SYTUACJA UCZNIÓW KLAS VII ZREFORMOWANEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ Raport Rzecznika Praw Dziecka
Raport Rzecznika Praw Dziecka został przygotowany na podstawie sondażu opinii młodzieży, rodziców, nauczycieli i dyrektorów szkół.
Rzecznika Praw Dziecka przeprowadził sondaż na skutek napływających informacji o problemach związanych z naruszaniem prawa dziecka do nauki, odpoczynku i rozwoju zainteresowań.
UCZNIOWIE Z OPINIAMI I ORZECZENIAMI Dyrektorzy szkół miejskich mają w zarządzanych przez siebie szkołach dwukrotnie więcej uczniów z opiniami i trzykrotnie więcej z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznej, niż dyrektorzy szkół wiejskich.
SPECJALIŚCI W SZKOŁACH MIEJSKICH I WIEJSKICH Dyrektorzy szkół wiejskich i miejskich zatrudniają podobną liczbę specjalistów: pedagogów, psychologów, logopedów, asystentów nauczyciela, innych nauczycieli/specjalistów (tyflopedagogów, surdopedagogów, oligofrenopedagogów – specjalistów z zakresu autyzmu, socjoterapeutów).
PSYCHOSPOŁECZNE FUNKCJONOWANIE MŁODZIEŻY kondycja psychiczna uczniów jest dobra, najczęstsze problemy: zaniedbywanie nauki, nieodrabianie prac domowych, przeszkadzanie na lekcji.
POWODY SKARG KIEROWANYCH DO DYREKTORÓW SZKÓŁ nadmiar nauki, zbyt duża ilość prac domowych, nadmiar sprawdzianów/kartkówek, przemoc rówieśnicza, stosunek nauczycieli do niesubordynacji uczniów.
OPINIA NAUCZYCIELI NA TEMAT SYTUACJI UCZNIÓW brak ogólnego dostępu do podręczników w wersji elektronicznej i środków do ich odtworzenia, właściwie skonstruowane treści zawarte w podstawie programowej.
OPINIA NAUCZYCIELI NA TEMAT SYTUACJI UCZNIÓW zbyt długi czas odrabiania prac domowych, niesamodzielne wykonywanie lekcji, brak wiedzy niezbędnej do odrobienia zadań domowych.
ASPEKTY WYCHOWAWCZE DOTYCZĄCE UCZNIÓW zaniedbywanie nauki, bierność, nadpobudliwość, nieodrabianie prac domowych, przeszkadzanie na lekcji, uzależnienie od papierosów, dopalaczy, narkotyków i alkoholu, symptomy uzależnienia od telefonów komórkowych, Internetu, w tym portali internetowych.
OPINIE RODZICÓW NA TEMAT SYTUACJI DZIECI zbyt trudne treści nauczania, poświęcanie bardzo dużo czasu na naukę w domu, potrzeba wsparcia, nieodpowiednia ilość prac domowych do potrzeb uczniów, zbyt ciężkie plecaki, uczęszczanie na dodatkowe, płatne zajęcia.
NIEPOKOJĄCE ZMIANY W ZACHOWANIU DZIECI nerwowość, zmęczenie, stres, wulgarne słownictwo.
CZĘSTOTLIWOŚC KORZYSTANIA Z POMOCY SPECJALISTY bez zmian (80% ankietowanych rodziców), nieco częściej (11,8 % ankietowanych rodziców), zdecydowanie częściej (5,8 % ankietowanych rodziców).
NAJCZĘSTSZE EMOCJE PRZEŻYWANE PRZEZ UCZNIÓW obojętność, zadowolenie, spokój, smutek, złość, strach.
SYTUACJA UCZNIÓW uczą się w domu materiału niezrealizowanego w szkole (ok.24%), korzystają z korepetycji (ok. 34 %), rezygnują z zajęć rozwijających zainteresowania (ok. 29%), korzystają z pomocy innych przy odrabianiu prac domowych (ok. 15%), biorą udział w zajęciach wyrównawczych organizowanych w szkole (ok. 32%), uczęszczają na zajęcia dodatkowe: matematyka, język polski, język angielski, fizyka, chemia, W-F.
WYNIKI SONDAŻU ZDANIEM DYREKTORÓW: nauczyciele zgłaszają: zaniedbywanie nauki, nieodrabianie prac domowych, przeszkadzanie na lekcji, bierność, nadpobudliwość, młodzież i rodzice zgłaszają: nadmiar prac domowych, sprawdzianów.
WYNIKI SONDAŻU ZDANIEM NAUCZYCIELI: zbyt obszerne treści nauczania, brak możliwości zrealizowania ich wszystkich w szkole, konieczność samodzielnego zapoznawania się w domu, prace domowe wykonywane są samodzielnie przez uczniów, z każdego przedmiotu to ok. 15 minut.
WYNIKI SONDAŻU ZDANIEM NAUCZYCIELI: uczniowie zaniedbują naukę i są bierni, często nie odrabiają prac domowych, najczęściej narzekają na nadmiar nauki, zbyt dużą ilość kartkówek, prac domowych, uczniowie wykazują: zaciekawienie, radość, apatię, obojętność.
WYNIKI SONDAŻU ZDANIEM NAUCZYCIELI: właściwy dostęp do e-podręczników i do sprzętu do ich odtwarzania, przynoszenie przez uczniów podręczników papierowych zwiększa ciężar plecaka.
WYNIKI SONDAŻU ZDANIEM RODZICÓW: zbyt duża ilość prac domowych, niesamodzielne odrabianie lekcji, najtrudniejsze treści programowe: matematyka, fizyka, chemia, rezygnacja z zajęć rozwijających uzdolnienia, na poczet korepetycji.
WYNIKI SONDAŻU ZDANIEM RODZICÓW: bardzo dobra/dobra kondycja psychiczna uczniów, brak zwiększonej potrzeby korzystania z pomocy specjalistów, zbyt ciężkie plecaki, brak możliwości pozostawiania podręczników w szkole.
WYNIKI SONDAŻU ZDANIEM UCZNIÓW: brak wsparcia ze strony nauczycieli, szkoła jest źródłem wiedzy ale nie umożliwia zdobywania umiejętności, treści prezentowane na zajęciach są niezrozumiałe (matematyka, fizyka, chemia), udział w zajęciach wyrównawczych.
WYNIKI SONDAŻU ZDANIEM UCZNIÓW: korzystanie z korepetycji, samodzielne przyswajanie nowych treści w domu, zbyt duża ilość sprawdzianów (5-6 w tygodniu), rezygnacja z zajęć rozwijających zainteresowania.
WYNIKI SONDAŻU brak specjalistów, w tym psychologów, brak pracowni przedmiotowych, brak środków finansowych na pomoce dydaktyczne, zaniedbywanie przez uczniów nauki, zbyt duża ilość prac domowych, kartkówek, nazbyt obszerne treści nauczania.