AKTYWIZUJĄCE METODY NAUCZANIA i UCZENIA SIĘ DOROSŁYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Advertisements

Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Miniprzedsiębiorstwo założyło 6 uczennic z klasy 2a.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
M Ł ODZI PRZEDSI Ę BIORCZY W ZSP - GIMNAZJUM W BRZE Ź NICY Opiekun: mgr Agata Frączek.
ROK SZKOLNY 2015/16  Projekt edukacyjny: Szkoła miejscem działań kreatywnych – czyli jak rozwijamy nasze zainteresowania?
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo
Respectful European Schools Pursue Equality and Cultural Tolerance
Co to jest spacer edukacyjny?
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
WPŁYW EUROPEJSKIEGO RYNKU PRACY NA KSZTAŁCENIE ZAWODOWE
Sześciolatek w obliczu zmian
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Prawo finansów publicznych
II posiedzenie grupy tematycznej ds. podejścia LEADER
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
dr Marzena Żylińska Łódź
Sweet Dream 3ATE.
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu Komisji Europejskiej
Edukacja globalna w przestrzeni lokalnej
JAK ZAPEWNIĆ CIĄGŁOŚĆ WIEDZY I DOSTĘP DO WYKWALIFIKOWANYCH PRACOWNIKÓW W DEFICYTOWYM ZAWODZIE Jacek Wójcik
KOŁO NAUKOWE Z ZAKRESU NAUK MATEMATYCZNO - PRZYRODNICZYCH
Przedszkole Promujące Zdrowie
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Program profilaktyczno-wychowawczy
Staże europejskie drogą do sukcesu
Narzędzie rozwoju i kształtowania kultury organizacyjnej
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Prezentacja planu biznesowego
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
KOMUNIKACJA KORPORACYJNA I PUBLIC RELATIONS
PRZYWÓDZTWO W ORGANIZACJI
Projekt jest współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+ Sektor - Edukacja dorosłych, Akcja 1 Mobilność Edukacyjna.
Nazwa firmy Biznesplan.
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
Projekt: JAK SKUTECZNIE I JAK EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA CYKL KOLBA mgr Anna Krawczyk Projekt.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Centrum PISOP Jesteśmy grupą aktywnych ludzi, którzy od 15 września 2000 r. tworzą niezależne Stowarzyszenie Należymy do Ogólnopolskiej Sieci SPLOT.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Wspomaganie pracy szkół
Kompetencje informatyczne – III etap edukacyjny
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

AKTYWIZUJĄCE METODY NAUCZANIA i UCZENIA SIĘ DOROSŁYCH Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE AKTYWIZUJĄCE METODY NAUCZANIA i UCZENIA SIĘ DOROSŁYCH mgr Grażyna Noskowicz - Refleksje uczestników kursu z zakresu andragogiki w Wielkiej Brytanii Projekt jest współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+ Sektor - Edukacja dorosłych, Akcja 1 Mobilność Edukacyjna

CHARAKTERYSTYKA UCZNIA DOROSŁEGO Ma na tyle plastyczną psychikę, że może podlegać oddziaływaniu oświatowemu Realizuje w swoim życiu wiele ról społecznych (rodzic, pracownik, …) Uczy się tego, co jest potrzebne do rozwiązywania problemów – wyzwań życiowych Zaawansowany rozwój psychofizyczny Doświadczenie życiowe Poważny stosunek do życia (?), odpowiedzialność, potrzeba samodzielności, Nastawienie na osiąganie celów, wykorzystanie nabytych umiejętności w praktyce, potrzeba wewnętrznej motywacji Bazowanie na własnym doświadczeniu i wiedzy Oczekuje szacunku, boi się popełniać błędy.

EFEKTYWNOSĆ UCZENIA SIĘ DOROSŁYCH WARUNKI Mogą odwoływać się do własnej wiedzy i doświadczenia Rozumieją znaczenie i wartość tego, czego się uczą Działają dobrowolnie Nie muszą obawiać się oceny Są aktywnie zaangażowani w proces uczenia

WYBRANE METODY NAUCZANIA W EDUKACJI DOROSŁYCH OPARTEJ NA AKTYWNOŚCI I ZAANGAŻOWANIU UCZNIA Projekt „Wytapetowanie pokoju dziecka” Cel strategiczny – cele operacyjne – plan działania – potrzebne zasoby – harmonogram prac – wykonanie – prezentacja efektów – ocena efektów Nawet taki prosty projekt wymaga wykorzystanie wiedzy w praktyce, kreatywności, planowania, pracy w zespole

Projekt iFiscus Projekt miał na celu wsparcie rodzin w planowaniu domowego budżetu. Koordynatorem projektu była angielska firma edukacyjna Europa Training Ltd we współpracy z siedmioma organizacjami z różnych krajów, w tym instytucje kształcące dorosłych i był finansowany przez Komisję Europejską. W ramach projektu przeprowadzono badania dotyczące domowych oszczędności, zaprezentowano analizę zarządzania budżetem domowym (tylko w Polsce i Włoszech oszczędzanie jest problemem), skonstruowano narzędzia do planowania domowego budżetu, opracowano dobre praktyki w zakresie zarządzania finansami gospodarstw domowych

Ubezpieczenie emerytalne Mapy myśli Rozpisanie i rozrysowanie poszczególnych pojęć, problemów, skojarzeń oraz powiązanie ich strzałkami (myślnikami) Praca w grupach zakończona dyskusją i podsumowaniem Ubezpieczenie emerytalne Co nam daje Prawo do emerytury rodzaj Ubezpieczenia społeczne

Analiza SWOT Moja aktywność zawodowa – prowadzenie działalności gospodarczej Mocne strony Odporność na stres ………………………………. Słabe strony Brak wiedzy z zakresu podatków ……………………………………………………….. Szanse Ulga na start w ZUS ……………………………………………………………… Zagrożenia Utrata płynności finansowej ……………………………………………………………

DOBRE PRAKTYKI To, co podobało się nam w Anglii i co chcemy przenieść do naszej szkoły

Metod podawczych nie unikniemy, ale artyzm prezentacji zwiększy ich atrakcyjność

Tak można zaprezentować efekty pracy i najważniejsze informacje

Taka mapa myśli odniesie zamierzony skutek

Drobiazgi techniczne też mają swoje znaczenie

Praca w grupach, dyskusje w takich warunkach to przyjemność

Tak wygląda praca w grupach

Każdy uczeń przyszedł na zajęcia ze swoim laptopem i zeszytem ćwiczeń (czekały na niego w szkole). Prace domowe tylko w granicach rozsądku, na platformie e-learningowej.

Dziękuję za uwagę