Integracja w naszej szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Advertisements

TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Przyjaciele Zippiego 2015/2016. Ogłosiliśmy konkurs dla rodziców na uszycie patyczaka.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
 584 uczniów,  60 nauczycieli różnych specjalności – (mi.: surdopedagog, tyflopedagog, logopeda, psycholog, pedagog, rehabilitant),  20 dobrze wyposażonych.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 im. M. Dąbrowskiej w Radomiu ul. J. Gen. Sowińskiego 1 tel./fax:
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 90 Publiczne Gimnazjum Specjalne Nr 56 Szkoła Przysposabiająca do Pracy Nr 1 Zespół Szkół Specjalnych Nr 2 ul. Karolewska.
Ul. Lermontowa Łódź
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 20 im. Obrońców Pokoju w Radomiu ul. Malenicka 29 Szkoła ma bogatą bo, aż 100-letnią tradycję. Staramy się aby, nasza placówka.
Specjalistyczna Poradnia Wspierania Rozwoju i Terapii ul. Hipoteczna 3/5 Łódź tel
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Ul. Lermontowa Łódź ssss.... pppp llll oooo dddd zzzz iiii nnnn tttt eeee rrrr iiii aaaa.... pppp llllwww.sp33.org.
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Łódź ul. Bojowników Getta Warszawskiego 3 tel. / fax (0-42)
SOSW jest placówką przeznaczoną dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim. Szkoła Podstawowa Specjalna.
Ul.T.Gajcego 7/ Łódź tel Szkoła Podstawowa nr 204 im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
System edukacji w Polsce
Sześciolatek idzie do szkoły
ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNE W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 7 im
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Nasza szkoła jest: Bezpieczna Nowoczesna Atrakcyjna Opiekuńcza.
Programy nauczania.
ZALETY GŁOŚNEGO CZYTANIA DZIECIOM
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Rola i zadania nauczycieli organizujących naukę w klasie integracyjnej
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
NASZA PRZYGODA Z PROJEKTEM UNIJNYM
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
„Od dziś pracuję na swój sukces”
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
„Taniec drogą do spełnienia marzeń”
Metoda projektu.
Szkoła Promująca Zdrowie
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Przedszkole Promujące Zdrowie
Program profilaktyczno-wychowawczy
Katarzyna Kotowska Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
ul. Grzybowska Warszawa
KODEKS ETYKI Przygotowała Tamara Bużantowicz
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
„Sześciolatek w szkole”
Wspomaganie pracy szkół
EWALUACJA WEWNĘTRZNA SIEWNA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zapis prezentacji:

Integracja w naszej szkole W naszej szkole klasy integracyjne funkcjonują od 2001 roku. Jesteśmy pierwszą szkołą w Zamościu, która zapoczątkowała klasy integracyjne.

Klasa integracyjna Klasa integracyjna jest miejscem, gdzie uczy się tolerancji, otwartości, szacunku dla drugiego człowieka, gdzie każdy uczeń odnosi sukcesy na miarę swoich możliwości i ma prawo popełniać błędy.

Integracyjny system kształcenia i wychowania polega na maksymalnym włączeniu dzieci i młodzieży niepełnosprawnej do placówek umożliwiających im dorastanie i naukę w gronie zdrowych rówieśników.

Praca nie różni się zbytnio od zajęć w klasie nieintegracyjnej - obowiązuje taki sam program, a dzieci są rozliczane z postępów na ogólnie przyjętych zasadach. Jest system ocen, który działa też w przypadku osób niepełnosprawnych. Różnicą jest to, że w sali obecna jest zawsze dwójka nauczycieli - jeden pozostaje zawsze do dyspozycji uczniów niepełnosprawnych. Poprawia to organizację i zapewnia bezpieczeństwo wszystkim dzieciom.

Integracyjny system kształcenia umożliwia stworzenie klasy liczącej od 15 do 20 uczniów, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie Poradni Psychologiczno -Pedagogicznej. Uczniowie z orzeczeniem dobierani są do klas w sposób celowy przez zespół specjalistów.

Zalety klasy integracyjnej Uczniowie niepełnosprawni realizują program szkoły masowej, dostosowany do ich potrzeb i możliwości. Oprócz zajęć dydaktycznych, uczniowie niepełnosprawni chętnie, i z sukcesami, uczestniczą w różnych konkursach, przeglądach, zawodach sportowych. W pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych są przestrzegane zasady indywidualizacji wymagań, metod, doboru środków dydaktycznych , organizacji i tempa pracy, zasada przystępności treści nauczania, stopniowanie trudności, wiązanie teorii z praktyką, stałego utrwalania nabytych umiejętności i wiadomości. Niezbędnym w pracy z uczniem jest dokładne poznanie diagnozy psychologiczno- pedagogicznej, która pozwala na zakwalifikowanie ucznia do odpowiedniej formy pracy.

Uczniowie niepełnosprawni mogą uczestniczyć w następujących zajęciach pozalekcyjnych: korekcyjno-kompensacyjnych rewalidacyjnych audio-psycho-lingwistycznych prowadzonych Metodą Tomatisa EEG Biofeedback logopedycznych gimnastyki korekcyjnej

Sala do integracji sensorycznej

Jakie korzyści wynoszą dzieci uczące się w klasie integracyjnej? Dużo mniejsza liczba uczniów w klasie umożliwia lepsze poznanie możliwości edukacyjnych dziecka. Uczą się traktowania odmienności jako czegoś naturalnego, nie wzbudzającego sensacji i zażenowania. Uczą się tolerancji, opiekuńczości, solidarności, troskliwości, umiejętności współżycia z innymi. Kontakt z dziećmi niepełnosprawnymi kształtuje właściwą postawę wobec innych ludzi, skłania do większej otwartości i wyrozumiałości

Uczniowie niepełnosprawni zyskują możliwość nauki w zwykłej szkole, nawiązania przyjaźni z sprawnymi rówieśnikami, zdobycia doświadczeń w naturalnym środowisku szkolnym, uczą się akceptować swoją inność i radzić sobie z trudnościami codziennego życia. Wspólna przebywanie ze sprawnymi rówieśnikami daje motywację do pokonywania barier.

Sprawni uczniowie zyskują możliwość nauki i zabawy z niepełnosprawnymi rówieśnikami, uczą się akceptacji cudzej i własnej inności, wrażliwości, empatii, sposobów pomocy niepełnosprawnym i dostrzegania w niepełnosprawnych ich zalet i walorów. Uczą się od niepełnosprawnych kolegów wytrwałości, cierpliwości, szacunku do życie i poszanowania zdrowia.

Jakie korzyści wynoszą nauczyciele i rodzice dzieci z klas integracyjnych? Nauczyciele wzbogacają swój warsztat szukając rozwiązań w pracy z uczniem niepełnosprawnym, zdobywają nowe doświadczenia, stają się wrażliwszymi, cierpliwszymi i bardziej wyrozumiałymi  ludźmi. Rodzice uczniów zarówno jednych jak i drugich mają szansę poznania wzajemnie swoich problemów, radości i smutków. Zyskują większą wrażliwość na cudze potrzeby i akceptację cudzej inności. Wiedzą, że ich dziecko znajduje się pod fachową opieką.

Specjaliści W klasach integracyjnych pracuje jednocześnie dwóch nauczycieli. Nauczyciel prowadzący uczy danego przedmiotu, tak jak w każdej klasie i pedagog wspierający, który opracowuje dla każdego ucznia z orzeczeniem PPP program uwzględniający jego możliwości i potrzeby oraz wdraża go w życie.

Przy jego opracowywaniu pedagog wspierający korzysta z pomocy nauczycieli uczących w danym oddziale integracyjnym, psychologa szkolnego, logopedy, oraz w miarę potrzeby pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz innych poradni specjalistycznych. W nauczaniu niektórych przedmiotów tj. języki obce, informatyka, W-F dodatkowo stosuje się podział na grupy. Grupa nie powinna liczyć mniej niż 5 uczniów.

INTEGRACJA Uczy pozytywnego myślenia. Daje poczucie bezpieczeństwa. Uwzględnia właściwości temperamentu i wytrwałości w działaniu. Nie dzieli uczniów na dobrych i złych. Punktem odniesienia jest rozwój dziecka i jego umiejętności. Kształtuje postawy asertywne, uczy tolerancji i akceptacji. Dostrzega w każdym dziecku nawet drobne zdolności i rozwija je. Uczy przezwyciężać trudności, pomaga dzieciom w ich indywidualnych zmaganiach. Stwarza warunki do twórczego myślenia. Kieruje się sercem, a nie przepisami, jednocześnie zachowując dyscyplinę w konkretnych działaniach zaplanowanych wspólnie. Odwołuje się do drogi nabywania kompetencji, stylu myślenia i działania. Współpracuje z rodzicami. Uwzględnia „miejsce” w rozwoju dziecka, czyli jak daleko jest ono względem wymagań edukacyjnych. Kieruje się zasadą wiary w możliwości dziecka.