Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16"— Zapis prezentacji:

1 Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16

2 Podstawa prawna Sprawdzian jest przeprowadzany na mocy art. 9 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) Regulacje dotyczące przeprowadzania sprawdzianu (części sprawdzianu, unieważnienia, wgląd) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572, ze zm.), w tym w szczególności ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2015 r., poz. 357) Szczegółowe zasady organizacyjno-techniczne Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego (DzU z 2015 r., poz. 959) Wzór zaświadczenia o wynikach Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 893, ze zm.)

3 Terminy Termin główny: 5 kwietnia 2016 r.
Termin dodatkowy: 2 czerwca 2016 r. Uczeń, który z przyczyn losowych lub ‎zdrowotnych nie przystąpi do sprawdzianu w kwietniu, przystępuje do niego w terminie dodatkowym. Przystąpienie do sprawdzianu jest obowiązkowe!

4 Struktura sprawdzianu
Część 1 (80 minut) Arkusz zawiera łącznie 20–32 zadania język polski 8–12 zadań wymagających wskazania poprawnej odpowiedzi spośród podanych* 2–4 zadania, do których uczeń sam formułuje rozwiązania i odpowiedzi matematyka Część 2 (45 minut) język obcy nowożytny 12–15 zadań wymagających wskazania poprawnej odpowiedzi spośród podanych* (w tym 4–5 zadań na rozumienie ze słuchu) * Rozwiązania tych zadań należy zaznaczyć na karcie odpowiedzi. Po każdej części sprawdzianu uczeń ma dodatkowe 5 min na sprawdzenie, czy zaznaczył wszystkie odpowiedzi.

5 Wyposażenie ucznia W trakcie sprawdzianu uczeń powinien mieć:
pióro lub długopis z czarnym atramentem/tuszem, linijkę (tylko część 1 sprawdzianu). Rysunki należy wykonywać piórem/długopisem. Uczeń powinien pamiętać o zabraniu ze sobą ważnej legitymacji szkolnej. Do sali egzaminacyjnej uczeń nie może wnieść: urządzeń telekomunikacyjnych, kalkulatora, słowników. Fot. Shutterstock

6 Przebieg sprawdzianu Sprawdzian ma formę pisemną. Część 1 (80 minut)
język polski i matematyka – godz. 9.00 Część 2 (45 minut) język obcy nowożytny – godz Jeśli w szkole jest obowiązkowo nauczany więcej niż jeden język obcy nowożytny, rodzice składają do 30 września 2015 r. deklarację dotyczącą wyboru języka, z którego dziecko przystąpi do sprawdzianu. Deklarację tę można zmienić do 5 stycznia 2016 r. Uczeń przystępuje do sprawdzianu w szkole, do której uczęszcza. Przystąpienie do niego jest warunkiem koniecznym ukończenia szkoły podstawowej. Uczeń, który się spóźni na sprawdzian, może zostać wpuszczony do sali egzaminacyjnej tylko w wyjątkowych sytuacjach. Na sprawdzianie uczeń zajmuje miejsce przy stoliku, którego numer wylosował.

7 Przebieg sprawdzianu Uczniowie, zanim przystąpią do samodzielnej pracy, zgodnie z instruktażem zespołu nadzorującego kodują arkusz egzaminacyjny, zapoznają się z instrukcją, sprawdzają kompletność arkusza. Na tablicy zostaje zapisany czas trwania danej części sprawdzianu. Na 10 minut przed końcem danej części przewodniczący zespołu nadzorującego przypomina o przeniesieniu odpowiedzi na kartą odpowiedzi. Po zakończeniu danej części sprawdzianu uczniowie mają dodatkowe 5 minut na sprawdzenie, czy poprawnie przenieśli odpowiedzi na kartę odpowiedzi. W czasie trwania sprawdzianu uczniowie nie powinni opuszczać sali egzaminacyjnej. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący zespołu nadzorującego może zezwolić uczniowi na opuszczenie sali egzaminacyjnej po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się ucznia z innymi osobami, z wyjątkiem osób udzielających pomocy medycznej.

8 Przebieg sprawdzianu UNIEWAŻNIENIE CZĘŚCI SPRAWDZIANU PRZEZ PRZEWODNICZĄCEGO ZESPOŁU EGZAMINACYJNEGO W przypadku: a)stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez ucznia b) wniesienia lub korzystania przez ucznia w sali egzaminacyjnej z urządzenia telekomunikacyjnego albo materiałów lub przyborów pomocniczych niewymienionych w komunikacie o przyborach c) zakłócania przez ucznia prawidłowego przebiegu odpowiedniej części sprawdzianu, w sposób utrudniający pracę pozostałym uczniom – przewodniczący zespołu egzaminacyjnego przerywa i unieważnia temu uczniowi daną część sprawdzianu. Uczeń, któremu przewodniczący zespołu egzaminacyjnego unieważnił daną część sprawdzianu, przeprowadzanego w terminie głównym, z jednego z powodów określonych powyżej, przystępuje ponownie do odpowiedniej części sprawdzianu w dodatkowym terminie.

9 Specjalne potrzeby edukacyjne (np. dysleksja)
Do 30 września 2015 r. Rodzice zostają poinformowani o możliwych sposobach dostosowania warunków lub form przeprowadzania sprawdzianu (np. wydłużenie czasu pracy, odczytanie tekstu przez członka zespołu nadzorującego, zwolnienie z obowiązku zaznaczania odpowiedzi na karcie odpowiedzi). Do 15 października 2015 r. Rodzice dostarczają (jeśli dotychczas tego nie zrobili) orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach dziecka w uczeniu się. Do 20 listopada 2015 r. Rodzice otrzymują konkretne propozycje dostosowania warunków i form sprawdzianu. Muszą je zaakceptować lub odrzucić do 24 listopada 2015 r.

10 Specjalne potrzeby edukacyjne (np. dysleksja)
Dostosowanie warunków sprawdzianu: Zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zeszycie zadań egzaminacyjnych, bez przenoszenia ich na kartę odpowiedzi. Przedłużenie czasu do 40 minut w części I i do 25 minut w części II. Zastosowanie szczegółowych zasad oceniania rozwiązań zadań otwartych z języka polskiego, języków obcych nowożytnych oraz matematyki, uwzględniających specyficzne trudności w uczeniu się.

11 Wyniki sprawdzianu Ogłoszenie wyników sprawdzianu: 27 maja 2016 r.
Wydanie zaświadczeń: 24 czerwca 2016 r. Uczniowie otrzymują zaświadczenia o wynikach sprawdzianu razem ze świadectwem ukończenia szkoły podstawowej. Wyniki sprawdzianu mogą mieć wpływ na przyjęcie: − do wybranego gimnazjum, − do wybranej klasy. Uczeń otrzymuje informacje o wynikach w postaci procentów: 1. z pierwszej części sprawdzianu (łącznie język polski i matematyka), 2. z języka polskiego, 3. z matematyki, 4. z drugiej części sprawdzianu (język obcy nowożytny). Sprawdzianu nie można nie zdać. Wyniki sprawdzianu są ostateczne – nie można ich podważyć na drodze sądowej.

12 Wgląd do pracy egzaminacyjnej
Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) do wglądu w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.

13 Więcej informacji na temat sprawdzianu

14 Wyzwania dla szóstoklasistów
systematyczne powtórki wyrobienie nawyku uważnego czytania zadań opanowanie umiejętności rozwiązywania różnych typów zadań umiejętne planowanie pracy i gospodarowanie czasem sprawdzanie efektów swojej pracy radzenie sobie ze stresem

15 Jak pomóc szóstoklasiście w osiągnięciu dobrych wyników?
dbanie o systematyczność przygotowań wsparcie emocjonalne sprawdzanie postępów motywowanie do nauki poprzez docenianie pozytywnych efektów pracy dbanie o odpowiednią dietę zachęcanie do wysiłku fizycznego, ruchu na świeżym powietrzu


Pobierz ppt "Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16"

Podobne prezentacje


Reklamy Google