Planowanie pracy korekcyjno-kompensacyjnej, wyrównawczej i rewalidacji indywidualnej Urszula Mielczarek mielczarek@womczest.edu.pl.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Advertisements

WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Podstawy prawne współpracy PPP ze szkołami. Podstawa prawna działania Poradni ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 6 ul. Rzgowska 25 PPP 6 Łódź.
Objawy wskazujące na występowanie dysleksji Obniżona sprawność ruchowa. Obniżona sprawność manualna. Zaburzenia koordynacji wzrokowo–ruchowej. Trudności.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Specjalistyczna Poradnia Wspierania Rozwoju i Terapii ul. Hipoteczna 3/5 Łódź tel
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
SOSW jest placówką przeznaczoną dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim. Szkoła Podstawowa Specjalna.
System edukacji w Polsce
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Sześciolatek idzie do szkoły
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Programy nauczania.
Podstawa programowa WF założenia
Sześciolatek w obliczu zmian
„Od dziś pracuję na swój sukces”
Sześciolatek idzie do szkoły
Autor: Marzenna Czarnocka
Zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Podstawa prawna : ROZPORZĄDZENIE.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Dokumentacja szkolna w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
WSPÓŁPRACA SZKOŁY Z SPT W NOWOGARDZIE
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego w Lubaniu
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w systemie oświaty w świetle zmian prawnych i finansowych Warszawa, kwiecień 2018 r. Opracowanie: Emilia.
Konferencja dla Dyrektorów
Program profilaktyczno-wychowawczy
Katarzyna Kotowska Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
ZEBRANIE DLA RODZICÓW ROK SZKOLNY 2018/2019 Rybnik dn
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
Podstawa programowa WF założenia
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Uczeń, dziecko z niepełnosprawnością w szkole - cykl sześciu wideokonferencji. Spotkanie I „Dziecko, uczeń ze spektrum autyzmu” r. Aneta Żurek.
Indywidualizacja pracy z uczniem ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera  - ujęcie teoretyczne r. Aneta Żurek
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Propozycja MEN i ORE „Pakiet do samokształcenia dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej” – działania doskonalące i wspierające organizowanie procesu.
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Uczniowie  ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w szkole i placówce oświatowej– na czym polega rzeczywiste wspieranie uczniów.
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
DZIELNICOWE CENTRUM INTEGRACJI
DZIELNICOWE CENTRUM INTEGRACJI
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Kształcenie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami w przedszkolach, szkołach i placówkach. Aneta Żurek
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wspomaganie pracy szkół
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Planowanie pracy korekcyjno-kompensacyjnej, wyrównawczej i rewalidacji indywidualnej Urszula Mielczarek mielczarek@womczest.edu.pl

Kierunki polityki oświatowej państwa; Wspieranie rozwoju dziecka młodszego na 1-szym i kolejnych etapach edukacyjnych w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego; Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach; RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. ze zmianą:(następny slajd) RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 maja 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz. U z 2013 r. poz. 532 RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na: rozpoznaniu i zaspokojeniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia Praca terapeutyczna realizowana jest w trakcie pracy bieżącej z uczniem oraz w formie: RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

W przedszkolu jest organizowana w formie zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych , socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym: porad i konsultacji, warsztatów i szkoleń RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest organizowana w formie : Klas terapeutycznych; Zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć dydaktyczno- wyrównawczych; zajęć specjalistycznych: RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

Zajęcia specjalistyczne: korekcyjno- kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym; porad i konsultacji. RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

Zajęcia specjalistyczne; korekcyjno- kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi oraz specyficznymi trudnościami w uczeniu się. liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5 uczniów. RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

Uczniowie objęci pracą terapeutyczną, to uczniowie mający : 1.Fragmentaryczne deficyty rozwojowe; Zaburzenia percepcji wzrokowej. Zaburzenia percepcji słuchowej. Opóźniony i zaburzony rozwój mowy. Niesprawność motoryczna, manualna, sprawność grafomotoryczna, leworęczność. Zakłócona dynamika procesów nerwowych- nadpobudliwość , zahamowanie Funkcje poznawcze, rozwój intelektualny RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

2.Specyficzne trudności w uczeniu się w czytaniu- dysleksja w pisaniu- dysortografia, dysgrafia w matematyce- specyficzne trudności w uczeniu się matematyki RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8. Zajęcia prowadzone są przez nauczyciela właściwych zajęć edukacyjnych. RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

Godzina zajęć dydaktyczno-wyrównawczych trwa 45 minut, a godzina zajęć specjalistycznych trwa 60 minut. RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

Proces terapeutyczny w przedszkolu, obejmuje; Obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza pedagogiczna) RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

Obserwacja kończy się diagnozą pedagogiczną Diagnoza pedagogiczna to proces gromadzenia i systematyzowania informacji o uczniu, ma na celu rozpoznanie i dokonanie oceny poziomu rozwoju wiedzy i umiejętności ucznia Diagnoza pedagogiczna pozwala wyłonić nauczycielowi uczniów z trudnościami dydaktycznymi w nauce szkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych odpowiadających za proces nauki czytania i pisania, ocenić umiejętności matematyczne (diagnoza przyczyn niepowodzeń szkolnych) RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

Zajęcia rewalidacji indywidualnej W szkolnym planie nauczania należy dodatkowo uwzględnić dla uczniów niepełnosprawnych, zajęcia rewalidacyjne- co najmniej 2 godziny tygodniowo Zajęcia rewalidacyjne wynikają z niepełnosprawności ucznia Rodzaj tych zajęć, a także forma ich realizacji, powinny odpowiadać indywidualnym potrzebom rozwojowym i edukacyjnym ucznia niepełnosprawnego oraz być dostosowane do jego możliwości psychofizycznych RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych Rozporządzenie MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 22 lutego 2012 r., poz.204) RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

Uczeń niepełnosprawny, niezależnie od typu i rodzaju szkoły do jakiej uczęszcza, jest obejmowany zajęciami rewalidacyjnymi. Są to zajęcia o charakterze terapeutycznym, wspomagające rozwój dziecka niepełnosprawnego. RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

Zajęcia rewalidacji indywidualnej Prowadzone są przez nauczyciela z uprawnieniami z danego zakresu pedagogiki specjalnej: z uczniem upośledzonym umysłowo pracuje oligofrenopedagog; z uczniem niedowidzącym i niewidomym pracuje tyflopedagog; z uczniem niedosłyszącym i niesłyszącym pracuje surdopedagog; z uczniem niepełnosprawnym ruchowo i przewlekle chorym specjalista z zakresu pedagogiki terapeutycznej lub leczniczej; Do pracy z uczniami o innych niepełnosprawnościach dyrektor kieruje nauczyciela na odpowiednią formę szkolenia. RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

Rewalidacja indywidualna To kształcenie i wychowanie dzieci i młodzieży z odchyleniami od normy. Podstawowym zadaniem rewalidacji jest usprawnienie jednostki upośledzonej pod względem fizycznym, umysłowym ,psychicznym lub społecznym oraz zapewnienie jej odpowiednio do jej wieku i możliwości wykształcenia ogólnego lub zawodowego. RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

sfery poznawczej, percepcyjno-motorycznej, intelektualnej Terapia pedagogiczna stanowi swoistą interwencję wychowawczą zmierzającą do spowodowania określonych pozytywnych zmian w zakresie: sfery poznawczej, percepcyjno-motorycznej, intelektualnej emocjonalno – motywacyjnej oraz w strukturze wiedzy i umiejętności szkolnych. RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

Celem nadrzędnym terapii pedagogicznej Jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi; rozwoju na miarę ich możliwości, w takim stopniu, aby zapewnić dziecku prawidłowe funkcjonowanie w sytuacjach szkolnych Tak wyznaczony cel wymaga sprecyzowania celów operacyjnych, etapowych. RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

Cele szczegółowe- operacyjne 1.Stymulowanie, usprawnianie, korygowanie i kompensowanie rozwoju funkcji psychomotorycznych, biorących udział w procesie czytania, pisania, liczenia i innych umiejętności czyli: funkcji kinestetyczno – ruchowych, funkcji wzrokowych i orientacyjnych, funkcji słuchowych; funkcji słownych funkcji poznawczych, procesów intelektualnych RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

2.Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych a szczególnie w zakresie czytania, pisania, liczenia; 3.Eliminowanie negatywnych emocjonalnych, społecznych, motywacyjnych i osobowościowych skutków trudności w nauce RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

Zasady pracy terapeutycznej wg Ireny Czajkowskiej Zasada indywidualizacji środków i metod oddziaływania korekcyjnego, Zasada powolnego stopniowania trudności, Zasada korekcji zaburzeń: ćwiczenie przede wszystkim funkcji najgłębiej zaburzonych i najsłabiej opanowanych umiejętności, RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

Zasady pracy terapeutycznej Zasada kompensacji zaburzeń: łączenie ćwiczeń funkcji zaburzonych z ćwiczeniami funkcji niezaburzonych w celu tworzenia mechanizmów kompensacyjnych, Zasada systematyczności, Zasada ciągłości oddziaływania psychoterapeutycznego RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

Trójtorowa droga terapii Terapeuta Środowisko szkolne Rodzice RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

Trójtorowa droga terapii Terapeuta - jego osobowość Indywidualizacja programu terapeutycznego, Atmosfera akceptacji i serdeczności, Sukces dziecka od początku zajęć Współpraca terapeuty ze środowiskiem domowym i szkolnym RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

Współpraca z nauczycielami Kontakty z rodzicami Wyjaśniamy przyczyny trudności, podkreślamy znaczenie zaburzonych i opóźnionych funkcji wzrokowych, ruchowych, kinestetyczno-ruchowych, a nie złej woli dziecka, zapraszamy na zajęcia terapeutyczne Współpraca z nauczycielami RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

Okres wstępny terapii-psychoterapeutyczny W tym okresie staramy się rozwijać sferę emocjonalną dziecka, intelektualną, poznawczą , funkcje percepcyjno-motoryczne zwłaszcza percepcję słuchową –analizę i syntezę słuchową, która odgrywa istotną rolę w początkowym okresie nauki czytania i pisania. RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

Okres terapii właściwej W tym okresie nadal usprawniamy funkcje percepcyjno- motoryczne , pracujemy nad emocjami ucznia, a przede wszystkim wprowadzamy materiał literowo- wyrazowy w różnorodnych ćwiczeniach doskonalących umiejętność czytania , pisania i liczenia RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

3 aspekty terapii-program pracy terapeutycznej ODDZIAŁYWANIE PSYCHOKOREKCYJNE Stymulowanie, korygowanie i kompensowanie zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych: w sferze rozwoju ruchowego: w sferze wzrokowej: w sferze słuchowej: RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

w sferze rozwoju ruchowego: sprawności i koordynacji ruchowej, ruchowo – wzrokowo – ruchowej, sprawności manualnej w zakresie zaburzonego napięcia mięśniowego, precyzji, tempa, koordynacji wzrokowo – ruchowej i sprawności grafomotorycznej; RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

w sferze wzrokowej: spostrzegania kształtów, stałości spostrzegania, spostrzegania figur w tle, dostrzegania różnic i podobieństw , orientacji przestrzennej na podstawie materiału konkretnego, geometrycznego i literowego; usprawnianie analizatora wzrokowego, ćwiczenia pamięci wzrokowej, usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

i syntezy słuchowej, wzbogacanie słownika czynnego i biernego w sferze słuchowej: wrażliwości słuchowej, poczucia rytmu, słuchu fonematycznego, ćwiczenia pamięci słuchowej, analizy i syntezy słuchowej, wzbogacanie słownika czynnego i biernego RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

ODDZIAŁYWANIE PSYCHOTERAPEUTYCZNE- Eliminowanie niewłaściwych postaw wobec trudności i nauki dziecka. Działania wzmacniające. RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

ODDZIAŁYWANIE PSYCHODYDAKTYCZNE- Wyrównywanie opóźnień w wiadomościach i umiejętnościach edukacyjnych z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej i innych RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

Indywidualny program terapeutyczny Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012 r. W sprawie dopuszczenia do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. poz. 752 z 2012 r.) RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

RODN "WOM" w Częstochowie 2019-04-11

Urszula Mielczarek mielczarek@womczest.edu.pl Dziękuję za uwagę Urszula Mielczarek mielczarek@womczest.edu.pl