Anna K. Duda Barbara Binduga

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
i bezpieczeństwa uczniów
PEDAGOG SZKOLNY.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
RODZICE W SZKOLE.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Zawód z przyszłością!. W całej Polsce działa tylko ok doradców zawodowo-edukacyjnych! zawodowo-edukacyjnych!
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
Zawód mediator – alternatywą dla pedagoga Urszula Wirkus III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Polskie doświadczenia w mediacjach rówieśniczych Agnieszka Rękas sędzia w stanie spoczynku Społeczny Doradca Rzecznika Praw Dziecka Poznań, 23 września.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Innowacja pedagogiczna MEDIACJE RÓWIEŚNICZE
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Mediacje rówieśnicze „Kiedy pozwolę sobie zrozumieć drugą osobę, zrozumienie może mnie zmienić” Carl R. Rogers.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Mediacje w szkole Jak działa mediacja ?
Negocjacje, Mediacje i Arbitraż w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Szkoła Promująca Zdrowie
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Dr Magdalena Makieła Adwokat/Mediator/Arbiter
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Anna K. Duda Barbara Binduga MEDIACJE W OŚWIACIE „Mediacje w oświacie- jak rozumieć konflikt w szkole, charakter wychowawczy mediacji w myśl sprawiedliwości naprawczej, jak realizować mediacje w szkole.” Anna K. Duda Barbara Binduga

Projekty dla szkół związane z mediacją Warsztaty organizowane w ramach projektu są nastawione na rozwój kompetencji mediacyjnych: poprzez wzrost umiejętności rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie z sytuacjami trudnymi, trening twórczego myślenia, umiejętności prowadzenia mediacji, znajomości strategii rozwiązywania sporów, wiedza na temat psychologicznych uwarunkowań konfliktu)

6)inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych Po co mediacje w szkole? Podstawa prawna mediacji szkolnych WYIMEK Z ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWYCH z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielenia i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach § 23 Do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu, szkole i placówce należy w szczególności: ………. 6)inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych

PO CO MEDIACJA W SZKOLE? UMIEJĘTNOŚCIĄ KOMUNIKOWANIA SIĘ, SPADEK POZIOMU KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ZWIĄZANYCH Z: UMIEJĘTNOŚCIĄ KOMUNIKOWANIA SIĘ, BUDOWANIA TRWAŁYCH I GŁĘBOKICH RELACJI , W TYM PRZYJAŹNI, OBNIŻONY POZIOM RELACJI SPOŁECZNYCH, WZROST AGRESJI I PRZEMOCY :

BADANIA JEDNOZNACZNIE WSKAZUJĄ CO DRUGI UCZEŃ DEKLARUJE, ŻE BYŁ OFIARĄ AGRESJI ZE STRONY RÓWIEŚNIKÓW 40% UCZNIÓW TO OFIARY PRZEMOCY WERBALNEJ, PSYCHICZNEJ, A BLISKO 45% PRZEŻYŁO ATAK FIZYCZNY CO CZWARTY UCZEŃ ZOSTAŁ OKRADZIONY MŁODZIEŻ NIE JEST ŚWIADOMA KONSEKWENCJI PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ

WYNIKI BADAŃ WSKAZUJĄ NISKI POZIOM KOMPETENCJI MEDIACYJNYCH I WIEDZY PRAWNEJ DZIECI I MŁODZIEŻY

MIEJSCE, GDZIE ZAUWAŻA SIĘ SZEROKIE SPEKTRUM ZAISTNIENIA KONFLIKTU SZKOŁA MIEJSCE SPOTKANIA LUDZI: O RÓŻNYCH ZAINTERESOWANIACH O RÓŻNYCH POGLĄDACH WYZNAJĄCYCH ODMIENNE RELIGIE -”AGORA”, KTÓRA CZĘSTO UWYPUKLA STRATYFIKACJĘ ZWIĄZANĄ Z POCHODZENIEM I ZAMOŻNOŚCIĄ MIEJSCE, GDZIE ZAUWAŻA SIĘ SZEROKIE SPEKTRUM ZAISTNIENIA KONFLIKTU

KLASYFIKACJA KONFLIKTÓW: Oto zestaw podstawowych powiązań: -uczeń vs uczeń -uczeń vs nauczyciel -nauczyciel vs dyrektor -nauczyciel vs nauczyciel -rodzic vs nauczyciel -rodzic vs uczeń -klasa vs klasa -klasa vs nauczyciel -

SZKOŁA GENERUJE ZAISTNIENIE WSZYSKICH GRUP KONFLIKTÓW SKUTEK WIELORAKICH ZALEŻNOŚCI INTERPERSONALNYCH – UCZEŃ NAUCZYCIEL DYREKTOR UCZEŃ RODZIC ZALEŻNOŚCI ZALEŻNOŚCI ZALEŻNOŚĆ ZALEŻNOŚCI

JAK MOŻNA ROZUMIEĆ KONFLIKT? KONFLIKT JEST NIEZGODNOŚCIĄ W RELACJACH INTERPESONALNYCH BRAK ZGODNOŚCI I KOHERENCJI MOŻE WYNIKAĆ ZE SPRZECZNYCH CELÓW (DĄŻEŃ LUB POTRZEB)

Mediacje Skupiają swoją uwagę na pracy z młodzieżą, pomimo, że mogą dotyczyć wszystkich sfer wiążących z oświatą. W ich obrębie można wyodrębnić również mediacje rówieśnicze

Mediacje oświatowe W oświacie wyróżniamy 3 typy mediacji: a) akademickie – oparty na dyskursie naukowym b) szkolne – konflikty w szkole między różnymi podmiotami szkolnymi, mediatorem jest nauczyciel c) rówieśnicze – konflikty w szkole między uczniami – mediatorem jest rówieśnik Mediacja rówieśnicza - to dobrowolne i poufne poszukiwanie rozwiązania konfliktu między uczniami, w obecności dwóch bezstronnych i neutralnych mediatorów – uczniów, przygotowanych do prowadzenia mediacji rówieśniczej. Konflikty te dotyczą spraw związanych z relacjami między uczniami. (definicja opublikowana przez Rzecznika Praw Dziecka)

Czym jest mediacja rówieśnicza? Zgodnie ze standardami RPD mediacja rówieśnicza to polubowny proces rozwiązywania sporów między uczniami przy pomocy przygotowanego mediatora rówieśniczego. Mediator rówieśniczy to uczeń o wysokich kompetencjach mediacyjnych (A. Duda, 2015, 2017) Każda mediacja opiera się na 5 zasadach zawartych w Kodeksie Etycznym Mediatora *dobrowolność *poufność *akceptowalność *neutralność *bezstronność

Mediator rówieśniczy Mediator rówieśniczy to uczeń, który: Cieszy się zaufaniem innych uczniów Ma rozwinięte kompetencje społeczne i empatię Zna zasady mediacji Rozumie zjawisko konfliktu Ma umiejętność integrowania rówieśników Ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne Ma zdolność myślenia krytycznego Potrafi poszukiwać kreatywnych rozwiązań dla trudnych sytuacji

Zasady mediacji w warunkach szkolnych KAŻDA MEDIACJA OPIERA SIĘ NA POWSZECHNIE UZNANYCH ZASADACH, KTÓRE ZAKŁADAJĄ: ZASADA DOBROWOLNOŚCI- JEST ROZUMIANA JAKO INDYWIDUALNA DECYZJA STRON PRZYSTĄPIENIA DO ROZMÓW BEZSTRONNOŚĆ- JEST TO CECHA MEDIATORA, ALE ZAPREZENTOWANA STRONOM JAKO ZASADA TOWARZYSZĄCA MEDIACJOM DAJE POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA

Zasady mediacji w warunkach szkolnych NEUTRALNOŚĆ- WYNIKA Z ZAŁOŻENIA, ŻE MEDIATOR NIE NARZUCA STRONOM ROWIĄZANIA PEDAGOG – CZŁOWIEK KREATYWNY, KTÓRY PRZYNIESIE MOTYWACJĘ DO SPEŁNIENIA UGODY POUFNOŚĆ MEDIACJI- JEST TO JEDNA Z NAJBARDZIEJ KATEGORYCZNYCH ZASAD, KTÓRE OBOWIĄZUJĄ W TRAKCIE TRWANIA MEDIACJI Uwaga: gdy pedagog otrzymuje wiadomość, która ujawnia zaistnienie przestępstwa, które zagraża bezpieczeństwu a nawet życiu dziecka ma obowiązek zgłosić odpowiednim organom zgodnie z procedurą ZASADA AKCEPTOWALNOŚCI-OZNACZA, ŻE UCZESTNICY SPORU AKCEPTUJĄ ZASADY MEDIACJI

Jak realizować mediacje w szkole? Program” Wiedza o rozwiązywaniu sporów bez przemocy” Program „Akademia mediacji rówieśniczych” Założenie „Klubu mediatora” Zgłosić się na szkolenie bazowe z mediacji do Stowarzyszenia „Mediatorów Polskich” Zaprosić mediatorów na warsztaty szkoleniowe do szkoły Strona : www. mediatorzy-polscy.eu

Czy każdy nauczyciel może być mediatorem? Mediatorem szkolnym może być osoba, która: spełnia wymogi wskazane w art.183 1 ( Mediatorem może być osoba fizyczna mająca pełna zdolność do czynności prawnych) Cechy mediatora: wyrozumiały, empatyczny, mam wysokie kompetencje komunikacyjne, uczniowie darzą go zaufaniem, Najczęściej rolę mediatora pełni pedagog szkolny nie pełni roli oceniającej, jak nauczyciele, wychowawcy

„Dobrodziejstwa” wyniesione z mediacji - służy zapewnieniu harmonii społecznej i konstruowaniu prawidłowych relacji międzyludzkich - sprzyja budowaniu porozumienia, łamaniu barier i niwelowaniu napięcia społecznego - zwiększa gwarancję usunięcia na trwałe konfliktu - zaspokaja potrzebę opowiedzenia o swoich krzywdach -przyczynia się do skrócenia okresu trwania okresu postępowania sądowego lub do uniknięcia procesu sądowego -poprawia jakość pracy szkoły