Raport Rzecznika Praw Dziecka został przygotowany na podstawie sondażu opinii młodzieży, rodziców, nauczycieli i dyrektorów szkół.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Advertisements

TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
 584 uczniów,  60 nauczycieli różnych specjalności – (mi.: surdopedagog, tyflopedagog, logopeda, psycholog, pedagog, rehabilitant),  20 dobrze wyposażonych.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
Analiza wyników sprawdzianu szóstoklasisty dla Szkoły Podstawowej nr 17 w roku 2015.
Idealna szkoła z TIK 1.Tablety zamiast podręczników 2.Tablice interaktywne 3.Sprawnie działające komputery 4.Tablety dla każdego ucznia w każdej sali lekcyjnej.
Wybór najważniejszych, zdaniem uczniów, problemów związanych z korzystaniem z TIK w szkole oraz opracowanie wstępnych zapisów szkolnego kodeksu na ten.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie Wojciech Duranowski Karolina Geletta Joanna Lizut RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ.
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Przekonujemy się.
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE NR VII OPRACOWAŁA ANETA RADOMYSKA ANALIZA ANKIET.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
 Informatyk jest to osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadająca wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
SOSW jest placówką przeznaczoną dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim. Szkoła Podstawowa Specjalna.
Ul.T.Gajcego 7/ Łódź tel Szkoła Podstawowa nr 204 im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego.
Młodzież a „dopalacze” - postawy i zachowania wprowadzenie Szkolenie pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
ANALIZA ANKIETY DLA RAD RODZICÓW.
System edukacji w Polsce
BEZPIECZNE KORZYSTANIE Z INTERNETU
Wyniki badań ewaluacji wewnętrznej programu nauczania dla zawodu operator obrabiarek skrawających. w ZSZ im. mjra Henryka Dobrzańskiego „Hubala” w.
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Zajęcia pozalekcyjne w ramach działalności Szkolnych Klubów Sportowych
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Szkoła Podstawowa Nr 2 w Dąbrowie Leśnej
Ucz i ucz się z TIK!.
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
Młodzież a Narkotyki Rozpoznanie zjawiska narkomanii wśród młodzieży Tarnobrzeskiej Konferencja Maria Nagaba - Wójcik.
Programy nauczania.
Nauczyciele języka francuskiego Iwona Lech Anna Waścińska
Extra wyzwanie dla wszystkich!
Skrócenie nauki ogólnej
Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
Czy według Państwa potrzebne są w szkole zajęcia dodatkowe?
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
KODEKS.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Poradnia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz.:
Wszystkim zależy na przyszłości Lepszy wynik na egzaminie
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Program profilaktyczno-wychowawczy
Klasa humanistyczna z elementami edukacji teatralnej
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
Skrócenie nauki ogólnej
ZAPRASZAMY NA PREZENTACJĘ OFERTY SZKÓŁ
Tornister Warto zauważyć, że problem przeciążonych tornistrów szkolnych wynika  z kilku przyczyn: - Dzieci często noszą w plecakach więcej podręczników.
Tematy zadań. W załączeniu plik z danymi.
NA TEMAT BEZPIECZNEGO Z KORZYSTANIA Z MEDIÓW
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Priorytet MEN na rok szkolny 2017/2018
Punkty konsultacyjne w ramach projektu Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty Wsparcie szkół ogólnodostępnych w realizacji zadań związanych.
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Opracowanie prezentacji: B. Magiera
Eksperyment edukacją przyszłości
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zapis prezentacji:

SYTUACJA UCZNIÓW KLAS VII ZREFORMOWANEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ Raport Rzecznika Praw Dziecka

Raport Rzecznika Praw Dziecka został przygotowany na podstawie sondażu opinii młodzieży, rodziców, nauczycieli i dyrektorów szkół.

Rzecznika Praw Dziecka przeprowadził sondaż na skutek napływających informacji o problemach związanych z naruszaniem prawa dziecka do nauki, odpoczynku i rozwoju zainteresowań.

UCZNIOWIE Z OPINIAMI I ORZECZENIAMI Dyrektorzy szkół miejskich mają w zarządzanych przez siebie szkołach dwukrotnie więcej uczniów z opiniami i trzykrotnie więcej z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznej, niż dyrektorzy szkół wiejskich.

SPECJALIŚCI W SZKOŁACH MIEJSKICH I WIEJSKICH Dyrektorzy szkół wiejskich i miejskich zatrudniają podobną liczbę specjalistów: pedagogów, psychologów, logopedów, asystentów nauczyciela, innych nauczycieli/specjalistów (tyflopedagogów, surdopedagogów, oligofrenopedagogów – specjalistów z zakresu autyzmu, socjoterapeutów).

PSYCHOSPOŁECZNE FUNKCJONOWANIE MŁODZIEŻY kondycja psychiczna uczniów jest dobra, najczęstsze problemy: zaniedbywanie nauki, nieodrabianie prac domowych, przeszkadzanie na lekcji.

POWODY SKARG KIEROWANYCH DO DYREKTORÓW SZKÓŁ nadmiar nauki, zbyt duża ilość prac domowych, nadmiar sprawdzianów/kartkówek, przemoc rówieśnicza, stosunek nauczycieli do niesubordynacji uczniów.

OPINIA NAUCZYCIELI NA TEMAT SYTUACJI UCZNIÓW brak ogólnego dostępu do podręczników w wersji elektronicznej i środków do ich odtworzenia, właściwie skonstruowane treści zawarte w podstawie programowej.

OPINIA NAUCZYCIELI NA TEMAT SYTUACJI UCZNIÓW zbyt długi czas odrabiania prac domowych, niesamodzielne wykonywanie lekcji, brak wiedzy niezbędnej do odrobienia zadań domowych.

ASPEKTY WYCHOWAWCZE DOTYCZĄCE UCZNIÓW zaniedbywanie nauki, bierność, nadpobudliwość, nieodrabianie prac domowych, przeszkadzanie na lekcji, uzależnienie od papierosów, dopalaczy, narkotyków i alkoholu, symptomy uzależnienia od telefonów komórkowych, Internetu, w tym portali internetowych.

OPINIE RODZICÓW NA TEMAT SYTUACJI DZIECI zbyt trudne treści nauczania, poświęcanie bardzo dużo czasu na naukę w domu, potrzeba wsparcia, nieodpowiednia ilość prac domowych do potrzeb uczniów, zbyt ciężkie plecaki, uczęszczanie na dodatkowe, płatne zajęcia.

NIEPOKOJĄCE ZMIANY W ZACHOWANIU DZIECI nerwowość, zmęczenie, stres, wulgarne słownictwo.

CZĘSTOTLIWOŚC KORZYSTANIA Z POMOCY SPECJALISTY bez zmian (80% ankietowanych rodziców), nieco częściej (11,8 % ankietowanych rodziców), zdecydowanie częściej (5,8 % ankietowanych rodziców).

NAJCZĘSTSZE EMOCJE PRZEŻYWANE PRZEZ UCZNIÓW obojętność, zadowolenie, spokój, smutek, złość, strach.

SYTUACJA UCZNIÓW uczą się w domu materiału niezrealizowanego w szkole (ok.24%), korzystają z korepetycji (ok. 34 %), rezygnują z zajęć rozwijających zainteresowania (ok. 29%), korzystają z pomocy innych przy odrabianiu prac domowych (ok. 15%), biorą udział w zajęciach wyrównawczych organizowanych w szkole (ok. 32%), uczęszczają na zajęcia dodatkowe: matematyka, język polski, język angielski, fizyka, chemia, W-F.

WYNIKI SONDAŻU ZDANIEM DYREKTORÓW: nauczyciele zgłaszają: zaniedbywanie nauki, nieodrabianie prac domowych, przeszkadzanie na lekcji, bierność, nadpobudliwość, młodzież i rodzice zgłaszają: nadmiar prac domowych, sprawdzianów.

WYNIKI SONDAŻU ZDANIEM NAUCZYCIELI: zbyt obszerne treści nauczania, brak możliwości zrealizowania ich wszystkich w szkole, konieczność samodzielnego zapoznawania się w domu, prace domowe wykonywane są samodzielnie przez uczniów, z każdego przedmiotu to ok. 15 minut.

WYNIKI SONDAŻU ZDANIEM NAUCZYCIELI: uczniowie zaniedbują naukę i są bierni, często nie odrabiają prac domowych, najczęściej narzekają na nadmiar nauki, zbyt dużą ilość kartkówek, prac domowych, uczniowie wykazują: zaciekawienie, radość, apatię, obojętność.

WYNIKI SONDAŻU ZDANIEM NAUCZYCIELI: właściwy dostęp do e-podręczników i do sprzętu do ich odtwarzania, przynoszenie przez uczniów podręczników papierowych zwiększa ciężar plecaka.

WYNIKI SONDAŻU ZDANIEM RODZICÓW: zbyt duża ilość prac domowych, niesamodzielne odrabianie lekcji, najtrudniejsze treści programowe: matematyka, fizyka, chemia, rezygnacja z zajęć rozwijających uzdolnienia, na poczet korepetycji.

WYNIKI SONDAŻU ZDANIEM RODZICÓW: bardzo dobra/dobra kondycja psychiczna uczniów, brak zwiększonej potrzeby korzystania z pomocy specjalistów, zbyt ciężkie plecaki, brak możliwości pozostawiania podręczników w szkole.

WYNIKI SONDAŻU ZDANIEM UCZNIÓW: brak wsparcia ze strony nauczycieli, szkoła jest źródłem wiedzy ale nie umożliwia zdobywania umiejętności, treści prezentowane na zajęciach są niezrozumiałe (matematyka, fizyka, chemia), udział w zajęciach wyrównawczych.

WYNIKI SONDAŻU ZDANIEM UCZNIÓW: korzystanie z korepetycji, samodzielne przyswajanie nowych treści w domu, zbyt duża ilość sprawdzianów (5-6 w tygodniu), rezygnacja z zajęć rozwijających zainteresowania.

WYNIKI SONDAŻU brak specjalistów, w tym psychologów, brak pracowni przedmiotowych, brak środków finansowych na pomoce dydaktyczne, zaniedbywanie przez uczniów nauki, zbyt duża ilość prac domowych, kartkówek, nazbyt obszerne treści nauczania.