Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza klimza@womczest.edu.pl
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2013/2014: 1.Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego. 2.Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych. 3.Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów. 4.Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.
Metody i mechanizmy uczenia się 1.Metoda a sposób Metody to sposoby osiągania celów. Dobierając metody do pracy z dziećmi należy kierować się następującymi zasadami: dziecko powinno uczyć się przez działanie metody powinny być dla dzieci atrakcyjne i adekwatne do ich poziomu wiedzy i umiejętności dobór metod zależy od treści, które mają realizować. Na metody, trzeba mieć swoje sposoby.
Mechanizmy uczenia się 1.Naśladowanie i modelowanie 2.Powtarzanie 3.Kary i nagrody, czyli wzmocnienia pozytywne i negatywne 4.Presja sytuacyjna
Ważne zasady dla skuteczności wzmocnień To zachowanie uczniów wskazuje, czy wzmocnienia są skuteczne. Z chwilą pojawienia się właściwych reakcji należy natychmiast je wzmocnić. Dostarczać tylko tyle wzmocnień ile trzeba, by zadanie zostało wykonane. Utrzymywać uczniów w stanie „niedosytu”. Na początku wzmacniać każdą właściwą reakcję. Stopniowo przechodzić na wzmacnianie tylko niektórych. Jeżeli konieczne jest wywołanie u ucznia pierwszych właściwych reakcji, stosować wzmocnienia natury pierwotnej, konkretne. Wzmocnienia o charakterze wtórnym mogą być mniej konkretne, bardziej zewnętrzne Wzmacniać tylko właściwe reakcje. Słabą siłę mają wzmocnienia oparte na obietnicach
Razem czy osobno? Praca w grupie Dyskusja na dowolny temat. Zastosowanie nowych umiejętności. „Nie ma lepszej okazji do uczenia się komunikowania, wyciągania wniosków, przewidywania niż praca w grupach. Dlatego warto nauczyć się organizować dzieciom pracę w grupach”
Bibliografia Skura M., & Lisicki M., Na progu Ile w dziecku ucznia, a w nauczycielu mistrza? O co chodzi w pierwszej klasie? Warszawa 2012.
Dziękuję za uwagę Aleksandra Klimza klimza@womczest.edu.pl