POTRZEBA czyli świat zmienia się coraz szybciej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Advertisements

1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
Przyjaciele Zippiego 2015/2016. Ogłosiliśmy konkurs dla rodziców na uszycie patyczaka.
O d y s e j a U m y s ł u - e d u k a c j a X X I w i e k u w w w. o d y s e j a. o r g W jaki zatem sposób przygotowywać młodych ludzi na nieprzewidziane.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Ul. Lermontowa Łódź
Szkoła Podstawowa nr 56 im. Bronisława Czecha w Łodzi „Szkoła powinna dążyć do tego, by młody człowiek opuszczał ją jako harmonijna osobowość, a nie jako.
1 Październikowe konferencje z dyrektorami szkół ponadgimnazjalnych Co z tą matematyką? Piotr Ludwikowski.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Historia to świadek czasu, światło prawdy, życie pamięci, nauczycielka życia, zwiastunka przyszłości...
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Czy będzie więcej przedszkoli? Placówki publiczne i niepubliczne w Gdańsku kwiecień 2010.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
AKCJA LATO 2016 Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Targi 2.0 Wykorzystanie Technologii Informacyjnej i Komunikacyjnej w szkole Weryfikacja Kodeksu 2.0.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego ŁCDNiKP 824/rz Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Ul.T.Gajcego 7/ Łódź tel Szkoła Podstawowa nr 204 im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego.
● Kwartalnik istniejący w wersji elektronicznej i udostępniany bezpłatnie ● Ukazuje się od 2005 roku ● Zespół redakcyjny: Teresa Kosiarek (redaktor naczelny),
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Doradca zawodowy w szkole ponadgimnazjalnej
„Programowanie to nasza przyszłość”
Aktywny RODZIC.
Co to jest spacer edukacyjny?
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
E-learning w rozwijaniu kompetencji matematycznych
Sylwetka Absolwenta Publicznego Gimnazjum w Piątnicy
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Filmowa podróż do Krainy Edukacji
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
dr Marzena Żylińska Łódź
Oferta Programu.
KONKURS WIEDZY O HARRYM POTTERZE DLA KLAS II i III 2017/2018
Szkoła Promująca Zdrowie
Kierunek: Zarządzanie
KOŁO NAUKOWE Z ZAKRESU NAUK MATEMATYCZNO - PRZYRODNICZYCH
Program kompleksowego wsparcia szkół oraz przedszkoli, podporządkowany potrzebom tych podmiotów w obszarach wymagających szczególnego wsparcia – Powiat.
Federacja Szkół Doktorskich Instytutów Polskiej Akademii Nauk
Program profilaktyczno-wychowawczy
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Drużyna Mistrzów Polski z chorzowskiego Katolika
Pomagam mojemu dziecku wybrać szkołę i zawód
AKTYWIZUJĄCE METODY NAUCZANIA i UCZENIA SIĘ DOROSŁYCH
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Jesteśmy „One PPG” Nasz cel We protect and beautify the world
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Aktywny RODZIC.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Zapis prezentacji:

POTRZEBA czyli świat zmienia się coraz szybciej „Wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza.” [Albert Einstein] Informacji przybywa bez przerwy. Nie da się już wszystkiego nauczyć na pamięć – a to, co wydawało się pewne jeszcze wczoraj, już jutro może okazać się nieaktualne… W jaki zatem sposób przygotowywać młodych ludzi na nieprzewidziane wyzwania, które przyniesie przyszłość? Możemy nauczyć dzieciaki marzyć, myśleć i tworzyć. Nic nie będzie już problemem nie do rozwiązania, jeśli będą potrafiły zrobić użytek z własnej pomysłowości! O d y s e j a U m y s ł u - e d u k a c j a X X I w i e k u w w w . o d y s e j a . o r g

IDEA czyli o co w tym chodzi Odyseja Umysłu® to międzynarodowy program edukacyjny. Naszym celem jest rozwój zdolności twórczych, jakie posiada każdy człowiek. Inspirujemy uczestników do myślenia i wymyślania, angażując ich w proces rozwiązywania problemów rozbieżnych, czyli takich, które rozwiązać można na wiele sposobów. Od przedszkoli po uczelnie wyższe, młodzi ludzie pracują w drużynach, nabierając szacunku dla odmiennych osobowości i koncepcji. Członkowie zespołu uczą się razem analizować sedno zadania i szukać różnych strategii poradzenia sobie z nim. Następnie samodzielnie decydują, jak połączyć w jedno wspólne i skuteczne rozwiązanie to, co w ich pomysłach najlepsze. Odyseusze rozwijają umiejętności przydatne przez całe życie. O d y s e j a U m y s ł u - e d u k a c j a X X I w i e k u w w w . o d y s e j a . o r g

METODA czyli jak to wygląda Co roku jesienią ogłaszanych jest pięć konkursowych Problemów Długoterminowych. Drużyna wybiera jeden z nich, a następnie przez kilka miesięcy wymyśla i przygotowuje jego rozwiązanie, które wiosną zaprezentuje w formie 8-minutowej inscenizacji. Drużyna działa pod okiem dorosłego trenera, który integruje uczestników, koordynuje ich pracę i zapobiega konfliktom. Trener uczy drużynę, jak generować pomysły, ale nie podsuwa ani nie narzuca własnych koncepcji. Na konkursie drużyny współzawodniczą w rozwiązaniu wybranego Problemu – jak najbardziej kreatywnie, a zarazem skutecznie. Uczestnicy muszą się także zmierzyć z Problemem Spontanicznym, którego treści nie znają do ostatniej chwili, a rozwiązanie tworzą w ciągu zaledwie kilku minut. Zwycięzcy finału krajowego zyskują prawo reprezentowania Polski późną wiosną na EuroFestiwalu Odysei Umysłu albo na Finałach Światowych w USA. O d y s e j a U m y s ł u - e d u k a c j a X X I w i e k u w w w . o d y s e j a . o r g

EFEKTY czyli po co to wszystko Dzieciaki uwielbiają Odyseję Umysłu, bo to dobra zabawa! Rozwiązując konkretne problemy, Odyseusze przekonują się, że wiedza może się przydać w praktyce. Pozbawieni podpowiedzi dorosłych – są dumni z tego, co sami stworzą i sami osiągną. Przełamując zahamowania i ucząc się nowych rzeczy – odkrywają swoje możliwości. Sportowe emocje na konkursach sprawiają, iż dzieci chcą się bardziej starać dla innych i dla samych siebie. Poza tym, fajniej jest śmiać się, robić coś i przeżywać razem z całą drużyną! „Odysejowe” zadania odwołują się do szerokiego spektrum zainteresowań, dzięki czemu każdy znajdzie dla siebie pole do popisu. Sedno problemu może być bardzo różne: od wymyślenia historii o wzajemnych relacjach ludzi i zwierząt, przez budowę struktury o wadze 15 gram zdolnej utrzymać kilkaset kilo, aż po skonstruowanie nowatorskiego pojazdu. O d y s e j a U m y s ł u - e d u k a c j a X X I w i e k u w w w . o d y s e j a . o r g

DOWODY czyli to naprawdę działa „Zajęcia prowadzone w ramach Odysei Umysłu rozwijają myślenie krytyczne, rozumowanie dedukcyjne i indukcyjne, wyobraźnię oraz inne właściwości ważne dla twórczego funkcjonowania jednostki.” prof. Wiesława Limont, UMK – „Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować”, GWP, Gdańsk 2010 „Odyseja Umysłu pozytywnie wpływa na umiejętności współpracy w grupie twórczej, przyczynia się do wzrostu tolerancji dla wieloznaczności i ryzyka oraz zwiększenia chęci rozwiązywania przez dzieci problemów życiowych.” prof. Krzysztof J. Szmidt, UŁ – „Pedagogika twórczości”, Pedagogika GWP, Gdańsk 2007 „Wyniki badania potwierdzają, że Odyseja Umysłu rozwija osobowość odważną, zaradną, wytrwałą, silną, otwartą na innych, zadowoloną z siebie.” Monika Stępka – Odyseja Umysłu jako program rozwijający osobowościowe i poznawcze dyspozycje twórczości [w:] Dobrołowicz W., Gralewski J. [red.], Kreatywność – kluczem do sukcesu w edukacji, TWP, Warszawa 2006 „Odyseja Umysłu jest przykładem narzędzia pedagogicznego pomocnego w realizacji wielu celów wychowawczych i oświatowych, stawianych obecnie przed polską szkołą. Uczestnicy pogłębiają szereg kluczowych kompetencji intelektualnych, społecznych i akademickich.” Katarzyna Hall, Minister Edukacji Narodowej – fragment listu rekomendacyjnego z 9. września 2009 r. O d y s e j a U m y s ł u - e d u k a c j a X X I w i e k u w w w . o d y s e j a . o r g

O NAS czyli Odyseja w Polsce Do Polski program sprowadziła już ponad 20 lat temu śp. prof. Józefa Sołowiej z Uniwersytetu Gdańskiego. W ciągu ostatnich 5 lat liczba Odyseuszy wzrosła o 200%. Finał Ogólnopolski poprzedzają Eliminacje Regionalne w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu. Konkursy to duże i emocjonujące imprezy edukacyjne. Odyseja Umysłu może być elementem systemu wspierania uzdolnień, wzbogacać ofertę zajęć pozalekcyjnych lub świetlicowych, stanowić oś spotkań koła zainteresowań czy temat projektu gimnazjalnego. Co roku Polacy zdobywają medale na Finałach Światowych. Do dzisiaj nasze drużyny 15-krotnie zostawały Mistrzami Świata. Licencjonowanym partnerem programu w Polsce jest fundacja Odyssey of the Mind Polska. Organizujemy krajową edycję konkursu, prowadzimy szkolenia i promujemy program. Nie zatrudniamy ani jednego pracownika: przy organizacji konkursu co roku pracuje społecznie kilkuset wolontariuszy. O d y s e j a U m y s ł u - e d u k a c j a X X I w i e k u w w w . o d y s e j a . o r g

FAKTY I LICZBY czyli statystyki i sojusznicy W zeszłym roku szkolnym (2010-2011) udział wzięło: 135 szkół i innych placówek edukacyjnych, 245 drużyn z 15 województw, 284 dorosłych trenerów (pedagogów i nauczycieli), 417 wolontariuszy (sędziów i obsługi logistycznej), 1602 młodych uczestników (uczniów i studentów), 4500+ gości odwiedzających konkursy. Odyseja Umysłu to jeden z większych programów edukacji pozaformalnej w Polsce. Patronat honorowy nad konkursem objęli: Minister Edukacji Narodowej, Marszałek Woj. Pomorskiego i Prezydenci Miast Gdańska, Poznania, Wrocławia i m. st. Warszawy. Sponsorzy ostatniej edycji to m.in.: Starcom, BZ WBK, GPEC, Coca Cola, Thomson Reuters, Trefl, Operon i Nestle. O d y s e j a U m y s ł u - e d u k a c j a X X I w i e k u w w w . o d y s e j a . o r g

KORZYŚCI czyli dlaczego warto UCZNIOWIE rozwijają umiejętności i postawy niezbędne w dzisiejszym świecie: - Wszystkie kompetencje kluczowe w rozumieniu zalecenia Parlamentu i Rady Europejskiej z 18.12.2006 r. - Umiejętności XXI Wieku w rozumieniu mapy kompetencji społecznych opracowanej przez prestiżową Amerykańską Narodową Radę Studiów Społecznych (i jej polskiej adaptacji na portalu edunews.pl). - Umiejętności rozumowania naukowego, rozwiązywania problemów oraz konwersji wiedzy teoretycznej na praktykę: nadal wskazywane jako deficytowe u polskich uczniów w raporcie PISA z 2009 roku. KADRA podnosi kwalifikacje w zakresie najnowocześniejszych metod nauczania… …uczestnicząc w Szkoleniach Trenerów (95% zadowolonych kursantów) i rozwijając umiejętności oceny efektów pracy twórczej oraz pozytywnej komunikacji oceniający-oceniany (jako jurorzy Odysei). PLACÓWKA wyróżnia się i podnosi prestiż… …przynależąc do elitarnego międzynarodowego grona kilku tysięcy odysejowych szkół na świecie. RODZICE mogą zaangażować się w edukację swoich dzieci i życie szkoły… …zostając współ-trenerami odysejowych drużyn albo sędziami na konkursach. O d y s e j a U m y s ł u - e d u k a c j a X X I w i e k u w w w . o d y s e j a . o r g

Wyruszcie z nami w podróż, jaką może być edukacja! „Nie ma czegoś takiego jak zły pomysł. Zawsze natomiast istnieje pomysł lepszy.” [Dr C. Samuel Micklus, twórca Odysei Umysłu] Wyruszcie z nami w podróż, jaką może być edukacja! Wyruszcie z nami w podróż, jaką może być edukacja! O d y s e j a U m y s ł u - e d u k a c j a X X I w i e k u w w w . o d y s e j a . o r g