ogólne Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać.

Egzamin ósmoklasisty pełni dwie zasadnicze funkcje określa poziom wykształcenia ogólnego uczniów w zakresie obowiązkowych przedmiotów egzaminacyjnych i zapewnia uczniowi, jego rodzicom, nauczycielom oraz władzom oświatowym informację zwrotną na temat tego poziomu wykształcenia . zastępuje egzamin wstępny do szkół ponadpodstawowych, które wykorzystują wyniki egzaminu ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów jako kryteria w procesie rekrutacji, jeżeli liczba kandydatów jest większa niż liczba wolnych miejsc w danej szkole.

Termin główny 15 kwietnia (poniedziałek), godz. 9.00 – język polski 16 kwietnia (wtorek), godz. 9.00 – matematyka 17 kwietnia (środa), godz. 9.00 – język obcy nowożytny

Termin dodatkowy (dla uczniów, którzy z przyczyn losowych lub innych nie przystąpią do egzaminu w terminie głównym) 3 czerwca (poniedziałek), godz. 11.00 – język polski 4 czerwca (wtorek), godz. 11.00 – matematyka 5 czerwca (środa), godz. 11.00 – język obcy nowożytny

Czas trwania egzaminu język polski – 120 minut matematyka – 100 minut język obcy nowożytny – 90 minut Do czasu trwania egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu nie wlicza się czasu przeznaczonego na sprawdzenie przez ucznia poprawności przeniesienia odpowiedzi na kartę odpowiedzi (5 minut).

Ocenianie i wyniki Rozwiązania zadań otwartych sprawdzają i przyznają punkty egzaminatorzy wyznaczeni przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej. Egzaminatorzy stosują jednolite dla całego kraju zasady oceniania rozwiązań zadań. Rozwiązania zadań zamkniętych są sprawdzane z wykorzystaniem narzędzi elektronicznych (czytników kart odpowiedzi). Wynik egzaminu ósmoklasisty z każdego przedmiotu jest przedstawiany w procentach i na skali centylowej. Wynik w procentach to odsetek punktów (zaokrąglony do liczby całkowitej), które uczeń uzyskał za rozwiązanie zadań zawartych w arkuszu egzaminacyjnym. Wynik na skali centylowej to odsetek liczby uczniów (zaokrąglony do liczby całkowitej), którzy uzyskali z danego przedmiotu wynik taki sam lub niższy niż dany uczeń. Wynik ustalony przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej nie może być podważony na drodze sądowej.

Na zaświadczeniu o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty każdy uczeń otrzyma wynik egzaminu z języka polskiego egzaminu z matematyki egzaminu z języka obcego nowożytnego

Ważne terminy do 30 września – złożenie pisemnej deklaracji w sprawie wyboru języka obcego do 15 października – rodzice przedkładają dyrektorowi szkoły zaświadczenie o stanie zdrowia ucznia lub opinie poradni pp, jeżeli dokument nie był złożony wcześniej do 20 listopada – przekazanie rodzicom pisemnej informacji o wskazanym przez radę pedagogiczną sposobie dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych zdających. W ciągu trzech dni roboczych od otrzymania tej informacji rodzice składają oświadczenie o korzystaniu albo niekorzystaniu ze wskazanych sposobów dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu do ok. 15 stycznia – możliwość zmiany deklaracji z dn. 30 września 15–17 kwietnia – egzamin 14 czerwca – wyniki 21 czerwca – przekazanie zaświadczeń o wynikach egzaminu (uczeń odbiera je wraz ze świadectwem)

Język polski Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego sprawdza, w jakim stopniu uczeń VIII klasy szkoły podstawowej spełnia wymagania określone w podstawie programowej.

Arkusz egzaminacyjny z języka polskiego Podczas egzaminu zdający otrzyma arkusz egzaminacyjny, który będzie się składał z dwóch części. Pierwsza część będzie zawierać zadania zamknięte i otwarte zorganizowane wokół dwóch tekstów zamieszczonych w arkuszu: a) tekstu literackiego (poezji, epiki albo dramatu) oraz b) tekstu nieliterackiego (naukowego, popularnonaukowego albo publicystycznego). Łącznie oba teksty będą liczyły nie więcej niż 1000 słów.

Większość zadań w tej części arkusza będzie się odnosić bezpośrednio do ww. tekstów. Wśród zadań w tej części arkusza mogą pojawić się również: zadania zawierające fragmenty innych tekstów literackich i nieliterackich, teksty ikoniczne (np. plakat, reprodukcję obrazu), przysłowia, powiedzenia, frazeologizmy itp. ORAZ/LUB zadania samodzielne, nieodnoszące się do tekstów wymienionych w pkt a) lub b). W drugiej części arkusza znajdą się propozycje dwóch tematów wypracowań, z których uczeń będzie wybierał jeden i pisał tekst nie krótszy niż 200 słów. Uczeń będzie dokonywał wyboru spośród: a) tematu o charakterze twórczym (np. opowiadanie twórcze) oraz b) tematu o charakterze argumentacyjnym (np. rozprawka, artykuł, przemówienie). Każdy temat będzie wymagał odwołania się do obowiązkowej lektury szkolnej ORAZ/LUB do utworu bądź utworów samodzielnie wybranych przez ucznia.

Rodzaj zadań Liczba zadań Łączna liczba punktów Udział w wyniku sumarycznym Zamknięte 12–17 ok. 30% Otwarte 5–9 (w tym wypracowanie) 28–36 ok. 70% Razem 17–26 40–53 100%

ZADANIA NA EGZAMINIE Z MATEMATYKI W arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. Zadania zamknięte to takie, w których uczeń wybiera odpowiedź spośród podanych. Wśród zadań zamkniętych znajdą się m.in. zadania wyboru wielokrotnego, zadania typu prawda-fałsz oraz zadania na dobieranie. Wśród zadań otwartych znajdą się zarówno takie, które będzie można rozwiązać typowym sposobem, jak i takie, które będą wymagały zastosowania niestandardowych metod rozwiązywania. Uczeń będzie musiał, wykorzystując posiadane wiadomości i umiejętności, wymyślić i zrealizować własny plan rozwiązania zadania, który pozwoli mu wykonać polecenie lub udzielić odpowiedzi na pytanie postawione w zadaniu. W niektórych zadaniach uczeń będzie musiał przedstawić uzasadnienie wskazanych zależności. Zadania egzaminacyjne będą sprawdzały poziom opanowania umiejętności opisanych w następujących wymaganiach ogólnych w podstawie programowej kształcenia ogólnego: sprawność rachunkowa wykorzystanie i tworzenie informacji wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji rozumowanie i argumentacja.

W arkuszu egzaminacyjnym będzie od 19 do 23 zadań W arkuszu egzaminacyjnym będzie od 19 do 23 zadań. Liczbę zadań oraz liczbę punktów możliwych do uzyskania za poszczególne rodzaje zadań przedstawiono w poniższej tabeli. W arkuszu egzaminacyjnym jako pierwsze zamieszczone będą zadania zamknięte, a po nich – zadania otwarte. Rodzaj Liczba Łączna liczba Udział w wyniku zadań punktów sumarycznym zamknięte 14–16 ok. 50% otwarte 5–7 RAZEM 19–23 28–32 100%

Język obcy nowożytny W arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. Zadania zamknięte to takie, w których uczeń wybiera odpowiedź spośród podanych. Wśród zadań zamkniętych znajdą się m.in. zadania wyboru wielokrotnego, zadania typu prawda-fałsz oraz zadania na dobieranie. W zadaniach otwartych uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź. Większość zadań otwartych wymaga uzupełnienia podanego tekstu jednym słowem lub kilkoma. Oprócz zadań w języku obcym w arkuszu mogą wystąpić zadania, w których uczeń na podstawie tekstu w języku obcym przekazuje informacje w języku ojczystym. Wśród zadań otwartych znajdzie się również zadanie polegające na napisaniu własnej dłuższej wypowiedzi pisemnej. Zadanie stawia ucznia w określonej sytuacji z życia codziennego i sprawdza, czy potrafiłby on porozumieć się z obcokrajowcem, np. udzielając mu informacji lub uzyskując od niego wyjaśnienia, opowiadając mu o jakimś wydarzeniu lub składając mu życzenia czy propozycję. W arkuszu egzaminacyjnym będzie od 45 do 55 zadań ujętych w 12–15 wiązek.

Arkusz egzaminacyjny z języka obcego nowożytnego obejmuje następujące części: - Rozumienie ze słuchu - Znajomość funkcji językowych - Rozumienie tekstów pisanych - Znajomość środków językowych - Wypowiedź pisemna

Rozumienie ze słuchu Podstawę zadań sprawdzających wiadomości i umiejętności w zakresie rozumienia ze słuchu stanowią krótkie teksty dwukrotnie odtwarzane w sali egzaminacyjnej z płyty CD, na której – oprócz tekstów w języku obcym – nagrane są instrukcje w języku polskim dotyczące rozwiązywania zadań. Część zadań może być oparta na materiale ikonograficznym. CZAS TRWANIA ok. 20–25 minut całe nagranie z dwukrotnie odczytanymi tekstami, poleceniami i przerwami na wykonanie zadań TYPY ZADAŃ zadania zamknięte: wybór wielokrotny, dobieranie zadania otwarte: zadanie z luką/lukami, odpowiedzi na pytania LICZBA ZADAŃ :3–4 wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi) UDZIAŁ W WYNIKU SUMARYCZNYM ok. 20–25%

Znajomość funkcji językowych Zadania w tej części arkusza egzaminacyjnego sprawdzają znajomość funkcji językowych oraz podobieństw i różnic w sposobie ich realizacji w języku polskimi obcym. Zadania oparte są na krótkich tekstach lub materiale ikonograficznym zamieszczonym w arkuszu egzaminacyjnym. TYPY ZADAŃ zadania zamknięte: wybór wielokrotny, dobieranie zadania otwarte: zadanie z luką/lukami LICZBA ZADAŃ 10–12 (3–4 wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi) UDZIAŁ W WYNIKU SUMARYCZNYM ok. 15–20%

Rozumienie tekstów pisanych Zadania sprawdzające wiadomości i umiejętności w zakresie rozumienia tekstów pisanych oparte są na tekstach zamieszczonych w arkuszu egzaminacyjnym. Część zadań może być oparta na materiale ikonograficznym. ŁĄCZNA DŁUGOŚĆ TEKSTÓW do 850 wyrazów TYPY ZADAŃ zadania zamknięte: wybór wielokrotny, dobieranie zadania otwarte: zadanie z luką/lukami, odpowiedzi na pytania LICZBA ZADAŃ 12–16 (3–4 wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi) UDZIAŁ W WYNIKU SUMARYCZNYM ok. 25–30%

Znajomość środków językowych Zadania sprawdzające znajomość środków językowych (leksykalno- gramatycznych) oparte są na pojedynczych zdaniach lub krótkich tekstach zamieszczonych w arkuszu egzaminacyjnym. Część zadań może być oparta na materiale ikonograficznym. ŹRÓDŁA TEKSTÓW teksty adaptowane lub oryginalne TYPY ZADAŃ zadania zamknięte: wybór wielokrotny, dobieranie zadania otwarte: zadanie z luką/lukami, parafraza zdań, tłumaczenie fragmentów zdań na język obcy, układanie fragmentów zdań z podanych elementów leksykalnych LICZBA ZADAŃ 10–12 (3–4 wiązki, w tym przynajmniej 1 wiązka z zadaniami otwartymi) UDZIAŁ W WYNIKUSUMARYCZNYM ok. 15–20%

Wypowiedź pisemna Zadanie polega na napisaniu krótkiego tekstu informacyjnego z elementami opisu, opowiadania, zaproszenia, wyrażania i uzasadniania opinii itp., zgodnie ze wskazówkami podanymi w poleceniu. TYP ZADANIA zadanie otwarte: CHARAKTERYSTYKA ZADANIA : jedno zadanie (bez możliwości wyboru), polecenie w języku polskim, w poleceniu podane trzy podpunkty, które zdający powinien rozwinąć w wypowiedzi podany początek wypowiedzi RODZAJ WYPOWIEDZI notatka, ogłoszenie, zaproszenie, wiadomość, e- mail, wpis na blogu DŁUGOŚĆ WYPOWIEDZI 50–120 wyrazów UDZIAŁ W WYNIKU SUMARYCZNYM ok. 20% W zadaniach otwartych sprawdzających znajomość środków językowych wymagana jest pełna poprawność gramatyczna i ortograficzna. W odpowiedziach do zadań otwartych sprawdzających rozumienie ze słuchu oraz rozumienie tekstów pisanych kluczowe jest przekazanie komunikatu. Błędy językowe oraz ortograficzne są dopuszczalne, o ile odpowiedź ucznia w sposób jednoznaczny wskazuje, że zrozumiał on tekst.

EGZAMIN ÓSMOKLASISTY Każdy zdający powinien mieć na egzaminie ósmoklasisty z każdego przedmiotu długopis (lub pióro) z czarnym tuszem (atramentem) przeznaczony do zapisywania rozwiązań (odpowiedzi). Niedozwolone jest korzystanie z długopisów zmazywalnych / ścieralnych. Dodatkowo na egzaminie z matematyki każdy zdający powinien mieć linijkę. Rysunki – jeżeli trzeba je wykonać – zdający wykonują długopisem. Nie wykonuje się rysunków ołówkiem. Z dodatkowych materiałów oraz przyborów pomocniczych mogą korzystać zdający, którym dostosowano warunki przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty. Zdający korzystają ze sprzętu, którego używają w procesie dydaktycznym. Osoby z chorobami przewlekłymi, chore lub niesprawne czasowo mogą korzystać z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę.

Tabela

Szczegółowe informacje na temat egzaminu ósmoklasisty: można uzyskana na stronie www.cke.gov.pl w zakładce egzamin ósmoklasisty.