Szkoła zarządzająca wiedzą Dr Stanisław Kowal
Szkoła jako instytucja zależna od państwa versus autonomiczna
Szkoła jako instytucja element zcentralizowanej, zbiurokratyzowanej machiny versus usytuowana w środowisku lokalnym
Szkoła jako instytucja jednolita versus zróżnicowana
Szkoła jako instytucja pełniąca „kierowniczą” rolę w środowisku wychowawczym versus samorządowa
Szkoła jako instytucja „pedagogizująca rodziców” versus współpracująca z rodzicami
Szkoła jako instytucja izolowana od świata zewnętrznego versus otwarta na świat zewnętrzny
profesjonalista szeroko zorientowany na wiedzę Nauczyciel wąski specjalista versus profesjonalista szeroko zorientowany na wiedzę
Nauczyciel realizujący odgórnie ustalone programy versus tworzący własne programy nauczania
operujący na poziomie rytuałów Nauczyciel operujący na poziomie rytuałów versus osobiście odpowiedzialny, dokonujący profesjonalnych osądów i podejmujący autonomiczne decyzje
Nauczanie przygotowujące do pełnienia ról versus edukacja prorozwojowa, akcentująca „tu i teraz”
Nauczanie upolitycznione i zideologizowane versus ignorujące polityczne i ideologiczne wymiary edukacji
Nauczanie oparte na władzy nad uczniami versus szanujące autonomię uczniów jako osób uczących się
Nauczanie unifikujące i zrutynizowane versus przywiązujące dużą wagę do ewaluacji i nastawione na zmianę
Nauczanie skoncentrowane na przekazie gotowej wiedzy versus preferujące aktywne poszukiwanie wiedzy
ukierunkowane na proces uczenia się Nauczanie zorientowane na wynik versus ukierunkowane na proces uczenia się
stosujące kooperatywne formy uczenia się Nauczanie uczące rywalizacji versus stosujące kooperatywne formy uczenia się
Nauczanie opierające się na gotowych zestawach treści nauczania versus ujmujące standardy w postaci kompetencji
Nauczanie atomizujące wiedzę w ramach przedmiotów nauczania versus akcentujące holistyczne rozumienie
stosujące ocenianie formujące, testy i egzaminy zewnętrzne Nauczanie traktujące stopnie szkolne jako środek motywacji i narzędzie dyscyplinowania versus stosujące ocenianie formujące, testy i egzaminy zewnętrzne
realizujące program nauczania w długotrwałym cyklu kształceniowym Nauczanie realizujące program nauczania w długotrwałym cyklu kształceniowym versus realizujące program w krótkich zamkniętych cyklach odpowiadających fazom rozwoju ucznia
Nauczanie ograniczające źródła i materiały do „obowiązujących” podręczników versus korzystające z wielu różnorodnych źródeł i materiałów