POMOC MIESZKANIOWA DLA MIESZKAŃCÓW KRAKOWA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej.
Advertisements

1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 Opracowała mgr Irena Krauze.
SPORZĄDZANIE PROJEKTÓW UMÓW. Inter – Group sp.k. sp. z.o.o. jest właścicielem nieruchomości, składającej się z działki gruntu zabudowanej budynkiem biurowym,
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
„Aktywni zawodowo” program promocji zatrudnienia osób z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi w Gdyni.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
NOWA ustawa o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.z 2011r. nr 152, poz. 897 ze zm.) Dominika Kaszyńska-Fisiak Urząd Gminy.
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI WYDZIAŁU ARCHITEKTURY STAROSTWA POWIATOWEGO W BIAŁYMSTOKU do 31 sierpnia 2011 roku.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. PRAWO KOALICJI – ZAKRES PODMIOTOWY USTAWA z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
UŻYTKOWANIE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie 4, Warszawa.
Podstawy prawne planowania przestrzennego w Polsce Wykład I.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Sprawozdanie Ośrodka Pomocy Społecznej w Dzierżoniowie za 2016 rok
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Sześciolatek idzie do szkoły
Ulgi i preferencje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o posiadane zezwolenie.
Czym jest CUW ? Katowice Posiedzenie 28 czerwca 2016r.
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Podstawy prawne rynku ubezpieczeń w Polsce
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Sześciolatek idzie do szkoły
Udostępnianie pojazdów wojskowych
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
„Kolejka mieszkaniowa”
„Kolejka mieszkaniowa” krok po kroku
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Grupa Wymiany Doświadczeń (GWD)
Nowe regulacje prawne w obszarze bezdomności
POMOC MIESZKANIOWA DLA MIESZKAŃCÓW KRAKOWA
Pojęcie i skład spadku.
Program Realizacji Świadczeń Wzajemnych
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
POMOC MIESZKANIOWA DLA MIESZKAŃCÓW KRAKOWA
„Most do sukcesu” Prowadzący: Agnieszka Moroń 19 lipca 2012r.
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 3.
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
Sędzia NSA dr Krzysztof Winiarski
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
przyjęty przez Zarząd Główny ZNP w dniu 20 grudnia 2016 r.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Podstawy Prawa Zabezpieczenia społecznego
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Aspekty prawne użytkowania instalacji grzewczych do 1 MW na paliwa stałe Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Ochrony Środowiska.
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Forum Komisji Dialogu Społecznego
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Gospodarowanie odpadami
Zapis prezentacji:

POMOC MIESZKANIOWA DLA MIESZKAŃCÓW KRAKOWA UMK Kraków POMOC MIESZKANIOWA DLA MIESZKAŃCÓW KRAKOWA

Pomoc mieszkaniowa Zgodnie z przepisem art. 4 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych członków wspólnoty samorządowej należy do zadań własnych gminy. Gmina, na zasadach i w wypadkach przewidzianych w ustawie, zapewnia lokale socjalne i lokale zamienne, a także zaspokaja potrzeby mieszkaniowe gospodarstw domowych o niskich dochodach. Kryteria kwalifikowania osób do pomocy mieszkaniowej Gminy Miejskiej Kraków określa uchwała Nr XXI/340/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 8 lipca 2015 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków oraz tymczasowych pomieszczeń.

Grupy wnioskodawców, którzy spełniają kryteria niezaspokojonych potrzeb mieszkaniowych: 1) są najemcami lokali, które nie spełniają warunków technicznych wymaganych dla  pomieszczeń przeznaczonych na stały pobyt ludzi; 2) zamieszkują z zamiarem pobytu stałego w lokalu położonym na terenie Gminy, w którym powierzchnia mieszkalna w przeliczeniu na osobę jest mniejsza niż 5 m2; 3) są wychowankami placówek opiekuńczo-wychowawczych znajdujących się na terenie Gminy lub prowadzonych przez Gminę oraz rodzin zastępczych, których miejsce zamieszkiwania znajduje się na terenie Gminy; 4) posiadają prawomocne orzeczenie sądowe stwierdzające popełnienie przestępstwa, którego ofiarą jest wnioskodawca lub osoby objęte wnioskiem, pozbawiającego możliwości zamieszkiwania w lokalu położonym na terenie Gminy, w którym zamieszkiwały z zamiarem stałego pobytu; 5) posiadają prawomocne orzeczenie eksmisji z lokalu, w którym sąd nie przyznał prawa do lokalu socjalnego albo nie orzekał o istnieniu lub braku takiego uprawnienia lub ostateczną decyzję administracyjną o opróżnieniu lokalu mieszkalnego;

Grupy wnioskodawców, którzy spełniają kryteria niezaspokojonych potrzeb mieszkaniowych: 6) zamieszkują w lokalu, który zgodnie z jego podstawową funkcją nie może służyć do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych; 7) zamieszkują w lokalu lub jego części nie wchodzącym w skład zasobu, na podstawie umowy najmu, użyczenia lub innego tytułu prawnego umożliwiającego zamieszkiwanie pod warunkiem, że: a) upłynął okres na jaki został zawarty lub utracono tytuł prawny wskutek wypowiedzenia; b) kwota opłat za używanie lokalu, przekraczała w momencie upływu okresu wypowiedzenia lub okresu na jaki został zawarty tytuł prawny 50 % miesięcznych dochodów wnioskodawcy i osób objętych wnioskiem; c) powierzchnia zajmowanego lokalu lub jego części nie przekracza normatywnej powierzchni użytkowej przyjętej na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o dodatkach mieszkaniowych

Grupy wnioskodawców, którzy spełniają kryteria niezaspokojonych potrzeb mieszkaniowych: 8) są osobami bezdomnymi w rozumieniu ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej: 9) utraciły tytuł prawny do lokalu wskutek wypowiedzenia umowy najmu dokonanego na podstawie art. 11 ust. 5 i 7 ustawy ( wypowiedzenie w terminie trzyletnim) lub art. 11 ust. 2 pkt 2 ustawy (wypowiedzenie z uwagi na zwłokę w zapłacie czynszu); 10) utraciły tytuł prawny do lokalu nie wchodzącego w skład zasobu wskutek prawomocnego orzeczenia sądowego. Zgodnie z uchwałą, uprawnionymi do zawarcia umowy najmu gminnego lokalu mieszkalnego są osoby spełniające kryterium niezaspokojonych potrzeb mieszkaniowych i niskich dochodach po objęciu ostateczną listą mieszkaniową.

Kryteria dochodowe dla osób ubiegających się o pomoc mieszkaniową Kryterium niskich dochodów rozumiane jest jako miesięczny dochód netto nieprzekraczający następujących kwot na osobę: 200% najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym (2 059,60 zł), 175% najniższej emerytury w gospodarstwie dwuosobowym (1 802,15 zł), 150% najniższej emerytury w gospodarstwie wieloosobowym (1 544,70 zł).

Udzielanie pomocy mieszkaniowej Po przeprowadzeniu weryfikacji zaktualizowanych wniosków, dokonana zostaje ich ocena w oparciu o kwestionariusz kwalifikacji punktowej warunków socjalno-mieszkaniowych. Ocena punktowa dokonywana jest w miejscu zamieszkania lub pobytu wnioskodawców, przez zespoły w skład których wchodzą pracownicy Wydziału Mieszkalnictwa UMK oraz przedstawiciele Rad Dzielnic Miasta Krakowa. Po zakończeniu tej procedury zostają ustalone i podane do publicznej wiadomości projekty list mieszkaniowych na dany rok, na podstawie stosownego zarządzenia Prezydenta Miasta Krakowa. W terminie 30 dni od ogłoszenia projektów list, wnioskodawcom przysługuje prawo wniesienia zastrzeżeń, które zostają rozpatrzone przez Dyrektora Wydziału Mieszkalnictwa z udziałem przedstawicieli właściwych Rad Dzielnic Miasta Krakowa. Następnie ustalane są ostateczne listy mieszkaniowe.

Dane dotyczące Krakowa Liczba mieszkańców Krakowa 766 739 osób Liczba mieszkań ogółem 380 290 lokali mieszkalnych Liczba lokali gminnych 15 353 lokali mieszkalnych Liczba oddanych mieszkań do użytku w 2017 r. 11 090 lokali mieszkalnych (wzrost o18,4 %) Przeciętna powierzchnia mieszkania 57,7 m² Zasób mieszkaniowy GMK stanowi 4,04 % zasobu mieszkaniowego Miasta Krakowa

Zasób mieszkaniowy GMK – stan na 31 grudnia 2017 r. 2 956 - Lokali mieszkalnych położonych w budynkach pozostających w zarządzie ZBK 12 397 - Lokali mieszkalnych położonych w budynkach pozostających poza zarządem ZBK Lokale socjalne: 3 521 - lokali mieszkalnych posiadających status lokali socjalnych Tymczasowe pomieszczenia 83 - lokale posiadające status tymczasowych pomieszczeń. W 2017 roku zasób tymczasowych pomieszczeń został powiększony o 10 tymczasowych pomieszczeń, a jednocześnie status tymczasowego pomieszczenia utraciło 9 pomieszczeń.

Potrzeby mieszkaniowe - dane na koniec 2017 r. W 2017 roku wydano 611 skierowań do zawarcia umowy najmu, w tym: 599 skierowań - na rzecz osób uprawnionych do najmu lokalu socjalnego na podstawie prawomocnego wyroku sądu; 12 skierowań - do tymczasowych pomieszczeń w ramach realizacji wyroków eksmisyjnych orzekających o braku uprawnienia do lokalu socjalnego. Realizacja wyroków eksmisyjnych na 31 grudnia 2017 roku do zrealizowania przez GMK łącznie 2837 wyroków narastająco w tym: 673 wyroków - z zasobu prywatnego, uprawniających do przyznania lokalu socjalnego, 954 wyroków - z zasobu GMK, uprawniających do przyznania lokalu socjalnego, 705 wyroków - z zasobu GMK, uprawniających do przyznania tymczasowego pomieszczenia 505 wyroków - z zasobu prywatnego, uprawniających do przyznania tymczasowego pomieszczenia

Realizacja wyroków eksmisyjnych Gmina na bieżąco realizuje zadania w zakresie realizacji wyroków eksmisyjnych. W ostatnich latach zaobserwować można zmniejszającą się liczbę rejestrowanych wyroków eksmisyjnych oraz utrzymujący się trend wzrostowy w liczbie wydawanych skierowań. Realizacja wyroku może nastąpić z pominięciem kolejności, na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta Krakowa, jeśli: jest to uzasadnione ze względu na racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi Gminy, należy wyeksmitować osobę występującą w sposób rażący lub uporczywy przeciwko obowiązującemu porządkowi domowemu , przedłożono ostateczną decyzję organu nadzoru budowlanego dotyczącą konieczności wykwaterowania osób zamieszkujących w lokalu.

Realizacja wyroków eksmisyjnych Najczęściej występującą przyczyną realizacji wyroku poza kolejnością jest złożenie przez wierzyciela wyroku deklaracji wykonania remontu lokalu socjalnego na swój koszt dla osoby eksmitowanej z jednoczesną rezygnacją z przysługujących roszczeń odszkodowawczych od gminy. Na realizację prawomocnie orzeczonych wyroków sądowych orzekających eksmisję z uprawnieniem do otrzymania lokalu socjalnego od Gminy są przeznaczane przede wszystkim pomieszczenia pochodzące z naturalnego ruchu ludności – tzw. pustostany. Pozyskanie tych lokali w określonym czasie jest trudne do przewidzenia, dlatego realizacja odbywa się według kolejności wpływu wyroków do Wydziału Mieszkalnictwa Urzędu Miasta Krakowa i stosownie do wygospodarowanego na ten cel lokalu mieszkalnego.

Realizacja wyroków eksmisyjnych w okresie od 2013 do 2017 r Realizacja wyroków eksmisyjnych w okresie od 2013 do 2017 r. z zasobu prywatnego z prawem do lokalu socjalnego   2013 2014 2015 2016 2017 Liczba zarejestrowanych wyroków 141 152 99 70 75 Liczba wydanych skierowań do zawarcia umowy najmu lokalu 154 123 157 185 192 Łączna liczba zarejestrowanych wyroków orzekających eksmisję - stany na koniec roku 1135 1136 1029 871 673

Odszkodowania dla właścicieli kamienic prywatnych W ramach postępowań prowadzonych w sprawach roszczeń odszkodowawczych dla właścicieli nieruchomości z tytułu niedostarczenia lokalu socjalnego lub niewskazania pomieszczenia tymczasowego osobom, względem których została orzeczona eksmisja z lokalu mieszkalnego, w związku z art. 18 ust. 5 i art. 25 e ustawy, w okresie od 1 stycznia 2017 roku do 31 grudnia 2017 roku wypłacono odszkodowania na łączną kwotę 3 287 033,56 zł.

Powiększenie mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków następuje poprzez: 1. Realizację budownictwa mieszkaniowego na terenach Gminy, 2. Pozyskiwanie na rynku pierwotnym budynków oraz wyodrębnionych lokali mieszkalnych poprzez ich zakup od różnych podmiotów, 3. Pozyskiwanie na rynku wtórnym lokali mieszkalnych poprzez ich zakup od właścicieli mieszkań lub spółdzielni mieszkaniowych, 4. Nabywanie budynków i ich adaptacja na cele mieszkalne, 5. Adaptację lokali użytkowych na cele mieszkalne, 6. Przejmowanie budynków od dłużników Gminy i ich adaptacja na cele mieszkalne, 7. Pozyskiwanie własności lokali mieszkalnych w wyniku zniesienia współwłasności nieruchomości, w których Gmina posiada ułamkowe udziały we własności, 8. Podejmowanie czynności wyjaśniających, które umożliwią uregulowanie stanu prawnego nieruchomości o niejasnym statusie, 9. Pozyskiwanie lokali mieszkalnych poprzez zamianę nieruchomości.

Liczba pozyskanych lokali mieszkalnych od 2003 roku • 943 lokali w drodze zakupu budynków i wyodrębnionych lokali mieszkalnych, • 568 lokali na podstawie partycypacji w towarzystwach budownictwa społecznego, • 420 lokale w wyniku realizacji gminnych inwestycji mieszkaniowych, • 194 lokale w drodze adaptacji na cele mieszkalne nabytych budynków, • 42 lokale poprzez zamianę lokali użytkowych na mieszkania. • 3660 pustostanów wyremontowanych przez ZBK i najemców W latach 2003 – 2017 przekazano łącznie 5827 lokali mieszkalnych do zasiedlenia.

Budownictwo mieszkań socjalnych Inwestycje własne na gruntach należących do gminy pozostają najtańszą i najlepszą formą pozyskiwania mieszkań. Budowa własnych osiedli jest optymalnym rozwiązaniem jeśli chodzi o kwestie finansowe, ale też o zapewnienie przyzwoitej jakości samych mieszkań i ich otoczenia – począwszy od materiałów budowlanych po dbałość o otoczenie (zieleń, place zabaw, parkingi, małą architekturę). Inwestycje 2008 - 2016 W 2008 r. oddano do użytku 9 wielorodzinnych budynków – łącznie 290 lokali mieszkalnych przy ul. Magnolii. W 2013 r. Miasto zyskało 82 lokale mieszkalne przy ul Działkowej. W 2016 r. oddano kolejne 48 mieszkań (w tym 5 dla osób niepełnosprawnych) przy ul. Mały Płaszów.

Inwestycje planowane w latach 2017-2021 Inwestycja pn. „Budowa zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych przy ul. Wańkowicza”- około 170 mieszkań, Inwestycja pn. „Zaprojektowanie i wybudowanie zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych przy ul. J. K. Przyzby i ul. Zalesie w Krakowie” – 357 mieszkań, Inwestycja pn. „Przygotowanie i realizacja budynków mieszkalnych wielorodzinnych przy ul. Fredry w Krakowie” – ok. 50 mieszkań Wszystkie lokale mieszkalne budowane przez Gminę będą wykończone w pełnym standardzie, tj. pod klucz, obejmującym wykończenie i wyposażenie lokali w tzw. „biały montaż”.